מעגלי שיח באירוע "איכה - יוצרים שיחה" בשנה שעברה, רני חזון וייס (צילומים נעם פיינר)
מעגלי שיח באירוע "איכה - יוצרים שיחה" בשנה שעברה, רני חזון וייס (צילומים נעם פיינר)

רני חזון וייס | מסורת ישראלית חדשה בט' באב

מעגלי השיח לזכרה של שירה בנקי ז"ל בט' באב מעניקים ליום הזה משמעות חברתית ולא דתית

פורסם בתאריך: 19.7.18 13:20

"עד הרצח של שירה בנקי לא ידעתי על קיומו של ט' באב"; "ט' באב נתפס כצום דתי, וכאדם חילוני לא היתה לי שום סיבה לציין אותו".

אלו הם רק חלק מהמשפטים ששמעתי בשנה האחרונה על ידי חברות וחברים, בכל מיני צורות, כששוחחנו לא אחת על המסורת החדשה שנוצרה לזכרה של שירה בנקי ז"ל. היות ומדובר בצום שחל במהלך הקיץ ואין לימודים, רבות ורבים לא מכירים בו ובמשמעות שלו.

בשנה שעברה הוזמנתי על ידי התנועה הירושלמית לקחת חלק לראשונה באירוע לזכרה של שירה בנקי ז"ל – "איכה יוצרים שיחה". יחד עם חילי טרופר – איש חינוך, יועץ שר החינוך לשעבר ומנהל מחלקת החינוך של ירוחם בהווה ודמקה תושב קרית מנחם, יזם, מרכז את מועדון הנוער של הקהילה האתיופית בקרית מנחם ואיש חינוך ציינו את יום השנה לזכרה של שירה בערב ט' באב. שוחחנו על חינוך, על פערים בחינוך, על פריפריה וחינוך, על קהילות שמייצרות שינוי ועוד.


שירה בנקי ז''ל

שירה בנקי ז"ל


האירוע המרכזי התקיים בכיכר ציון ואני – שמחתי על ההזמנה לשכונה. עשרות אנשים ונשים, בני ובנות נוער הגיעו כדי להיפגש, לשוחח, לשאול שאלות, לדון. כמעט שכחתי שדיבור גורם לי להיות צמאה. חזרתי הביתה עם הבנה שיש לנו עוד הרבה מאוד מה לעשות, אבל גם תקווה בלב ועם אמונה שאפשר לבנות ולתקן. בו זמנית התקיימו עוד עשרות מעגלים בכיכר ציון ובשכונות השונות ברחבי העיר ירושלים.



עשרות אנשי ונשות רוח הובילו מעגלי שיח ולקחו חלק. כך נוצרה מסורת ישראלית חדשה, לה שותפות ושותפים אלפי נשים ואנשים. פרטים המבקשים להיפגש, קהילות המבקשות לקחת אחריות על המרחב הציבורי, אנשי ונשות רוח שבאים יחד לציין יחד את ט' באב. והשנה – המעגלים מתרחבים. בכיכר ספרא – כיכר העיר ובשכונות השונות ברחבי העיר. דתיים וחילונים, יהודים וערבים, ימנים ושמאלנים, עיסוק בסוגיות של יזמות, חינוך, פוליטיקה, דת, מזרח ומערב העיר, תקשורת, אומנות ועוד, בקריאת מגילת איכה שוויונית משותפת, מעגלי שיח ופיוט.


מעגלי שיח באירוע "איכה – יוצרים שיחה" בשנה שעברה (צילום: נעם פיינר)

מעגלי שיח באירוע "איכה – יוצרים שיחה" בשנה שעברה (צילום: נעם פיינר)


מותר להתווכח, מותר לא להסכים. מחלוקת היא דבר הכרחי ביצירת חברה ותיקון עולם, כאשר היא באה מהמקום הנכון. בית המקדש חרב בשל שנאת חינם וכך גם ירושלים. שירה בנקי ז"ל נרצחה בהיותה נערה בת 16 בשל שנאת חינם, בה בעת שהפגינה סולידריות עם חבריה וחברותיה במצעד הגאווה בירושלים. מעגלי השיח והמפגש המשותף מעניקים לט' באב משמעויות חברתיות ולא דתיות ומאפשרות למגוון הקהילות הזדמנות לקחת חלק יחד כחברה בתיקון ויצירה. מצאו לכן/ם מעגל רלוונטי ובואו – כמו שאתן/ם.

לזכרך, שירה.

רני חזון וייס, מנהלת תיכון דרור בירושלים מבית האגודה לקידום החינוך.

 

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר