הדמית הקו הכחול ברכבת הקלה בעמק רפאים (הדמיה: תכנית אב לתחבורה ירושלים JTMT)
הדמית הקו הכחול ברכבת הקלה בעמק רפאים (הדמיה: תכנית אב לתחבורה ירושלים JTMT)

מעבר הרכבת הקלה בעמק רפאים: המאבק מתחדש

למרות שהוועדה המחוזית אישרה לפני חצי שנה את מעבר הרכבת הקלה בעמק רפאים, נראה כי קבוצת המתנגדים לתוכנית טרם אמרה את המילה האחרונה: השבוע ערכו המתנגדים כנס, שבמסגרתו שוב עלתה התוכנית להעביר את הקו מתחת לפארק המסילה - חלופה אשר כבר נבחנה ונפסלה על ידי גורמי התכנון

פורסם בתאריך: 15.12.18 19:16

אחרי מאבק ארוך, רווי יצרים ועתיר ממון, שחצה את המושבה הגרמנית בירושלים לשני מחנות, אישרה לפני חצי שנה הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה את מעבר הרכבת הקלה בעמק רפאים. קבוצת המתנגדים לתוכנית סלילת תוואי הרכבת בעמק רפאים, שישה חודשים לאחר ההחלטה הדרמטית – מחדשת את המאבק.


כנס המתנגדים למעבר הרכבת הקלה בעמק רפאים (צילום: יח"צ)

כנס המתנגדים למעבר הרכבת הקלה בעמק רפאים (צילום: יח"צ)


ביום שלישי, 11.12.18, ערכה קבוצת המתנגדים לתוכנית הרכבת הקלה בעמק רפאים כנס, שאליו הגיעו כ-200 תושבים וסוחרים. בין השאר באי הכנס חתמו על התנגדות לתוכנית הרכבת בעמק רפאים, וזאת בנוסף לכ-4,200 איש שחתמו על ההתנגדות לתוכנית. קבוצת המתנגדים מנסה שוב לקדם את חלופת מעבר הרכבת הקלה מתחת לפארק המסילה, וזאת למרות שהוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה דחתה את חלופה זו.

פרופ' אריאל הירשפלד, שמתגורר במושבה הגרמנית, ומראשי קבוצת המתנגדים, אמר בין השאר כי "התוכנית סותמת את הרחובות שלנו. עוד לפני הערכים הגדולים שאנחנו נאבקים עליהם – היא פשוט את סותמת את האזור הזה". עוד אמר וטען פרופ' הירשפלד כי התוכנית מסכנת את חיי התושבים, ובמקרה חירום אמבולנס, רכב כיבוי או כל רכב חירום והצלה לא יוכל להגיע לעמק רפאים: "זה פיקוח נפש, היא (הרכבת) מסכנת את חיינו בזמן חירום. אם נצטרך רשת הצלה או אמבולנס".



דובי גולדברג, בעלי "סופר המושבה", שלפני הבחירות היה ממתנגדיה הגדולים של תוכנית הרכבת הקלה בעמק רפאים, אומר השבוע בשיחה עם "כל העיר": "אני לא מתערב בנושא הרכבת הקלה, מה שטוב לעיר זה מה שיקרה. אני לא הייתי בכנס שהיה ביום שלישי. לפי דעתי, אם תהיה רכבת קלה בעמק רפאים, בהתחלה זה יפריע לסוחרים בתקופת הבנייה. אחר כך זה יהיה מצוין לסוחרים. לתושבים, אם תהיה רכבת קלה, זה יהרוס את פארק המסילה והשכונה. מכיוון שכל הספקים שיביאו סחורה יעברו דרך פארק המסילה, וכך הפארק יוכל להיהרס. אני אמרתי לשר כץ לפני כחצי שנה, שצריך להביא ועדה בלתי תלויה וחיצונית מחו"ל, שתבדוק את הדברים והיא תחליט איפה מתאים לעשות את הקו הכחול".


כנס המתנגדים למעבר הרכבת הקלה בעמק רפאים (צילום: יח"צ)

כנס המתנגדים למעבר הרכבת הקלה בעמק רפאים (צילום: יח"צ)



כזכור, בחודש יוני השנה אישרה הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה לקדם את החלופה לפיה הקו הכחול עבור הרכבת הקלה יעבור ברחוב עמק רפאים. "הוועדה מצאה כי לתוכנית זו יש יתרונות משמעותיים בהיבטים תחבורתיים, סביבתיים ואורבניים", כך ציינה הוועדה.

למעשה, כפי שפורסם ב"כל העיר", הוועדה התבססה על דוח מקיף שהוכן על ידי אנשי מקצוע מדיסציפלינות שונות, ובהן: אדריכלות, תנועה, תחבורה, סביבה ונוף, איכות הסביבה, תשתיות וקונסטרוקציה. באשר לחלופה להעברת קו הרכבת הקלה במנהרה תת-קרקעית מתחת לפארק המסילה, נכתב כי "נמצא כי חלופה זו פוגעת פגיעה קשה בתפקודו של פארק המסילה בכך שהיא קוטעת את רצף הפארק ובשל המתקנים העל קרקעיים הנדרשים עבור תחנת נוסעים, יציאות מילוט ופתחי אוורור שמהווים הפרעה לרצף הפארק. כמו כן, תחנות תת-קרקעיות פחות נגישות עבור אוכלוסיות בעלות ניידות מוגבלת (עגלות ילדים, אוכלוסייה מבוגרת, נכים, נשים בהריון) וכי הגישה המוסתרת לתחנות הופכת את הגישה ללא נעימה". כמו כן, מדובר בחלופה "כלא יעילה, מאחר ועלות הפרויקט כפי שהוצג מצביע על עלויות הקמה ותפעול של פי 3 ופי 4 לעומת החלופות האחרות".

הרכבת הקלה בעמק רפאים (הדמיה: צוות תכנית אב לתחבורה)

הרכבת הקלה בעמק רפאים (הדמיה: צוות תכנית אב לתחבורה)

לפי התוכנית הקו הכחול עתיד לחבר את ירושלים לאורך כ-23 ק"מ. משכונת רמות ועד לגילה, מצפון לדרום, ולעבור בשכונות המושבה הגרמנית, המושבה היוונית, קטמון, בקעה וקטמונים. כל זאת על פני 42 תחנות בדרך. הקו הכחול צפוי לשרת כרבע מיליון נוסעים, ועלותו נאמדת על סכום של כ-8 מיליארד שקלים. העבודות על הקו הכחול בתוואי עמק רפאים יימשכו שנתיים בלבד, במקום 42 חודשים, בשלוש משמרות, 24 שעות, כאשר בשעות הלילה יבוצעו עבודות תשתית. כמו כן, במהלך העבודות נתיב אחד יישאר פתוח בעמק רפאים לטובת התושבים ופריקת סחורות.

עידית רובין, תושבת עמק רפאים וחברת הנהלה במינהל קהילתי גינות העיר, מתומכות מעבר הרכבת הקלה בעמק רפאים מציינת כי "ועדת התכנון תקבע ותקבל החלטות. מי שיקבע את הסיפור אלה ועדת התכנון ומשרד התחבורה, שיקבלו את ההחלטות ויבצעו. אני מניחה שיוגשו התנגדויות של כל המעורבים בנושא".

גם יוסי סעידוב, מייסד ארגון "15 דקות – לשיפור התחבורה הישראלית בישראל", מראשי התומכים במעבר הרכבת הקלה בעמק רפאים, מוסיף כי "המתנגדים לקו הרכבת הקלה בעמק רפאים הינם בעלי עסקים שחוששים לפרנסתם בתקופת העבודות. בנוסף, התושבים בעיקר אוכלוסיה מבוגרת שלא נוסעת בתחבורה ציבורית וחוששת לפגיעה בתקופת העבודות, ובפגיעה של רכבים פרטיים שתעבור ברחובות הצדדיים. לכן, העירייה והממשלה צריכות לתת את הדעת. מרבית תושבי רחוב עמק רפאים והמושבה הגרמנית תומכים ברכבת קלה בעמק. המתנגדים לרכבת הקלה, מציעים חלופות שעלולות לפגוע בפארק המסילה. איך שומרים על פארק המסילה שמקדמים אותו כתוואי חלופי לרכבת הקלה? אנחנו תומכים במעבר הרכבת הקלה בעמק רפאים, ממגוון עצום של סיבות: זה יהפוך את הרחוב למודרני ומתקדם, ויעשה טוב כמו שעשה לרחוב יפו. כיום רחוב עמק רפאים פקוק, סואן ומלא בזיהום אוויר. הרכבת הקלה תוציא את הגורמים המזהמים והפקוקים, ותשאיר את תנועת הרכבים לתושבים השכונה בלבד".

"שאם לא תהיה רכבת קלה בעמק רפאים, זה יהיה מבוי סתום לעתיד של דרום ירושלים". מדגיש סעידוב.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    תתקדמו שנים עובדים על פרויקט הרכבת חוסמים את כל הכבישים רבאק תאמצו את הרכבת התחתית מטרו ותחסכו לכולם כאב ראש זה כלי התחבורה הכי מוצלח בעולם

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    המידע בכתבה שגוי מיסודו. החלטת נ;עדה המקומעת היתה שיש להוריד את הקטע של עמק רפאים מהתכנית. לבדוק אותו ואת האפציות כולל הצעת ועד התושבים לחלופה של מנהרה תחת פארק המסילה. ואז להגיש מחדש לבדיקה והתנגדויות. הקו הכחול היהאמור לצאת לדרך ללא הקטע של עמק רפאים ללא בעייה. מחטף שעשה ברקת בחודש האחרון לכהונתו החזיר את התוכנית הישנה והבעייתית. הנזק העיקרי מהתכנית הרס המושבה הגרמנית והיונית. שכונות היסטוריות חשובות שיש תוכנית של העירייה שאמורה לדאוג לשימורן. זה אתר תיירות ופנאי וגם מסחר המשמש את כל תושבי העיר וגם מחוצה לה. התוואי הצר של עמק רפאים פשוט לא מתאים לרקל. הרחובות הצדדיים שאליהם תוסט התנועה של כלי הרכב צרים וגם הם יהרסו. כל זה בשביל קטע של 1 ק"מ עם תחנה אחת בלבד. הקו הכחול יכול להתקיים בלי קטע זה. אם חייבים יש שיטת כרייה שהציג ועד התושבים המאפשרת מינהור ללא פגיעה בפארק שהוא חלק מהמודבות ויקר מאד לתושבים. מוזמנים לאתר עוצרים את רכבת הרפאים בפייסבוק לפרטים.

  3. יאיר

    המתנגדים הם קבוצה הרבה יותר קטנה ממה שמתואר. המספר 4,200 מצוץ מהאצבע, בפעם הקודמת הם החתימו 1,700 איש על התנגדויות שמרביתם היו בסגנון "אל תהרסו את השכונה" (יופי, ממש טיעון לענין). עכשיו יהיו להם כמה מאות לכל היותר. לעומת זאת, יש עשרות אלפי אנשים בבקעה, בגוננים, מקור חיים ובית צפאפה שיפגעו מחלופת המסילה או המינהור (שגם משמיד את מקטע הפארק הזה).

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר