יער החמישה
יער החמישה

הטיול המומלץ לסופ"ש: יער החמישה – טבע, נופים ומורשת בפאתי ירושלים

יער החמישה, שסובב את היישובים הר אדר, מעלה החמישה ונוה אילן, מציע מסלול שאורכו כשלושה ק"מ ובו נקודות מצפור, נופים וסיפורי מורשת קרב

פורסם בתאריך: 18.10.19 08:26

סוף שבוע, חג ושלושה ימים של חול המועד כבר מאחור, אבל החופש עדיין לא נגמר וגם סוף השבוע הקרוב הוא ארוך וכולל בתוכו גם חג שמחת תורה. אם עדיין נשאר לכם כוח במותניים ואתם מחפשים מה לעשות בשבת או רגע לפני ההקפות השניות, מומלץ לטייל ביער החמישה, שסביב היישובים הר אדר, מעלה החמישה, אבו גוש ונוה אילן.

הטיול הזה מתאים למשפחות עם ילדים. אורכו כשלושה ק"מ וזמן ההליכה הממוצע בו הוא כשעה וחצי-שעתיים. המסלול עצמו משלב טבע, נוף ומורשת קרב.


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "כל העיר עדכונים בזמן אמת" 

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


יער החמישה

יער החמישה


כדי להגיע ליער החמישה יש לנסוע בכביש 1 ולצאת במחלף חמד. לפני אבו גוש יש לפנות ימינה לכיוון קרית ענבים ולאחר העלייה לעקוב אחרי השילוט להר אדר. התחנה הראשונה מופיעה גם בוויז, ניתן לכתוב "מצפור מרסל לוריא", ותגיעו לנקודת תצפית מרהיבה ושקטה על כל האזור, הנגישה גם לבעלי מוגבלויות בתנועה. המצפור נבנה בשעתו בזכות עודפי העפר שהצטברו בעת בניית הכביש, שנוצלו בחוכמה רבה. המבצע מומן על ידי נשיא קק"ל בלגיה מרסל לוריא, על שמו נקרא המצפור. ניתן לצפות ממנו על כביש 1, אבו גוש, רכס עמינדב, הקסטל וצובה.


יער החמישה

יער החמישה


משם ניתן להמשיך לאתר הזיכרון לחטיבת הראל. יש להיכנס ליישוב הר אדר ולפנות ימינה כ-150 מטר לאחר הכיכר הראשונה. ניתן לחנות ליד המרכז המסחרי. משם ישנה עליה במדרגות המובילה לגן הנקרא גן השחמט, ובו שולחנות סלע טבעי ועליהם לוחות שחמט מצוירים. בראש הגבעה נמצאת האנדרטה של חטיבת הראל. גבעה זו נקראת גבעת הרדאר, בשל ההנחה השגויה שהבריטים הציבו רדאר במקום (אך למעשה זו היתה תחנת ממסר טלפונית). קרבות רבים נסובו סביב נקודה זו במלחמת העצמאות, שגבו 40 הרוגים מחטיבת הראל ועדיין נותרה בידי הירדנים. בסופו של דבר נכבשה נקודה על ידי חטיבת הראל של צה"ל בששת הימים, ובמקום הוצבה אנדרטה לזכר 418 לחומי חטיבת הראל ו-14 לוחמי גדוד בית חורון שנפלו בקרב. האנדרטה היא למעשה מגדל בטון שניתן לטפס לראשו, וליהנות מתצפית מרשימה על האזור כולו. במקום ישנם גם כלי רכב קרביים וטנקים שלקחו חלק בקרבות, ושרידים מהמוצב הירדני שהיה במקום.


יער החמישה

יער החמישה


משם ניתן להמשיך לעבר מסלול הליכה רגלי סביב שביל תש"ח המסומן שחור. כפי ששמו מרמז, מעבר לנוף ולטבע הנגלה בדרך, השביל גם עובר בנקודות משמעותיות סביב מלחמת העצמאות. המסלול מתחיל בשער היישוב. ליד הכניסה ישנו יער ובו פסלי אבן ועץ שנוצרו על ידי תושבי הר אדר. הפסלים והשביל לצידם נבנו בשיתוף פעולה של קק"ל, תושבי הר אדר והמועצה המקומית. יש להמשיך בשביל החוצה דרך עפר אחרי כ-200 מטרים. אחרי כ-300 מטר תיתקלו בעמדת בטון שהיא שריד של משלט הסנטוריום, שהיה באזור (רכס ההר נקרא רכס הסנטוריום). באזור זה היו ממוקמים תצפיתנים בתקופת המלחמה, והוצבו בבצרונית, הנמצאת כיום קרוב למלון מעלה החמישה. בהמשך, השביל השחור עובר בדרך עפר הפונה ימינה ומובילה למבנה בטון שבו היתה עמדת ביטחון ששמרה על קיבוץ קריית ענבים, ובן קיבוץ אף נהרג בעת השמירה. לזכרו, הוצב פסל של צבי מעל המבנה, ששופץ בהמשך על ידי קק"ל.


יער החמישה

יער החמישה


הדרך ממשיכה בירידה עם עיקולים רבים, לעבר בית הקברות הצבאי של קיבוץ קרית ענבים, שם מסתיים המסלול. בבית הקברות נקברו בתחילה אנשי פלמ"ח שנהרגו על הדרך לירושלים, בעיקר מחטיבת הראל וחטיבת עציוני, ובהמשך נוספו בה קברי חללי צה"ל נוספים.

הצמחייה באזור אותה תפגשו בהמלך המסלול כוללת בתחילתו עצי אורן נטועים, חורש ארצישראלי טבעי כמו לוטם שעיר, קידה שעירה, ואגס סורי. בהמשך ניתן למצוא גם עצי אלון ואלה.


יער החמישה

יער החמישה


אופציה לתחנה נוספת במסלול המומלצת על ידי קק"ל, היא להמשיך לאחר מצפור מישל לוריא אל יער הסתדרות המורים אליו מגיעים באמצעות בדרך עפר המסומנת באדום, שם קיימת כיתת לימוד בטבע, ומצפור הסתדרות המורים. לאחר מכן ניתן לחזור ברכב לגבעת הרדאר ולהמשיך משם את הטיול.


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר