(הדמיה: דימה שחייבר, סמא חיסן וג'סלין השאול)
(הדמיה: דימה שחייבר, סמא חיסן וג'סלין השאול)

התחדשות עירונית לשמואל הנביא – השכונה החרדית שלא הכרתם

לראשונה - סטודנטים מהמחלקה לאדריכלות במרכז האקדמי ויצו חיפה עסקו בתכנון התחדשות עירונית לשכונה הירושלמית החרדית "שמואל הנביא"

פורסם בתאריך: 20.2.22 18:01

בסטודיו המחקרי של מחלקת האדריכלות במרכז האקדמי ויצו חיפה, בהנחיית אדר' פרופ' ברוך ברוך ואדר' ד"ר הדס שדר, עסקו השנה בתכנון התחדשות עירונית לשכונה החרדית "שמואל הנביא" בירושלים. חלק מהשכונה מיועד להשתתף בפרויקט התחדשות עירונית לחרדים, והיא בין השכונות הבודדות בארץ שיש לה תוכנית רשמית שכזו, המבוססת על "פינוי בינוי". כחלק מהסטודיו, הסטודנטים שמעו הרצאות מרתקות ממרצים מובילים בתחום, ביניהם הרב ד"ר משה ליבוביץ', היועץ למתכנני העיר החרדית "כסיף" המתוכננת ליד ערד, ואדריכל משרד הבינוי והשיכון, יצחק מולדבסקי, אשר חלקו מניסיונם בתכנון לחרדים וללא חרדים, התנהלות האוכלוסייה החרדית וההשלכות של אורחות חייהם על הפן הפיסי.

לחרדים בונים כיום בנייה חדשה, המותאמת לצרכיהם. יחד עם זאת, חלקים נרחבים מהציבור החרדי חי בשכונות שאוכלסו ע"י חילונים בעבר, ולכן אינן מתאימות לצרכיהם המיוחדים. כיוון שכך, יש עניין בפיתוח פתרונות דיור שונים לאוכלוסייה החרדית המתבססים על התחדשות עירונית של השכונות הוותיקות. הסטודיו נעשה בשיתוף אגף האדריכלית הראשית של משרד הבינוי והשיכון.


גשר השידוכים (הדמיה: שלי חן ושי בוהדנה)

גשר השידוכים (הדמיה: שלי חן ושי בוהדנה)


"ככלל, מטרת הסטודיו המחקרי כפולה. המטרה הפדגוגית הכללית מבקשת להביא למודעות כי כל תכנון מבוסס על מחקר אנליטי מקדים ועל אידיאולוגיה שהמתכנן אוחז בה, כפונקציה של תפיסתו המקצועית, חינוכו והמיליה התרבותי והחברתי אליו הוא משתייך, כל זה בשילוב הבנת צרכיהם הייחודיים של הצרכנים שאמורים להשתמש בדיור ובשכונה המוצעים להם. המטרה הפדגוגית הפרטנית היא לחבר בין תכנים תרבותיים וסוציולוגיים הקיימים בחברה הישראלית לבין תכנון ועיצוב. במקרה דנן הסטודנטים חוקרים את החברה החרדית ואת הצרכים הפיסיים והרעיוניים שלה ומתכננים שכונה, בניין ודירה, בהתאם לצרכים", אומרים פרופ' ברוך ברוך ואדר' ד"ר הדס שדר, מנחי הפרויקט.

דימה שחייבר, סמא חיסן וג'סלין השאול עסקו בצורך בשטחים פתוחים בחברה החרדית. בפרויקט, הן פיתחו מרחבים תת קרקעיים כדי לשמור על הקרקע לטובת פעילות פנאי ושימושים משמעותיים כרחבות לבתי כנסת. ציר נוסף, שמתחיל בגובה הקרקע וממשיך אופקית (למרות שמפלס הקרקע הולך ויורד) פותח בין המבנים.

יליזבטה לבנצ'יוק ולידר פוגל עסקו בצפיפות  המגורים של האוכלוסייה החרדית וההתבססות על ההליכה הרגלית  היומיומית בין הבית לבין השירותים הציבוריים והמסחריים השכונתיים. הסטודנטיות פיתחו מעין "קסבה" מודרנית, בהתבסס על יחידות דיור בגדלים שונים המתאימות למשפחות מגוונות. יחידות הדיור, שיוצרות מרקם עירוני צפוף ונמוך, ממוקמות על ציר הולכי רגל ראשי, המקשר בין שתי פונקציות קהילתיות משמעותיות, שלאורכו שימושים מגוונים. יחידות הדיור ממוקמות גם לאורך צירי משנה המיועדים להליכה ומאונכים לציר הראשי. השטחים בינות ליחידות המגורים המדמות תיבות, מאפשרים חופש לדיירים: הם יכולים להיות מנוצלים לסוכות, להרחבת פעילויות המגורים ולהרחבת הדירות.

בקורס נוסף במרכז האקדמי ויצו, ניתן דגש על שילוב בין תפיסה של אמנות ציבורית לאדריכלות. "אני מאמין שדרך אסטרטגיה של אקטיביזם חברתי הסטודנטים יוכלו ליצור שינוי באמצעות פרויקטים שמגשרים בין אנשים ומעניקים הזדמנות להזדהות עם מרחב עירוני בו קיים ביטוי לרב-תרבותיות", אומר האמן בלו-סימיון פיינרו, שהנחה את הפרויקט.

"גשר השידוכים" הוא פרויקט יוצא דופן של הסטודנטיות שלי חן וחי בוהדנה שמטרתו ליצור מקום ציבורי להיכרויות. השידוך מקובל בחברה החרדית, והמפגש בין הצעירים מתרחש במקומות פתוחים. הסטודנטים עיצבו גשר ישן (הקיים בשכונה) בצורת חופה שבה מקומות ישיבה פתוחים לצעירים. גשר השידוכים יכול להפוך אבן שואבת לכלל תושבי השכונה.


קונכיות הצללה (הדמיה: ניצן דונביץ' ויותם שדמי)

קונכיות הצללה (הדמיה: ניצן דונביץ' ויותם שדמי)


פרויקט ייחודי אחר רצה לענות על בעיית הצפיפות של השכונה, בה ילדים רבים בדירות קטנות. ניצן  דונביץ' ויותם שדמי תכננו כיכרות בהן ילדים יוכלו לשחק ומבוגרים יוכלו להיפגש ולנוח, תוך יצירת מוקד להזדהות של תושבי השכונה. הפרויקט משלב קונכיות הצללה בעיצוב יצירתי, המשרטטות קווים של אור  במרחב. תאורה זו תאפשר פעילות גם בלילה, ותעניק לשכונה מרחב חוויתי ויצירתי.

ראש המחלקה לאדריכלות במרכז האקדמי ויצו חיפה, אדר' ד"ר דנה מרגלית, מציינת "הפרויקטים עוסקים בסוגיה מקומית בוערת. המחלקה לארכיטקטורה רואה חשיבות במעורבות חברתית וסביבתית, ובשיתופי פעולה עם גופים ציבוריים וממשלתיים. המחלקה תמשיך לעודד את הסטודנטים והמנחים לתת פתרונות יצירתיים והומניים לסוגיות חברתיות בוערות בעלות השלכות סביבתיות עכשוויות ועתידיות".



לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר