מוזיאון הסובלנות אפריל 2018 (צילום: אורן בן-חקון)
מוזיאון הסובלנות אפריל 2018 (צילום: אורן בן-חקון)

פרויקט מוזיאון הסובלנות במרכז העיר – זוכרים את זה?

אחרי 15 שנים של עבודות - השלד כבר גמור וסיום הבנייה כולה צפוי לתחילת שנת 2019. דוח מצב על מוזיאון הסובלנות, שנבנה עם המון סבלנות

פורסם בתאריך: 22.4.18 09:34

כמעט 15 שנה חלפו מאז נסגר חניון העצמאות מול כיכר החתולות ברחוב הלל, כשבמקומו כוסה השטח בחומת מתכת לבנה שמעליה התנוסס שילוט שמסביר כי כאן יוקם מוזיאון הסובלנות.



שנים רבות ואתגרים לא פשוטים עברו על מתכנני הפרויקט, מרכז שמעון ויזנטל, שהשקיע מאות מיליוני שקלים בהקמתו, שכללו תלונות וטענות על התכנון הראשוני שכלל ציפוי בטיטניום וזכוכית, תביעות לבית המשפט בטענה כי המוזיאון נבנה על שטח שהוא חלק מבית קברות מוסלמי ועזיבה של האדריכלים שהובילו את הפרויקט.

מוזיאון הסובלנות אפריל 2018 (צילום: אורן בן חקון)

מוזיאון הסובלנות אפריל 2018 (צילום: אורן בן חקון)

אחרי כל התלאות הללו, שכללו שנים לא מעטות של הקפאת העבודות ואינספור שעות בבתי המשפט ובוועדות התכנון השונות, התקבל בחודש יולי 2013 היתר בנייה למוזיאון בעיצובו החדש ועם כל האישורים התחדשה הבנייה במקום.

כיום, כל מי שעובר ברחוב הלל יכול לראות מבעד לחומות המתכת כי שלד המוזיאון כבר גמור, וכי עבודות הבנייה במקום נמשכות. ל"כל העיר" נודע כי סיום הבנייה צפוי לתחילת שנת 2019, וכי הפתיחה לקהל הרחבה צפויה להיות בעוד כשנה פחות או יותר מהים.

כאמור, הקמת מוזיאון הסובלנות הינה ביוזמת ובמימון של מרכז שמעון ויזנטל, אשר מפעיל כבר שנים רבות את מוזיאון הסובלנות בלוס אנג'לס, שבארצות הברית. לאור הצלחת המוזיאון בלוס אנג'לס, החליטו במרכז ויזנטל להקים מוזיאון דומה גם בירושלים.

מוזיאון הסובלנות אפריל 2018 (צילום: אורן בן חקון)

מוזיאון הסובלנות אפריל 2018 (צילום: אורן בן חקון)

הפרויקט השאפתני שעלותו נאמדת בכמיליארד שקלים מתפרש על שטח של כ-15 אלף מ"ר, ב-4 קומות. המתחם יכיל אמפיתאטרון פתוח לציבור עם אלף מקומות ישיבה. בחלקו התחתון של האמפיתאטרון, ישנה אמת מים מתקופת בית שני, מקורה בזכוכית, שגם היא תהיה פתוחה לקהל. עוד יהיו במתחם בית כנסת, ספרייה, אולמות תיאטרון וכנסים לרבי משתתפים, חדרי הרצאות, מוזיאונים למבוגרים ולילדים, מעלית שיכולה להכיל 80 אנשים וגשר שיחבר בין המוזיאון למרכז העיר. כמו כן, מתוכנן שיפוץ וחידוש החניון הצמוד למתחם, ויורחבו שעות הפעילות שלו בהתאם לפגישות ושיחות שהתקיימו בין נציגי העירייה, והסוחרים במקום. שעות הפעילות יקבעו בהתאם לפיילוט שיחול על החניון. את המתחם, כאמור, יצפו קירות זכוכית ענקיים. כמרכז תרבותי המקום יארח הופעות, סרטים, הצגות ועוד מגוון פעילויות.

כאמור, מוזיאון הסובלנות שואף להיות מרכז תרבותי עבור אלפי מבקרים, בחלקו הפנימי של המוזיאון ובשטחיו הפתוחים.

יש לציין כי למרות שהעבודות להקמת המוזיאון נמשכות כבר שנים רבות, מידת ההשפעה שלו על הנעשה במרכז העיר היא אפסית, כשפרט לחומת המתכת שמקיפה את השטח, כך מעידים בעלי העסקים בסביבה, כמעט ולא ניתן לדעת שמדובר באתר בנייה.

מוזיאון הסובלנות אפריל 2018 (צילום: אורן בן-חקון)

מוזיאון הסובלנות אפריל 2018 (צילום: אורן בן-חקון)

בעלי העסקים בנחלת שבעה, כמו גם מינהל קהילתי גינות העיר, מסרו בלקוניות כי העבודות במקום אינן משפיעות על החיים ועל המבלים וכי לא ידוע להם על תלונות בעניינו.

"חוץ מציפייה שהפרויקט הזה כבר יסתיים הוא ממש לא משפיע על אף אחד שפועל באזור", מדגיש בשיחה עם "כל העיר" המסעדן בני חוג'ה, בעלי מסעדת "ספגטים" לשעבר, שפעלה בדיוק מול מוזיאון הסובלנות, ובעלי מסעדת קדמא בהווה. "צריך לזכור, הפרויקט הזה יצא לדרך בשנת 2003, כך שכבר די שכחנו ממנו. אני חושב שכולם כבר התרגלו שיש את החומה ממתכת ואף אחד כמעט לא מתעניין במה שנעשה בפנים ובהתקדמות של הבנייה".

 

המוזיאון צפוי להיפתח לקהל באמצע השנה הבאה, איך לדעתך זה ישפיע על בעלי העסקים בסביבה?

"אני מקווה מאוד שלטובה. אני מקווה שהמוזיאון יצליח למשוך קהל גדול וכך יגיעו עוד מבקרים למרכז העיר".

אותם מבקרים שיגיעו למוזיאון הסובלנות יוכלו ליהנות מתכנים מגוונים, המושתתים ברובם על התכנים שמוצגים במוזיאון הסובלנות בלוס אנג'לס עם התאמה, כמובן, לקהל הישראלי.

הדמיית מוזיאון הסובלנות (צילום: תכנון חיוטין אדריכלים בע"מ)

הדמיית מוזיאון הסובלנות (צילום: תכנון חיוטין אדריכלים בע"מ)

בימים אלו, כך נודע ל"כל העיר", צוותים ישראלים ואמריקאים מתחומים שונים עובדים על כתיבת התכנים וגיבוש המסרים, על מנת שיתאימו למגוון רחב של מבקרים, מילדים בכיתות בתי הספר, ועד למורים, אנשי משטרה, אנשי ספורט, ועוד רבים.

יש לציין כי מוזיאון הסובלנות בלוס אנג'לס עוסק בגזענות, דעות קדומות, קבלת וכבוד האחר, סובלנות, לצד מרכז חינוך להבנת השואה. המוזיאון עצמו נחשב לחדשני, וחלק ממיצגיו מוגשים בצורה אינטראקטיבית לקהל הרחב. גם בישראל המוזיאון צפוי לפעול באמצעים טכנולוגיים חדשניים.

מוזיאון הסובלנות אפריל 2018 (צילום: אורן בן-חקון)

מוזיאון הסובלנות אפריל 2018 (צילום: אורן בן-חקון)

על הקמת המוזיאון, כאמור, אמון מרכז ויזנטל – ארגון לא ממשלתי מלוס-אנג'לס, שמשמש כמרכז זכויות אדם יהודי אשר מתבסס על לקחי השואה. הארגון, אשר נקרא על שמו של צייד הנאצים המפורסם שמעון ויזנטל, לקח על עצמו משימות מרובות, ביניהן: הגנה על יהודים מכל העולם, הנחלת והבנת לקחי השואה, חינוך לסובלנות של האחר, לזכויות אדם, העמדה לדין של פושעי מלחמה נאצים ועוד.

מוזיאון הסובלנות בלוס אנג'לס, כמו גם המוזיאון שייפתח בעוד כשנה במרכז העיר, מופעל על ידי המרכז ולפיכך הוא גם נותן ביטוי ודגש על עולם הערכים של הארגון.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר