עבודות בסמוך בסמוך למשכנות האומה (צילום: ארנון בוסאני)
עבודות בסמוך בסמוך למשכנות האומה (צילום: ארנון בוסאני)

"זיהום על זיהום – החיים שלנו הפכו בלתי אפשריים"

הדיירים במשכנות האומה ממשיכים לסבול מהעבודות בכניסה לעיר ולא מתכוונים לוותר בנושא חניון האוטובוסים התפעולי שמוקם בסמוך לגני ילדים. הצעד הבא: עתירה נוספת לבית המשפט

פורסם בתאריך: 12.4.18 09:28

"קטסטרופה", "אנרכיה", "החיים הפכו בלתי אפשריים".

אלו רק חלק מהדברים שאומרים הדיירים במשכנות האומה ל"כל העיר", תוך שהם טוענים כי מאז החלו העבודות בפרויקט הגרנדיוזי הכניסה לעיר חיים השתנו ללא היכר, ולרעה. לטענתם, התחושה היא של אנרכיה טוטאלית, והעירייה לא עושה דבר כדי להתחשב בתושבים.

"כשקנינו את הדירות בדקנו את התוכניות באזור הכניסה לירושלים, ודיברו על הקמת היכלי המשפט בלבד", מספרת אסטל ברזילי, תושבת השכונה. "אף אחד לא דיבר על חניון אוטובוסים, ומדובר בחניון תפעולי, כלומר כל היום תהיה כאן תנועה של אוטובוסים. זו סכנה סביבתית, זה רעש בלתי פוסק, זה מסרטן, זה גורם למחלות לב-ריאה. קטסטרופה. זיהום על זיהום על זיהום, והחיים שלנו הפכו בלתי אפשריים".

עוד טוענת ברזילי כי בעקבות העבודות לא נותרו שטחים ציבוריים לטובת המשפחות הרבות ועבור ילדי השכונה. גם מספר מקומות החניה באזור הצטמצם בצורה דרמטית לאחר ביטול מקומות החניה בתשלום לאורך רחוב היכל המשפט, ולא פחות גרוע מזה – עבודות גריסת הסלעים בשדרות שז"ר שבאזור הכניסה לירושלים מעלות ענני אבק עצומים המתפשטים לכל רחבי השכונה. "בניין שלם לא יכול לפתוח חלון", היא אומרת. "אני לא יודעת מה אני והילדים נעשה בקיץ. ראש העיר עושה מה שבא לו, הוא מקבל החלטות שהן על גבול השערורייה".

המגרש שבו מתוכנן לקום חניון האוטובוסים (צילום: ארנון בוסאני)

השטח שבו מתוכנן לקום חניון האוטובוסים בסמוך למשכנות האומה (צילום: ארנון בוסאני)

כפי שפורסם ב"כל העיר" ב-30.3, לפני כשבועיים וחצי הוציא בית המשפט לעניינים מקומיים צו זמני להפסקת העבודות בחניון העליון, חניון היכל המשפט, אך העבודות בחניון התחתון, חניון בית החייל, נמשכות. התושבים זועמים על כך שחניון האוטובוסים התפעולי אמור לפעול בסמוך לגני ילדים, ומתכוונים לעתור לבית המשפט גם בעניין זה. "העבודות להקמת החניון התחתון נעשות בניגוד לכל החלטה עירונית", אומר תושב נוסף מהשכונה, "אבל את ראש העיר ואנשיו זה לא מעניין. הם חושבים שאם יקראו לזה זמני, הכול מותר. מה שמעניין אותם זה החניון, ולא המחיר של העבודות. אין עוד מקום בארץ שבו נמצאים גני ילדים קרוב כל כך לחניון אוטובוסים תפעולי. אפשר לדמיין, למשל, גני ילדים שיפעלו במרחק 10 מטרים ממתחם רכבת מרכז בתל אביב? הכול נעשה כמחטף, בצורה לא תקינה ולא שקופה. מה זה משנה אם זה זמני? הילד שלי מתחיל בשנה הבאה את הגן, והוא יבלה את שלוש השנים הבאות בקרבת אוטובוסים".

עוד טוענים התושבים כי בפגישה שנערכה עם ראש העיר ניר ברקת לפני כמה שבועות, הוא הבטיח שהעירייה תאפשר להם לרשום את הילדים בגנים אחרים בעיר, אך בשיחה מאוחרת יותר עם נציגי מנח"י, הוצע להם לרשום את הילדים רק בשכונות מרוחקות – הגבעה הצרפתית, הר חומה ופסגת זאב. "להגיע לפסגת זאב או להר חומה זו באמת בדיחה, זה מעליב", אומר אותו תושב.

פקקים במשכנות האומה (צילום: פרטי)

פקקים במשכנות האומה (צילום: פרטי)

כאמור, כעת מתכוננים התושבים לעתור לבית המשפט גם כנגד העבודות בחניון בית החייל, ובמקביל הם פונים לחברי כנסת ונמצאים בקשר עם משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה, כדי שאלו יעקבו ויערכו בקרה על העבודות בשכונה ובאזור הכניסה לירושלים.

יש לציין כי בשבוע שעבר פורסמה הודעה על ידי העירייה ופרויקט הכניסה לעיר לפי חוות דעת סביבתית שהוזמנה על ידם קובעת כי אין חשש לזיהום אוויר בשל הפעלת החניון התפעולי. אולם התושבים במשכנות האומה ובנחלאות, כמו גם מינהל קהילתי לב העיר, טענו בתוקף כי חוות הדעת הזו אינה קבילה עד שתקבל תוקף ממשרדי הבריאות והסביבה.

בשיחה עם "כל העיר" טען יו"ר מינהל לב העיר ד"ר אופיר לנג כי "בניגוד למתואר בהודעה של העירייה ושל פרויקט הכניסה לעיר, בחוות הדעת כתוב במפורש כי עמידה ממושכת של אוטובוסים עלולה להעלות את רמת ריכוז המזהמים באזור. בנוסף, בחוות הדעות כתוב במפורש כי 'מומלץ לרכז את פעילות החניון לשעות הבוקר המוקדמות טרם פתיחת הגן בבוקר (לפני 7:30) ולאחר שעות פעילות הגן (מעבר לשעה 17:00). זה רק מוכיח את הטענות שלנו".

 

כאמור, הטענות כנגד חניון האוטובוסים הן לא היחידות שמשמיעים הדיירים במשכנות האומה. טענות נוספות הן כלפי האבק הרב ועומסי התנועה שיצרו העבודות בפרויקט הכניסה לעיר, שבגינן נחסם כידוע לתנועה קטע הכביש בשדרות שז"ר בין צומת נורדאו לאגריפס, ולפתיחתם והרחבתם של צירי תנועה בתוך משכנות האומה.

"החיים הפכו לקשים מאוד, על גבול הבלתי נסבלים", מתאר דייר במשכנות האומה ומוסיף: "מאז סגירת הציר בשז"ר כמות המכוניות בשכונה שילשה את עצמה אם לא למעלה מכך. במקביל, כל הזמן ישנן עבודות ושינויים בהסדרי התנועה, שלא לדבר על הרעש והאבק שיוצרים המגרסות של הפרויקט".

מחאת תושבי משכנות האומה (צילום: יעקב ארמן)

מחאת תושבי משכנות האומה (צילום: יעקב ארמן)

כחלק ממאבקם הארוך של התושבים הם פנו כאמור לבית המשפט, כשבנוסף הם ערכו מחאות בכיכר ספרא ולפני כשלושה שבועות הם יצאו להפגין ברחוב וחסמו למשך כשעה קלה את הכבישים בשכונה.

כזכור, פרויקט הכניסה לעיר, הנבנה בהשקעה כוללת של 1.4 מיליארד שקלים, כולל הקמת רובע עסקים שיתפרס על פני שטח של כ־211 דונם. הרובע מתוכנן להיבנות, כך לפי הצפוי, לפחות עד שנת 2,022 ואמור להוסיף עוד כ־40 אלף מקומות עבודה חדשים בירושלים, ולכלול 24 מבנים, מתוכם תשעה גורדי שחקים של 36 קומות ו־15 בניינים נוספים עד 10 קומות, ויפעלו בהם מרכזי עסקים, תיירות, מלונאות, פנאי, תרבות ועוד. ברובע יפעלו רכבת מהירה, שתי רכבות קלות, נתיבי תחבורה ציבורית ופרטית ושטח ציבורי להולכי רגל.

מהעירייה נמסר בתגובה: "אין ולא תהיה פגיעה בבריאות תושבי ירושלים וילדיה. צוות פרויקט הכניסה לעיר פועל על פי כללי העבודה המחמירים ביותר, וחוות הדעת הסביבתית שהזמינה העירייה ושבוצעה בהתאם לקריטריונים של המשרד להגנת הסביבה, קובעת באופן ברור וחד משמעי כי הפעלת חניון האוטובוסים הזמני עומדת בכל תקני איכות האוויר, ולא תסכן איש עם הפעלתו. בשל ההתקדמות בפרויקט הכניסה לעיר, שיכלול בין היתר מרכז תחבורתי מתקדם וירוק, חלים שינויים רבים באזור, אולם לכל אורך הדרך העירייה עומדת בקשר רציף עם התושבים ועושה את כל המאמצים לשמור על שגרת חייהם, וכמובן להגן על בריאותם".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר