חיסונים (צילומים: א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)
חיסונים (צילומים: א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)

"חיסון נגד חצבת? אני לא מתכוונת לחסן את הילדים"

למרות שירושלים היא השיאנית במקרי החשיפה לחצבת בארץ - עדיין ישנם הורים שמסרבים לחסן את ילדיהם. שיחה עם נ', אמא לשלושה ילדים מאזור ירושלים, שלא מוכנה לחסן את ילדיה נגד חצבת

פורסם בתאריך: 16.5.19 11:09

"יש לי שלושה ילדים ולא חיסנתי אף אחד מהם בחיסונים מלאים", כך חושפת אמא שמתגוררת באזור ירושלים בשיחה עם "כל העיר", "בעיניי, משרד הבריאות וכל הפרסומים בתקשורת מאוד מפחידים את הציבור עם החצבת. יש כאן הפחדה של הציבור. אני חושבת שבמידה ויש חצבת פשוט להשאיר את הילד בבית, עד שזה יעבור לו – זו לא מחלה כל כך מסוכנת", טוענת נ'.



ירושלים היא שיאנית מקרי החשיפה לחצבת בארץ. לפי נתוני משרד הבריאות שפורסמו ביום שלישי השבוע בירושלים ישנם 1,403 חולי חצבת. מדובר במספר נדבקים גבוה מאוד, כאשר הנתון הארצי עומד על 4,115 בני אדם שנדבקו בחצבת. אחרי ירושלים – בית שמש עם מספר נדבקים שעומד על 420; צפת – 276; בבית"ר עילית נדבקו 230 בני אדם; בבני ברק – 210; טבריה – 173; ובמודיעין עילית – 137. לעומת זאת בתל אביב מספר הנדבקים בחצבת עומד על 109 בני אדם. בשאר הערים בארץ מדובר בנתונים נמוכים משמעותית.

במשרד הבריאות מדגישים כי החצבת היא מחלה ויראלית מדבקת מאוד, שעלולה להסתבך ולעתים גם לסכן חיים. הסיכון לסיבוכים עולה אצל ילדים מתחת לגיל 5 ואצל מבוגרים מעל גיל 20. חולי החצבת מקבלים תפרחת על העור, שמתפשטת אל הפנים, הגוף והגפיים. המחלה גורמת לחום גבוה, לשיעול, לנזלת ולגירוי בעיניים. הדרך היחידה להתגונן מפניה היא באמצעות החיסון.

בחודש נובמבר בשנה שעברה נפטרה תינוקת בת שנה וחצי מחצבת, לאחר שככל הנראה נדבקה מהוריה במחלה. מדובר היה במקרה המוות הראשון ב-15 השנים האחרונות כתוצאה מחצבת. בעקבות ריבוי מקרי החשיפה קרא משרד הבריאות להורים לחסן את ילדיהם, אולם נראה שיש לא מעט הורים שבוחרים לא לחסן את ילדיהם.

חיסונים (צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)


נ' בחרה להתראיין השבוע בעילום מהחשש שיתנכלו לילדיה, כמו כן היא מספרת כי במשפחתה המורחבת נרשמים חילוקי דעות בנושא – והיא מעדיפה שלא לחשוף את משפחתה לתגובות מהורים שיזעמו על דבריה.

"לאט לאט התחלתי להיחשף לכל העניין של החיסונים", היא ממשיכה ומספרת, "אמרו לנו לחסן, אבל לא היתה שום התייחסות להתפתחות של התינוקות, למשקל, לשום דבר. הילדות שלי קיבלו רק חיסון צהבת B, שנותנים לתינוק בן יומו, שבעיני הוא מיותר לחלוטין. לאחר תקופה ילדתי שוב והילד הקטן שלי לא מחוסן בכלל".

מדוע את כל כך מתנגדת לחיסונים?

"בעיניי אין מספיק שקיפות בנושא הזה, יש את אפקט העדר כי כולם מחסנים וככה צריך לעשות. משרד הבריאות לא מפרט מספיק. כשתינוק נולד ישר נלקח ללקיחת חיסון צריך להסביר להורים לעומק. הילדות שלי היו פגיות ואמרו לנו לעשות את אותם חיסונים באיחור. המדינה צריכה לקחת יותר אחריות בנושא הזה. יש כאן בעיני גם אינטרס כספי של משרד הבריאות בנוסף להפחדה".

הבחירה שלך לא לחסן את הילדים שלך עלולה לסכן ילדים אחרים.

"אנשים מדברים על חצבת בעקבות היסטריה ובהלה שנוצרה. בעיניי זה מחלת ילדות שחולפת. חיסון נגד חצבת? אני מרגישה לפעמים מודרת מהחברה בנושא של החיסונים, ואני לא מתכוונת לחסן את הילדים. מדברים על הילדים שחלו בחצבת, אבל מצד שני ישנה השתקה של נפגעי חיסונים".


(צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)

(צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)


מה עם אחריות חברתית? ילדייך עלולים לסכן ילדים אחרים, קשישים ואנשים עם מערכת חיסונית חלשה?

"דווקא בעיניי הורים שחיסנו לא צריכים להיות מודאגים בכלל, לעומת הורים שלא חיסנו כלל. אם הילד שלכם מחוסן וקיבל את כל החיסונים הנדרשים – אין להם סיבה לדאגה".

נ' מדגישה כי העובדה שבחרה לא לחסן את ילדיה אינה נובעת מהיעדר אחריות חברתית. "אנחנו לא היינו עושים רע לילדים שלנו", היא מסבירה, "כל מי שנוקט בעמדה לא לתת חיסונים לילדים שלו יש לו סיבה מסוימת. לא חסרים מקרים של בעיות נוירולוגיות, בעיות קשב וריכוז, אלרגיות ועוד כתוצאה מחיסונים. הבעיה היא שמסתכלים על מי שלא מחסן בעין מוזרה, חושבים שאין לנו אחריות חברתית. אפילו שמעתי שמי שלא מחסן צריך להרוג אותו – זה ממש צרם לי. יש כאן הורים שעברו משהו וחקרו את העניין לעומק, ויש סיבה שהם לא רצים לטיפת חלב לחסן. לדעתי צריך שקיפות בנושא של החיסונים מצד משרד הבריאות. בינתיים נוצרה הפחדה בקרב אלפי הורים במדינה, בעקבות שלל פרסומים כוזבים על החצבת".


טיפת חלב (צילום: אריאלה אשל מינהל לשירותי קהילה בעירייה)

טיפת חלב (צילום: אריאלה אשל מינהל לשירותי קהילה בעירייה)


למרות הנתונים המעודכנים והמבהילים שפרסם השבוע משרד הבריאות – מהם עולה, כאמור, כי ירושלים היא השיאנית במקרי החשיפה לחצבת, לעומת ערים אחרות בארץ, ועדת הבריאות בעיריית ירושלים לא שמה את הנושא על סדר יומה. זאת למרות בקשתה של חברת מועצת עיריית ירושלים עינב בר כהן (התעוררות) להכניס את הנושא הקריטי לסדר היום של הוועדה.

מה כן היה על סדר היום של הוועדה, שבראשה עומד סגן ראש העיר חיים אפשטיין (בני תורה)? תוכנית "ירושלים בוחרים בריא – אפשר בריא בירושלים" לעידוד אורח חיי בריא, הצגת שלב ברשת ערים בריאות ותכנון עירוני בריא.

כזכור, בר כהן דרשה לפני כחודש מראש העיר משה ליאון וממחזיק תיק הבריאות אפשטיין לקיים דיון דחוף על הזינוק במקרי החשיפה לחצבת בוועדת הבריאות העירונית.


חצבת (צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE))

חצבת (צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE))


כפי שפורסם ב"כל העיר" רק לפני שבועיים נרשם מקרה חשיפה לחצבת באוטובוס מירושלים לחיפה; לפני כחודש וחצי נרשמה חשיפה לחצבת באולם אירועים בבית וגן; כפי שנחשף ב"כל העיר" בחודש ינואר השנה – 21 ילדים בגן ויצ"ו ברמת בית הכרם הובהלו לחיסון בשערי צדק, מהחשש כי נדבקו בחצבת; כמו כן, עוד דווח ב"כל העיר" כי התגלה במרכז האקדמי לב מקרה של חצבת; בנוסף, בחודש פברואר נחשפו נוסעי אוטובוס אגד בקו 966 שיצא בשעות הצהריים מקצרין לירושלים לחולה בחצבת שעלה לאוטובוס בשעה 13:30 לרמת הגולן; ובתחילת חודש דצמבר נחשפו נוסעי קו אוטובוס 952 של חברת אגד שיצא ממגדל העמק לירושלים נחשפו לחולה חצבת.

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה להיעדר נושא החצב על סדר יומה של ועדת הבריאות כי "'עירית ירושלים מפעילה את תחנות טיפת החלב בעיר ופועלת על פי כל הנחיות משרד הבריאות, ותמשיך לעשות כך בהיבטי המניעה והטיפול. במסגרת מבצע החצבת בשנה האחרונה הגענו ל- 94.5 אחוזים כיסוי חיסוני. העירייה ממשיכה להפעיל מערך מתוגבר ומעבה את השירות לפי הצורך. אנו קוראים לכל התושבים לנהוג בהתאם להנחיות משרד הבריאות ולהתחסן".

לשאלות ובירורים בדבר הצורך בחיסון ניתן לפנות למחלקה לאפידמיולוגיה בלשכת הבריאות המחוזית ירושלים בטלפונים: 025314847/813/814/817.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. לכו לחסן, עמי ארצות

    אל תחסני, ואל תקשיבי לרופא – משום מה רק בנושא ספציפי זה – תשאירי את הילד בבית עם חצבת, ואז בגיל הנעורים כשיהיה לו נזק מוחי, תאשימי את הכמטרלייס או משהו כזה. אנשים כמוך מקומם בכלא, צריך לאלץ הורים לחסן לטובת ילדיהם הפעוטים והסביבה. לו גדלת בתקופה שהיה פוליו וכו' היית אסירת תודה על החיסונים. אבל אין מחלות נוראות כאלה בסביבה, בטח כי הטבע או משהו, נכון? לא נכון, כי החיסונים כמעט פאקינג הכחידו מלא מחלות!!!

  2. תתחילו להתחשב באחר

    אם זה היה משהו אישי בלבד אז הייתי אומרת שתעשי מה שאת רוצה וזו זכותך, אבל המחלה הזאת פוגעת באחרים!
    התשובה של "מי שחיסן לא צריך לדאוג" לא עובדת כאן כי יש אנשים שלא יכולים להתחסן גם אם הם רצו!
    תינוקות קטנים, חולי סרטן עם מערכת חיסונית נמוכה…
    ההחלטה לא לחסן פוגעת בסביבה בצורה לא מתחשבת!
    לא לחסן זו אחת ההחלטות האנוכיות ביותר שאפשר לעשות.

  3. ג

    חיסון חצבת לא מונע את כל הנגיפים שילד עלול להידבק בגן ילדים. לא לשלוח ילדים לגן, עם או בלי חיסון. יותר ויותר אנשים מעדיפים לבחור בחינוך פרטי.

  4. שמואל

    אנשים שמתחסנים מבקרים בבתי חולים יותר מאלה שלא התחסנו

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר