רס"מ אליהו מטלוב (צילום: דוברות המשטרה)
רס"מ אליהו מטלוב (צילום: דוברות המשטרה)

מפקד ימ"ר את"ן ירושלים: "מספר המעצרים של עברייני תנועה בעיר גבוה מאוד, גם ביחס לפלילי"

רס"מ אליהו מטלוב, קצין בילוש ומפקד ימ"ר אגף התנועה בירושלים, מספר בראיון ל"כל העיר" על היחידה המצומצמת, על הפעילות השוטפת ועל ההתמודדות עם מבצעי עבירות התנועה החמורות: "אנשים כאלה מסוכנים לציבור - החוק לא מדבר אליהם"

פורסם בתאריך: 15.7.22 13:41

למשטרת ישראל, כידוע, לא חסרה עבודה ויש לה עיסוק בסוגיות שונות ובוערות השכם וערב, בוודאי לשוטרי מחוז ירושלים שיודעים כי מדובר בעיר מורכבת. זה לא פוסח גם על אגף התנועה (את"ן) של מחוז ירושלים, כשמעל למיליון תושבים נמצאים באזור השיפוט שלו. ליחידה המרכזית (ימ"ר) של אגף התנועה יש פעילות לאורך כל השנה, כל היום וגם לא מעט מכך בלילה ובלשי היחידה נדרשים לאכוף עבירות תנועה שונות כדי לתת לנהגים ולאזרחים את השקט הדרוש להם.

"אנחנו מתעסקים בעיקר בעבירות תנועה חמורות", מסביר רס"מ אליהו מטלוב, קצין בילוש ומפקד ימ"ר את"ן ירושלים, ומוסיף: "אנחנו יחידה מבצעית שעסוקה לאו דווקא בעבירות התנועה הרגילות השוטפות, בהן מטפלים שוטרי התנועה, אלא בעבירות חמורות יותר".


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


מה זה אומר עבירות חמורות יותר?
"אנחנו מתעסקים עם פסולי נהיגה, נהגים שמעולם לא הוציאו רישיון וכאלה שממשיכים לעלות לכביש גם אחרי שבית המשפט פסל להם את הרישיון – הם מסכנים את הנהגים האחרים ואת האזרחים. החוק לא מדבר אליהם. נהגים כאלה לא יחליפו פרטים אחרי תאונה, הם לא יגישו עזרה במידה ויש נפגעים אלא יברחו ממקום האירוע. הם יודעים שאין להם רישיון. כמו כן, אנחנו מבצעים אכיפה כנגד שכרות סמים ושכרות אלכוהול וכאלה יש כ-200 בשנה ועוד כ-300 מקרים של נהגים פסולי רישיון".

מה ההבדל בין ימ"ר אגף התנועה לימ"ר המוכר והידוע?
"להבדיל מימ"ר שמתעסקים בפלילי, אנחנו המקבילים שלהם, רק בנושא עבירות תנועה מורכבות וקשות. אנחנו יחידה די מצומצמת שיש בה בלשים מקצועיים המבצעים מעצרים ואכיפה בהתאם לנסיבות וסוג העבירות".


מתנדבי ימ"ר את"ן ירושלים (צילום: דוברות המשטרה)

מתנדבי ימ"ר את"ן ירושלים (צילום: דוברות המשטרה)


תן דוגמא.
"תפסנו נהג שמעולם לא הוציא רישיון ונתפס בפעם התשיעית, אחד כזה הוא פוטנציאל להיות רוצח על הכביש. החוק לא מדבר אליו, הוא יחזור על העבירות והצלחנו להביא אותו לדין. אנחנו מגיעים אליהם דרך תלונות של אזרחים או באמצעות מודיעין שיש לנו ביחידה. במקרה נוסף, מחודש מרץ האחרון, תפסנו נהג שנפסל בפעם השישית לנהיגה, אשר נהג על אוטובוס שמסיע אזרחים בכביש גולדה מאיר. הוא נתפס בתום מעקב של בלשי התנועה לאחר שקיבלנו מידע מודיעיני. אנשים כאלה הם מסוכנים לציבור. לא מדובר בעבירות רגילות".

***

רס"מ מטלוב, בן 37, מתגורר בירושלים. את שירותו הוא החל כשוטר משמר הגבול, ועד מהרה התגייס לאגף התנועה – שם הוא החל את דרכו כבלש ולאחר מכן ראש צוות, סגן מפקד היחידה וכיום הוא מציין שנה בתפקידו כמפקד ימ"ר את"ן ירושלים. "מדובר בתפקיד מורכב אבל מעניין מאוד, יש לנו חיים מלאים באתגרים והתפקיד מספק", הוא משתף בהתרגשות. "ברגע שאנחנו תופסים עברייני תנועה, מפירי חוק, כאלה שמסכנים את הציבור – זו תחושה טובה".


סמל יחידה ימ"ר את"ן ירושלים


רס"מ מטלוב מאוד צנוע, וניכר שחשוב לו להעצים את פקודיו העושים את מלאכתם נאמנה. "מאז שנכנסתי לתפקיד, המטרה שלי היא להעצים את הבלשים. הם חבר'ה מקצועיים שזו העבודה שלהם, אנשי קבע ולא סדירים. המטרה בסופו של דבר הנה להגיע לכל חלקי העיר, ממזרח וממערב, לתת שירות לכלל האזרחים על מנת שידעו שיש מי שמטפל בעבירות תנועה קשות ובהפרעות שונות. להיות בכל מקום ובכל אירוע כמה שיותר מהר".

בנוסף לבלשים, לימ"ר יש גם כוח עזר רציני: "יש לנו יחידת מתנדבים המסייעת לנו בפעילות באופן מלא", אומר מטלוב. "הם עוברים הכשרות מיוחדות ומסווגות ונכנסים ממש לעבוד ביחד עם הבלשים בהתאם לצרכים. הם בהחלט עוזרים לנו בצורה משמעותית".

אתם מטפלים בעוד סוג של עבירות?
"בהחלט. תפסנו לא מזמן רכב ללא כיסאות, גם נסיעות פרועות עם ירי זיקוקים תוך כדי נסיעה עם גוף מחוץ לרכב בסיום שנת הלימודים והבגרויות בחברה הערבית, או רכבי הסעה במגזר החרדי המעלים נוסעים מעבר לכמות המותרת של הרכב. יש גם הפרעת מנוחה על ידי רכבים ואופנועים מרעישים שיש להם משפרים ותוספות שונות בשכונות העיר. אנחנו מבצעים פעולות חשאיות על בסיס מודיעיני, ואני רוצה שכולם ידעו – כשהם יבצעו עבירות אנחנו נהיה שם כדי לתפוס אותם. עבודה לא חסרה לנו. עצרנו בחצי השנה הראשונה של שנת 2022 למעלה מ-80 עברייני תנועה. מספר המעצרים של עברייני תנועה בירושלים גבוה מאוד, גם ביחס למעצרים פליליים. המטרה היא להיות בכל רגע נתון ובכל זמן אפילו שזה לא פשוט".


רס"מ אליהו מטלוב (צילום: דוברות המשטרה)

(צילום: דוברות המשטרה)


כשאתה מדבר על מודיעין – הכוונה היא גם ברשתות החברתיות?
"בוודאי, מדובר בכלי מודיעיני לכל דבר. המידע היום זורם מהר והסרטונים שיש בפייסבוק, אינסטגרם, טיק טוק ושאר המדיה נותנים לנו עוד אפשרויות לעצור הפרעות כאלה ואחרות. כך למשל באמצעות סרטון טיק טוק עצרנו הפרעת רכבים של מה שמכונה 'שיירת חתונה' בכביש בגין, עם מוזיקה מרעישה, ירידה לכביש של חוגגים, נסיעה איטית עד עצירה מוחלטת והפרעה לתנועה. הגענו מהר לאירוע וביצענו אכיפה וחידוש של התנועה".

מה היית רוצה לשפר? 
"לא קל לאזרח להגיש תלונה ולהתלונן, להגיע לתחנה ולחשוף את עצמו. העליתי רעיון שאני מקווה שיתקבל על הגשת תלונה באמצעות טופס מקוון ללא צורך שהאזרח יחשוף את עצמו. אני מקווה שזה ייצא לפועל".

 

 

בשנת 2017 היחידה עברה סוג של טלטלה, כאשר מח"ש (מחלקת חקירות שוטרים) פתחה בחקירה ביחידה שבסופו של דבר התיק נסגר. לדברי מטלוב, "זה בהחלט היה רגע משבר לא קל עבור היחידה, אבל אני שמח שזה מאחורינו. מפקד היחידה דאז, רונן עובדיה, האמין בכל השוטרים, נתן בנו אמון ותמך בנו לאורך כל הדרך".

***

אחד האתגרים הגדולים שיכולים להוות נקודת שינוי משמעותית בהתנהגות בכבישים קשורה בהעלאת המודעות ובחינוך של הנהגים לעתיד.
באגף התנועה הבינו את זה, ובשנה האחרונה יצא לדרך פרויקט בשיתוף משרד החינוך ועיריית ירושלים להעלאת מודעות בקרב תלמידים המיועדים להוציא רישיון נהיגה בבתי הספר השונים. "זה פרויקט ערכי שנועד להסביר לדור הנהגים הבא מה מותר ומה אסור, לחשוף אותם למידע גדול וככל שיהיה להם יותר ידע כך הסיכוי שהם יהיו נהגים טובים יותר יגדל", מסביר רס"מ מטלוב. "אנחנו מקיימים הדרכות בבתי הספר השונים לכל המגזרים ומנסים לעלות למודעות את הסכנות הטמונות. כמו למשל בעישון סמים קלים שנשארים בגוף גם חודש לאחר העישון, ובביצוע בדיקה ימצא בדמם עדיין שרידים ואז הם אסורים לנהיגה על פי החוק".

איך שיתוף הפעולה עם בית המשפט לתעבורה? בסופו של דבר הענישה היא חלק מההרתעה.
"נכון ולכן יש לנו שיתוף פעולה טוב ופורה עם בית המשפט לתעבורה בירושלים שמבין את חומרת העבירות. רמת הענישה של בית המשפט לתעבורה בירושלים גובה מחיר גבוה יותר מהמקבילים".


רס"מ מטלוב בהדרכה בבית ספר בעיר (צילום: דוברות המשטרה)

רס"מ מטלוב בהדרכה בבית ספר בעיר (צילום: דוברות המשטרה)


לסיום, אנחנו נכנסים לחודשי הקיץ, יש אירועים מיוחדים וחופש גדול. יש מבחינתכם היערכות מיוחדת?
"היחידה נותנת מענה לכלל יחידות המחוז ובאירועים שונים המתקיימים בעיר ומסייעת לאגף התנועה בכל מה שהיא נדרשת. אם זה במסגרת המכבייה המתקיימת כעת בעיר או בביקור ג'ו ביידן. אנחנו מתגברים בהתאם לצרכים ולדרישה. בלשי התנועה אצלנו הם שוטרים לכל דבר והם יכולים לטפל בכל מיני מקרים בהתאם לצרכים בנושאים השונים".


מחפשים דירת 4 חדרים בצפון העיר? היכנסו ללוח הנדל"ן של ירושלים


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. איתן

    אני מבקש ממשטרת התנועה , לאכוף איתותים של נהגים , במעבר מנתיב לנתיב בכבישים העירוניים והבין עירוניים . זה חשוב מאוד לא פחות מעבירות תנועה אחרות , ועלול לגרום חלילה לתאונות , בגלל הפרחחים שלא מאותתים . אנו בתור נהגים לא יכולים לקרוא את מחשבותיהם של הנהגלים העוקפים אותנו ולעיתים גם בצורה מסוכנת .

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר