קרית היובל, הפגנות תושבי קרית היובל נגד בנייה בשכונה (צילומים: אורן בן חקון, עמותת יובלים 2041)
קרית היובל, הפגנות תושבי קרית היובל נגד בנייה בשכונה (צילומים: אורן בן חקון, עמותת יובלים 2041)

התחדשות עירונית טובה לתושבים? בקרית היובל מתקוממים

תושבי השכונה מקיימים מחאות על בסיס קבוע. עדי עמית, יו"ר ועד עמותת יובלים 2041, מסבירה: "אושרו אלפי יחידות דיור, אבל בינתיים לא נוספה כיתת לימוד אחת". העירייה בתגובה: "מונה פרויקטור שכונתי המכין עם הצוותים המקצועיים העירוניים, בשיתוף המנהל הקהילתי, תוכנית עבודה סדורה לפיתוח השלד הציבורי"

פורסם בתאריך: 11.8.22 19:52

מגדל מגורים חדש, ממ"ד (מרחב מוגן דירתי), תוספת של מטראז' לדירה הישנה וגם חניה תת קרקעית – במבט ראשוני, עסקת התחדשות עירונית במסגרת פינוי-בינוי נשמעת אידיאלית לתושבים, כשברמה העירונית והארצית מדובר על תוספת של עשרות אלפי יחידות דיור ועל רקע מצוקת הדיור הקשה – הרי שזו בשורה נפלאה.

אז אם הכל כל כך נפלא, מדוע בשכונות שבהן יש עוד ועוד תוכניות של פינוי-בינוי, ויותר יזמים שפונים אל התושבים ומנסים לשכנע אותם לחתום על פרויקט, נשמעים קולות אחרים, של התנגדות ושל זעם מלווים בתחושת חוסר אונים מול הלחצים שמופעלים עליהם?

כן, למרות התשורות שניתנות בפרויקטים מסוג פינוי-בינוי, באחרונה החלה התקוממות של תושבים כנגד התחדשות עירונית ופינוי-בינוי, בעיקר בשכונת קרית היובל, אבל לא רק.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


הנה דוגמא: לפני כחודש ניסתה חברה יזמית לכנס למעלה מ-100 בעלי דירות במספר בניינים סמוכים בקרית היובל, אלא שבפועל רק 4 בעלי דירות היו מוכנים להקשיב. מנגד, עשרות תושבים הגיעו למפגש עם היזם אבל לא כדי לשמוע, אלא כדי להשמיע – את התנגדותם הנחרצת, תוך שהם מסבירים: "לא נלך כצאן לעושק".

שלמה, שמתגורר ברחוב בורוכוב בקרית היובל, הוציא לקראת המפגש מכתב, שבו הוא קרא לשכניו להתנגד לפרויקט המוצע להם. באופן מפתיע, או שלא, היה זה שלמה שמשך את מרבית הדיירים שהגיעו אליו כדי לשמוע הסברים ולחתום על התנגדות לפרויקט המוצע, בעוד במפגש היזמים נכחו בודדים.

אז מדוע שלמה מתנגד לפינוי-בינוי? "קודם כל, התמורות שמוצעות לנו הן בדיחה ביחס לערך הקרקע שלנו", הוא מסביר. "בנייה של עוד 30-20 מטר בברוטו, בפרט כשלמרבית הדירות יש עוד זכויות בנייה לא מנוצלות, זה ממש נזיד עדשים. תנו לנו את השווי האמיתי של הקרקע ותנו במזומן. לא בעוד 10 שנים – וגם זה אולי".


קרית היובל (צילום: אורן בן חקון)

קרית היובל (צילום: אורן בן חקון)


התמורות, חשוב להדגיש, הן לא הדבר היחיד שמפריע לשלמה ולרבים מהתושבים. כך למשל, נושא כואב אחר שרבים לא מודעים אליו הוא העלויות שצפויות לדיירי פרויקט פינוי-בינוי לאחר חזרתם למגדל החדש שיוקם. הדבר השני שמנסה שלמה ללמד את שכניו הוא העלויות הצפויות להם לאחר חזרתם למגדל שיוקם על הקרקע השייכת להם כיום. "ארנונה של בניין חדש יקרה יותר וגם כוללת שטחים ציבוריים שהיום לא ממוסים", מסביר שלמה. "בנוסף, עלויות התחזוקה של מגדל עם מעליות ומשאבות מים יקרה מאוד – 10-9 שקלים למטר רבוע. אלו עלויות שרבים מבעלי הדירות לא יוכלו לעמוד בהן ולכן רבים יצטרכו בסופו של דבר לעזוב את השכונה ולנסות למצוא מקום אחר".

מהצד השני של הביקורת ושל ההתנגדות, ישנו את נושא חיזוק המבנים באופן כללי ובמיוחד כנגד רעידות אדמה. על רקע דוח מבקר המדינה בנושא המבנים המסוכנים וכשעוד ועוד מבנים מוכרזים כמסוכנים – זוהי סיבה מספקת ללכת לפרויקט של התחדשות עירוני. אולם לטענת שלמה, והוא ממש לא לבד, דווקא הבניינים הנמוכים, עם המסה הנמוכה, בעלי עמידות טובה.

לא מאמינים? הנה, תקשיבו לנעמה, שגם היא מתגוררת בשכונת קרית היובל, שמספרת כי אצלה בבניין לקחו מהנדס שבדק את העמידות של הבניין. "קיבלתי שחור על גבי לבן שהבניין תקין ולא דורש חיזוק או פינוי-בינוי ועכשיו אני יכולה לישון בשקט", היא אומרת, "אפילו שיש כאלו שמנסים להפחיד אותנו כדי לעשות הון על השב שלנו".


הפגנת תושבי קרית היובל בכיכר ספרא (צילום: מצילים את ירושלים)

הפגנת תושבי קרית היובל בכיכר ספרא (צילום: מצילים את ירושלים)


זאת ועוד, תושבים בקרית היובל יודעים לספר כי היו מי שניסו לטעון שההתנגדות היא לא לפינוי-בינוי ולהתחדשות עירונית אלא, למעשה, התנגדות לחרדים. לדבריהם, "אז ספג אותו יזם את זעם התושבים, בעיקר החרדים. הניסיון לחרחר ביננו ריב לא יעבוד. אנחנו מבינים שמשהו לא טוב קורה בשכונה".

לטענת חלק מהתושבים, היזמים מפעילים מניפולציות כדי להביא אותם לכדי חתימה. "אמרו לי שאני האחרון שהם צריכים כדי לצאת לתוכנית. פחדתי שיתנקמו בי אם לא אחתום ומישהו אחר יחתום לפני", מספר אחד מתושבי קרית היובל ומוסיף: "אחרי שחתמתי – הבנתי שאת אותו הדבר בדיוק אמרו לשלושה שכנים אחרים שלי".

מאיה חיימוביץ, יועצת נדל"ן המתמחה בשיווק ותיווך נכסים בשכונות דרום מערב ירושלים, מתארת דרך נוספת של יזמים להטעות את הדיירים: יזמים שמכתירים מטעמם נציגות תושבים שאף אחד לא בחר.

***

כזכור, כפי שפורסם ב"כל העיר", אין זו הפעם הראשונה מתאגדים כדי למחות נגד ההתחדשות העירונית בשכונתם. כך למשל, באמצע חודש מאי האחרון (11.5) נערך כנס עירוני בקרית היובל תחת הכותרת 'מחודשת', אולם נציגי העירייה שביקשו להציג את התוכניות שלהם לשכונה נתקלו בצעקות של תושבים זועמים שמחו על היעדר מידע מונגש, תחושה של חוסר בתכנון כולל ועוד.


הפגנה של תושבי קרית היובל נגד הבנייה בשכונה (צילום: עמותת יובלים 2041)

הפגנה של תושבי קרית היובל נגד הבנייה בשכונה (צילום: עמותת יובלים 2041)


עדי עמית, תושבת קרית היובל ויו"ר עמותת יובלים 2041, מציינת "כבר אושרו אלפי יחידות דיור בשכונה, אבל בינתיים לא נוספה כיתת לימוד אחת. ראש העיר לא מצליח לקדם אפילו את היתר ההרחבה של הניסויי. איפה ילמדו כל הילדים שיתווספו לשכונה? גם שטחים ציבוריים פתוחים לא נוספים לשכונה ולמרות הצורך הקריטי בשטחים כאלו, העירייה מאפשרת למכור ליזמים את השטחים הפתוחים הנושקים לשכונה ומשתפת פעולה להפוך אותם למגדלי מגורים. כך קרה במתחם הדסה הקטנה הצמוד לפסל המפלצת, כך מתכננים לבנות בואדי כרמית, וכך יקרה גם עם ואדי היובל ובית טיילור אלא אם ליאון יתעשת ויפקיע את השטח חזרה משיכון ובינוי".


קרית היובל (צילום: אורן בן חקון)

קרית היובל (צילום: אורן בן חקון)


עמית מוסיפה וטוענת כי "אומרים לנו שמחריבים את הטבע העירוני כי צריך יחידות דיור ואומרים לנו שמצופפים בשביל לא לפגוע בטבע העירוני, אבל בסוף גם מצופפים לצפיפות נוראית וגם מחריבים את השטחים הפתוחים והופכים אותם לעוד יחידות דיור. השכונה שלנו לא צריכה עוד יחידות דיור – מאלו יש כבר מספיק. השכונה שלנו צריכה עוד שטחי תעסוקה ומסחר ועוד שטחים ציבוריים ובעיקר עוד שטחים לצאת אליהם – פארקים, שבילים וטבע עירוני. אבל אלו הולכים ונעלמים ומוחלפים במקרה הטוב בגינות קטנות מעל חניונים שאי אפשר יהיה אפילו לשתול בהם עצים".

 

 

לדברי עמית, "אחת הבעיות הקשות של פינוי-בינוי בשכונה היא היעדר תכנון, וניתוק בין התכנון של השכונה לפי תוכנית האב לבין מה שקורה בוועדה המחוזית בפועל. בגלל שהוועדה המחוזית פועלת ללא כללים מנחים או מדיניות תכנון ברורה מספיק, נוצר מצב שבעלי דירות חותמים על חוזה שכפוף למה שיקרה בוועדת התכנון המקומית והמחוזית. רבים לא מבינים את המשמעות של התנאי הזה. בפועל, זה אומר שהמצגות שהיזמים מציגים כדי לשכנע בעלי בתים לחתום, הן מצגות שווא. התוכניות יכולות להשתנות בוועדות התכנון בצורה משמעותית, עד שבעלי הדירות לא מעוניינים בעסקה, אך כיוון שהם כבר חתומים וכיוון שעורכי הדין שלכאורה מייצגים אותם, ממומנים על ידי היזם, הם תקועים בתוך פרויקט לא רצוי".


משה ליאון (צילום: ראובן קפוצ׳ינסקי)

משה ליאון (צילום: ראובן קפוצ׳ינסקי)


"אנו קוראים לעירייה לקחת אחריות על ההתחדשות העירונית בשכונה", אומרים בקרית היובל ומציינים כי באחרונה הצטרפו אליהם ועדי פעולה משכונות נוספות – גוננים, גילה והגבעה הצרפתית. כעת נותר לראות האם גם בעירייה ישמעו את זעקתם?

מהעירייה נמסר בתגובה: "קרית היובל, שסומנה בתוכנית המתאר לירושלים 2000 לראויה להתחדשות עירונית, עוברת תהליך מבורך במהלך השנים האחרונות. בשנתיים האחרונות הוצאו היתרי בניה לפרויקט ברחוב טהון ופרויקט ברחוב שטרן, הכוללים סך הכלכ 582 יחידות דיור. בנוסף, ישנן עוד כ-1200 יחידות דיור הנמצאות בשלבי רישוי שונים. לצד פיתוח ההתחדשות העירונית, משקיעה העירייה בפיתוח קו הרכבת הקלה, שיקשר את השכונה אל רשת הרכבות העירונית ובאמצעותה אל כל שכונות העיר. העירייה נערכת למימוש מוגבר ומותאם של השלד הציבורי בכדי לתת מענה הולם לתושבי השכונה, ובמסגרת זו מונה פרויקטור שכונתי המכין עם הצוותים המקצועיים העירוניים, בשיתוף המנהל הקהילתי, תוכנית עבודה סדורה לפיתוח השלד הציבורי, כולל בחינה פרוגרמטית, מרחב ציבורי, שטחים לבנייני ציבור, פיתוח שטחי מסחר ושטחים פתוחים, תוך הקפדה על עקרונות ציפוף הבינוי, לרבות במבני ציבור ועירוב שימושים מלא. לאחרונה, אף התקיימו מפגשי שולחן עגול עם מהנדס העיר והנהלת מינהל תכנון, במטרה להקשיב לצרכי התושבים באמצעות מפגש אישי וישיר עמם. תוצרי עבודה זו, המצויה בעיצומה, הוצגו זה מכבר בפני הוועדה המקומית והמחוזית ואף הובילו את לעדכון תכנית האב לשכונה לאורה.

"עיריית ירושלים הובילה גם להחלטה המעניקה פטור לאזורים מסוימים בעיר בהם יקודמו פרוייקטי פינוי בינוי מתשלום היטלי השבחה. זאת מתוך ראיית חשיבות ההתחדשות האורבנית באזורים אלה וההבנה כי החלטה כאמור מביאה לוודאות לשוק וכן לייעול התכנון בפרויקטים עצמם, ומשפיעה בתורה גם על כלל הפעילות העסקית בעיר ומביאה לצמיחה עירונית ואורבנית".


מחפשים דירת 5 חדרים בצפון העיר? היכנסו ללוח הנדל"ן של ירושלים


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

6 תגובות
  1. ירושלמי שמכיר

    התעוררו מאוחר, חבל. אולי יצליחו להציל משהו מהשכונה כי טירוף מה שצומח שם, ראו "הדסה הקטנה" (שם מתוך שיר ילדים תמים של מרים ילן שטקליס) שליד המפלצת, כלומר המפלצת שליד "המפלצת".
    ובדרך – קטמונים.

  2. זהיר מכרישי נדל"ן

    לתושבי קרית יובל ,גילה, תלפיות מזרח ,גוננים ומרכז העיר : היזהרו והישמרו מכרישי נדלן וקבלנים חמדנים .מה שמענין ומניע אותם הינו כסף ,הון וממון על חשבונכם . יגיעו לפתותכם בהכטחות שעשיתם את "עיסקת חייכם" . הם טוענים בשקר , שאתם האחרונים
    שעדיין לא חתמו ולכן משקרים שרוב הדיירים חתמו.לכן , לא להאמין ולא לחתום . המיגדלים הינם מלכודת לטיפשים (לא תהיה חנייה מסודרת . יהיו הוצאות ענק על ועד בית ,מעליות ,נקיון ,חשמל ועוד).
    יהיה עומס תשתיות ,פקקי תנועה ,ולא יהיו בתי ספר
    וגינות לציבור) . אל תתפתו לנוכלים !!!

  3. לא להאמין לנדלניסטים

    לתושבי שכונות שקיבלו הצעות מפתות מנדלניסטים וקבלנים . הישמרו לכם מ"סוכריות" ו"בונבונירות".
    אל תאמינו לסיפורים שרק אתם לא חתמתם על הפרוייקט ועל "עיסקת חייכם המדהימה" . יגזלו מכם את דירתכם ויבנו מיגדל מיפלצת . כולם שם יסבלו מקריסת תשתיות ,מחסור בחנייה ,פקקי ענק ,
    הוצאת ועד בית ענקיות . לא תהיה חניה מוסדרת,
    גני ילדים ובתי ספר נוספים לא יבנו . תשכחו מאיכות חיים .

  4. הזהירות משתלמת

    היזמים לעיסקאות פינוי -בינוי ,יודעים לעקוץ
    אזרחים תמימים . מספרים להם שכל שאר התושבים חתמו . האמת שמדובר בשקר ניבזי שמטרתו לבנות מגדלים שיהפכו ל"סלאמס" ,אחרי שכל תושביו יברחו
    מהם. המגדלים יגרמו להוצאות ענק לתושביו ( ועד בית עם הוצאות אדירות ). כל התשתיות שם יקרסו
    בגלל מחסור במקומות חנייה, בתי ספר וגני ילדים .
    הצפיפות שם תהיה בלתי ניסבלת . לכן ברור שיזמי הפינוי רק חושבים על ההון שירויחו מהעיסקה ולאעל טובת התושבים . ראו הוזהרתם !!!

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר