פארק נחל זימרי (צילום: שלף- מטלון אדריכלות נוף)
פארק נחל זימרי (צילום: שלף- מטלון אדריכלות נוף)

עמק הצבאים של צפון ירושלים: התוכנית להקמת פארק טבע עירוני בנחל זימרי אושרה

על פי התוכנית שאושרה, פארק נחל זימרי ישתרע על כ-700 דונם - שטח הגדול פי 2 מפארק עמק הצבאים. מטרת התוכנית - שמירה על אוכלוסיית הצבי הארץ ישראלי המצוי בסכנת הכחדה. "תוכנית חשובה ומרגשת שהינה מתנה תכנונית לשכונת פסגת זאב"

פורסם בתאריך: 13.9.22 20:03

הוועדה המחוזית לתכנון ולבניה ירושלים, בראשות שירה תלמי-בבאי, החליטה להפקיד תוכנית להקמת פארק טבע עירוני המשתרע על שטח של כ-700 דונם בשכונת פסגת זאב. בתחום הפארק, עובר נחל אכזב זִמְרִי, ומצויים בו עדר צבאים ומיני צמחים וחיות ייחודיות.

שטח הפארק – 700 דונם כאמור – הוא עצום. רק לשם המחשה והשוואה – פארק נחל זימרי צפוי להיות גדול פי שניים מאשר פארק עמק הצבאים שבדרום מערב ירושלים – בין שכונות גבעת מרדכי, קטמונים וכביש בגין.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


התוכנית, פרי יוזמה של תושבים בפסגת זאב שזכתה לתמיכה ולגיבוי מצד עיריית ירושלים וראש העיר משה ליאון, נועדה לשמור על האוכלוסייה של הצבי הארץ ישראלי הנמצא בסכנת הכחדה עולמית, על ידי יצירת רצף של שטחים פתוחים בין יער מיר הצפוני ליער ענתא הדרומי.

מהוועדה המחוזית לתכנון נמסר כי "התוכנית מציעה מתווה לפיתוח פארק טבע עירוני הכולל מרכז מבקרים, מרכז ספורט וקהילה, בריכת שכשוך, בריכות אקולוגיות וחניון יום. כמו כן, תוכנית הגדירה את כי מתחם "היבה השמורה" לשימור ללא פיתוח או נגישות לקהל המבקרים לטובת שמירה והגנה על בתי הגידול והנוף הייחודים לרבות שמירה על עדר הצבאים החי במקום. בין "הליבה השמורה" למתחמים הפתוחים לציבור מוצעת רצועת חיץ הכוללת שבילי טיול".


פארק נחל זימרי (צילום: שלף- מטלון אדריכלות נוף)

פארק נחל זימרי (צילום: שלף- מטלון אדריכלות נוף)


יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה ירושלים, שירה תלמי-בבאי, ציינה כי "מדובר בתוכנית חשובה ומרגשת שהינה מתנה תכנונית לשכונת פסגת זאב. התוכנית מחברת בין הטבע לעיר ליצירת איכות חיים עירונית לרווחת התושבים בשכונות הצפוניות ואשר צפויה להפוך את נחל זימרי למוקד משיכה חוויתי כפארק הצבאים הבא של ירושלים. התוכנית מיישמת את מדיניות התכנון בדבר הצורך לאזן את תנופת הפיתוח בעיר לשמירה על שטחים פתוחים ערכיים, וכן לאפשר הנגשה מרבית של הפארק תוך שמירה על הערכים סביבתיים, נופיים, אקולוגיים ותרבותיים בתחומו".

יצוין כי התוכנית נערכה על ידי אדריכלית סלמה מילסון ארד ממשרד 'ארד סימון אדריכלים ומתכנני ערים', המשרד אשר אמון אל התכנון של המבנים שיוקמו בפארק. רז מטלון הוא אדריכל הנוף של התוכנית.

כידוע, כפי שפורסם לא אחת בעבר ב"כל העיר", פנינת הטבע הנסתרת בצפון ירושלים, סמוך לפסגת זאב, מושכת אליה בסופי השבוע האחרונים לא מעט מטיילים. מדובר באתר טבע פראי, שאינו מתוחזק ונמצא בסמוך לאתר הטבע העירוני שהוכרז על ידי העירייה בנחל זימרי. השטח עשיר בצבאים, שפני סלע, שועלים ועוד.

 

 

הנחל, שנחשב לפנינת טבע בצפון ירושלים, נקרא על שם זמרי – אבי משפחה משבט בנימין שהנחל ממוקם בנחלתם. באזור חיים ומתקיימים ערכי טבע רבים כגון: הצבאי הארץ ישראלי, שפני סלע, זוחלים למיניהם, סתווניות, כרכומים וציפורים מיוחדות. כמו כן ניתן ליהנות בנחל זמרי ממגוון עצום של פרחי בר כגון כלניות וסחלבים ממינים שונים.

בעבר סיפר ל"כל העיר" עמיר בלבן, מנהל תחום טבע עירוני בחברה להגנת הטבע, כי "בספירה האחרונה נספרו כ-200 צבי ישראלי במקום, מדובר באחת מהאוכלוסיות הגדולות של צבי ישראלי בבירה. ישנם כמה סיבות לסיכון אוכלוסיית הצבאים – היא כלואה ואין לה לאן לנוע, וממערב הכל בנוי. פיתוח הכבישים ובניית שכונות והגדר שמצד שני מגנה עליהם מפני ציידים. בנוסף, כלבי בר שבאים ממזרח העיר לטרוף את הצבאים ושפני הסלע".

יצוין כי בינואר 2019 החברה להגנת הטבע בשיתוף עיריית ירושלים חנכו את אתר הטבע העירוני בנחל זמרי. בחברה להגנת הטבע ציינו כי "על פי סקר של רשות העתיקות משנת 2003, באפיק הנחל שרידים ארכיאולוגיים מתקופות שונות המרוכזים בחורבה הקרויה ח'רבת זמרי. השרידים שאותרו הם מבנים, גתות ומאגרי מים, שמתוארכים החל מתקופת הברונזה ועד התקופה הביזנטית".


רוצים גם לסגור עסקה? היכנסו ללוח הנדל"ן של "כל העיר"


אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. תושב ירושלמי

    סופסוף משהו עושה משהו טוב בכספי משלם המיסים ולא רק משכורות וקןמבינות…

  2. פלסטיני

    בטח מדובר אדמות פרטיות פלסטיניות ששייכות לחיזמא כמו שאר האדמות שיושבת עליהן פסגת זאב.. עוד דרך לגזול אותן..

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    איפה המתנה התכנונית לחומת שמואל ?
    מה שרמ"י רואה מול העיניים זה רק בטון וכבישים
    חורש אחד בחומת שמואל .

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר