אילוסטרציה מעצר (צילום אילוסטרציה: דוברות המשטרה)
(צילום אילוסטרציה: דוברות המשטרה)

ייעוץ משפטי מקדים בטרם חקירה – גם הכרחי וגם משתלם | דעה

מסירת הודעת חשוד במשטרה בלי ייעוץ משפטי מקצועי מקדים, במיוחד אל מול חוקר "תחבולן", הינה טעות שהשלכותיה עלולות להיות הרסניות. גם אם זה יקר – מסתבר שזוהי ההוצאה המשתלמת ביותר בהליך הפלילי

פורסם בתאריך: 30.7.21 17:35

על פניו, למשטרה אין שום דבר אישי נגד אף חשוד. חוקר שלכאורה יש בידיו ראיות המקימות "חשד סביר", אמור להתנהל בהגינות ו"בראש פתוח". במסגרת זו – להבהיר לחשוד את טיבו של החשד באופן שיאפשר לו להתמודד בצורה הוגנת אל מול החשוד; להציג בהגינות את הראיות שבידיו; לרשום את מה שהחשוד אומר וכך הלאה, להתנהל באופן הוגן ובלתי מוטה.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


לכאורה, אם אכן כך הם פני הדברים, אולי אפשר היה לוותר על ההוצאה הכרוכה בייעוץ משפטי מקדים. אם אתה אכן חף מפשע, חפותך תדבר בעד עצמה. עדיין, לשיטתנו, תמיד עדיף להתייעץ ותמיד טוב להיות מלווה על ידי עורך דין. לעולם אין לדעת כיצד חקירה מתפתחת ותמיד כדאי שסנגור ילווה אותך לכל אורכה. גם אחרי שנסתיימה, סנגור אמור לפעול כדי לסגור אחר כך את התיק (שנרשם במרשם הפלילי כתיק "ממתין לבירור דין" ועד שלא ייסגר עדיין זה נחשב כרישום פלילי).

לעתים, המציאות שנחשפנו אליה לאורך השנים הרבות בהן אנו עוסקים במשפט הפלילי, שונה בתכלית השינוי. חוקר שלשיטתו קיים נגדך מה שמכונה "חשד סביר" (אין מדובר בהכרח בחוקר רע לב או חלילה מושחת מידות, אם כי נתקלתי גם בכאלה) ננעל לעתים על הנחות מוצא. במקרה כזה, ינתב את החקירה כדרך שנועדה להוכיח שאכן לא טעה. משזה נעול מראש על אשמתך, מעבר לכך שלא יאמין לאף מילה שלך, ינקוט בשיטות שונות ומשונות. באמצעות מה שמכונה בשם האלגנטי "תרגילי חקירה", יפעל כדי להפיל אותך בפח. מעייניו נתונים להפיק מפיך הודאה.

במסגרת שיטות "רכות", שכמובן אינן מתועדות, לא יהסס אפילו להעניק לך ייעוץ ובמסגרתו יסביר לך כמה אתה מזיק לעצמך. היו גם כאלה שניסו להסביר לחשוד כמה דווקא הסנגור שלו מזיק לו. אם זה "לא עבד", לא יהסס להשמיע איומים, בין מרומזים ובין מוסווים (בעיקר להאריך את מעצרך). על זה יוסיף וינקוט בשיטות שחלקן ממש נבזיות, לרבות השתלת מדובב ועוד כהנה וכהנה שיטות שמטרתן לגרום לך להודות, לפחות בעקיפין.

אם לא הצליח בזה, ישתמש באותם תרגילים על מנת להפיק מפיך מה שמכונה "שקרי נאשם". בשונה מהחשוד ההדיוט והתמים, שלא לדבר על זה שמחשיב עצמו "מתוחכם", כל חוקר יודע את משמעותם המזיקה למצבו המשפטי של חשוד. אל מול כל עובדה שתטען לה, ישלוף לפתע ראיה שקודם הסתיר, לעתים אפילו כזאת שממש המציא ממוחו הקודח, והכל כדרך לחזור ולהוכיח שאתה שקרן. כך ינסה גם לערער את ביטחונך. הוא יחזור ויראה לך כמה אתה "מזיק לעצמך" בכך שאינך מודה. אם בכל זאת לא הודית, ישמשו אותם תוצרים באושים שהפיק כדי להצדיק בקשה להאריך מעצר.

בדרכו הרעה יימנע, לעתים במזיד, מלבצע פעולות חקירה שיכולות להציג תמונה הפוכה. את התיק ה"סגור" יעביר לפרקליטות, אשר תמהר לקבוע שקיימים "סיכויי הרשעה סבירים" ואז תמצא עצמך נאשם. מצגת הראיות, המעוותת לעתים, ובתוכה "שקרי נאשם", לרוב יפגעו אחר כך קשות במהימנותך אל מול השופט ויגבירו את סיכויי הרשעתך.

חשוד שלא התייעץ ואשר אינו מלווה לכל אורך החקירה על ידי סנגור מקצועי ומיומן, ייפול כפרי בשל בידי חוקר כזה. לעומת זאת, חשוד שהתייעץ ושסנגורו מלווה אותו לכל אורך תקופת החקירה, יקבל סיוע מקצועי בהחלטה אם בכלל לדבר, או שמא לבחור בזכות השתיקה (דילמה לא פשוטה שמחייבת חוות דעת משפטית מקצועית); ככל שלא בחרת בזכות השתיקה, תדע כיצד להתמודד אל מול כל שאלה ו/או ראיה שיוטחו בפניך. בעיקר – תשכיל להימנע מ"שקרי נאשם" ; עוד תוכל לזהות את כל אותם "תרגילי חקירה" ועוד כהנה וכהנה דברים שימנעו את הפגיעה הקשה במצבך המשפטי.

ייעוץ משפטי צמוד מסייע רבות גם לשיפור בטחונו העצמי של החשוד, דבר חשוב מאין כמותו. נזקיו של חשוד אשר מקפיד להשתמש בייעוץ משפטי, מפחית במידה ניכרת את נזקי החקירה ובעיקר את הסיכויים להגשת כתב אישום נגדו. בנוסף, סנגור מקצועי יקפיד לדרוש השלמות חקירה שנזנחו, לעתים במזיד, על ידי חוקר מסוג כזה.

ואם "רק" בכסף עסקינן, אכן ייעוץ משפטי מקדים עולה כסף ולעתים גם יקר. אלא שחיסכון בתשלום עבור ייעוץ משפטי עלול להתברר כמקח טעות, גם כספי: לעתים רבות, תודות להוצאה זו תחסוך תשלום שכר טרחה עבור ניהול משפט וזו כבר הוצאה אדירה.

מטבע הדברים, לא נידרש כאן לתוככי הייצוג עצמו, אך בכל זאת נעניק טיפ קטן: אל תסתפק בייעוץ טלפוני. דרוש מהסנגור להגיע לתחנת המשטרה ולקיים עמו ייעוץ פרונטאלי.



תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר