עין חניה (צילומים: אסף פרץ)
עין חניה (צילומים: אסף פרץ)

עבודות הפיתוח באתר התיירות החדש עין חניה: 12 מיליון שקל

הפרויקט באתר, הממוקם סמוך לנחל רפאים, למרגלות הכפר אל-וולאג'ה ורכס הר גילה, כולל עבודות פיתוח, ארכיאולוגיה ושימור שנמצאות בישורת האחרונה

פורסם בתאריך: 5.2.18 10:26

מטיילים, תתחילו להכין את הרגליים: עבודות הפיתוח סביב עין חניה, מהנקודות היפות בהרי ירושלים, נמצאות בשלבים האחרונים. במשך ארבע שנים עמלו אנשי רשות העתיקות, רשות הטבע והגנים והרשות לפיתוח ירושלים (הרל"י) על עבודות ארכיאולוגיה, שימור ופיתוח בסביבת המעיין, בהשקעה של 12 מיליון שקלים ובתמיכת העירייה ומשרד ירושלים ומורשת.

לקראת הפתיחה החגיגית, שצפויה להתרחש עד סוף החציון הראשון של השנה, התקיימו באחרונה במקום נטיעות חגיגיות במעמד השר להגנת הסביבה ושר ירושלים ומורשת זאב אלקין, ראש העיר ניר ברקת, מנכ"ל הרל"י אייל חיימובסקי, מנכ"ל רשות הטבע והגנים שאול גולדשטיין, מנהל רשות העתיקות ישראל חסון, ונציגי הפטריארכיה הארמנית.

כאמור, פיתוח עין חניה נעשה במסגרת עבודות הפיתוח של מוקדי הפנאי והבילוי בגן הלאומי נחל רפאים. מדובר במעיין שנובע מעל לאפיק נחל רפאים, למרגלות הכפר אל-וולאג'ה ורכס הר גילה. הימצאותן של בריכות האגירה הפכה את עין חניה לנקודת מפגש לכלל תושבי האזור.

העבודות בעין חניה מתבצעות בהסכמה ובשיתוף פעולה עם הפטריארכיה הארמנית, שהיא בעלת הקרקע.

החפירות הארכיאולוגיות שבוצעו במקום במשך ארבע השנים האחרונות גילו ממצאים מרתקים: מערכת מים מהמרשימות שנמצאו בארץ, בריכת אגירה, מזרקת מים (נימפאון) מהתקופה הביזנטית (מאות 6-4 לספירה), שבר כותרת עמוד בסגנון אופייני למבנים ולנחלות של מלכי הבית הראשון ומטבע כסף נדיר מהמאה ה-4 לפני הספירה.

פעולות השימור והפיתוח כוללות: שחזור של מערכת המים מנקבת המעיין אל הנימפאון, שחזור מערכת השקיה גרוויטציונית שמתבססת על מי האתר, שיקום טרסות ושחזור חקלאות שלחין בטרסות התחתונות, שחזור חקלאות בעל בטרסות (מטעי זיתים), בניית כניסה חדשה לאתר והתווית גישה לרכבים, בניית מעגל תנועה חדש בכביש וולאג'ה, הסדרת חניות לרכבים, התווית גישה נגישה להולכי רגל מהחניה למבני הכניסה, לנימפאון ולבריכות, וכמובן – עבודות שתילה ונטיעות של צמחייה מגוונת ועצים ברחבי האתר.

עין חניה (צילום: אסף פרץ)

עין חניה (צילום: אסף פרץ)

"אתר עין חניה הוא אתר שיאפשר לתיירים ולתושבים מירושלים ומחוצה לה ליהנות מפינת חמד בעלת נוף מיוחד במינו ללא כל עלות", מציין השר אלקין. "כך אנחנו ממשיכים לפתח את עיר הבירה, כדי לחזק אותה גם ברמה המקומית וגם ברמה הלאומית-אסטרטגית, ומשלבים בעבודות הפיתוח את העבר המרתק של ירושלים, תוך התאמה לימינו אנו".

ראש העיר ברקת מוסיף כי "ירושלים מתחדשת, ושומרת על העבר שלה. נטענו עצים המסמלים התחדשות באתר עין חניה, שבו שרידים לעברנו עוד מימי בית ראשון. זוהי ירושלים: עבר מפואר ועתיד מבטיח".

 

 

מנכ"ל הרל"י חיימובסקי מציין כי "עין חניה הוא נקודת מפגש של בילוי ופנאי למשפחות ולצעירים, סביבה ירוקה ושופעת מים והיסטוריה מרתקת. על מנת לפתח, לשמר ולהנגיש את כל אלה לציבור הרחב נדרשו שילוב כוחות ושיתוף פעולה ראויים להערכה מצד כל הגורמים".

עין חניה (צילום: אסף פרץ)

עין חניה (צילום: אסף פרץ)

מנכ"ל רשות הטבע והגנים שאול גולדשטיין: "ארץ ישראל מתהדרת בפניני ארכיאולוגיה ונוף ייחודיות ומרהיבות, ואתר עין חניה בהרי ירושלים הוא ללא ספק אחת מהן. שיתוף הפעולה בין כלל המעורבים בפרויקט יעצים את חווית הביקור וצפוי להפוך אותו לאחד האתרים הבולטים והיפים שבהרי ירושלים ובכלל".

ישראל חסון, מנהל רשות העתיקות: "פרויקט זה נעשה כחלק מתפיסת עולמה של רשות העתיקות בירושלים, לפיתוח אתרים ארכיאולוגים גם במרחבים הפתוחים ובשכונות. לתפיסתנו, פיתוח שכזה תורם לחיזוק הזהות של הקהילה ולתחושת השייכות של התושבים למקום, הן ברמה לאומית והן ברמה מקומית".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. פרוייקט הריסת הנוף

    שבועיים אחרי הפתיחה כל הערבים והצ'חצ'וחים יעשו שם על האש, עם מוזיקה מזרחית רוכשות וישאירו הררי זבל….
    ירושלים מתחדשת , עלאק…..

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר