כיכר ספרא
כיכר ספרא

דוח מבקרת העירייה: עמלה של מיליון שקלים – עסקת התיווך שביצע היועץ הבכיר בעירייה

פרק מיוחד בדוח הוקדש ליועץ הבכיר, שלא דיווח על עסקת תיווך שבה קיבל עמלה בסך מיליון שקלים. מטעם היועץ נמסר: "המבקרת לא מצאה כל ניגוד עניינים בפועל ו/או חשש לנגוד עניינים; הוא לא פעל בעיריית ירושלים בעניין העסקה והנכס" * עוד בדוח - תשלומי יתר לקבלנים; העירייה בתגובה - "מרבית ההמלצות כבר יושמו"

פורסם בתאריך: 2.11.22 19:14

דוח מבקרת עיריית ירושלים פורסם השבוע, והוא מוצא לא מעט ליקויים בהתנהלות עיריית ירושלים, הקבלנים המועסקים בה והאנשים שעובדים בה. הדוח של המבקרת עפרה ברכה נוגע במנעד רחב של נושאים, וב-15 הפרקים שבו ישנה התייחסות להתנהלות בעיית של אגף החניה, לנושא התפלת מים, ספרי הלימוד במזרח העיר, התנהלות של אגף תושיה ועוד.

כך למשל, פרק 6 בדוח המבקרת ברכה נוגע לחשש לניגוד עניינים בהתנהלות של יועץ בכיר בקומה 6 בכיכר ספרא – אשר על פי הדוח קיבל עמלה של מיליון שקלים על עסקה שתיווך, זאת מבלי לדווח ולהודיע לגורמי העירייה הרלוונטיים על מעורבותו בעסקה.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


בין השאר נכתב בדוח המבקרת על היועץ הבכיר כי "נפל פגם בהתנהלותו וראוי היה כי ינקוט גישה מחמירה, ליתן גילוי נאות בסוגיה וליידע את גורמי העירייה על קיומה של העסקה, במיוחד נוכח תפקידו הבכיר בעירייה והיקף התמורה הכספית ששולמה לו בגין העסקה".

כאמור, מדובר היה על עסקת תיווך שבה היה מעורב היועץ הבכיר עוד בטרם מונה לתפקידו בקומה 6 בכיכר ספרא – כשהעסקה הושלמה בשנת 2019 – לאחר כניסתו לתפקיד. יצוין כי המבקרת לא מצאה כי התנהלותו של היועץ הבכיר היתה נגועה בניגוד עניינים כזה או אחר, וכן כי הוא לא פעל לקידום העסקה במסגרת תפקידו בכיכר ספרא.

במענה לפניית "כל העיר" נמסר מטעמו של היועץ הבכיר כי "העסקה בה מדובר החלה בשנת 2016 – בעת שהוא היה איש עסקים, והיא הושלמה בשנת 2019, חודשים מספר לאחר שהוא החל להיות מועסק בעיריית ירושלים. בעת השלמת העסקה היה לו אישור בכתב להשלים את ענייניו העסקיים והכלכליים והוא עשה כן, כדין. פעולתו בהשלמת העסקה, לאחר העסקתו בעיריית ירושלים, הסתכמה בשתי הודעות בווטסאפ, האחת עדכון על ההצעה והשנייה על הסכמה למחיר. הסכמתו למחיר היתה תנאי להשלמת העסקה, ובכך הסתכמה כל פעילותו בעניין זה.


עפרה ברכה צילום פרטי

מבקרת העירייה עפרה ברכה (צילום: פרטי)


"היועץ מבין שיתכן שהיה נכון יותר, בנסיבות העניין, להציף את הנושא, למרות שלא קמה לו חובה לעשות כן, בגין הסכום שבו מדובר, אלא שבאותה עת היה טרוד בעניינים משפחתיים מעיקים והדבר לא עלה על דעתו, מה עוד שכאמור, שלא קמה לו חובה לעשות כן. הוא מגלה סיפוק מכך שגם המבקרת לא מצאה כל ניגוד עניינים בפועל ו/או חשש לנגוד עניינים בעניינו והביקורת לגביו, וכי הוא לא פעל בעיריית ירושלים בעניין העסקה והנכס".

***

זאת ועוד, פרק 7 בדוח המבקרת מעלה חשש לתשלומי יתר לקבלנים. על פי הדוח – לפחות במקרה אחד קבלן ביצע ומפקח מצאו שיטה לגבות תשלומי יתר מעיריית ירושלים זאת בדרך של דיווח על חומרים אחרים מאלה שבהם עשו שימוש בפועל.

כך נכתב בדוח: "חשש לתשלומי יתר בגין תיקונים ארעיים של בורות בכבישים ובמדרכות במסגרת עבודות שיקום הכבישים ביצע הקבלן תיקונים ארעיים של בורות בכבישים ובמדרכות באמצעות אספלט קר. יחידת המידה שלפיה שולם לקבלן עבור תיקון הבורות היתה משקל האספלט ולא שטח הבור כקבוע בתנאי המכרז והחוזה החתום".

עוד צוין כי "הביקורת דגמה 11 מיזמים שהקבלן ביצע ובחנה את התשלומים שבוצעו בפועל ביחס לתשלומיםשהיו צריכים להיות משולמים בהתאם לתנאי החוזה. ההפרשים שנתגלו בבדיקה מעלים חשש לתשלומי יתר בסך של כ-248,000 שקלים".

 

 

הנושא הזה, של התנהלות קבלנים מול העירייה, מתקשר לביקורת שנשמעה בשנתיים האחרונות יותר מפעם אחת על כך שביותר מדי עבודות תשתית ברחבי העיר נראה כי מבוצעות אותם העבודות יותר מפעם אחת. כך למשל, הכבישים בצומת פת קורצפו ורובדו מחדש לפחות 5 פעמים בתקופת זמן של חודשים בודדים; ברחוב הפלמ"ח נמשכו עבודות זמן רב ונחפר בור שוב ושוב; ורק באחרונה הביעו תושבים ברוממה תרעומת על משך הזמן של עבודות התשתית בשכונתם, שגם שם עלתה הטענה שאותו אזור נחפר שוב ושוב על ידי הקבלנים השונים. האם הנושא הזה יופיע בדוח מבקרת העירייה לשנת 2022? כנראה שמוקדם לדעת או לקבוע, אבל ברוח הדוח – זו בהחלט המלצה למבקרת לבדוק את הסוגיה.

יו"ר ועדת הביקורת העירונית אדיר שוורץ (התעוררות) קיים בשבועות האחרונים דיונים על כל אחד מ-15 הפרקים שעלו בדוח מבקרת העירייה. באשר לנושא תשלומי היתר הוא מסר בשיחה עם "כל העיר" כי "הצלחנו לשמחתי למצוא קבלן ומפקח שעלו על שיטה לגנוב את הקופה הציבורית. עם זאת, אני מניח שזאת שיטה שאימצו עוד קבלנים, או שיש שיטות אחרות שאיננו מכירים. בגלל זה הדו"ח הזה כל כך משמעותי וישמש את העירייה גם בהמשך כדי לוודא שהכספים הולכים לאן שהם אמורים ללכת".

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "עיריית ירושלים מייחסת חשיבות גדולה לביקורת ורואה בה כלי חשוב לשיפור עבודת העירייה והשירות לתושב. לאחר שקיבלה את הערות הביקורת ולמדה אותן לעומקן, העירייה החלה בטיפול בהערות ובהמלצות לשיפור ובהפקת לקחים לעתיד. מיד עם קבלתו, הדו"ח הועבר לידי הצוות לתיקון ליקויים בראשות מנכ"ל העירייה, במטרה לתקן את הנדרש, להפיק את הלקחים ולמנוע את הישנות הדברים לעתיד. חשוב לציין, כי מרבית המלצות הביקורת כבר יושמו והדבר בא לידי ביטוי בעבודת העירייה, באופן שוטף. ראש העיר, משה ליאון, הודה למבקרת העירייה ולצוות הביקורת על עבודתם המסורה והנחה את כלל הגורמים הרלוונטיים לפעול לתיקון הליקויים בהקדם האפשרי ולמנוע את הישנותם".


מחפשים דירת 4 חדרים בדרום העיר? היכנסו ללוח הנדל"ן של ירושלים


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר