תמר ויהודה כדורי ז"ל (צילומים: מתוך פייסבוק, באדיבות כיכר השבת)
תמר ויהודה כדורי ז"ל (צילומים: מתוך פייסבוק, באדיבות כיכר השבת)

שלוש שנים לרצח בני הזוג כדורי בארמון הנציב: "המשטרה כנראה תקועה"

שלוש שנים פחות שבוע עברו מאז נרצחו תמר ויהודה כדורי ז"ל בדירתם בארמון הנציב. 1089 ימים שבהם הרוצח מסתובב חופשי. "כל העיר" שוחח עם שניים מעורכי הדין הפליליים המובילים בירושלים, קובי קמר ואריאל עטרי, שלהם מסקנות מעניינות על החקירה וההתנהלות של המשטרה. מתי יפוצח התיק?

פורסם בתאריך: 6.1.22 19:55

שלוש שנים מסתובב הרוצח חופשי. אולי רוצחת, אולי כמה רוצחים. ייתכן שהוא ממש נמצא בינינו, עומד בתור בסופרמרקט, אולי בקולנוע, בפקק בכביש. ואולי איננו בישראל בכלל. מי יודע, לאף אחד אין מושג – מי שרצח את בני הזוג כדורי ז"ל יודע משהו שאף אחר, כולל המשטרה, איננו יודע.

גופותיהם של תמר ויהודה כדורי ז"ל נמצאו בדירתם בארמון הנציב ב-13.1.19 לאחר שנרצחו בברוטליות אכזרית וקשה, כך לפי מה שנמסר מהמשטרה. מאז – לא נתפס הרוצח.


הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר בזמן אמת"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 המייל האדום של "כל העיר" [email protected]


איך זה בכלל ייתכן שהרוצח ממשיך להסתובב חופשי בעידן של כלים טכנולוגים מתוחכמים ושיטות חקירה שיודעות לפענח גם מקרים קשים? האם זה מעיד על רמת הביצוע בחקירת המשטרה בתיק הזה? "כל העיר" פנה השבוע למשטרת ירושלים והפנה שאלות בדבר התקדמות בחקירה וכמו כן האם קיימת אופטימיות כלשהי לגבי פענוח התיק ותפיסת הרוצח או הרוצחים של בני הזוג תמר ויהודה כדורי ז"ל?

כאמור, כפי שפורסם בעבר ב"כל העיר", בני הזוג כדורי, בשנות ה-70 לחייהם, נמצאו ללא רוח חיים בביתם שברחוב מרדכי אלקחי, כשסימני אלימות קשים על גופם. יממה לאחר גילוי גופותיהם של בני הזוג כדורי בביתם, ב-14.1, עצרו חוקרי הימ"ר חשוד ברצח. אדם שעבד כמנקה של הבניין אך לאחר שמוצתה החקירה בעניינו החליט בית המשפט לשחררו. בהמשך נעצרו שני בני משפחה בחשד לביצוע הרצח. בתחילת חודש מרץ החליטה המשטרה לשחרר ממעצר את החשוד המרכזי ברצח, כשאשתו של החשוד המרכזי עוד קודם לכן.

לפני כשנה, ב-18.1.21, הפיצה המשטרה קלסטרון של חשוד שתועד במצלמות אבטחה בסמוך לזירת הרצח של בני הזוג כדורי, אולם מאז לא חלו התפתחויות בנושא.


זירת הרצח של בני הזוג כדורי בארמון הנציב (צילום: דוברות המשטרה)

זירת הרצח של בני הזוג כדורי בארמון הנציב (צילום: דוברות המשטרה)


יצוין כי לאורך כל התקופה שחלפה מאז הרצח במשטרת ירושלים שומרים על עמימות בכל הקשור לחקירה ויתרה מכך – מבקשים ומקבלים מבית המשפט צו איסור פרסום. בתחילה היה זה צו גורף על כל פרט מפרטי החקירה, שבחודש יולי האחרון הוקל לפרטים מוכמנים בלבד.

קשה להיות מופתעים מתשובתה הלקונית ומעט חסרת האונים של משטרת ירושלים, שמסרה ל"כל העיר" כי "חקירת המקרה עודנה מתנהלת בימים אלה תוך השקעת מירב המאמצים והמשאבים במטרה לפענחו".

עו"ד אריאל עטרי, מבכירי הפליליסטים בירושלים, אומר השבוע בשיחה עם "כל העיר" כי "כרגע לדעתי התיק הזה לא באמת נחקר ולא מתנהלת חקירה, בפועל. אין למשטרה מה לעשות בתיק והיא כנראה תקועה".


עו"ד אריאל עטרי (צילום: פרטי)

עו"ד אריאל עטרי (צילום: פרטי)


אבל הרוצח, ואולי כמה רוצחים, מסתובבים ביננו חופשיים. מה זה? שהציבור בעיר ישלים עם מצב כזה?
"לא רק זה שהרוצח או הרוצחים מסתובבים חופשי אלא תאורטית, בגלל שכבר עברו שלוש שנים, ובגלל שכמו שזה נראה – נעשו טעויות בחקירה, הרוצח יכול להערים קשיים עוד יותר על הלכידה שלו".

איך הרוצח יכול להקשות?
"במצב שנוצר – הרוצח צריך להיות מאוד טיפש כדי לעשות טעות שתביא לתפיסתו. מבחינתו, זה יותר לדעת מה לא לעשות וממה להימנע מאשר מה לעשות. אם הרוצח יקבל ייעוץ מקצועי מעורך דין, הוא יכול להימנע מביצוע טעויות ולהביא למצב בו זה יהיה על גבול הבלתי אפשרי לאסוף נגדו ראיות מפלילות, אלא אם תהיינה התפתחויות מדעיות שתאפשרנה ניתוח מחודש של הראיות הפורנזיות שנאספו בזירה".

עורך דין ייתן ייעוץ כזה? רוצח ייכנס לעורך דין ויגיד לו, "אני מסתובב חופשי, תעזור לי"?
"עקרונית, הרוצח לא צריך להגיד לעורך דין שזה הוא. מספיק שיבוא לשאול שאלות כלליות בנושא, וכך הוא יוכל לקבל יעוץ ותשובות לשאלות שלמעשה ימנעו ממנו לטעות ולהפליל את עצמו, כי כרגע, זה הדבר שהחוקרים מחכים לו. להערכתי, החוקרים הגיעו למצב שאין להם מה לעשות כדי לקדם את החקירה, אלא לחכות".

***

עו"ד קובי קמר, מבכירי הפלילסטים בירושלים ובישראל, מומחה למשפט פלילי ויו"ר (משותף) של הפורום הפלילי של לשכת עורכי הדין בישראל, אומר השבוע בשיחה עם "כל העיר" כי "אין חדש בזה שפרשיות פליליות לעתים אינן מפוענחות. כך למשל במקרה שבו הרוצח תכנן היטב את המעשה ודאג להימנע מהותרת ראיות שקושרות אותו. לעתים יש לו פשוט מזל ולעתים הדבר נובע משום שהחוקרים מתנהלים בצורה לא מספיק מקצועית וממהרים, ולמעשה גורמים למבצע הפשע להיזהר עוד יותר".

אבל הרוצח או הרוצחת או הרוצחים מסתובבים חופשי. מה זה אומר על עבודת המשטרה?
"המונח 'משטרה' נתפס כמונח גדול, מעורר ציפיות רבות, אבל תמיד יש לזכור שמאחורי כל מושג נמצאים אנשים בשר ודם, על כל המשתמע מכך. לא כל חוקר מיומן מספיק, יש חוקרים שעושים טעויות, שממהרים לחגוג בלי לקחת בחשבון שיש פרקליטות שצריכה לעשות הערכה נכונה של סיכויי ההרשעה ויש סניגורים שיודעים לעשות "צרות" שלא יאפשרו הרשעה".


עו"ד קובי קמר (צילום: פרטי)

עו"ד קובי קמר (צילום: פרטי)


לחלק מהחוקרים במשטרה יש רצון להרשים בפענוח מהיר?
"אכן יש כאלה שממהרים וחוגגים מתוך הנחה סובייקטיבית שלהם שהמקרה פוענח. העובדה שהם ממהרים להוציא הודעות דוברות מייצרת חשש של חוטאים בחטא היוהרה. במצב כזה חוקרים משאירים לעתים פינות רבות שנותרו לא מפוענחות ומשאירים "מרחב מחייה רחב" בידי סניגור בדרכו לטעון לספק סביר".

גם תיק החקירה של היעלמות נהג המונית ישראל מכלוף, שבו ייצגת את אשתו, עדיין לא פוענח. מה אפשר ללמוד ממקרים כאלה?
"התיק הזה, שבו מיהרו לנסות לקשור את רעייתו להיעלמות, הוכיח את כל התחלואים של חקירת משטרה. הם ממהרים להדביק רבב למי שאין נגדו קצה של ראייה, אבל הכי גרוע הוא שכאשר חלק מהחוקרים ננעלים על מטרה – הם מזניחים מטרות פוטנציאליות, כאשר המבצע האמתי מתפקע מצחוק ומחכך ידיים בהנאה".

תן לי דוגמאות נוספות.
"דוגמא בולטת שגם בה ייצגתי את החשודים היא הרצח של רואה החשבון מנשה דלאל ז"ל, שגם שם החוקרים ננעלו על חשודים על בסיס השערות בלבד, בעיקר מניע. הם לא חקרו את נסיבות הרצח עצמו ולא התחקו אחר האנשים שזרקו את הגופה לתעלה.

"גם במקרה של רומן זדורוב, היום במשפט החוזר מתברר שפעולות חקירה הכרחיות – שהתחייב לבצע כבר אז – לא בוצעו, דבר שמייצר חשש שהחוקרים ננעלים על תזות ומזניחים אפיקי חקירה אחרים".


הבניין שבו התגוררו בני הזוג כדורי ז"ל (צילום: פרטי)

הבניין שבו התגוררו בני הזוג כדורי ז"ל (צילום: פרטי)


אבל בתיק של כדורי ז"ל אין לחוקרים אפילו חשוד עיקרי.
"כפי שאמרתי בתחילת הדברים, יכול להיות שמדובר ברוצח או רוצחים מתוחכמים, או לחלופין ברוצחים ברמת תחכום ירודה אך עם הרבה מאוד מזל. בעיני רוחי הטעות של החוקרים היתה לחפש מניע ומכאן להתחקות אחר בעל עניין. אבל יכול להיות שמדובר ברצח שלא התבצע על רקע של מניע מוגדר, כגון שודד, פורץ שנכנס לבית והסיפור הסתבך, או פיגוע על רקע לאומני. כשהחוקרים מחפשים רוצח בעל מניע, הם מפספסים, אולי, אפיק חקירתי אחר שיכול להביא לפענוח הפרשה".

 

 

אז בחקירת הרצח של הזוג כדורי ז"ל ייתכן שכל הקונספציה מוטעית?
"אני לא מכיר את פרטי החקירה ואין לי כוונה לשפוט מקרה שאני לא מכיר. הדברים שאני אומר הם התרשמות כללית מניסיוני על המתחרש בחקירות לעתים".

אתה חושב שהתיק הזה עוד לבסוף יפוענח?
"אי אפשר לדעת, כמובן. אני מניח שבתיק הזה נאספו מהזירה ראיות פורנזיות, בין השאר גם דנ"א, וייתכן שכרגע הדנ"א איננו מתאים לאף אדם במאגר המשטרתי, זאת משום שייתכן והרוצח מעולם לא נחקר במשטרה. אבל עם השנים יכולות להתפתח טכנולוגיות שיאפשרו שימוש בראיות שנאספו על מנת למצוא את הרוצח, ייתכן שהוא יגיע לחקירה על משהו אחר, ופתאום יתגלה שהדנ"א שלו מתאים לזירה, כפי שהיה בתיק נועה אייל ז"ל".

מה עוד יכול להוביל לפענוח?
"תשמע, ההיסטוריה מוכיחה לנו שיש מקרים שמפוענחים לעתים בעקבות התוודות של הרוצח".

התוודות של הרוצח?
"כן, הרוצח לעתים מספר על הרצח לחבר קרוב, בן משפחה, מדבר על זה, משתף, וכך מפוענח תיק, כמו למשל בתיק הרצח של אסף שטיירמן ז"ל".

אז מה כרגע יכולה המשטרה לעשות כדי לקדם את החקירה?
"אני הייתי ממליץ על הקמת צוות חקירה חדש, עם חוקרים חדשים שיבואו בראש פתוח וכיווני מחשבה חדשים. יש להעביר לידיהם את הראיות, ללא צירוף של השערות. למעשה, להתחיל חקירה מחדש".

***

כאמור, גם עו"ד אריאל עטרי, פליליסט מנוסה, מסמן את הבעייתיות בגישה העקרונית של החקירה. השבוע אומר עטרי ל"כל העיר" כי "בדרך כלל הסיבות לכך שתיק רצח כזה אינו מפוענח, הן מפני שעושים טעויות בחקירה. קשה להאמין שהרוצח חשב על הכל והצליח לתכנן את הכל באופן כל כך מושלם שאין אפילו קצה של חוט ואין התקדמות. מצבים כאלה של חוסר פענוח ותיק רצח שנשאר פתוח, נגרמים בדרך כלל בגלל עבודה לא טובה של החוקרים, טעויות במצבים קריטיים והחלטות שגויות בצמתים חשובים של החקירה".

ציינת שלהערכתך המשטרה כעת מחכה בחקירה הזו. מה היא מצפה שיתרחש?
"החוקרים מחכים שמשהו יקררה, שמישהו יפלוט מילה, שתהיה התפתחות כלשהי שכרגע לא מתרחשת. אולי מקווים להתפתחות טכנולוגית שתאפשר פענוח של הממצאים שהמחלקה לזיהוי פלילי אספה מהשטח".


תמר ויהודה כדורי ז"ל (צילומים: מתוך פייסבוק, באדיבות כיכר השבת)

תמר ויהודה כדורי ז"ל (צילומים: מתוך פייסבוק, באדיבות כיכר השבת)


בתיק הרצח של נועה אייל ז"ל – רק התפתחות טכנולוגית אפשרה פענוח לאחר עשרות שנים.
"בדיוק. טכנולוגיות חדשות יכולות לשנות סטטוס של חקירה".

ועד שתהיה התפתחות טכנולוגית רלוונטית, אם בכלל תהיה כזו אי פעם, הרוצח יישאר חופשי?
"כמו שזה נראה, נעשו טעויות בחקירה ויש לזה מחיר. היו עצורים בחקירה, חשודים, והרושם שלי הוא שבחקירה הזו דברים נעשו בחיפזון".

מה כוונתך חיפזון בחקירה?
"יש שיטות חקירה שבהן נותנים לחשודים לטעות, להפליל את עצמם, ובשביל זה צריך סבלנות של החוקרים, צריך לגרות את מבצע הפשע לטעות. ההערכה שלי היא שהמשטרה התקדמה מהר מדי עם החקירה, אולי אפילו מיהרה עם חלק מהמעצרים. המשטרה טעתה כשלא חיכתה. צריך לטמון פח למבצע הפשע, וכאן בהחלט הייתי מצפה מהמשטרה שזה מה שיקרה, אבל זה לא בוצע כך. אתה לא יכול להוציא את העוגה מהתנור חמש דקות אחרי שהכנסת אותה אליו ואז לנסות לאכול אותה. הניסיון להתקדם בתיק הזה במהירות היה שגוי. זו היתה טעות, וכפי שזה נראה – המחיר של הטעות הוא אי פענוח של הרצח".


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר