ילדים בשיעור ספורט (צילום אילוסטרציה: א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)
ילדים בשיעור ספורט (צילום אילוסטרציה: א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)

רותי המאמנת | בין הלסינקי לירושלים

בפינלנד השכילו להבין ויזמו תוכנית לימודית שכוללת שיעור חינוך גופני בכל יום. התוצאות לא איחרו להגיע - שיפור בהישגים לימודיים והתנהגותיים; ובארץ? בתי הספר מקדישים רק 90 דקות בשבוע לפעילות גופנית

פורסם בתאריך: 12.8.18 15:12

למה אני עדיין לא רגועה בקשר לשנת הלימודים הקרובה? כי אני יודעת שגם בה יאובחנו הרבה מאוד תלמידים עם הפרעת ADHD, הפרעות התנהגות שונות, השמנת יתר ועוד. מנגד התקציב עבור החינוך הגופני או פעילויות גופניות אחרות לא יגדל, ואולי אפילו יצטמצם.



אתם בטח שואלים את עצמכם איך כל זה קשור אחד לשני? ללא ספק, פעילות גופנית (מתוכננת וגם לא מתוכננת) קיבלה את הגושפנקה על ידי מחקרים בתחומים שונים כתומכת בהתנהגות חיובית והישגים יותר טובים במקצועות שונים. זה די מדהים כשחושבים על זה כי בעצם פעילות גופנית אפשר לעשות בכל מקום ובכל זמן. מה שיותר מפתיע הוא שמערכות החינוך עדיין מסרבות לקבל את העניין או יותר נכון להשתמש בכך לטובתן.

בעולם יש מדינות שהבינו את העניין ומקדישים לכך את מלוא הרצינות. כך למשל בפינלנד הבינו את הצורך בתנועה ובתזוזה לאורך כל היום. על כל שעה אקדמית (45 דקות) התלמידים מקבלים 15 דקות של הפסקה. אבל מסתבר שגם זה לא היה מספיק. הממשלה ועובדי משרד החינוך הפינים חשבו באמת כיצד ניתן לשפר את המצב. לבסוף, פינלנד הבינה שאם היא לא תתאים את עצמה למצב החדש אז גם התלמידים שלה יהפכו להיות יושבניים ובעלי משקל עודף. התוכנית שנקראת "Finnish schools on the move" הוכנסה לבתי ספר שונים. התוכנית כללה שיעור חינוך גופני בכל יום והפסקות פעילות שמופעלות ע"י ילדים. נשמע פשוט, לא?

והתוצאות לא איחרו להגיע – שיפור בהישגים לימודיים והתנהגותיים.

ההמלצה הכללית של ארגון הבריאות העולמי לפעילות גופנית עבור ילדים היא כ-60 דקות מדי יום של פעילות בדרגת קושי בינוני עד מאומץ. בבתי הספר ההמלצה היא לשילוב של 150 דקות בשבוע של שיעורי חינוך גופני עבור תלמידי בתי הספר היסודיים ו-225 דקות בחטיבות הביניים ובתיכונים.

ומה אצלנו? אצלנו רוב הילדים לא באמת מבצעים בצורה עצמאית או דרך חוגים את כמות הפעילות היומית המומלצת ובתי הספר מקדישים על פי תוכנית הלימודים רק 90 דקות בשבוע. כן, זה מה שמשרד החינוך מתקצב. מעט מדי.

המטרה שלנו כהורים וכאנשי חינוך היא שהילדים שלנו יהיו אנשים בוגרים מאושרים ובריאים, ולשם כך הם חייבים לעשות גם פעילות גופנית. המסר הזה הוא לא כל כך ברור כשאנחנו גורמים להם לשבת שעות כה רבות ביום מבלי לזוז.

רותי זינדל-אוכמן (צילום: פרטי)

(צילום: פרטי)

רותי זינדל-אוכמן,

מאמנת ריצה מקצועית בירושלים והסביבה,

בעלת תואר ראשון בחינוך גופני מוינגייט,

רצה ואמא לשלושה מתוקים.


רותי המאמנת | 5 טיפים שיגרמו לילדים שלכם לזוז


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר