הרבנות הראשית המועצה הדתית
הרבנות הראשית המועצה הדתית

כבר לא על מדרגות הרבנות: צניחה של 25 אחוז במספר החתונות ברבנות ירושלים

גם הזוגות הירושלמים מחפשים אלטרנטיבות לרבנות: לפי דוח המועצה הדתית הירידה הדרמטית במספר הזוגות שמתחתנים דרך הרבנות נרשמה במהלך חמש שנים; במקביל, ב"צהר" וב"משפחה חדשה" מדווחים על עלייה במספר הפניות

פורסם בתאריך: 14.8.18 18:39

יותר ויותר זוגות מחפשים אלטרנטיבות לרבנות – עכשיו זה כבר מוכח. לצד הירידה ברמה הארצית, גם בירושלים נרשמת צניחה במספר החתונות דרך הרבנות בעיר. לפי נתונים של דוח המועצה הדתית בירושלים, נרשמה ירידה דרמטית של כ-25 אחוז במספר הזוגות שפונים לרבנות על מנת להתחתן. לפי הנתונים בשנת תשע"ג (2013-2012) נפתחו ברבנות ירושלים 3,499 תיקי נישואין; לעומת זאת בשנה לאחר מכן – תשע"ד (2014-2013) נרשמו 2,979 זוגות; בשנת תשע"ה (2015-2014) נרשמו 2,772 זוגות; בתשע"ו (2016-2015) נרשמו 2,980 זוגות; ואילו בשנה שעברה, תשע"ז (2017-2016) נרשמו 2,653 זוגות.

כמו כן, לפי הדוח נרשמת ירידה גם בכמות הנשים הפונות ל"הדרכת כלות". לפי הדוח בשנת תשע"ב פנו 945 נשים; שנה לאחר מכן – תשע"ג, כבר פנו 790 כלות; בשנת תשע"ד פנו 642 כלות; בשנת תשע"ה – 534 נשים; בשנת תשע"ו – 430 כלות; ובשנה שעברה, תשע"ז, פנו רק 248 נשים. כידוע, במסגרת "הדרכת כלות", נשים רווקות מקבלות הדרכה לרוב על נושאים שנויים במחלוקת, שחלקם ואולי אף רובם, אינם שייכים לעידן המודרני שבו אנו חיים, כמו למשל, מקומה של האישה בתא המשפחתי.


מתוך דוח המועצה הדתית - נתוני חתונות בירושלים

מתוך דוח המועצה הדתית


בהתאם לכך, נרשמת עלייה בהיקף הנרשמים דרך מיזמים אלטרנטיביים לנישואין, דוגמת "צהר" וארגון "משפחה חדשה". צופיה הירשפלד, מנהלת קשרי חוץ של מיזם הנישואין "צהר", מציינת בשיחה עם "כל העיר" כי "יש אצלנו עלייה הדרגתית במספר הנרשמים. כל שנה אנחנו חווים עלייה לעומת השנה הקודמת. אנחנו מחתנים אלפי אנשים בשנה, כשכל שנה אנחנו מתקרבים ל5,000".

הירשפלד מדגישה ואומרת: "זה או אנחנו או קפריסין. מגוון הסיבות להרשמה אצלנו שונה, אבל אנחנו נותנים מענה לאנשים שלא היו מקבלים אותו במקומות אחרים". מנתונים שהגיעו ל"כל העיר" מטעם "צהר", מספר הזוגות שנרשמו דרך השלוחה הירושלמית של  המיזם עלה באופן דרמטי מ-55 בשנת 2014, ל-442 זוגות שנרמו במהלך המחצית הראשונה של שנת 2018.


חתונה (צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב INGIMAGEׂׂ)

(צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב INGIMAGEׂׂ)


"בהחלט נרשמה עלייה, ומשמעותית. כוחנו עולה ועולה", מספרת בשיחה עם "כל העיר" אירית רוזנבלום, מייסדת מיזם "משפחה חדשה". "כבר עשר שנים, כל הזמן אנחנו בסימן עלייה. פעם זה לא היה כל כך אינטנסיבי, ועכשיו אין ספק שזה עולה מאוד. יש כאן עניין מהותי, והציבור נוהר אחרי השינוי. הקבוצה הלהט"בית מתחזקת, אבל הקבוצה הגדולה ביותר היא של האנשים שיכולים יכולים להתחתן ברבנות ופשוט מחליטים שהם לא רוצים. זה לא משהו אנטי דתי, אלא שהממסד הרבני הצליח ליצור אנטגוניזם בלי עזרה מבחוץ. הוא עשה את זה יפה מאוד במהלך השנים בכל הסוגיות של מסורבת גט, עגונה, פסולת חיתון וכן הלאה, כולל הדחייה ברגל גסה של עולים חדשים וחקירות יהדות. הדברים גרמו למיאוס במוסד הזה. בכל הזכויות האזרחיות שלנו – המדינה לא מתערבת בהן. אז איך יכול להיות שבבחירה הכי אינטימית, בחתונה, המדינה מתערבת?".



"הנתונים הללו מעידים על מצבו העגום של מוסד הרבנות המסואב ועל הנזק שהכפייה הדתית והמונופול של הרבנות האורתודוקסית על החיים האישיים שלנו עושים ליהדות", מציינת חברת מועצת העירייה לורה ורטון, יו"ר סיעת מרצ בבחירות המוניציפליות. "לציבור החופשי בירושלים – חילונים, רפורמים, קונסרבטיבים וגם דתיים אורתודוקסים רבים – נמאס מהמונופול הזה, נמאס להם מרבנים אטומים שמנסים לנהל לנו את החיים ונמאס מהכפייה והאפליה בכל פינה".

לורה ורטון (צילום: מולי גולדברג)

לורה ורטון (צילום: מולי גולדברג)

לדברי ורטון "כדאי לשים לב שב-2014 בוטלו אזורי הרישום לנישואין ברבנות, כך שייתכן שחלק מסויים מהירידה במספר הזוגות שנישאו בירושלים היא לא של זוגות שוויתרו על חתונה ברבנות בכלל אלא כאלה שבחרו להתחתן במקומות אחרים. גם האפשרות הזאת אינה צריכה להפתיע כי מוסד הרבנות בירושלים מסואב ומדכא במיוחד, וזה בוודאי לא הגדיל את החשק של הירושלמים הצעירים להתחתן ברבנות המקומית. יש לציין גם שהמועצה הדתית שנבחרה בירושלים לא מתכנסת בגלל התנגדות לכהונתם של נשים ונציגים של זרמים לא אורתודוקסים במועצה, למרות שאלה נבחרו כדת וכדין ולמרות החלטה של בגצ בתשובה לעתירה שמרצ הגישה כבר ב-1998. אז מה הפלא שהצעירים הירושלמים לא רוצים להתחתן ברבנות בעיר?".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    כבוד ללורה ורטון ולסיעת מרצ במועצת העיר – הסיעה עם הרקורד המרשים ביותר במאבק לשבירת המונופול של הרבנות!

  2. חיים

    גבר מפחד להתחתן. כי חיי משפחה דוחפים את האישה להתגרש, לקחת לו את ילדיו רכושו כבודו בעידוד ה'חוק' וגורמים לו לשלם כל חייו תשלומים על הטעות שעשה. עד שרבנים לא יתנו דעתם לבעיה של חיי משפחה, גברים ימשיכו לברוח מחתונה וילדים.

  3. אבנר

    מעולה. סופסוף אנשים מבינים שלא צריך.א המוסד המיושן הזה שרק מהווה מכשול, גם בנישואים ובעיקר בגירושים.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר