תערוכת ארטיאולוגיה - עוצמת קדומים בצורות עכשוויות בעיר דוד (צילום: ניצן רפאלי)
תערוכת ארטיאולוגיה - עוצמת קדומים בצורות עכשוויות בעיר דוד (צילום: ניצן רפאלי)

סוכות 2022 בירושלים: לראשונה אי פעם בישראל – תערוכה באתר ארכיאולוגי פעיל ותת קרקעי

תערוכת הקרמיקה "ארטיאולוגיה: עוצמת קדומים בצורות עכשוויות" של האמנית הישראלית-קנדית ניקול קורנברג-יעקובוביץ', שתעשה היסטוריה כשתפעל במהלך חול המועד סוכות ועד לסופ"ש, ממוקמת כשישה מטרים מתחת לאדמה בסמוך לאבני היסוד של הכותל

פורסם בתאריך: 12.10.22 08:47

לראשונה אי פעם בישראל תוצג תערוכת אמנות באתר ארכיאולוגי פעיל ותת קרקעי, כשתיפתח בסמוך לאבני היסוד של הכותל המערבי. תערוכת הקרמיקה "ארטיאולוגיה: עוצמת קדומים בצורות עכשוויות" של האמנית הישראלית-קנדית ניקול קורנברג-יעקובוביץ', שתעשה היסטוריה כשתפעל במהלך חול המועד סוכות ועד לסופ"ש בגן הארכיאולוגי, ממוקמת כשישה מטרים מתחת לפני הקרקע. הכניסה אליה נעשית מאתר עיר-דוד, דרך חללי הרחובות החפורים ותעלות הניקוז של ירושלים מימי בית שני שנבנו לפני כאלפי שנים.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


התערוכה אותה אוצרת ד"ר עירית ציפר, ארכיאולוגית והיסטוריונית של האמנות העתיקה ולשעבר אוצרת הביתנים קרמיקה ונחושתן במוזיאון ארץ ישראל, מוצבת במיקום ייחודי ועיצובה תלוי-מקום. כלי חרס השואבים השראתם מהתחקותה אחר הקרמיקה העתיקה של ארץ-ישראל, מצרים, יוון בתקופת הברונזה, מוצגים על אביזרי ברזל חדשניים המרחפים בחלל ועל אבניה של ירושלים. בין עשרות הפריטים המוצגים בתערוכה נמנים אגרטלים, צלחות, דיסקיות וכן טביעה של חותם גלילי. היא מושתתת על שימוש בסוגי חומר שונים ובטכניקות צריפה מגוונות כמו שריפה בתנור חשמלי, ראקו, גריל ואובארה, תוך נקיטת שיטות מגוונות בטיפול בכלים כדוגמת גילוף, הטבעה או פיסול. היצירות נשענות על נושאים תנ"כיים ומגוון מקורות עתיקים אחרים מתרבויות קדומות שקמו לחופי הים האגאי והתרבות המצרית, בזיקה לבני ישראל במצרים ולתרבות האטרוסקית באיטליה.


תערוכת ארטיאולוגיה - עוצמת קדומים בצורות עכשוויות בעיר דוד (צילום: אריק סולטן)

תערוכת ארטיאולוגיה – עוצמת קדומים בצורות עכשוויות בעיר דוד (צילום: אריק סולטן)


לדברי קורנברג-יעקובוביץ': "כלי חרס שימשו בעבר לצרכי חיינו – לאגירת מים ואחסון מזון, להובלה בים וביבשה, להטמנת מטבעות ותכשיטים ולהגנה על מגילות. החומר האדמתי עוטף את החפצים החשובים לקיומנו דרך מערכת היחסים המתמשכת שלנו עם החומר וכך אנו מתחברים לעצמנו, להיסטוריה שלנו ולתרבויות העבר. קרמיקה נושאת את האנרגיה, האסתטיקה ויד היוצר – לפעמים אפילו את טביעת האצבע של האמן. עבודת קרמיקה משקפת רגע מסוים בזמן, והצבת היצירות שלי בתוך אתר ארכיאולוגי פעיל, מאפשרת לי לנהל דיאלוג עכשווי עם הקדמונים ובמובן מסוים גם עם העתיד. זאת בהתחשב שאתר זה מזכיר לנו שגם מה שיוצג פה היום, יהפוך יום אחד לממצא ארכיאולוגי".

 

 

ראש מחוז ירושלים ברשות העתיקות, ד"ר יובל ברוך: "אנו גאים לארח בחלל המיוחד הזה את תערוכת הקרמיקה של קורנברג-יעקובוביץ', במרחב שהיה חלק ממערכת המים של ירושלים לפני כ-2,700 שנה. זו הפעם הראשונה שאנו מציגים תערוכת אמנות עכשווית באתר ארכיאולוגי פעיל בירושלים, ואנו מקווים שגם לא האחרונה. במובנים רבים ה"שפה" של הארכיאולוגיה מבוססת על חרס, ולכן החלטנו שתערוכת קרמיקה מתאימה מאד לאתר, כחומר גלם עתיק שליווה את הציוויליזציה האנושית מאז תחילתה. הקרמיקה של ניקול מתאימה במיוחד, מכיוון שזו אמנות עכשווית המהדהדת צורות ושיטות עתיקות. הדיאלוג הזה בין עבר להווה הוא לא רק נחלתם של ארכיאולוגים אלא רלוונטי לכלל האוכלוסייה, וזה מה שאנחנו מנסים לקדם”.

מייסד ומנהל הביאנלה בירושלים, רמי עוזרי: "אמנות בירושלים היא תמיד תלוית-מקום. כל מקום בעיר נושא עמו מאות ואלפי שנות היסטוריה ומסורות, לטוב ולרע. אני שמח על ההזדמנות המדהימה הזו לחבר את יצירות הקרמיקה הייחודיות של ניקול יחד עם יסודות המבנה העתיק והחשוב ביותר בחלק זה של העולם. החיבור הזה קסום, גם מבחינה אסתטית וגם מבחינה סמלית".


מחפשים דירת 4 חדרים במרכז העיר? היכנסו ללוח הנדל"ן של ירושלים

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר