שכונת רמות, החפירות להצבת האנטנה ברחוב מירסקי 17 (צילומים: עיריית ירושלים, פרטי)
שכונת רמות, החפירות להצבת האנטנה ברחוב מירסקי 17 (צילומים: עיריית ירושלים, פרטי)

האנטנות שמסעירות את רמות – מינהל קהילתי מעלה רמות נגד ראש העיר והעירייה

עבודות להצבת אנטנה סלולרית בשכונת רמות מעוררות סערה גדולה. תושבי השכונות הסמוכות והמינהל הקהילתי טוענים שמיקום האנטנה לא קיבל את הסכמתם ואף אינו חוקי, תוך שהם מציגים אמירה מפורשת בנושא של יו"ר ועדת התכנון, שהיתר ניתן למיקום אחר. בלשכת ראש העיר ובעירייה טוענים מנגד כי "ההיתר לאנטנה נבחן מקצועית ומשפטית באופן יסודי ונמצא תקין"

פורסם בתאריך: 15.12.22 07:51

אנטנה סלולרית שמוצבת במרחק של 20 מטר מבתי התושבים נשמע לכם סביר? כנראה שהתשובה היא שלילית, אבל במציאות האבסורדית הז נאבקים בימים אלה תושבי שכונת רמות, בעיקר אלה המתגוררים ברחובות מירסקי ובוקשפן.

תחילתו של הסיפור לפני כשנתיים – בעיצומה של תקופת הקורונה, שבה בעיות הקליטה הסלולרית הפכו להיות קשים ומשמעותיים יותר מכיוון שהתושבים נאלצו להישאר זמן רב יותר באזור המגורים (בהתאם להנחיות הקורונה).


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


אז, בשל בעיות תקשורת קשות, החלו תושבים ברמות, כולל מספר רבנים מוכרים מהשכונה, להפעיל לחץ על משרד התקשורת ועיריית ירושלים כדי לשפר את נושא הקליטה. התושבים והרבנים נפלו על אוזניים קשובות והחלה היערכות לאיתור ומציאת שטח להתקנת אנטנה סלולרית אשר תשפר את הקליטה ברמות.

כאן מגיעה התפנית בעלילה, ומכאן הדעות חלוקות. מצד אחד התושבים והמינהל הקהילתי מעלה רמות שטוענים באופן חד משמעי כי לא הסכימו להקמת אנטנה ברחוב מירסקי 17, שבו מתבצעות בימים האחרונים עבודות חפירה לקראת הצבת אנטנה. עוד הם טוענים כי גם ועדת התכנון בעיריית ירושלים לא נתנה אישור להצבת האנטנה ברחוב מירסקי 17, אלא אישרה הצבת אנטנה על עמוד חשמל (דבר שונה במהותו ובעוצמתו מאנטנה ייעודית) בתחילת רחוב מירסקי (מספר 1) – מיקום שהוא למעשה שטח פתוח אשר מרוחק משמעותית מבתי תושבים.


עבודות החפירה להצבת האנטנה (צילום: פרטי)

עבודות החפירה להצבת האנטנה (צילום: פרטי)


כאשר החלו העבודות, שלח התושבים, וכך גם המינהל הקהילתי, פניות לעירייה ודרשו להפסיק את העבודות לאלתר. העירייה, תופתעו אולי לשמוע – טענה מנגד כי התושבים נתנו את הסכמתם להצבת האנטנה וכי נערך שיתוף ציבור מטעם המינהל הקהילתי, שאישר אף הוא את הצבת האנטנה.
במכתב חריף ששלח מנכ"ל מינהל קהילתי מעלה רמות לעירייה הוא תוקף את התנהלות העירייה, טוען שהמינהל הקהילתי לא נתן אישור לדבר – ומעבר לזה מדגיש ואומר כי המינהל הקהילתי הודיע לעיריית ירושלים כי הוא לא צד בעניין, ואת האישור יש לבקש מתושבי רחובות מירסקי ובוקשפן – הסמוכים למיקום הצבת האנטנה.

במכתב שהוציא המינהל הקהילתי לתושבי רמות, נאמר במפורש כי "אין למנהל הקהילתי ולא לאף אחד מהמנהל הקהילתי את הסמכות לאשר בשם התושבים על הקמה/הצבה של אנטנה. עיריית ירושלים מודעת ויודעת הייטב כי אין בסמכות המינהל לאשר בשם התושבים".


עבודות החפירה להצבת האנטנה (צילום: פרטי)

עבודות החפירה להצבת האנטנה (צילום: פרטי)


בשיחות עם "כל העיר" אומרים חלק מהתושבים וגורמים בכירים במינהל הקהילתי כי "הצבת האנטנה במיקומה כרגע – רחוב מירסקי 17 – נעשית בניגוד לחוק ולאישור ההקמה שנחתם על ידי סגן ראש העיר אליעזר ראוכברגר, יו"ר ועדת התכנון המקומית בעיריית ירושלים".

גורם בכיר במינהל מעלה רמות אומר: "המציאות היא שההיתר לא חוקי. שהאנטנה מוצבת באזור מגורים. מדובר פה על 20 מטר מבתי התושבים. זה אבסורד. עוד יותר מכך – ראש העיר הוציא מכתב שבו הוא אומר שיש היתר ושנעשה בשיתוף המינהל הקהילתי – זה שקר. חד משמעי שקר. לא היה ולא נברא".

בתגובה למכתב ששלח מנכ"ל המינהל לתושבים ולאחר פניות רבות של תושבים, לשכת ראש העיר הוציאה בשבוע האחרון מכתב תגובה שבו נטען כי התושבים פנו מספר פעמים לגורמים הרלוונטיים אולם לא קיבלו מענה הולם. זאת ועוד, לאחר פנייה של המינהל הקהילתי – מלשכת ראש העיר נמסר כי המינהל אישר את הצבת האנטנה במיקומה הנוכחי לאחר הליך שיתוף ציבור – דבר שאותו מכחישים אנשי המינהל הקהילתי (המנכ"ל והיו"ר) מכל וכל.

במכתב שיצא מלשכת ראש העיר בנושא ביום שלישי האחרון, נכתב, בין השאר כי "לאחר בחינת כל החלופות האפשריות אותר השטח המדובר, אשר קיבל את כל האישורים בהתאם לדין. המשרד להגנת הסביבה אישר את הקמת האנטנה במיקום שנבחר ואף ציין, בדומה לדעת מומחים, כי האנטנה תפחית את הקרינה באזור בצורה משמעותית".

עוד נכתב, "קודם בקשת ההיתר להצבת האנטנה וההון הרב שהושקע מכספי הציבור, אישר המינהל הקהילתי את הצבת האנטנה במיקום שנבחר לאחר קיום הליך שיתוף ציבור".

כאמור, במינהל הקהילתי מתעקשים כי לא היו דברים מעולם, ויתרה מכך – מציגים מסמכים אשר מעידים כי סגן ראש העיר ראוכברגר אומר באופן חד משמעי כי הוא לא העבודות שמבוצעות כעת ברחוב מירסקי 17 אינן חוקיות, מאחר שההיתר לאנטנה ניתן על ידו לרחוב מירסקי 1.

אולם, למרות הדברים הברורים הללו, בעיריית ירושלים ממשיכים לטעון את אותן טענות בדיוק – טענות אשר הופרכו מספר פעמים על ידי התושבים והמינהל הקהילתי.

 

 

במענה לפניית "כל העיר" נמסר מהעירייה: "בתקופת הקורונה פנו תושבי שכונת רמות לעירייה בצורך לשיפור דרמתי בקליטת הטלפונים הסלולריים. הבעיה המרכזית היתה באי היכולת להוציא ולקבל שיחות, גם במצבים של 'פיקוח נפש' וחוסר יכולת לנהל שגרה ביום יום. מצבים שהגיעו להקצנה בעת הקורונה. ראש העיר, משה ליאון, הנחה את גורמי העירייה לטפל בסוגיה בדחיפות, והחל תהליך נחוש ויסודי לשיפור הקליטה הסלולרית שם. כך גם בשכונות נוספות בהן היתה בעיית קליטה. בוצעה פניה למשרד התקשורת לסייע בקידום התקנת אנטנות לרווחת התושבים בעיר וגם למשרדי הממשלה הרלוונטים כמו משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה".

בעיריית ירושלים ממשיכים ואומרים כי "בין השאר, יזמה העירייה דיאלוג ושיתוף עם המינהלים הקהילתיים להצגת הפרויקט ומשמעויותיו, הגם שלא היתה חייבת בכך חוקית. במינהל קהילתי שלא אישר את הקמת האנטנה, לא הוקמה כזאת והמשאבים הופנו למינהל אחר. כל מיקומי האנטנות שתוכננו נבחנו בהתאם להוראות תמ"א 36 ואושרו על פי חוק התכנון והבניה. כחלק מהיתר הבניה, נדרשו חברות הסלולר להציג אישור משרד הבריאות להקמת האנטנה. כמו גם אישור המשרד להגנת הסביבה. האנטנה מנוטרת באופן תמידי על ידי המשרד להגנת הסביבה, על פי כל הקריטריונים המחמירים".

עוד נמסר מהעירייה: "לאחר שמינהל קהילתי רמות אישר את הקמת האנטנה באתר סמוך לרחוב מירסקי 17 גם בוצע מפגש הסברה לתושבים במפגש ייעודי עם אנשי המשרד. התושבים ברמות וגם המינהל הקהילתי בירכו על התהליך, אולם פעלו שמיקום האנטנה לא יהיה בקרבתם. מן הסתם הדבר לא אפשרי, משום שהיכן שלא תוצב האנטנה, היא תהיה בסביבת אזור מאוכלס. לכן, תמיד יהיה מי שיתנגד ויבקש להזיזה לאזור אחר".

בעירייה מתייחסים גם לנושא חוקיות היתר העבודות ולטענה שהוא ניתן לרחוב מירסקי 1: "ההיתר לאנטנה נבחן מקצועית ומשפטית באופן יסודי ונמצא תקין, על כל תשריטיו ומדידותיו. הגם שבשל טעות טכנית נכתב בהיתר שהאנטנה תוקם בסמוך לרחוב מירסקי 1 במקום בסמוך למירסקי 17. הכוונה המהותית והאישור המהותי ניתנו כמובן למיקום בסמוך למירסקי 17. על כן אין עילה לעצור את העבודות.

ההקמה כוללת אישור משרד הבריאות, המשרד להגנה על הסביבה ומשרד התקשורת. בהצבת אנטנה זו צפויים תושבי רמות לחוש הקלה משמעותית בכל הנוגע לקליטה הסלולרית וירידה בקרינה בשכונה גדולה זו".

מנגד, התושבים והמינהל הקהילתי ממשיכים לטעון כי העירייה אינה דוברת אמת, ומציגים מכתב שיצא מלשכת סגן ראש העיר ראוכברגר שבו נכתב במפורש כי "מבחינת הרב ראוכברגר ההיתר לא חוקי, והוא אמר זאת לכל הגורמים הרלוונטים. כעת הנושא כבר לא בידיים שלו אלא נמצא אצל ראש העיר שצריך להחליט".

מהמינהל הקהילתי נמסר ל"כל העיר" כי "מינהל קהילתי מעלה רמות לא היה שותף להליך, ולהיפך טען כל הזמן שצריך הליך שיתוף עם התושבים הליך שלא בוצע. מה שנעשה, נעשה במחשכים כגנבים בלילה".


מחפשים דירת 5 חדרים ברמות? היכנסו ללוח הנדל"ן של ירושלים

תגיות:

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר