מתוך תערוכות הביאנלה לאמנות יהודית עכשווית (צילומים:Ella Ponizovsky Bergelson, Pesi Girsch)
מתוך תערוכות הביאנלה לאמנות יהודית עכשווית (צילומים:Ella Ponizovsky Bergelson, Pesi Girsch)

עד סוף נובמבר: אמנות יהודית עכשווית ברחבי העיר

14 אתרים, 30 תערוכות וכ-200 אמנים - הביאנלה של ירושלים לאמנות יהודית עכשווית יצאה לדרך. סקירה

פורסם בתאריך: 18.10.19 15:36

בימים אלה מתקיימת ב-14 אתרים ברחבי העיר הביאנלה של ירושלים לאמנות יהודית עכשווית, העוסקת במפגש שבין אמנות עכשווית ועולם התוכן היהודי. זוהי השנה הרביעית ברציפות לקיומה של הביאנלה, שמוקדשת השנה לנושא 'לשם שמים'. במסגרת הביאנלה מוצגות יצירות של 200 אמנים בעלי שם מישראל והעולם, ב-30 תערוכות ופרויקטים. הביאנלה צפויה להימשך עד 28 בנובמבר, ובין השאר משתתפים בה אמנים יהודים ולא-יהודים מחמש יבשות: ארצות הברית, בריטניה, ארצות אירופה, מרוקו, ארגנטינה, אוסטרליה – וכמובן מישראל. כרטיסים במחיר 45 שקלים מאפשרים כניסה לכל אחד מהאתרים במשך כל ימי הביאנלה.


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "כל העיר עדכונים בזמן אמת" 

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


הנושא הנבחר לביאנלה, 'לשם שמים', מאפשר בחינת המניע לפעולה באופן כללי וליצירה אמנותית בפרט. רמי עוזרי, מייסד הביאנלה של ירושלים והעומד בראשה, מסביר כי הנושא אף מהדהד לרעיון מרכזי במסורת היהודית – המחלוקת. לדבריו, המשנה בפרקי אבות אומרת: "כל מחלוקת שהיא לשם שמים, סופה להתקיים, ושאינה לשם שמים, אין סופה להתקיים". תהליך דינמי ולעתים מאתגר זה של חתירה לאמת, גם בעניינים בנאליים, קשור בלבו למסורת זו של מחלוקת. זהו נתיב המעצים את מסע האנושות בדרך לתיקון עולם ואולי אף להתעלות.

"שיח ומחלוקת נמצאים בלב תהליך היצירה. הביאנלה הרביעית של ירושלים בוחנת דו-שיח מגוון זה באמצעות השפה רבת-הרבדים של האמנות הוויזואלית, המאתגרת את קהל הצופים ומחוללת ויכוח", אומר עוזרי, "הביאנלה יוצרת פלטפורמה ייחודית למגוון רחב של אמנים – יהודים ולא יהודים כאחד. בשש שנותיה צמחה הביאנלה של ירושלים משישים אמנים בשנתה הראשונה (2013) ועד מעל מאתיים אמנים בביאנלה הנוכחית (2019). השנה אנו גאים במיוחד על השתתפותם של אמנים עכשוויים ברמה הבין-לאומית הגבוהה ביותר".


מתוך תערוכות הביאנלה לאמנות יהודית עכשווית (צילום: Pesi Girsch)

מתוך תערוכות הביאנלה לאמנות יהודית עכשווית (צילום: Pesi Girsch)


בבניין ימק"א מתארחות שלוש תערוכות מרכזיות של הביאנלה: "זיארה: חוכמה מרוקאית משותפת", "מפל מים" וללא כתב". הראשונה מציגה עבודות של אמנים עכשוויים יוצאי מרוקו, מדגישה קשרים היסטוריים ומודרניים בין אנשים בירושלים ובמרוקו ומגלמת את הכמיהה ההדדית העמוקה של שתי הקבוצות שבעבר חיו יחד, לקרבה מחודשת. דרך אמנות ואופנה מרוקנית עכשווית, בוחנת זיארה את היסודות העבריים שזכו להכרה פורמלית במרוקו, כחלק מהתרבות הכללית.

"מפל מים" היא יצירה של אמנית המיצבים הנודעת מרינה אברמוביץ', שנולדה ביוגוסלביה לשעבר, וכיום התבססה בארצות הברית, היצירה היא הקרנת וידיאו של 108 דימויים שבהם נזירים טיבטיים שקועים במדיטציה ומדקלמים באופן חופשי, כאשר ברקע נשמע "מפל" של קולות הממלא את החלל שבעבר שימש כבריכה הפנימית של ימק"א. המיצב, שהוזמן על ידי נציגים של הדלאי לאמה, הוא סביבה היפנוטית של קולות ודימויים, והנושא המרכזי של הביאנלה, 'לשם שמים' משתקף בו דרך מראה בודהיסטית של אמנית לא-יהודייה. התערוכה השלישית "ללא כתב" של האמנית ההודית אסתה בוטייל עוסקת בנסיעה של האמנית לאיראן, לישראל ולהודו כדי לחוות מסורות מסירה בעל פה – הוודות ההודיות, האווסטה הזורואסטרית והתורה שבעל הפה היהודית.


מתוך תערוכות הביאנלה לאמנות יהודית עכשווית (צילום: Ella Ponizovsky Bergelson)

מתוך תערוכות הביאנלה לאמנות יהודית עכשווית (צילום: Ella Ponizovsky Bergelson)


במוזאון וולפסון לאמנות יהודית בהיכל שלמה מוצגות שמונה תערוכות: "הגיעו מים עד נפש", "סופה להתקיים: רגישויות משותפות", "שניים אוחזים", "Evolve", "מים נוקבין", "מחלוקת ושיח" ו"בנוגע להסכמה: מסכי מגע". התערוכות עוסקות בסוגיות שינוי האקלים בפריזמה יהודית, בשאלה איזו אמנות תשרוד את מבחן הזמן, באינטראקציות חברתיות, בסיפורים מקראיים, בשיח ועימות ובדיאלוג.

ברחובות ירושלים יתקיים "פסטיבל אמנות רחוב יהודי: שמים סביבנו" ובו אמני רחוב יהודים – שישה מישראל ושישה מחו"ל שחושפים את האמנות שלהם ואת עצמם לתנאים הפיזיים העירוניים ולשחיקת היום-יום, ומציעים מבט מרענן על מקום השמיים בעיניהם.

בנוסף לתערוכות, יתקיימו במהלך הביאנלה שיחות גלריה, דיוני פאנל עם אמנים ועם אוצרים, מופעי מוזיקה ומחול וסיורים ליחידים ולקבוצות, בעברית ובאנגלית.




תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר