שוק ארבעת המינים בירושלים (צילום: אילן כהן)
שוק ארבעת המינים בירושלים (צילום: אילן כהן)

החל מהבוקר, חמישי: שוק ארבעת המינים בכיכר ולירו בשוק מחנה יהודה

החל מיום חמישי, 6.10, ועד לערב סוכות ביום ראשון, 9.6, יתקיים השוק המסורתי, שפועל מזה כ-24 שנים. אז מה תמצאו שם? עשרות דוכנים המוכרים את ארבעת המינים בבודדים ובסטים לפי עדות, אמנות ומנהגים

פורסם בתאריך: 6.10.22 08:00

אירוע ייחודי בירושלים שממש לא כדאי לפספס הוא שוק ארבעת המינים הססגוני, המתחיל למחרת יום כיפור, ומתקיים בכיכר ולירו בשוק מחנה יהודה מזה כ-24 שנים, בשיתוף עיריית ירושלים. בשוק צפויים להיות השנה כ-35 דוכנים לממכר ארבעת המינים, המסודרים לפי מינים עדות, אמונות ומנהגים.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


"שוק ארבעת המינים הירושלמי הוא יחיד במינו – חגיגה עממית, תרבותית ואותנטית", אומר ראש העיר משה ליאון. "ייחודו הוא בדלת הפתוחה לכולם – הן לשומרי המצוות המגיעים לרכוש את ארבעת המינים המהודרים ביותר, הן לתושבי ירושלים כולם, וגם לאוהבי האווירה המיוחדת והייחודית שקיימת רק בירושלים".

"התימנים והספרדים מתהדרים באתרוגים ולולבים גדולים", אומר אילן כהן, מצוות הפקת השוק. "האשכנזים אוהבים את אתרוגי חב"ד, שהם בגודל לימון ממוצע, יש לולבים גדולים וסגורים, לעומת לולבים האהובים על חסידויות ספציפיות, שהם כבר פתוחים במעמד הרכישה ועוד ועוד. השוק מושך אליו הרבה מטיילים ומשפחות של ישראלים. אלינו כולם מוזמנים, בלי יוצא מן הכלל".

כהן מעריך כי מידי שנה נמכרים בשווקים בארץ למעלה מ-700 אלף סטים של ארבעת המינים.

"מי שלא ראה את "בורסת האתרוגים" בשוק ארבעת המינים בירושלים לא ראה מעולם מסחר מלא אקשן אפילו יותר מהוול סטריט בניו יורק", מתארים בהפקת השוק. "מחירי הסטים, כמו מחירי המינים הבודדים, משתנים על פי גורמים שונים והשנה גם בעקבות שנת השמיטה המסתיימת, שהובילה להתייקרות של כ-5-10% בעקבות עליית מחירי הסולר, האריזה והשילוח".

"כשמגיעים ארגזי האתרוגים", מספר כהן, "המוני הקונים ממהרים לבחור להם אתרוג. אחרי ההתקהלות הגדולה, האתרוגים נבדקים על ידי הקונים החרדים בצורה מדוקדקת, בזכוכית מגדלת, במראה שמזכיר בורסת יהלומים. כל אחד רוצה להיות בטוח שיש לו אתרוג מושלם".

מצוות הפקת השוק נמסר כי "בשוק משתתפים גם מומחים גדולים, המתמחים בתוצרת מהודרת ומיוחדת, ביניהם גם אתרוגים הנמכרים במאות שקלים, חלקם מיובאים ממחוז קלבריה באיטליה וממרוקו. בשוק ניתן למצוא גם את לולבי בית שאן הנקטפים ידנית ונבחרים אחד אחד ע"י החקלאי, ואת גדולי סוחרי האתרוגים המשובחים במיוחד: ביניהם הרב משה אדרעי "מלך האתרוגים" (אתרוגי חב"ד שגם מיוצאים לחו"ל) הנבדקים אחד אחד בזכוכית מגדלת ע"י הרוכשים החרדים. הרב אדרעי, כמו שאר הסוחרים בשוק, מגיע בבוקר מוקדם, וכבר אז מחכים לו הרוכשים בשקיקה.

"ההדסים הנחשבים מהודרים במיוחד מגיעים עטופים בבדים לחים עם משפחת נגר, משפחת חקלאים מראש העין, דור שלישי של מגדלי הדסים, והם מזן צפתי מיוחד (מהעיר צפת) ומונחים ב"עבודת יד" בכלים עם מים ומהם המהדרים בוחרים ידנית את השלושה המועדפים עליהם".

 

 

עוד נמסר כי "'סטים' פשוטים של ארבעת המינים יעלו בין 40-60 שקלים; סט מהודר הכולל גם נרתיק וקוישיקלך (מתקן הארוג מעלי לולב המשמש לאגידת הלולב, ההדס והערבה יחד) עולה 80 שקלים בממוצע; ומחיר סט מהדרין מתחיל ב-100 שקלים ויכול להגיע גם ל-350 שקלים.

"בשוק מוצעים גם 'אקססוריז', כמו נרתיק – עטיפת פלסטיק שקופה לשמירה על טריות הערבות וההדסים (בין 7 ל-15 שקלים); תיק בעל ריפוד פנימי מבודד (בין 290 ל-350 שקלים); וקופסה לאתרוג (בין 30 ל-200 שקלים לקופסה מהודרת מעוטרת בריקוע כסף)".


רוצים גם לסגור עסקה? היכנסו ללוח הנדל"ן של ירושלים

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר