מרכול 24/7 בירושלים (צילום: אמיל סלמן)
מרכול 24/7 בירושלים (צילום: אמיל סלמן)

חוק המרכולים – בר כהן לברקת: "תוביל חקיקה עירונית שתשמור על הסטטוס קוו בירושלים"

בזמן שערים ברחבי הארץ מקדמות חקיקה להמשך הפעלת העסקים בשבת - וזאת על רקע קידום "חוק המרכולים" בכנסת - בירושלים נרשמת שאננות

פורסם בתאריך: 3.1.18 12:12

בזמן שבמודיעין, בראשון לציון ובגבעתיים פועלים לחקיקת חוק עזר עירוני, המאפשר את המשך הפעלת המרכולים ומקומות הבילוי בשבת – עבור הציבור הפלורליסטי המתגורר בכל אחת מהערים הללו, נראה כי בירושלים נרשמת שאננות בנושא, ובהמשך לכך עולה חשש גדול בנוגע להמשך פעילות בתי עסק בשבת עבור הציבור החילוני בעיר. כפי שפורסם, רשויות ברחבי הארץ מקדמות חוקי עזר, שיתירו הפעלת עסקים בשבת במתכונת מוגבלת, וזאת על רקע כוונת הקואליציה בכנסת לקדם את מה שמכונה – 'חוק המרכולים', המרחיב את שיקול הדעת הניתן לשר הפנים אריה דרעי, שקובע שהסכמתו תהיה תנאי לאישור פתיחת עסקים בשבת.

 



 

מאז קידום החוק בכנסת לא נרשמה התייחסות בנושא מראש העיר ניר ברקת. לא רק זאת, כזכור, העירייה פעלה לסגירת מרכולים בשבת באזור מרכז העיר – עקב כך הגישו בעלי המרכולים עתירה לבג"ץ, שטרם הגיעה להכרעה. ביום רביעי שעבר העלתה חברת האופוזיציה עינב בר כהן (התעוררות), לשעבר מחזיקת תיק העסקים העירוני, שאילתה לראש העיר ניר ברקת וביקשה ממנו להתבטא בנושא. "לפני מספר שבועות, בתאריך 3.12.17, עבר בקריאה ראשונה בכנסת 'חוק המרכולים' (הצעת חוק לתיקון פקודת העיריות) אותו יזם וקידם שר הפנים אריה דרעי", כותבת בר כהן בשאילתה, "אשר שולל מהרשויות המקומיות את סמכויותיהן לקבוע את הסטטוס קוו בשטחן, דבר המהווה פגיעה חמורה באיזון הקיים היום בין השלטון המרכזי והמקומי ובסטטוס קוו. חוק זה עורר התנגדות נחרצת מצד ראשי רשויות מכל רחבי הארץ שאף הביעו את התנגדותם בפומבי במכתב עליו חתמו 58 ראשי רשויות שנשלח לראש הממשלה בנימין נתניהו".

 

עינב בר כהן, ניר ברקת (צילומים: שרון גבאי, מאיר אליפור)

עינב בר כהן, ניר ברקת (צילומים: שרון גבאי, מאיר אליפור)

בר כהן מציינת בשאילתה: "למרות חשיבות הדברים וההשפעה הישירה שלהם על העיר ירושלים ותושביה בחרת שלא לקחת חלק בשיח על החוק ולא להצטרף לכלל ראשי הרשויות אשר חתמו על מכתב זה. יתרה מכך, בקדנציה האחרונה החלטת לפעול כנגד הסטטוס קוו והסכמות שהיו קיימות במשך שנים בעיר על ידי תחילת האכיפה כנגד המרכולים שפעלו בשבת בירושלים. כל זאת בניגוד לכל קודמיך בתפקיד, ביניהם גם אורי לופוליאנסקי, אשר העדיפו לשמור על האיזונים העדינים של העיר הזו ועל החיים המשותפים כאן על פני יצירת מלחמות שבת. תמוה שדווקא ראש העיר ירושלים, העיר המורכבת והמגוונת בישראל, המתמודדת עם סוגיית הסטטוס קוו והחיים המשותפים יותר מכל עיר אחרת ,בחר שלא להביע שום עמדה בעניין זה. זאת בניגוד לנושאים ארציים אחרים בהם הבעת את עמדתך בצורה נחרצת מעל כל במה אפשרית".

בר כהן שאלה את ברקת מהי עמדתו בנושא חוק המרכולים, מדוע לא הביע את עמדתו בנושא, מדוע לא חתם על המכתב יחד עם שאר ראשי הרשויות ומדוע פעל, לדבריה, כנגד הסטטוס קוו העירוני שהיה נהוג בעיר מזה שנים. לבסוף, חותמת בר כהן את השאילתה בשאל – "האם שתיקתך זו היא ממניעים פוליטיים?".

"ניר ברקת פוגע בירושלים ובבוחריו", טוענת בר כהן, "כל זאת מתוך אינטרסים אישיים ולחצים פוליטיים. ירושלים זקוקה למנהיגות שפועלת באומץ ובאחריות כלפי כלל המגזרים ולא בפחדנות. בזמן שראשי הערים בכל הארץ מביעים את מחאתם בפומבי על חוק המרכולים ופועלים במלוא המרץ לשמר את הסטטוס קוו בעירם, ראש העיר ירושלים ניר ברקת, שותק ולא עושה דבר. גרוע מכך, ברקת, הינו ראש העיר היחיד בארץ אשר פעל בשנים האחרונות לשינוי הסטטוס הקוו בעירו ולסגירתם של המרכולים בשבת, זאת בניגוד לראשי הערים האחרות ולכל קודמיו בתפקיד, ביניהם אף אורי לופוליאנסקי, ראש העיר החרדי".
מרכול 24/7 בירושלים (צילום: אמיל סלמן)

מרכול 24/7 בירושלים (צילום: אמיל סלמן)

עוד מוסיפה בר כהן: "לצערי, ביום רביעי שעבר, בישיבת המועצה הוכיח שוב ברקת כי אינו מייצג את בוחריו. ברקת התחמק שוב מלהביע את עמדתו בעניין המרכולים באופן פומבי ולתת הסברים לציבור על הוראתיו לפעול כנגד המרכולים בירושלים אשר פועלים בעיר מזה עשרות שנים בשבת. פעולות אלה של ברקת נעשות כולן מתוך לחצים ואינטרסים פוליטיים של הנציגים החרדים ובניגוד לעמדת בוחריו ולההסכמות העדינות שנרקמו ביו המגזרים בירושלים לאורך השנים. סגירתם של המרכולים בירושלים תפגע בכל הירושלמים שמאמינים בחיים משותפים, בירושלים פתוחה ומקבלת ובירושלים שכל אדם יכול לחיות בה על פי תפיסת עולמו. אני מצפה מראש העיר להתעשת, לחזור בו מהאכיפה נגד המרכולים ולהוביל חקיקה עירונית שתשמור על הסטטוס קוו בירושלים".

מהעירייה נמסר בתגובה: "ירושלים היא עיר מעורבת בה חיים זה לצד זה דתות רבות ומגזרים רבים ומתוך כך מוביל ראש העיר מזה כעשור מהלך של הסכמות רחבות בנושאים שבמחלוקת ולא של כיפופי ידיים. הנושא אינו רלוונטי לירושלים שכן קיים כבר חוק עזר בנושא המגדיר את המותר והאסור בימי המנוחה והעיר פועלת במסגרתו ובמסגרת הסטטוס קוו".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר