הדמיה של הארכת מנהרת צה"ל - מבט מצפון (הדמיה: צוות תוכנית אב לתחבורה)
הדמיה של הארכת מנהרת צה"ל - מבט מצפון (הדמיה: צוות תוכנית אב לתחבורה)

התוכנית להרחבת מנהרת צה"ל: הפטריארכיה הלטינית מתנגדת

עיריית ירושלים מקדמת תוכנית להרחבת מנהרות צה"ל, אולם לטענת הפטריארכיה הלטינית - חלק משטח ההרחבה שייך לכנסייה הקתולית. עוד תוהים בפטריארכיה: האם נבדקו השפעות החפירה על המבנים הסמוכים?

פורסם בתאריך: 10.12.19 14:50

התוכנית להארכת והרחבת מנהרת צה"ל נתקלת בהתנגדות שעשויה להקשות על המשך אישורה בוועדות התכנון השונות. הפטריארכיה הלטינית בירושלים שיגרה השבוע מכתב התנגדות מפורט לתוכנית שבו עולות טענות שונות – בראשן, חלק משטח תוכנית ההרחבה וההארכה נמצא בבעלות הכנסייה, שמתנגדת להפקעתו. עוד נטען בעתירה כי לא נבדקו השפעות החפירה על המבנים הסמוכים, שגם חלקם בבעלות הפטריארכיה.

כזכור, כפי שפורסם ב"כל העיר" בחודש אוגוסט האחרון, במסגרת התוכנית מנהרת צה"ל תוארך לכיוון צפון בקילומטר נוסף – מטרתה היא להפחית את עומסי התנועה הנגרמים בצומת מנהרת צה"ל ורחוב הנביאים, על מנת לאפשר תנועה יעילה יותר של הרכבת הקלה החולפת במקום.


הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "כל העיר עדכונים בזמן אמת7"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


התוכנית קודמה על ידי תוכנית אב לתחבורה ירושלים ואושרה בוועדה המקומית לתכנון. כעת, בשלב ההתנגדויות בוועדה המחוזית, מתעוררים הקשיים מול הפטריארכיה הלטינית. במסמך, שהגיע לידי "כל העיר" ומתפרסם לראשונה, מפרט עו"ד שארבל שאמא בשם הפטריארכיה את הטענות השונות, בראשן כאמור הפקעת שטח של הפטריארכיה.

"אישור התוכנית יהווה פגיעה קשה בזכויות היסוד של הפטריארכיה (קניין וחופש דת)", נכתב במכתב שנשלח לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ולעיריית ירושלים.


מתחם הפטריארכיה הלטינית בשער יפו (צילום: סאהר קוואס)

מתחם הפטריארכיה הלטינית בשער יפו (צילום: סאהר קוואס)


בהמשך נכתב כי "יוזמי התוכנית מקדמים תכנית שמטרתה, לכאורה, הרחבת והארכת המנהרה, אך למעשה מדובר בתכנון שמונחת על ידי הרשויות באופן חד צדדי, תכנון שמתעלם לחלוטין מבעלי הקרקעות, תושביו, ונכסי התרבות והמורשת שלהם".

עוד נכתב בהתנגדות: "המעיין בהוראות התכנית ופרטיה אינו יכול שלא להיוותר פעור פה מחוסר הרגישות והתעוזה שבתכנון התכנית המבקשת להרחיב את מנהרת צה"ל והפגיעה באדמות כנסייתיות באתר שהוא מהחשובים ומהקדושים ביותר לעולם הנוצרי".



במכתבו מציין עו"ד שאמא כי "אישור התוכנית, מתנגש חזיתית עם התחייבויותיה הבינלאומיות של מדינת ישראל ובייחוד מול הכס הקדוש (הוותיקן). בשנת 1993 נחתם הסכם היסוד בין מדינת ישראל לכס הקדוש ובמסגרתו נוסדה ההכרה ההדדית בין מדינת ישראל והכנסייה הקתולית, ויוסדו היחסים הדיפלומטיים בין שתי המדינות, כחלק מהתחייבויותיה בהסכם נטלה המדינה על עצמה לכבד את המקומות הכנסייתיים שבשטחה, להגן על אופיים, ולכבד את זכותה של הכנסייה לרכוש".


הדמיה של מנהרת צה"ל מצפון (צילום: מתוך המצגת של תוכנית אב לתחבורה)

הדמיה של מנהרת צה"ל מצפון (צילום: מתוך המצגת של תוכנית אב לתחבורה)


טענה מרכזית נוספת שמועלת במכתב ההתנגדות הראשונית לתוכנית היא חשש כבד מפני פגיעה ביסודות המבנים הנמצאים בסמוך לתוואי הארכת והרחבת מנהרת צה"ל. "מעטים המחקרים שנעשו באשר להשפעות חפירת המנהרות והרחבתן, על שקיעת הקרקע מעל ובסמוך למנהרה, ועל השפעתן על יסודות המבנים מעל ובסמוך למנהרה", כותב עו"ד שאמא, ומעלה את התהייה האם נעשתה בדיקה מקיפה בנושא והאם נלקח בחשבון כי המבנים באזור הם עתיקים וישנים וכי מרביתם הם מבנים לשימור?



טענות נוספות שעולות במכתבו של עו"ד שאמא: פרטי תכנון עלומים ללא נספחים נדרשים; הקמת מנהרה תהווה מפגע רעש בלתי פוסק; לא הוגשה תסקיר השפעה על הסביבה ועוד.


עו"ד שארבל שאמא (צילום: פרטי)

עו"ד שארבל שאמא (צילום: פרטי)


לפיכך, מודגש במכתב, "עמדת הפטריארכיה הינה כי דין התוכנית להידחות".



מהוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ירושלים נמסר: "מדובר בתוכנית המצויה בשלב ההתנגדויות ולא נוכל להתייחס בשלב זה. כמו בכל תוכנית, ההתנגדות תשמע, תדון ותתקבל לגביה החלטה במסגרת הוועדה".

תגובת עיריית ירושלים לא נמסרה למרות פניית "כל העיר".


תצ"א של מנהרת צה"ל מדרום (צילום: א.ג. מהנדסים, מתוך המצגת של צוות תוכנית אב לתחבורה)

תצ"א של מנהרת צה"ל מדרום (צילום: א.ג. מהנדסים, מתוך המצגת של צוות תוכנית אב לתחבורה)

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר