כוננות, היערכות, תגבור כוחות (צילום: דוברות המשטרה)
(צילום: דוברות המשטרה)

על רקע הפיגוע הקשה בת"א: אלפי שוטרים בעיר העתיקה ובמערב ירושלים לקראת תפילות יום השישי של הרמדאן

לאחר הפיגוע הקשה אתמול בתל אביב - משטרת ירושלים ערוכה לכל תרחיש לקראת תפילות יום השישי. במהלך השבוע הראשון של הרמדאן נעצרו למעלה מ-35 חשודים בהפרות סדר ברחבת שער שכם. משטרת ירושלים: "לא נאפשר לאף אחד לנצל את החג כדי לפגוע באזרחים או בשוטרים"

פורסם בתאריך: 8.4.22 08:09

זה כבר הפך למין ריטואל קבוע. זמן קצר לאחר סיום תפילת הלילה של הרמדאן – התראוויח – בזמן שמרבית תושבי העיר העתיקה יוצאים לחגוג את סיומו של עוד יום של צום ולהתכונן לצום של יום המחרת, מגיעים לאזור שער שכם עשרות צעירים – חלקם קטינים – עם מטרה אחת בלבד: להתעמת עם כוחות הביטחון, להפר את הסדר ולגרום לנזק לחוגגים את הרמדאן.

אולם אתמול, חמישי, בזמן שכוחות רבים סרקו את כל גוש דן בערך בחיפושים אחר המחבל בפיגוע הדמים בתל אביב, היה רגוע בשער שכם. אולי היה זה חשש מהתפרצות אלימה שהרגיעה את כל הצדדים ואולי כולם היו מול מקלטי הטלוויזיה והתעדכנו. כך או כך, אמש – אחרי לילות ארוכים עבור כוחות הביטחון בשער שכם – היה רגוע.


הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר בזמן אמת"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 המייל האדום של "כל העיר" [email protected]


במשטרת ירושלים, יש לציין, נערכו לתופעה הזו מבעוד מועד. הכוחות מתורגלים בדבר וגם קיבלו הוראות מפורשות כיצד להתנהג בכל תרחיש, כשהמטרה המרכזית היא לאפשר להמון הרב להמשיך לחגוג וליהנות ובו בזמן לטפל באופן תקיף במתפרעים.

מאז תחילת צום הרמדאן בשבת שעברה, הריטואל הזה חזר על עצמו בכל לילה ולילה. החל מהשעה 23:00-22:30 ואל תוך הלילה מגיעים אותם פורעי חוק לרחבת שער שכם/סולטן סולימאן ומיידים בקבוקים ואבנים לעבר כוחות המשטרה, מבעירים פחים ולעיתים אף משליכים זיקוקים בוערים לכיוון השוטרים. במשטרת ירושלים מציינים כי במהלך השבוע הראשון של הרמדאן נעצרו למעלה מ-35 מפרי סדר ומתפרעים, כאשר צפויים מעצרים נוספים שייתפסו בשל אמצעי המעקב והמודיעין שמפעילה המשטרה. כך קרה בכל יום וכך, ככל הנראה, ימשיך להיות עד לסיום הרמדאן בעוד כשלושה שבועות.

***

בתוך המהומות של לילות הרמדאן, במשטרת ירושלים, במינהל האזרחי ובצה"ל נערכים בכוחות מתוגברים ובערנות גדולה לקראת תפילות יום השישי הראשון של חודש הרמדאן. מדי שנה מתנקזים אל היום הזה התפרעויות רבות, השלכת אבנים מהר הבית והרבה עימותים. במטרה למנוע מהישנות המקרים, כך מספרים גורמים במשטרה ל"כל העיר", נערכו במהלך השבועות האחרונים מפגשים על בסיס קבוע עם נציגי התושבים והמנהיגים המקומיים – כשמטרה אחת משותפת לכולם, לאפשר לרמדאן כולו, ולתפילות יום השישי, לעבור בשלום וללא נפגעים ועימותים.


ההתפרעויות בשער שכם (צילום: דוברות המשטרה)

ההתפרעויות בשער שכם (צילום: דוברות המשטרה)


הצפי יום שישי הקרוב הוא להגעתם של עשרות אלפי מתפללים שיפקדו את הר הבית במסגרת תפילות הצהריים של יום שישי. בהתאם לכך, "ההיערכות שלנו היא גדולה יותר משמעותית", אומרים במשטרת ירושלים ומוסיפים: "כ-3,000 שוטרים צפויים להתפרש ברחבי העיר העתיקה, בהר הבית וגם במערב ירושלים – זאת לצורך שמירה על הסדר והגברת הביטחון השוטף של האזרחים".


מעצר חשודים הלילה בשער שכם (צילום: דוברות המשטרה)

מעצר חשודים השבוע בשער שכם (צילום: דוברות המשטרה)


במשטרה מוסיפים ומדגישים כי "המטרה שלנו זהה למטרה בכל לילות הרמדאן – לאפשר את חופש התנועה והפולחן אך גם למנוע ולעצור כל הפרת סדר, קריאות לאלימות והסתה. אנחנו לא נאפשר לאף אחד לנצל את החג כדי לפגוע באזרחים או בשוטרים. צפויה זרימה משמעותית של אנשים לכיוון העיר העתיקה החל משעות הבוקר ועד שעות הצהריים, ואנחנו ערוכים לכל תרחיש".

***

ההיערכות הזו שעליה מדברים הגורמים במשטרת ירושלים היא תוצאה של עבודת מטה של חודשים לקראת חודש הרמדאן ובעיקר לשילוב שלו עם חג הפסח היהודי ועם חג הפסחא הנוצרי.

 

 

לדברי גורמים במשטרה, ההיערכות ועבודת המטה כלל מספר צירים מקבילים – בראשם הציר המבצעי, ש"כולל פרישת מערכים וכוחות; פעילות מבצעית בשטח; ביטחון שוטף על רקע הפיגועים האחרונים; אירועי אלימות והפרות סדר".

הציר השני, הוא "מודיעיני. איתור חשודים המועדים לביצוע טרור, אלימות והפרות סדר – אשר כולל גם מעצרים שוטפים, כפי שניתן לראות בכל הימים האחרונים, שאנחנו מגיעים למפרי הסדר גם בימים שאחרי האירועים עצמם".

ציר פעילות נוסף מתרחש מאחורי המקלדת, ולהגדרת המשטרה מדובר ב"ציר תודעתי – פתחנו חפ"ק תודעה לאיתור חריגים ברשת, שזה כולל הסתה, קריאה לאלימות, אנשים שמשתפים קריאות הסתה וקוראים לביצוע פיגועים ברשתות החברתיות. גם הציר הזה פועל כמו שצריך וגם במסגרתו נעצרו באחרונה מספר חשודים".

יש לציין כי למרות הדריכות, ההיערכות וגם הפרות הסדר – במשטרת ירושלים מדגישים כי "ברוב מוחלט של שעות היממה ובכל הגזרות – הכל רגוע. מה שאנחנו נתקלים בו מדי ערב הם הפרות הסדר בשער שכם לאחר תפילות הלילה. מדובר על צעירים שבאים במטרה אחת – לעשות בלגאן, וטו לא. אבל חשוב להדגיש כי מדובר במיעוט – בעשרות בודדות בכל ערב נתון, זאת בזמן שמרבית האוכלוסייה, ואנחנו רואים את זה גם ברשתות החברתיות, קוראים לעצור את ההסתה ולאפשר לחגוג את החג".


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר