צילה קופולוביץ בצעירותה (מימין), אילין, בתה של צילה - עם האישה שהצילה את סבתה (צילומים: באדיבות המשפחה)
צילה קופולוביץ בצעירותה (מימין), אילין, בתה של צילה - עם האישה שהצילה את סבתה (צילומים: באדיבות המשפחה)

גבורת נשים בשואה – סיפורה של השורדת צילה קופולוביץ

המפגש המיוחד התקיים בסימן גבורת נשים בשואה ועסק בסיפורה של צילה קופולוביץ, אשר חיה עם משפחת בגטו מיר. ביום הפלישה לגטו, ברגע שנשמעו היריות, ברחה צילה, נערה בת 17, מתוך חלון היישר אל היערות, בלי להביט אחור. לימים היא תגלה שרוב משפחתה נרצחה באותו יום

פורסם בתאריך: 28.4.22 08:09

עיריית ירושלים קיימה ערב 'זיכרון בסלון' מיוחד בבית הירושלמי למנהיגות נשית. המפגש התקיים בסימן גבורת נשים בשואה ועסק בסיפורה של צילה קופולוביץ, אשר סופר על-ידי בתה אילין, הרואה במפגשים אלה שליחות חשובה ומילוי צוואתה של אימה.



צילה חיה עם משפחתה בגטו מיר וניצלה ממנו בזכות אזהרה שניתנה על ידי 'האח דניאל' (אוסוולד רופייזן). ביום הפלישה לגטו, ברגע שנשמעו היריות, ברחה צילה, נערה בת 17, מתוך חלון היישר אל היערות, בלי להביט אחור. לימים היא תגלה שרוב משפחתה נרצחה באותו יום.


צילה קופולוביץ בצעירותה (צילום: מתוך ארכיון המשפחה)

צילה קופולוביץ בצעירותה (צילום: מתוך ארכיון המשפחה)


לאחר הריצה אל היער, הבינה שהיא לבדה ואין איש שיעזור לה. היא פנתה אל ביתה של אישה שהכירה כחלבנית וגרה מחוץ לגטו- בקצה היער- סוניה ירמלוביץ. סוניה הכניסה אותה מייד אל האסם, שם גילתה צילה כי חמישה אנשים נוספים כבר נחבאים שם. ביניהם אם ובתה בת הארבע. בהמשך המלחמה עד לסופה, חיה צילה במחנה הפרטיזנים שהקימו האחים ביילסקי בתוך היער, בו לחמו יחד גברים ונשים וביניהם חיו גם אימהות וילדיהם הקטנים. לאורך כל הזמן הזה סוניה ירמלוביץ המשיכה לשמש לה ככתובת לעזרה. סוניה ובן זוגה איגנל הוכרו כחסידי אומות עולם על מעשיהם. צילה ומשפחתה שמרו על קשר חם עם מציליה עד יום מותם.


ערב זיכרון בסלון - זוכרות ביחד (צילום: עיריית ירושלים)

ערב זיכרון בסלון – זוכרות ביחד (צילום: עיריית ירושלים)


אורלי בן אהרון, יועצת ראש העיר והממונה על קידום נשים מסבירה: "גבורה בכלל וגבורת נשים בפרט אינה נמדדת רק בלוחמה, היא נמדדת גם בתעוזה לברוח לבד אל הלא נודע, כאשר הסכנות לנערה צעירה ברורות, בהגנה על בתך הקטנה באסם, כאשר צריך לעוצרה מבכי כדי להגן על חיי כולם, או בנכונות לפתוח את הבית לאחרים, תוך סיכון חיים ברור לך ולמשפחתך. אלו סיפורים ייחודיים שחשוב לספר וללמוד אותם למען הדורות הבאים. כל סיפור הצלה הוא מיוחד במינו ומגלם בתוכו עשרות רגעים, בהם בחירה כזו או אחרת התבררה כגורלית. על כן החלטנו במחלקה לקידום נשים באגף חברה לקיים את הערב המיוחד הזה בשותפות עם נעמת ירושלים".

 

את הערב, שאורגן על-ידי אגף חברה, באמצעות המחלקה לקידום נשים בעיריית ירושלים, ליוותה בשירה בהשתתפות הקהל הזמרת תהילה אופנהיימר. המשתתפות במפגש, חברות מועדוני הנשים שמובילה המחלקה לקידום נשים ותושבות נוספות, סיפרו כי הערב, אשר התמקד בכוחות ובבחירה בחיים בכל דרך, נגע ללבן, חיזק אותן והיווה הזדמנות להביט בצדדים נוספים של זכר השואה.

בתוך כך, יצוין כי עיריית ירושלים באמצעות המחלקה לתושבים ותיקים והמחלקות לשירותים חברתיים השכונתיות, מפעילה תוכניות מגוונות לרווחת ניצולי השואה תושבי העיר. השירות מותאם למוצא ולמצבי תפקוד שונים וכולל פעילויות חברה, פנאי, תרבות וכן תוכניות לתמיכה ומיצוי זכויות. דוגמא של אחת התוכניות היא הפעלת 21 מועדונים חברתיים ייחודיים לניצולי שואה, אשר מטרתם היא הפגת בדידות, שימור יכולות, שיפור החוסן הפיזי, הנפשי והקהילתי.


העסקה שחלמתם עליה מחכה כאן. היכנסו לזירת הנדל"ן של ירושלים


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר