השירותים הציבוריים בכיכר הירח (צילומים: טל נתנאל-נוריאל)
השירותים הציבוריים בכיכר הירח (צילומים: טל נתנאל-נוריאל)

השירותים הציבוריים בירושלים: תמונת מצב

כמה פעמים נזקקתם לשירותים ציבוריים במרכז העיר - אך נאלצתם לחפש פיתרונות אחרים? מבדיקת "כל העיר" עולה הזנחה קשה בחלק מתאי השירותים במרכז העיר; כעת, בעירייה הודיעו השבוע על עבודות שדרוג בחמישה מיליון שקלים

פורסם בתאריך: 19.9.19 20:35

כמה פעמים נזקקתם לשירותים ציבוריים במרכז העיר – אך נאלצתם להתאפק או להזדרז במקרים דחופים?

בזמן שירושלים מלאה בתיירים, במבקרים ובבליינים לאורך כל השנה – בעיקר במוקדים התיירותיים הפופולריים: העיר העתיקה, שוק מחנה יהודה ומרכז העיר, נרשם מחסור בשירותים ציבוריים, ואלה שפועלים – ובכן, עולות נגדם תלונות על הזנחה בתחזוקה.

מנגד, העירייה מדווחת ממש השבוע כי על שדרוג והרחבה של השירותים הציבוריים ברחבי העיר בהשקעה כוללת של כחמישה מיליון שקלים.

בירושלים פועלים כ-52 מבני שירותים ציבוריים, כך לפי נתון שנמסר מעיריית ירושלים – כולם אמורים לשמש את הציבור כראוי, ולתת מענה לצרכיהם. אז איך באמת נראים השירותים הציבוריים בעיר?

מבדיקת "כל העיר" השבוע עולה כי בתא השירותים שממוקם בכיכר הירח במרכז העיר הרצפה היתה מלוכלכת ורטובה ופח האשפה היה מלא – כמו כן, ריחות בלתי נסבלים עלו מחלל התא. לצד זאת, יש לציין כי בתא היו נייר טואלט וסבון לשטיפת ידיים.


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "'כל העיר' עדכונים בזמן אמת"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


תא שירותים נוסף שנבדק על ידי "כל העיר" ממוקם בגן הסוס – שם הרצפה היתה יחסית נקייה, וגם בתא זה נמצאו סבון לשטיפת ידיים. אולם, נרשם מחסור בנייר טואלט בכל התאים, ופחי האשפה עלו על גדותיהם. גם בשירותים אלה הריח היה בלתי נסבל.

השירותים האחרונים שנבדקו השבוע על ידי "כל העיר" ממוקמים ברחוב קינג ג'ורג' – אפשר לומר שמצבם, יחסית לקודמים שנבדקו, היה סביר בהחלט. הרצפה היתה נקייה, היה סבון לשטיפת ידיים, אך עדיין הצחנה היא נוראית.

"מצב השירותים במרכז העיר ממש לא טוב", מתאר אלי לוי, יו"ר ועד העסקים במרכז העיר, בשיחה עם "כל העיר". "אין שירותים ציבוריים ראויים לציבור באזור, ומי שרוצה להיכנס למרכז כלל – ששם יש שירותים ללא תשלום, ישנה מגבלת שעות. בנוסף, אין מספיק מבני שירותים, ולכן יש אנשים שנכנסים לבתי העסק על מנת להשתמש בשירותים ולא קונים כלום".

"יש סוחרים שסוגרים את השירותים עם מפתח", טוען ומציין לוי. "מי שלא לקוח של בית העסק לא יכול להשתמש בשירותים, וזה יוצר מצב לא נעים מצדם, וגם למטיילים במרכז העיר. העירייה מודעת למצב, אבל אין פתרון הולם. לראות אנשים רצים ומחפשים שירותים – זה לא נעים".


השירותים הציבוריים בכיכר הירח (צילום: טל נתנאל-נוריאל)

השירותים הציבוריים בכיכר הירח (צילום: טל נתנאל-נוריאל)


ומה קורה בשוק מחנה יהודה? במוקד הקניות והבילוי הפופולרי, שמושך אליו מדי יום אלפי מבקרים ומבקרות, מירושלים ומחוצה לה.

טלי פרידמן, יו"ר סוחרי שוק מחנה יהודה, מספרת השבוע בשיחה עם "כל העיר" על השינוי שחל במתחם בכל הקשור לפעילות השירותים הציבוריים. "פתחנו את השירותים הציבוריים בשוק מחנה יהודה בכל ימות השבוע עד השעה 2:00 לפנות בוקר", היא מציינת, "ובסופי שבוע – בימים חמישי ומוצאי שבת השירותים הציבוריים פתוחים באופן רצוף לאורך כל הלילה, בליווי איש תחזוקה שדואג בשטח לניקיון".

"זהו שינוי גדול, הכרחי ומתבקש", מדגישה פרידמן. "השינוי הגדול בשוק שאנחנו דואגים שהשירותים יתפקדו במצב הראוי ביותר – יש כאן חיי לילה תוססים, שדורשים תגבור של השירותים הציבוריים".

יו"ר מינהל קהילתי לב העיר, ד"ר אופיר לנג, אומר השבוע ל"כל העיר" כי יש לפעול להוספה של תאי שירותים ציבוריים ברחבי העיר: "אין ספק שבשנים האחרונות נוצרה בעיה קשה באזור מרכז העיר והשוק בנוגע להנגשת השירותים הציבוריים במרחב הציבורי". לדבריו, "בשנים האחרונות נפתחו באזור השוק הרבה עסקים שפועלים בלילה. לכן, האזור זקוק בדחיפות לתוספת שירותים ציבוריים במרחב הציבורי כדי למנוע את התופעה של בליינים, שנכנסים לסמטאות, לחצרות פרטיות, ולכניסות של בניינים ושם הם עושים את צרכיהם. זוהי תופעה שהיא לא ראויה, אך מצד שני יש מחסור בתאי שירותים, לכן אי אפשר לבוא אליהם בטענות".

"החדשות המשמחות הן שכרגע מתגבשת תוכנית רצינית לתוספת מבני שירותים ציבוריים בכל המרחב הציבורי בשוק מחנה יהודה ובמרכז העיר", אומר ד"ר לנג. "מדובר בתוכנית משותפת של אגף התברואה ביחד עם המינהל הקהילתי בהנחיית ראש העיר משה ליאון".

"למעשה, ביצעו מיפוי של נקודות במרחב, שבהן ניתן להוסיף שירותים ציבוריים, לרבות אפשרויות של השכרת מקומות קיימים שישפצו ויהפכו אותם לשירותים ציבוריים", הוא מסביר. "אפשר גם לשכור מקומות ולהכשיר אותם לטובת שירותים.

"כרגע ניתן לראות שינוי במדיניות והפעילות של השירותים הציבוריים", מוסיף ד"ר לנג. "זה מאפשר לנו כמינהל קהילתי ולאגף התברואה לתת מענה בנושא הזה, אני חושב שאם עד עכשיו הבליינים התלוננו ואמרו שאין מענה ראוי לשירותים ציבוריים במרחב, ולכן חלקם מחוסר הבנה וברירה נכנסו לתוך חצרות וגינות פרטיות ועשו את צרכיהם, מהרגע שתהיי אלטרנטיבה ראויה – האכיפה בהחלט צריכה להיות הרבה יותר נוקשה, ולמיטב ידיעתי זו הכוונה".


השירותים הציבוריים בכיכר הירח (צילום: טל נתנאל-נוריאל)

השירותים הציבוריים בכיכר הירח (צילום: טל נתנאל-נוריאל)


גם הרובע היהודי מושך אליו במשך השנה תיירים מרחבי העולם – שם נראה כי מצב השירותים הציבוריים מונגש ומתוחזק לקהל הרחב. "כעת, בעונת החגים והסליחות, השירותים ברובע היהודי פתוחים ופועלים לאורך כל הלילה", מתארת יו"ר מינהל קהילתי ברובע היהודי, שושנה שה-לבן. "זו השנה השלישית שהשירותים הציבוריים ברובע היהודי פתוחים כל הלילה, זאת בעקבות כל סיורי הסליחות שמתרחשים מדי ערב. יש ברובע תנועה 24/7, והציבור חייב שירותים שישרתו אותם בצורה ראויה, זה המינימום".

"לא קיבלתי תלונות על מצב התחזוקה של תאי השירותים", מבהירה שה-לבן, "ואם יש העירייה מטפלת ונעתרת לבקשותינו".


תאי השירותים במרכז העיר (צילום: יוסי טובול, אגף התברואה)

תאי השירותים במרכז העיר (צילום: יוסי טובול, אגף התברואה)


בהמשך לבדיקת "כל העיר" – השבוע פרסמה העירייה כי היא פועלת לשדרג את מבני השירותים הציבוריים בירושלים בחמישה מיליון שקלים.

ראש העיר משה ליאון מוסר השבוע כי "שירותים ציבוריים הם הכרח. לכן, הורתי על מיפוי כל הנקודות המרכזיות בעיר הדורשות תאי שירותים ציבוריים, הנחתי להוסיף תאי שירותים היכן שנדרש, להאריך את שעות פתיחתם ובכלל זה בלילות, וכמובן לוודא את ניקיונם הראוי. אין ספק שתהליך זה, לצד שאר תהליכי רפורמת הניקיון יביאו לשרות טוב יותר לתושבים ולאורחים בעיר, להנאה רבה יותר מהמרחב הציבורי המרהיב שלנו, ובעיקר לאיכות חיים גבוהה במיוחד".


תאי השירותים במרכז העיר (צילום: יוסי טובול, אגף התברואה)

תאי השירותים במרכז העיר (צילום: יוסי טובול, אגף התברואה)


במסגרת העבודה משודרגים השירותים הציבוריים ומונגשים לאנשים עם מוגבלויות. כמו כן, בחודשים הקרובים העירייה תציב מבני שירותים יבילים במרכז העיר, ובשוק וייבנו שירותים ציבוריים נוספים במרחבים הציבוריים, בפארקים ובגנים.

לדוגמא, מציינת העירייה כי בגן סאקר נהרס לאחרונה המבנה הישן, ובימים אלה מושלמת "הקמת בניין שירותים חדש ומפואר, בשטח של 200 מ"ר ובסטנדרט בנייה חדיש, מודרני ומתקדם. כל מבני השירותים שופצו בסטנדרט חדיש של ריצוף, חיפוי תאורה, ואביזרים, ברוב שרותי הנשים הותקנו גם משטחי החתלת תינוקות. גם בשירותי הגברים הותקנו מתקני החתלה".

עוד נמסר השבוע מעיריית ירושלים כי "במסגרת התוכנית הכוללת להנגשה שבוצעה בעיר העתיקה, הונגשו מבני השירותים הציבוריים בשוק העיר העתיקה (רחוב דוד פינת היהודים), שער האריות, השירותים במתחם 'ויה דה לרוזה' – שירותי הרובע היהודי ושער האשפות. במהלך שדרוג תאי השירותים הושם דגש רב על ההנגשה והתאמתם של מבני השירותים באזור על פי התקן".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. ירושלמית

    מצב של השירותים וגם שירותים בתוך משביר ובחלק מהמסעדות ובתי קפה בלתי נסבל..מסריח..אין נייר טואלט.במקום לשטוף את הרצפה מעבירים סמרטוט ..אין סבון..וגם בתחנה המרכזית של ירושלים המצב מביש…גם חייבים לשלם עבור השימוד למרות שהשירותים משמשים את הקהל של הקניון שממוקם התוך המנה

  2. אפרת אסף

    ובינתיים אגד שמחויבת לפי החוק לשרותים ציבוריים בקומת הנוסעים ביטלה את דרותי הנכים. סגרה את שרותי הגברים והדאירה רק שרותים מדותפים לנדים וגברים. כמובן מלוכלך ושבור.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר