ד"ר ניר הירשהורן (צילום: דוברות הדסה)
ד"ר ניר הירשהורן (צילום: דוברות הדסה)

החלטה של רגע: כך הציל ד"ר ניר הירשהורן, רופא מומחה בהדסה, את חברו

לקראת יום העצמאות ה-74 למדינת ישראל - ד"ר ניר הירשהורן, מומחה אף אוזן גרון ומנתח ראש וצוואר בכיר בהדסה, מספר על אירוע מעברו הצבאי בו הציל את חייו של חברו הלוחם אותו פגש בהדסה והציל את חייו בשנית

פורסם בתאריך: 4.5.22 15:53

מדי שנה, לקראת יום העצמאות, נזכר ד"ר ניר הירשהורן – מומחה אף אוזן גרון ומנתח ראש וצוואר בכיר בהדסה, באותם רגעים שהשפיעו כל כך על חייו. אותם רגעים שרק החיים הייחודיים במדינת ישראל מציבים בפנינו, בלי תכנון ובלי אזהרה. חייו שזורים באירוע מעברו הצבאי, כזה שנותן משמעות לחיים שלנו בישראל, למסירות שלנו כצוות מטפל, ומדגיש מהם כוח רצון וחברות אמת ומהו יום העצמאות עבורו.

"בצבא שרתתי כרופא ביחידה לוחמת", מספר ד"ר הירשהורן". "באחת מהפעילויות המבצעיות, אחד החיילים, חבר קרוב שלי, נפגע מכדור. השטח היה סוער, כאוטי. לירי מאסיבי יש תמיד רעש מאפיין אבל גם ריח ותחושה של חידוד חושים. מיד רצנו להגיש טיפול רפואי. התוכנית שלפני הפעולה דיברה על טיפול מינימאלי בשטח, טיפול ראשוני ומהיר ומיד לאחריו לפנות לבית החולים – הרי תנאי השטח הם קשים, קיים סיכון ממשי לכוח המבצעי, לכוח המטפל ולמטופל".
"אבל המציאות היא אחרת, ולא תמיד תואמת את התוכנית", אומר ד"ר הירשהורן. "כשהגעתי אל החבר שלי הבנתי שהסיטואציה הרבה יותר מורכבת. הוא היה פצוע באורח אנוש וידעתי – פינוי לבית החולים עלול קרוב לוודאי לעלות לו בחייו. ההחלטה הייתה, למרות הכל, לטפל בו בשטח ולפנות אותו לבית החולים ברגע שמתייצב".
"הייתי רופא צעיר וזו הייתה באמת החלטה מורכבת, אבל אני והאנשים שהיו איתי וסביבי הבנו את גודל האירוע שעומד לפנינו", מציין ד"ר הירשהורן. "העברתי דיווח אחורה לפיקוד, בלי הרבה יכולת לפרט, ובניגוד לפקודות – ידעתי ועמדתי על זה, ניתוח שדה זו כנראה האופציה היחידה שלו להישאר בחיים".
"זו החלטה. החלטה של רגע בה אני אומר לכולם שאנחנו הסיכוי היחיד שלו, החלטה של רגע בו הכוח מבין שיש אתגר  מטורף והוא צריך להגן עלינו בזמן שאנחנו מנתחים אותו, החלטה שמערבת בתוכה המון משתנים וסיכונים, אבל הדבר היחיד שאנחנו רואים הוא שחבר שלנו שוכב פה ואנחנו צריכים להילחם על החיים שלו. זה נראה כמו נצח, אבל בפועל נמשך קצת יותר מ-20 דקות. אחרי שני ניתוחי שדה בהם אנחנו מפעילים את מירב הכוח, המאמצים והציוד הרפואי שיש לנו, הצלחנו.
הצלנו לו את החיים".
"הוא עבר שיקום ארוך וקשה, הוא גיבור אמיתי", ממשיך ד"ר הירשהורן. "נוצר בינינו חיבור מיוחד, עליו אנחנו שומרים עד היום. הוא נשוי, אב נהדר לילדיו, עובד, מנטור, שחקן נבחרת ישראל בכדורסל נכים – ואני מבין שהחיים חזקים מהכל.
"היום אני יודע שההחלטה הזו, הרגע הבודד הזה, בו החלטתי להילחם על חייו הייתה ההחלטה הנכונה. כל דבר שרופא עובר במהלך העבודה שלו, כל החלטה שהוא מקבל – משנה אותו, מבגרת אותו, לטוב ולרע.
לדעת שלפעמים ההבדל בין חיים ומוות זה רגע של החלטה, של מעשה, ההבדל בין פסיק באמצע משפט או נקודה בסופו. אותו מקרה לימד אותי מהי משמעות של קבלת החלטות. מאותו המקרה למדתי לקחת מכל אירוע דבר חיובי לחיים, מהו ערך הטיפול שאנו מעניקים ומשמעות ליווי חולה לאחר סיום הטיפול".
"כעבור שנה מהמקרה קיבלתי צל"ש על הפעולה הזו, עוד מספר ד"ר הירשהורן. "כאן קיבלתי הזדמנות לעצור לרגע ולחשוב – מה סיכנתי ומה הרווחנו. וזאת כנראה המהות של יום העצמאות בשבילי. רגע למחשבה.
"בגיל 30 עזבתי את המקום שהיה לי לבית שני, את צה"ל ויצאתי לחיים אזרחיים. הגעתי ישירות לבית חולים הדסה עין כרם בו אני עובד עד היום, כבר שני עשורים. יד הגורל רצתה וזכיתי לתת לאותו חבר טיפול מציל חיים בפעם השנייה. הפעם לבשתי את המדים של מנתח עם סמל הדסה על דש חולצתי. יד הגורל? סגירת מעגל? לא יודע איך לקרוא לזה אבל אני יודע שזה הפך אותי לרופא טוב יותר".
"בכל שנה אני נזכר בתקופה הזו, במסירות ובנחישות שיש בחיילים, בכוח שיש לחיים. במסירות שיש לרופאים, ובעובדה שהם מוכנים לתת הכל למען המטופלים שלהם", מסכם ד"ר הירשהורן. "יום העצמאות בשבילי הוא יום מיוחד, של ניגודים – שמסמל שכול וצער, הקרבה אישית, קבלת החלטות, נטילת סיכונים, רוממות ותקומה. יום בו אני רואה את האנשים שמקריבים כל כך הרבה על מנת שנמשיך את חיינו, יום בו אני תמיד חושב איך מחר נעשה טוב יותר ונשאף להמשכיות – לשים פסיק באמצע משפט ולא נקודה בסופו".

 


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. דינה טיילו.

    מרגש מאוד.כול הכבוד לך ד"ר הירשהורן. בהערכה רבה.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר