עופר ברקוביץ, ירושלים (צילומים: רפי קוץ, אורן בן חקון)
עופר ברקוביץ, ירושלים (צילומים: רפי קוץ, אורן בן חקון)

"ירושלים בסכנה": התוכנית של ברקוביץ והתעוררות לחיזוק האוכלוסייה היצרנית בעיר

בפנייה לשר ירושלים ומורשת ושר הבינוי זאב אלקין, מציגים עופר ברקוביץ והתעוררות תוכנית לעידוד והגדלת האוכלוסייה העובדת בעיר. על הפרק: הטבות מס לסטודנטים שיישארו בירושלים ועידוד עובדי מדינה לעבור להתגורר בעיר. "השר אלקין רתום לנושא", אומר ברקוביץ

פורסם בתאריך: 17.2.22 20:27

תחת הכותרת "חיזוק והעצמה של האוכלוסייה היצרנית בירושלים", מגולל צוות התעוררות בראשות עופר ברקוביץ' את אחת הבעיות המרכזיות מהן סובלת העיר בשנים האחרונות – שוק תעסוקה לא מפותח מספיק ושיעור נמוך של אוכלוסייה עובדת ויצרנית.

במסמך שנשלח לשר ירושלים ומורשת ושר הבינוי זאב אלקין נכתב, בין השאר, "זה שנים רבות ירושלים מתמודדת עם שיעור נמוך של אוכלוסייה יצרנית ועובדת. העיר סובלת ממאזן הגירה שלילי גבוה, בריחת צעירים ומשפחות צעירות ועם שוק תעסוקה מיושן שצומח בקצב לא מספק. שיעור השתתפות בכוח העבודה נמוך, וכך גם השכר הממוצע בעיר ואחוז ענפי היי-טק והטכנולוגיה מכלל התעשייה בעיר".

עוד נכתב: "ירושלים נהנית מהטבות רבות בשל היותה עיר בירה. היא מקבלת תקציבים רבים, ויש משרד ממשלתי שמוקדש לפיתוחה וניהולה. בנוסף, העיר מוגדרת כאזור פיתוח א' במסגרתו מקבלים עסקים רבים הקלות ממס ומענקי פתיחה שמסייעים להם רבות. יחד עם זאת, לא נראה כי יש תוכנית ברורה לחיזוק האוכלוסיה היצרנית והעובדת בעיר. לכן, נדרש למצוא בהקדם דרכי פעולה אפשריים למתן תמריצים כלכליים לאוכלוסייה היצרנית בעיר".


זאב אלקין (צילום: לע''מ)

זאב אלקין (צילום: לע"מ)


בצוות התעוררות מציינים כי ניתן להשיג מטרה זו באמצעות שני צירים מרכזים והם: עידוד צעירים בוגרי ההשכלה הגבוהה להישאר להתגורר בעיר ומשיכה ועידוד של עובדי מדינה להתגורר ולהשתקע בירושלים.

"ירושלים, לצערי ואני אומר את זה בכאב, משנה את צביונה", מסביר ברקוביץ בשיחה עם "כל העיר". "על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ואני ממתין עדיין לנתונים נוספים מהם, ההגירה השלילית שוברת שיאים. מדובר על למעלה מ-10,000 עוזבים בסך הכל בשנה האחרונה, ואני חושב שכולם יודעים מי הם מרבית העוזבים. מאוד ברור שירושלים נמצאת בסכנה אמיתית, וכעת גם המספרים אומרים את זה".

ברקוביץ קושר בין נתוני הלמ"ס לבין התעסוקה ועידוד האוכלוסייה היצרנית בעיר. "אנחנו בעצם אומרים, בואו נייעד את המשאבים להשארת האוכלוסייה היצרנית בעיר. זה בלי קשר בכלל לביקורת שיש לנו על הפיתוח הכלכלי, על משיכת חברות לירושלים, על היעדים לשילוב חרדים וערבים בשוק העבודה ועל אי יצירת אזורי תעסוקה בשכונות הקצה כמו פסגת זאב, הגבעה הצרפתית וכו'".

במסמך העמדה ששוגר לשר אלקין ישנם שני נושאים מרכזיים, שניתנים כך לדעת אנשי התעוררות, לביצוע מיידי. הראשון נוגע לאוכלוסיית הצעירים ובוגרי מוסדות ההשכלה הגבוהה. "יש למצוא מנגנונים שינצלו את העובדה שהעיר היא תחנת מעבר לאוכלוסייה צעירה ומשכילה, וייגרמו לסטודנטים להישאר בעיר לאחר סיום הלימודים", כך במכתב שנשלח.

בין הפעולות המוצעות על ידי התעוררות:
• הקלה במס הכנסה ל-5 שנים לאחר התואר לסטודנטים המתגוררים בירושלים.
• קביעת תמריץ בצורת מענקים לסטודנטים בסיום תואר שיתגוררו בירושלים 5 שנים ברציפות לאחר התואר.

הנושא השני שאליו מתייחסת התוכנית של התעוררות: עידוד ומשיכת אוכלוסיית עובדי המדינה לעיר.

בין הפעולות המוצעות:
• סיוע ברכישת דירה לבעלי ותק במגזר הציבורי (למי שאין בבעלותו דירה).
• הקמת פרויקטי מגורים ייעודיים, אשר יציעו לעובדי המדינה שאין בבעלותם דירה, דירות במחירים נמוכים ממחיר השוק, ויעודדו אותם להעתיק את מגוריהם לירושלים.
• קבוצות רכישה: באופן דומה ניתן לקדם מהלך של קבוצות רכישה של עובדי המגזר הציבורי או עובדי אקדמיה, שיגרום להוזלת עלויות משמעותית עבור הרוכשים.

 

 

"ההצעות שלנו הן אופרטיביות כדי להביא לשינוי מיידי – הטבות מס לסטודנטים כדי שיישארו בעיר זה לא מסובך לביצוע וגם קורה בפריפריה, כך שאפשר להחיל גם בירושלים", מדגיש ברקוביץ. "בנוסף, ישנו הנושא של משיכת עובדי המדינה לעבור להתגורר בעיר. הנתונים כרגע הם שמחצית מעובדי המדינה שעובדים בעיר לא מתגוררים בה ואפשר לשנות את זה. אנחנו מציעים לייצר הטבות לעובדי מדינה שאין ברשותם דירה כדי שירכשו דירה בירושלים ויעברו להתגורר בה, ובכך נחזק את האוכלוסייה היצרנית".

מה אמר השר אלקין על ההצעות הללו?
"השר אלקין רתום אל המהלכים הללו. הוא יפעל מול האוצר כדי לנסות לקדם את הטבות המס לסטודנטים. זה יכול להיות משנה משחק. 5 השנים הראשונות אחרי הלימודים הן קריטיות לקביעת מקום המגורים העתידי, ואם נציע לבוגרי המוסדות האקדמיים הטבות שישאירו אותם בעיר רק נרוויח מכך. במקביל, אנחנו – התעוררות – מתכוונים לעלות את זה בפני ליאון ולנסות לרתום אותו למהלך".

ממשרד ירושלים ומורשת נמסר: ״מאז כינון הממשלה, צוותי משרד ירושלים ומורשת בראשותו של השר זאב אלקין שוקדים על הכנת תוכנית החומש החדשה לירושלים, תוכנית ״לביא״. השר אלקין נפגש מספר פעמים עם עופר ברקוביץ תוך שהוא מקשיב ברוב קשב להצעותיו, שעשויות לקדם מאוד את העיר ירושלים, על אף שהן לא בהכרח תואמות את תכנית ה"לביא". תכנית "לביא" תעסוק בתחומים רבים, בהם חיזוק האקדמיה, יצירת אפיקי תעסוקה משמעותיים ופיתוח כלכלי".


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אם אתם מגדילים את כמות העובדים ולא את כמות המשרות אתם רק גורמים למי שכבר גר כאן לעבד את העבודה שלו או להרוויח פחות בגלל עודף תחרות על כל משרה וכמובן יוצרים יותר פקקים ומעלים את מחיר הדיור. קודם תגדילו את כמות המשרות, הכבישים , החניות ואיכות החיים בכללי ואז אנשים יבחרו לגור כאן מרצון

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר