ציורי קיר בתלפיות (צילום: דור קדמי)
ציורי קיר בתלפיות (צילום: דור קדמי)

הגלריה: תלפיות, התערוכה: ציורי קיר

במקומות רבים בעולם, האמנות המפתיעה מוצגת דווקא על קירות הבתים. עכשיו גם ירושלים מצטרפת לרשימת הערים המתפארת בז'אנר הזה, כשתלפיות הפכה לגלריית ציורי קיר מפתיעה

פורסם בתאריך: 3.5.21 17:45

בעשור האחרון הפכה תלפיות ליעד מבוקש לירושלמים – בין אם לשופינג, לעבודה באחד ממתחמי המשרדים החדישים, או לבילוי עם חברים בסצנות התרבותיות המתקיימות כאן. ביוזמת ראש העיר, משה ליאון, פועלת עיריית ירושלים באמצעות חברת עדן, החברה הכלכלית לפיתוח עירוני בירושלים, לשינוי תדמיתי ופיזי בשכונה, כחלק מהתחדשות עירונית ופיזית שקורית כאן. תלפיות הופכת מאזור תעשיה ומלאכה לאזור שהוא מעורב שימושים: מסחר, משרדים, מגורים ותרבות. שינוי שבעצם מורגש כבר עכשיו. זה סוד ייחודה של תלפיות הן בירושלים עצמה והן אל מול שכונות דומות בארץ.

בכל גיחה לשכונה נראה כי הצבעים השתלטו על האפרוריות. לצד חברות הייטק, קניונים, סטודיו לאמנים או מוסכים, תלפיות מציעה סצנה אלטרנטיבית מרתקת, שכבר מזמן הפכה אטרקציה למביני עניין, ובמיוחד שהיא מתאימה לכולם (זוגות, משפחות וילדים) ולכל משך של ביקור. סצנת אמנות הרחוב התוססת של תלפיות לגמרי כאן, והיא לא מתכוונת לעצור.

ציורי קיר בתלפיות (צילום: דור קדמי)

ציורי קיר בתלפיות (צילום: דור קדמי)

מסחר, משרדים, מגורים ותרבות

"בזמן שאנחנו בחברת עדן מתכננים ומבצעים שדרוג של רחובות בתלפיות, התחלנו, כחלק משינוי תדמיתי, לקיים פעילויות תרבות ופנאי, מיזמים של פלייסמייקינג – שהם התערבות נקודתית במרחב הציבורי, כמו הגינה בחזית קניון האחים ישראל וכמו השדרה ברחוב פייר קניג", מסביר גיא שקד, מנהל מתחם תלפיות מטעם חברת עדן על תחילת הדרך. "כחלק מההתערבות הזו יזמנו את פרויקט ציורי הקיר בתלפיות שהתחיל לפני שלוש שנים".

לצד אלה מקיימת עיריית ירושלים בתלפיות לא מעט אירועי תרבות בשנים האחרונות, בין אם אירועי "שאון חורף", פרויקט "הגנרטור", מיזם "ברוטינה" ואחרים. כך שיש כאן סצנה תרבותית-אמנותית מפותחת, ובאופן טבעי ציורי הקיר משתלבים בזה באופן מושלם, ממש כמו לונדון, ברלין, פריז או ניו יורק.

כמו לונדון, פריז, ברלין או ניו יורק (צילום: דור קדמי)

כמו לונדון, פריז, ברלין או ניו יורק (צילום: דור קדמי)

המרכז השוקק הצבעוני והתרבותי של דרום העיר

ציורי הקיר לא מהווים מטרה משל עצמם. הם פרט אחד בתוך החזון החדש של עיריית ירושלים, שביוזמת ראש העיר תהפוך השכונה למרכז השוקק, הצבעוני והתרבותי לא רק של דרום העיר, אלא גם של העיר כולה – חזון אשר כבר מתקיים כיום ועוד ילך וישגשג.
התוכניות העתידיות הן רבות, כפי שמפרט שקד. "מעבר לסיוע ליזמים בקידום פרויקטים של בנייה, באזור מתוכננים שדרוג ופיתוח רחובות, כבישים ומדרכות ואף הקמת שבילי אופניים, כמובן לצד תשתיות של הרכבת הקלה שיכללו שלושה קווים חדשים. ייבנו גם חניונים מרכזיים – בהמשכו של רחוב פייר קניג ייבנה חניון תת קרקעי עם כ-600 מקומות חניה! – כך שהכל יהיה נגיש מאוד".

שינוי אסתטי-תדמיתי: פרויקט הקירות הגדול

אל שלל הרעיונות לפיתוח השכונה התגייס פרויקט "הקירות" הגדול בכדי להוביל את השינוי התדמיתי.
אמנות רחוב היא הזדמנות למפגש בלתי אמצעי עם אמנות בתוך היומיום. היא מפתיעה, היא גדולת ממדים והיא מתאימה לכולם. כל אחד יכול להתחבר אליה ברבדים משלו. היא מאפשרת גם למי שאינו מורגל בהליכה למוזיאונים או בצריכת אמנות בדרכים הרגילות לפגוש אומנות ולקבל ממנה את כל מה שיש לה לתת, הן מבחינת המסרים והן מבחינת אסתטיקה, צבעוניות וסגנון.

כיום מתהדרת תלפיות ב-30(!) קירות המותחים עצמם בגאווה צבעונית מעל ראשי העוברים והשבים. באופן יוצא דופן נבנתה תלפיות כשכונה שלא חלים עליה חוקי המנדט הבריטי לחיפויי קיר באבן ירושלמית, ולכן קירות בנייני אזור התעשייה של תלפיות שנבנה בשנות ה-70 מחופים ברובם מלט או טיח, ובמילים אחרות: יריעות קנבס ענקיות המאפשרות את קיומם של ציורי הענק גם ברחוב הירושלמי.

"מדובר במיזם מורכב וארוך עד שציור יוצא אל הפועל, בין אם מבחינת איתור אמנים מתאימים, יצירת סקיצות, קבלת אישורים מבעלי הנכס, ביטוחים לעבודה בגובה, לצד מציאת הקיר המתאים כמובן", מספר שקד ומוסיף כי "שילבנו בציורי הקיר אמנים מקומיים ירושלמים ומהזירה הישראלית וכמובן מובילים בתחומם בעולם".

אמנות רחוב בתלפיות (צילום: דור קדמי)

אמנות רחוב בתלפיות (צילום: דור קדמי)

רצינו אמנות

"רצינו משהו שהוא מעבר לקישוטיות ויופי. רצינו קירות בעלי ערך. רצינו אמנות", אומרת נור כהן, ממובילי המיזם מטעם חברת עדן. "לא 'קישטנו' את תלפיות אלא הפכנו אותה לגלריית אמנות רחוב", היא מדגישה.
אמנות רחוב יוצרת שיח אומנותי בין החיים האורבניים, האדריכלות ועוברי האורח. הקירות מתעוררים בזכותה לחיים, ומאפשרים לצופים לצלול אל עולמו ומסריו של האמן שיצר אותם, ובעצם משם גם אל עולמם שלהם. נוצרת כאן תקשורת ישירה בין האמן והאנשים המהלכים בשכונה. כל אמן יצר בסגנון שלו ויצק ליצירתו את התכנים והמסרים שהוא בחר.

"לא היה פשוט למצוא מכנה משותף נכון של תכנים ואסתטיקה, וגם נזהרנו מאד שתושבי השכונה לא ירגישו שהעירייה 'משתלטת' להם על השכונה", נור מוסיפה לתאר את רגישות התהליך, ועם זאת, המבצע המורכב הזה נתפר אט-אט, וב-2018 הפרויקט פרש כנפיים של צבע ומאז ממשיך ומגביה עוף.

לאחר פיילוט מוצלח עם אומן ספרדי בשם ceazar, יצא הפרויקט לדרך בתמיכה תקציבית של חברת עדן, שדאגה לכל הדרוש כדי שהציורים יאריכו ימים.
באמנים שהחלו את הפרויקט ניתן למצוא נציג מקסיקני, צמד מאיירים ואמני גרפיטי ברזילאים, שני אמני רחוב אחים ירושלמים, קולקטיב אמנות רב תחומי מחיפה הפועל בכל העולם, אמן תל אביבי בעל אסתטיקה מונוכרומטית ייחודית (שחור-לבן), וגם את אדם יקותיאלי, אמן ישראלי-אמריקני בעל שפה איקונוגרפית מיוחדת משלו שזכה להכרה בינלאומית נרחבת, אלין מור – האמנית הישראלית שיצרה בסגנון המזוהה איתה מן הקיר הנהדר בחיפה, וגם אמן אוקראיני-ישראלי, פעיל ותיק בסצנת אמנות הרחוב הישראלית ונוספים.

רצינו אמנות (צילום: דור קדמי)

רצינו אמנות (צילום: דור קדמי)

פרויקט מתמשך

הפרויקט עודו מתגלגל ואמנים ויצירות רבות נוספות לו כל הזמן. כנראה שנוכל להגיע לתערוכה ייחודית זו שוב ושוב ולגלות קירות חדשים. אבל בעיריית ירושלים לא מסתפקים רק בציורי קיר, מבחינתם זוהי רק ההתחלה שאמורה להוביל את הקהל להכיר בקשר הייחודי שבין ציורי הקיר ואופייה הייחודי של שכונת תלפיות, כזו שמחברת בין מגורים, מסחר ואמנות. ויש להם את הדרכים לעשות זאת.

"בקרוב נצא בקול קורא שפונה לאמנים הירושלמים להירתם לפרויקט ולצייר על קירות, בעיקר במטרה לחזק אותם בתקופת הקורונה. כבר היום יש שני מסלולי סיור בעקבות ציורי הקיר שבהם אפשר לסייר בהליכה עצמאית, כשתוך כדי המסלול עוברים דרך מקומות מעניינים בתלפיות, מסעדות, אמנים ויוצרים ועוד הפתעות שיש על הדרך, וזאת באמצעות מפת מסלולי ציורי הקיר. המסלולים יתאפשרו בקרוב גם דיגיטלית. בהמשך הפרויקט מתוכנן גם שילוט והסברים על הציורים, ואפילו תאורת לילה לציורי הקיר שייראו מרשימים גם בשעות החשיכה. זהו בהחלט פרויקט, משמעותי במרחב הציבורי התורם להתחדשות האורבנית של תלפיות", מסכם שקד.

הסיורים העצמאיים מאפשרים לכל אדם לצאת אליהם בכל זמן ושעה, והם נוחים גם לשומרי שבת ובנוסף בנגישות גבוהה. לצד זאת, התפתחו סיורים מודרכים בתשלום, שמועברים על ידי מורי דרך וחובבי אמנות – חלקם משלבים קולינריה, חלקם משלבים ביקור אצל בעלי מקצוע, ובכולם ניתן לשמוע על היוצרים והיצירות, מהם המסרים, הסגנונות והטכניקות וכיצד הכל מתחבר אל ז'אנר אומנותי חדש ומסעיר, שמסתער על העולם כולו.

"כְּמִגְדַּל דָּוִיד צַוָּארֵךְ בָּנוּי לְתַלְפִּיּוֹת" הוא הפסוק משיר השירים שממנו נגזר שם השכונה. נדמה שצווארה של תלפיות התקשט כעת בצעיף צבעוני ואמנותי לתפארת ולתלפיות.

מפת מסלולי ציורי הקיר (איור: רינת גלבוע)

מפת מסלולי ציורי הקיר (איור: רינת גלבוע)

אין כמו מראה עיניים

כשמדובר באמנות בכלל ובאמנות רחוב בפרט, דבר לא ישווה לחוויה העוצמתית הזו, כשניצבים אל מול יצירות אמנות הרחוב במלוא הדרן וגדלן, בגלריה המופלאה שבמרחב הציבורי. כדאי מאד לבוא לטייל במסלולים אשר בגלריה הפתוחה בין יצירות אמנות הרחוב, לזכות בצילום אינסטגרמי גורף לייקים, ועל הדרך גם להתיישב במסעדות ובמתחמי העניין שיש לתלפיות להציע.

המגמה העיקרית מצביעה על כך שהממסד הולך ומחבק יותר ויותר את הז'אנר שנחשב בעבר לחתרני-ונדליסטי, בדיוק כפי שחיבקה אותו כאן עיריית ירושלים.

 


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. ביל גייטס ימח שמם

    כל הציורים האלה של הבונים החופשיים,האילומינטי- בני הנחש, עם העין שרואה כלום! מדינת ישמעאל רוצה להכין את ירושלים לכבוד האילומינטי בני הנחש שמנסים להישתלט על ירושלים

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר