ירושלים תמונה כללית (צילום: אמיל סלמן)
(צילום: אמיל סלמן)

הושלמה בניית קו הגז הטבעי לירושלים – בהשקעה של 290 מיליון שקלים

הבוקר, שלישי, לאחר שש שנים של עבודה, נחנך הקו באורך 34 ק"מ, שיחבר לגז טבעי את משרדי הממשלה, בנק ישראל, מוזיאון ישראל, האוניברסיטאות, בית החולים הדסה ומפעלים נוספים בירושלים

פורסם בתאריך: 19.3.19 16:03

הבוקר, שלישי, נחנך קו הגז הטבעי לירושלים. הפרויקט נבנה בהשקעה כוללת של 290 מיליון שקלים. לקו צפויים להתחבר משרד הממשלה בקרית הלאום, הכנסת, בנק ישראל, מוזיאון ישראל, האוניברסיטאות, בית החולים הדסה עין כרם, מאפיות ומפעלים נוספים בירושלים. אורכו של הקו – 34 ק"מ, קוטרו 18 אינץ'.



  • תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר" [email protected]

הקו נחנך בעין כרם על ידי שר האנרגיה ד"ר יובל שטייניץ, ראש העיר משה ליאון והנהלת חברת נתיבי הגז הטבעי לישראל (נתג"ז). בנייתו של הקו החלה ביוני 2013 והושלמה באוקטובר 2018. בניית הקו לירושלים נערכה בשני מקטעים – החלק הראשון (ירושלים מערב) באורך 17 ק"מ, הושלם בשנת 2014, ומתחיל מתחנת הגפה 'יסודות' הצמודה לכביש שש בקרבת מחלף שורק ועד תחנת מסילת ציון הסמוכה לשער הגיא. החלק השני (ירושלים מזרח) גם הוא באורך 17 ק"מ, מתחיל בתחנת מסילת ציון ומסתיים בתחנת ההפחתה בבית זית. הביצוע של החלק השני החל בתחילת ינואר 2017 והסתיים באוקטובר 2018. בימים אלה מסתיימת הקמתם של שני מתקני PRMS (הפחתת לחץ ומדידה) בקצוות הקו, האחד שמבוצע בתוך תחנת ההגפה מסילת ציון והשני בבית זית. שני מתקני ההפחתה מיועדים לשרת את חברת החלוקה רותם.



עוד בין המפעלים שצפויים להשתמש בקו הגז הטבעי – מפעל תדמיר, אביק, מחצבות, מפעל מלט הרטוב, מפעלי אספלט, מנועי בית שמש, וקריית ההדרכה של המשטרה. בעיריית ירושלים מציינים כי "חלק מן הלקוחות כבר חתמו על ההסכם וחלקם נמצאים במשא ומתן מתקדם. בהתאם לעדכון חברת החלוקה, התחלת חיבורי לקוחות בבית זית ומסילת ציון צפויים במהלך שנת 2020".

שר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ, מציין: "אני גאה לחנוך את צינור הגז הטבעי, שיוביל לראשונה גז טבעי לירושלים וסביבתה. באמצעות צינור גז זה ואחרים שמניחה חברת נתג"ז, אנחנו מרשתים את מדינת ישראל, משפרים ומרחיבים את הולכת הגז הטבעי לרחבי הארץ".


(מימין) אלכסנדר ורשבסקי יו"ר רשות הגז הטבעי במשרד האנרגיה, ראש העיר משה ליאון, השר ד"ר יובל שטייניץ, יו"ר נתג"ז איתן פדן, מנכ"ל נתג"ז שמואל תורג'מן (צילום: שי שבירו)

(מימין) אלכסנדר ורשבסקי יו"ר רשות הגז הטבעי במשרד האנרגיה, ראש העיר משה ליאון, השר ד"ר יובל שטייניץ, יו"ר נתג"ז איתן פדן, מנכ"ל נתג"ז שמואל תורג'מן (צילום: שי שבירו)


ראש העיר משה ליאון אומר: "חנכנו היום את קו הגז הטבעי לירושלים. זהו תחילתו של עידן חדש בעיר בכל נושא האנרגיה הירוקה, הגז עתיד להוזיל את הוצאות המשפחות על חשמל וייטיב עם תושבי הבירה. קשה להאמין שרק לפני קצת יותר מ-70 שנה שחררנו את ירושלים, אז דאגו למים וחששו מ'איך יעלו את המים לירושלים?' זה כבר שייך להיסטוריה אך היום אנו חוזרים ומשחזרים את צעדי מקימי המדינה ומחברים את ירושלים לגז הטבעי. אני גאה להיות חלק מההיסטוריה הזו, ויודע שכולנו יחד עוד נמשיך לפתח את ירושלים תמיד".

יו"ר נתג"ז, איתן פדן: "אנו מחברים היום את אוטוסטרדת הגז לירושלים. זו אספקת חמצן אנרגטית לעיר הבירה, וכאשר חלקו של הקו עובר בדרך בורמה ההיסטורית, זה מרגש במיוחד. אני מבקש להודות לשר שטייניץ ולאנשי משרד האנרגיה, על החזון והנחישות שסייעו לנו להגיע לרגע הזה".

בחברת נתג"ז מוסיפים ומדגישים כי תוואי ירושלים מזרח עובר ברובו המוחלט בשטח הררי ומיוער ובצמוד לקו דלק פעיל המגיע עד למתקן פי גלילות הירושלמי, "במהלך הפרויקט עמדה נתג"ז בתנאים מחמירים ביותר של הגופים הירוקים וארגוני הסביבה דוגמת עבודה ברצועה צרה, העתקות של עצים, ובחלק מהמקומות אף אספקת חלופות אחרות למסלולי טיול עבור הציבור. בנוסף, קו הדלק הקיים חייב עבודה זהירה במיוחד תוך שמירה על שלמותו".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    איך זה בדיוק יוזיל את הגז למשפחות אם הן לא מחוברות אליו?

    ואיך לאון גוזר קרדיט על פרוייקט שבהכרח הוא לא זה שיזם או עמל עליו אלא רק קוצר את פירותיו… דרך ארץ. תזכיר את קודמך ואת היזמים המקוריים.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר