הדמיית גן הוורדים המשודרג (צילום הדמיה: מנעד אדריכלים)
הדמיית גן הוורדים המשודרג (צילום הדמיה: מנעד אדריכלים)

בהשקעה של 60 מיליון שקלים: כך ייראה גן הוורדים המשודרג

פיתוח נופי, הנגשת מעברים, החלפת ריהוט הגן, חידוש הצמחייה ובית קפה פסטורלי – הצצה ראשונה לתוכניות שתהפוך את גן הוורדים לפנינה עירונית שוקקת חיים. ולשאלה המתבקשת: האם בית הקפה יפעל בשבתות? התשובה הקצרה - לא. הפרטים בפנים

פורסם בתאריך: 7.4.22 07:31

אי שם בסוף שנות ה-80 ותחילת שנות ה-90, גן הוורדים היה מוקד משיכה לאלפי ירושלמים שהגיעו ליהנות ממרבדי הדשא, מעשרות זני הוורדים שבגן ומהאגם שבמרכזו. הם הגיעו בימי חול, בחגים ובשבתות ונהנו מכל שנייה.

עם השנים ירד קרנו של גן הוורדים, והיום הוא מושך אליו עשרות בודדות של משפחות ירושלמיות שמגיעות לחגוג ימי הולדת וסתם כדי להעביר כמה שעות של שקט. הניסיונות להחיות את הגן – כמו למשל עם פתיחת מתחם של פוד טראק לפני שנים ספורות – לא צלחו, אולם כעת נראה כי בעיריית ירושלים החליטו להחזיר עטרה ליושנה ולהפוך את גן הוורדים, שוב, לפנינה עירונית שוקקת חיים.


על הפרק – פיתוח נופי, הסדרת והנגשת המעברים אל מוסדות השלטון ובית קפה פסטורלי שישרת את המבקרים ובעיקר את עובדי קריית הממשלה והכנסת שסובבים את הגן. ואם תגיעו לגן בשבתות ובחגים לא תוכלו ליהנות מבית הקפה, שכן הוא יהיה, למרבה הצער ובאופן לא מפתיע, סגור.

אבל עוד לפני העיסוק בבית הקפה ובסוגיית השבת, קבלו הצצה ראשונה לפרויקט השדרוג הגדול שמתכננת עיריית ירושלים באמצעות הרשות לפיתוח ירושלים ובסיוע של הקרן לירושלים.


הדמיית גן הוורדים המשודרג (צילום הדמיה: מנעד אדריכלים)

(צילום הדמיה: מנעד אדריכלים)


ראשית, בשדרוג ופיתוח הגן יושקעו כ-60 מיליון שקל, כך על פי התוכנית שהוצגה באחרונה לראש העיר משה ליאון ואשר הגיעה לידי "כל העיר". העבודות יחלו בחודש יוני הקרוב והן צפויות להימשך כ-16 חודשים. על פי התוכנית, הגן, המשתרע כידוע בין בית המשפט העליון לכנסת, יהפוך לאתר תיירות ושוטטות עירוני שיפיח חיים במתחם קריית הלאום.

העבודות יכללו ביצוע נגישות לציבור הרחב, יצירת מעבר בין מתחמי השלטון השונים באזור, הסדרת מבנים שונים וגולת הכותרת – הקמת מתחם הסעדה ובילוי. כמו כן, יבוצעו עבודות להחלפת השבילים (שכיום אינם ידידותיים לעגלות) ושדרוגם, החלפת ריהוט הגן לעדכני וחדש, חידוש כלל מערך הצמחייה, בדגש על עיבוי וחידוש מערך צמחיית הוורדים הייחודית הנטועה בגן, כשעל פי עיריית ירושלים, ישנם מאות זני ורדים, והגן מהווה גן בוטני ייחודי בארץ. כמו כן, יוקם מתחם עבור הנהלת הגן וצוות האחזקה, כיתת לימוד ומבנה שירותים ציבוריים.


הדמיית גן הוורדים המשודרג (צילום הדמיה: מנעד אדריכלים)

(צילום הדמיה: מנעד אדריכלים)


ובחזרה לבית הקפה/מסעדה שיוקם בסמיכות האגם – ממש בלב גן הוורדים. הכוונה היא שבית הקפה ישרת את עובדי קריית הממשלה, מבקרי הכנסת ואת הקהל הרחב. על ההקמה של בית הקפה יהיה אחראי יזם שייבחר במכרז של הרשות לפיתוח ירושלים (הרל"י).

בית הקפה, כאמור, לא יפעל בשבתות ובחגים זאת למרות שאין הוא נמצא בסמיכות למקום מגורים ולא מהווה הפרעה, כשמרבית המבקרים בו בסופי שבוע מגיעים למקום עם רכב – כך שבכל מקרה הם מחללים את השבת.


הדמיית גן הוורדים המשודרג (צילום הדמיה: אולך+תול אדריכלים)

הדמיית גן הוורדים המשודרג (צילום הדמיה: אולך+תול אדריכלים)


גורמים בעירייה מסבירים בשיחות עם "כל העיר" כי גן הוורדים הינו גן בבעלות עירונית, וככזה, בהתאם לסטטוס-קוו הנהוג בירושלים מזה שנים רבות, לא מתאפשרת בו פתיחת בתי קפה בשבתות. "כך נהגו בירושלים מימים ימימה וכך ממשיכים לנהוג", ציינו אותם גורמים. ואולי כאן המקום להזכיר לאותם הגורמים את המסעדה שפועלת בגן העצמאות בשבתות ובחגים.

***

גן הוורדים הוקם אי שם בשנות ה-50, עוד לפני הקמת הכנסת במיקומה הנוכחי (בשנת 1966, ר"ג) וכצעד מקדים לכוונה להפוך את האזור כולו לקריית ממשלה. בתחילה הוא נקרא גן הנשיא, וכשמו – הוא שירת לקיום טקסים ממלכתיים ורשמיים והיה סגור לכניסת הציבור הרחב. בשנות ה-60, בעקבות לחץ ציבורי גדול של תושבים בירושלים, נפתח הגן לציבור הרחב.

 

 

בתחילת שנות ה-80, בתקופתו ובתמיכתו של ראש העיר טדי קולק ז"ל, הוחלט להסב את גן הנשיא לגן הוורדים. הקמת גן הוורדים התאפשרה באמצעות תרומתם של ויויאן ומוריס וואהל, וקרן הצדקה שהקימו קרן וואהל, ושמו של הגן הוחלף רשמית ל'גן וואהל לוורדים', כאשר בפי הציבור הוא נקרא, כאמור, גן הוורדים. בגן ישנם כ-15,000 שיחי ורדים מ-400 זנים שונים, אשר פזורים בחלוקה לפי ארצות מוצאם.

עם הפיכתו לגן הוורדים, הפך, כאמור, הגן למוקד משיכה לאלפי ירושלמים אשר פקדו ובילו בו בכל ימות השבוע, בדגש על סופי שבוע וחגים אז היו נערכים בו מאות פיקניקים משפחתיים בכל פינה ופינה.


הדמיית בית הקפה בגן הוורדים (צילום הדמיה: הרל"י)

הדמיית בית הקפה בגן הוורדים (צילום הדמיה: הרל"י)


גורמים בעיריית ירושלים מציינים כי "מיזם שדרוג גן הוורדים הוא נדבך נוסף בפעילות העירונית לשדרוג קריית הלאום והפיכתה לאזור שוקק חיים ומוקד משיכה, לא רק עבור עובדי הממשלה העובדים באזור, אלא עבור כלל תושבי העיר ומבקרים מן החוץ וזאת בדומה למתחמים דומים ברחבי העולם".

יצוין כי במקביל, פועלת העירייה בשיתוף הרשות לפיתוח ירושלים, לשדרוג ציר רופין, המוביל לקריית הממשלה והמוזיאונים.

ראש העיר משה ליאון: "גן הוורדים הוא שכיית חמדה בלב קריית הלאום. שדרוג המתחם הוא חלק מהתוכנית האסטרטגית לפיתוח קריית הלאום והפיכתה למקום שוקק חיים ותנועה, עבור תושבי העיר ירושלים, מקבלי השירות והעובדים בקריית הממשלה וכלל תושבי המדינה. זוהי זכות גדולה עבורנו להפוך את קריית הממשלה והכנסת לרובע לאומי, ייצוגי וסמלי, שנהיה גאים בו כולנו".


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. ירושלמי

    תיקון: לשימחתנו בית הקפה לא פתוח בשבת.
    ככה אנחנו יכולים לבוא אליו.
    ניתוק להביע דעה בתוך כתבה על שדרוג גן.
    רוב הירושלמים, והרבה מעובדי מתחם קרית הממשלה אוכלים כשר, ובית הקפה הוא מענה בשבילהם.

  2. ירושלמית

    אוי לא! עד שיש כבר איזה פינה שקטה בירושלים,עכשו גם שם הולכים לחפור ולבנות במשך תקופה ארוכה?! חנקתם אותנו.

  3. ירושלמי אחר

    גם אם יהיה פתוח בשבת, מן הסתם יגיש אוכל כשר.
    במקום כזה – הוא צריך להיות פתוח בשבת.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר