המרכז הרפואי הדסה עין כרם, המרכז הרפואי שערי צדק (צילומים: אבי חיון, דוברות שערי צדק)
המרכז הרפואי הדסה עין כרם, המרכז הרפואי שערי צדק (צילומים: אבי חיון, דוברות שערי צדק)

איסור הכנסת חמץ לבתי החולים: כיצד זה יתבצע בהדסה ובשערי צדק?

איסור הכנסת חמץ לבתי החולים: בהדסה יתבקשו המבקרים להשאיר מזון שאינו כשר לפסח בעמדת שמירה מיוחדת; בשערי צדק יוקצה מקום לאכילת חמץ מחוץ למבנה בית החולים

פורסם בתאריך: 16.4.19 15:00

נושא איסור הכנסת חמץ לבתי חולים בירושלים במהלך חג הפסח וחול המועד שוב מעורר סערה. בהיעדר החלטה משפטית מפורשת בנושא, ישנם בתי חולים ברחבי הארץ, שאוסרים על הכנסת חמץ במהלך חול המועד פסח, ובתי חולים אחרים ברחבי הארץ לא שואלים את המבקרים האם הם מחזיקים בחמץ.

במסגרת עתירה שהוגשה לבג"ץ על ידי הפורום החילוני למנוע את איסור הכנסת חמץ לבתי החולים, הציעה המדינה בדצמבר 2018 להקים מתחמים ייעודיים בבתי החולים, שאליהם יהיה ניתן להכניס חמץ בפסח. מתשובת המדינה לבג"ץ עוד עולה כי למאבטחים אין כל סמכות לאסור על הכנסת חמץ לבתי החולים, אך הם יוכלו להסביר למבקרים כי הכנסת חמץ מנוגדת למדיניות בית החולים. הפורום החילוני התנגד להצעת המדינה בטיעון כי מדובר יהיה ב"מכלאות" של אוכלי חמץ, וצעד שעלול לפגוע בזכותם של אנשים שאוכלים חמץ במהלך חג הפסח, ביניהם גם תושבים מוסלמים ונוצרים.



  • תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]

לפחות 13 בתי חולים ברחבי הארץ הודיעו כי לא יבצעו בדיקות חמץ בכניסות לבתי החולים. כיצד ינהגו בהדסה ובשערי צדק? בהדסה יתבקשו המבקרים להשאיר מזון שאינו כשר לפסח בעמדת שמירה מיוחדת ולאסוף אותו בצאתם מבית החולים; ואילו בשערי צדק מבהירים כי לא תתבצע בדיקת חמץ בתיקים של מבקרי בית החולים, אך המאבטח ישאל את המבקרים האם הם מחזיקים בחמץ – כמו כן, יוקצה מקום לאכילת חמץ מחוץ למבנה בית החולים.


מתוך הפורום החילוני


"אין חוק שאוסר הכנסת חמץ לבתי חולים", מבהיר בשיחה עם "כל העיר" יו"ר הפורום החילוני ד"ר רם פרומן. "מדובר בנוהל של הרבנות. בבג"ץ כבר הביעו בדיונים כי הנוהל הזה אבסורדי ולא הגיוני. אנחנו הגשנו עתירה לבג"ץ בנושא, כבר לפני פסח בשנה שעברה. עוד לא התקבלה החלטה והעניין עדיין בדיון, מכיוון שסגן שר הבריאות יעקב ליצמן, עשה ככל שביכולתו למרוח את הזמן והרוויח עוד שנה. כלומר, אין עוד החלטה סופית של בג"ץ בנושא זה".



"בעבר חיטטו בתיקים, עשו את זה במשך כמה שנים", מציין ד"ר פרומן. "דבר אחד הובהר מעל כל ספק – למאבטחים אסור בשום פנים ואופן לחטט בתיקים כדי לחפש חמץ, ובוודאי שלא להחרים חמץ שמצאו. מי שעושים לו דבר כזה צריך להתעלם מהמאבטחים, ולהזהיר אותם שהם חורגים מסמכותם. זה לא סתם להכניס חמץ כמו פיתות. אסור להכניס גם אוכל ביתי כמו מנת קניידלך. כל מי שמנסים להוציא ממנו חמץ בבדיקה ביטחונית יש לתעד זאת ולפנות למשטרה. צריך לשנות את הנוהל הזה מהיסוד, הרבנות מתעלמת מהעובדה ששופטי בג"ץ אמרו לה בדיונים שזה לא נוהל תקין וסביר, ואני מקווה שעד שנה הבאה אנחנו נקבל פסיקה של בג"ץ".

גורמים בבית החולים הדסה ציינו ל"כל העיר" כי "בהיעדר כל פסיקה משפטית מחייבת, אנו בהדסה מעדיפים לשמור על הסטטוס קוו כפי שהתקיים לאורך שנים על מנת שלא לפגוע בציבור זה או אחר. בפתח בית החולים יתבקשו מבקרי המוסד להשאיר מזון שאינו כשר לפסח בעמדת שמירה מיוחדת, ממנה יוכלו לאסוף את השייך להם בצאתם מבית החולים".

מנכ"ל הדסה פרופ' זאב רוטשטיין מדגיש: "אני מאמין כי הציבור כולו יכול להתחשב זה בזה ובימי החג להימנע מהכנסת חמץ אל תוככי בית החולים".

מבית החולים שערי צדק נמסר ל"כל העיר": "לא תתבצע בדיקה בכלי הבאים בשערי בית החולים. המאבטח בשערי בית החולים הבודק את תיקי הנכנסים לקיום איום בטחוני ישאל ללא בדיקה אם יש חמץ בכליו. בית החולים יקצה לטובת המבקרים מקום לאכילה מחוץ למבנה. יוצב שילוט לפיו בית החולים הוכשר לפסח ויש להימנע מהכנסת אוכל לבית החולים תוך הפניה למקום שיוגדר לאכילה באופן חופשי".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר