טקס הנחת אבן הפינה להקמת פארק המחזור, השבוע (צילומים: עיריית מעלה אדומים)
טקס הנחת אבן הפינה להקמת פארק המחזור, השבוע (צילום: עיריית מעלה אדומים)

התוכנית להקמת אתר למיחזור פסולת במעלה אדומים יצאה לדרך – תושבי האזור זועמים

השבוע הונחה אבן פינה להקמת מרכז אזורי לטיפול בפסולת, שיהיה מהמתקדמים בעולם. תושבי גוש אדומים זועמים על המשרד להגנת הסביבה ועל עיריית מעלה אדומים וטוענים כי מדובר בסכנה בריאותית. עיריית מעלה אדומים בתגובה: "אין מה לחשוש, זה מפעל ירוק וידידותי מאוד לסביבה"

פורסם בתאריך: 23.10.19 16:49

השבוע התקיים במעלה אדומים טקס הנחת אבן הפינה לפארק המיחזור והטיפול בפסולת החדש והמתקדם של אזור ירושלים. הטקס התקיים במעמד השר להגנת הסביבה ח"כ זאב אלקין, ראש העיר בני כשריאל, מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה גיא סמט וגורמי המקצוע המעורבים.

בשטח הפארק "השומרוני הטוב" ובשיתוף פעולה עם עיריית מעלה אדומים, יוקם האתר, שצפוי לשמש כאתר המרכזי לטיפול בפסולת של מטרופולין ירושלים והאזור. בפארק המחזור יוקמו מתקן מיון פסולת חדשני ומתקן השבת אנרגיה מפסולת מהמתקדמים בעולם, שבו תנוצל האנרגיה שבפסולת לייצור חשמל בתנאים סביבתיים מחמירים. אולם תושבי היישובים בגוש אדומים זועמים וטוענים כי התוכנית תפגע באיכות חייהם ובבריאותם.


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "כל העיר עדכונים בזמן אמת"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


בעיריית מעלה אדומים מציינים כי "האתר ממוקם בשטחי העיר מעלה אדומים, וכ-12 ק"מ ממזרח לירושלים. המתקן צפוי להתחיל לפעול בעוד כ-6 שנים. הוא יחובר לרשת החשמל האזורית וצפוי לייצר כ-50MW של חשמל. המתקן יחליף את הקמתה של מטמנה שכבר אושרה בשטח התוכנית, ובכך ימנעו מפגעים סביבתיים משמעותיים".

יש לציין כי במסגרת הקמת פארק המחזור, היקף ההשקעות באתר צפוי להיות מעל מיליארד שקל, והמכרזים להקמת המתקנים שבו יהיו בשיתוף חברות בין-לאומיות, מהמובילות בעולם בתחום הטיפול בפסולת.

"מתקנים מתקדמים למיחזור ולטיפול בפסולת יחליפו בשנים הקרובות את אתרי ההטמנה הפזורים ברחבי ישראל", מציינים בעיריית מעלה אדומים. "אתרים אלו מהווים מקור למפגעים סביבתיים רבים. להקמת מרכז המיחזור יתרונות עצומים וחשובים בהם הפחתת פליטת גזי ממה הנפלטים ממטמנות, הקטנת מפגעים סביבתיים הנובעים מהטמנה כגון זיהום מי תהום, מפגעי רוח ומזיקים, חיזוק משק החשמל המקומי ותרומה לביטחון האנרגטי של המדינה וכל זאת באמצעים ידידותיים לסביבה".

השר להגנת הסביבה אלקין מציין כי "עם כניסתי לתפקיד השר להגנת הסביבה, זיהיתי את הפיגור שבו אנו נמצאים בתחום הטיפול בפסולת, וקידמתי אסטרטגיית טיפול שמטרתה הפחתת הטמנת הפסולת בצורה דרסטית על-ידי הגדלת המיחזור והקמת מתקנים להשבת אנרגיה מפסולת. אני מברך את עיריית מעלה אדומים והעומד בראשה, בני כשריאל, על חזונו לקידום פרויקט זה. זה העתיד, זה המחר, ואני בטוח שבטוח עשור מדינת ישראל תשנה את פניה גם בנושא זה".

ראש העיר כשריאל: "זהו מתקן ראשון מסוגו להשבת אנרגיה מפסולת עירונית שיש לו יתרונות ירוקים רבים והוא ידידותי לסביבה. המטרה היא לצמצם את ההטמנה ואת הנזקים הסביבתיים והבריאותיים ממנה".



יחד עם זאת, תושבים רבים באזור גוש אדומים ובמעלה אדומים עצמה זועמים מהמלך ומביעים חשש כבד לפגיעה בבריאותם. בדף הפייסבוק של ראש העיר בני כשריאל העלו רבים מהם תגובות זועמות לטקס הנחת אבן הפינה.

ל"כל העיר" נודע כי אף הוקם ועד מאבק כנגד הקמת פארק המיחזור המתקדם בשטח השומרני הטוב. החשש של התושבים נע על מספר מישורים, החל מזיהום אוויר דרך העמסה על הכבישים ועד סכנה בריאותית.

אחד התושבים מציין כי "בשפה לא מכובסת – מקימים מזבלה מהגדולות בארץ שתביא סרחון וזיהום משריפת פסולת ומאות משאיות זבל ביום לכבישים פקוקים ומסוכנים גם כך. בכייה לדורות".

תושבת אחרת בגוש אדומים מוסיפה: "איך יתכן שמתכננים משהו בסדר גודל שכזה ללא תכנון תחבורתי חדש? הרי כבר היום כל האזור סובל מפקקים קשים החוצה ממעלה אדומים. האם לא היה אפשר להרחיק את המתקן מקרבותו לישובים ולמעלה אדומים?".

"קטסטרופה ליד הבית", ציינה תושבת אחרת, "במקום לטפח את התיירות באזור מלא הפוטנציאל שלנו, מניחים מזבלה צמוד לבית ספר ושכונת מגורים. אין צורך לציין שקיימת התנגדות נחרצת מצד תושבי הגוש למהלך המקומם הזה. אנחנו קוראים באופן דחוף לבחינה מחודשת".



מעיריית מעלה אדומים נמסר בתגובה: "אין כל סיבה לחשוש, אין כל סיבה לדאוג. זה מפעל ירוק וידידותי מאוד לסביבה. המתקן יביא להקטנת המפגעים הסביבתיים הנובעים מהטמנה והוא יוקם בתקנים מחמירים".

עוד מוסיפים בעירייה כי "ליד מעלה אדומים, ממש צמוד אליה, פעלה מטמנת אבו דיס, וכל ירושלים רבתי שפכה שם את הזבל ולכן אנחנו גם רואים שם מדי יום שריפות בלתי מבוקרות שמדיפות ריחות וגזים רעילים. מעלה אדומים כבר הכריזה על עצמה עיר ירוקה לפני מעלה מעשר שנים. הבנייה אצלנו היא בנייה ירוקה, אזור התעשייה שלנו ירוק, ולכן גם החלטנו למחזר את האשפה וליהנות מהיתרונות הירוקים, כפי שמנכ"ל המשרד להגנת הסביבה הסביר. אחרי מיון האשפה תהפוך לאנרגיה, כפי שמקובל במדינות רבות ומתקדמות באירופה – וזה הרבה יותר טוב מאשר לייצר חשמל על ידי דלקים שונים שמזהמים את האוויר. הכל ייעשה בפיקוח ובסטנדרטים גבוהים, בתקני איכות מחמירים ובמתקן סגור שימנע כל פגיעה סביבתית".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

10 תגובות
  1. יוסי

    שיעשו קודם כמה כבישים רחבים לנקודות שונות בירושלים
    אחר כך שיגיע התור לבדיקת ביצוע של הדבר הזה

    ומה אכפת להרחיק את זה עוד קצת ??? למה כל כך קרוב

  2. ירין עזר

    תודה בני כשריאל. לא יכולת לעשות דבר יותר טוב בשביל העיר שכולנו אוהבים!!!!!!!!!!!!!!!

  3. יעל

    אגואיסטי ממש לשים את זה מול אזור מגורים, בית ספר וחיים של אנשים אחרים ובעיקר להתנדב בתור ראש עריית מעלה אדומים לשים את זה מול כפר אדומים, מזעע

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר