המרכז הרפואי שערי צדק (צילום: שערי צדק)
המרכז הרפואי שערי צדק (צילום: שערי צדק)

שערי צדק: נתונים מפתיעים ממחקר ראשון מסוגו בנושא הקפאת ביציות 

רק 13% מהנשים שהקפיאו ביציות חזרו לנסות להרות בעזרתן; הגיל הממוצע בהקפאה היה 37.9, ובעת הפשרת הביציות היה 43.3; אחת משלוש נשים אשר הקפיאה ביציות לפני גיל 40 ילדה מהביציות המוקפאות, אבל רק אחת מתוך 11 שהקפיאה אחרי גיל 40 ילדה בעזרתן. כך עולה ממחקר חדש וייחודי שבוצע בשערי צדק

פורסם בתאריך: 27.10.22 17:14

מחקר ראשון מסוגו בישראל אשר בוצע בשערי צדק בדק את התוצאות של הקפאת ביציות לצורך שימור הפריון בעשור האחרון. מומחי המחלקה לפוריות והפריחה חוץ גופית בשערי צדק, בראשות פרופ' עידו בן עמי, ובהובלת ד"ר אבי צפריר וד"ר ירדנה היימן, רופאים בכירים במחלקה, עקבו אחר תוצאות הטיפול של נשים שחזרו לטיפול במטרה להרות בעזרת הביציות המוקפאות. תוצאות המאמר פורסמו בשבוע האחרון בכתב העת Journal of Assisted Reproduction and Genetics.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


במעקב שנמשך 2.5-10 שנים ממועד ההקפאה, נמצא כי רק 13% מהנשים שהקפיאו ביציות חזרו לנסות להרות בעזרתן. הנשים שחזרו לטיפול עשו זאת לאחר 5 שנים בממוצע מההקפאה. עוד מצאו החוקרים כי הגיל הממוצע בהקפאה היה 37.9, ובעת הפשרת הביציות היה 43.3. כאחת משלוש נשים אשר הקפיאה ביציות לפני גיל 40 ילדה מהביציות המוקפאות, אבל רק אחת מתוך 11 שהקפיאה אחרי גיל 40 ילדה בעזרתן. עוד נמצא כי בעוד שהסיבה העיקרית להקפאת ביציות היא העדר בן זוג, 40% מהנשים אשר חזרו במטרה להרות באמצעות הביציות המוקפאות עשו זאת באמצעות זרע מתורם.

במחקר קודם מצא צוות החוקרים בנוגע להצלחת הריון ללא התערבות, מתברר כי 60% מהנשים שניסו להרות לאחר שהקפיאו ביציות מבחירה הצליחו בכך ללא שימוש בביציות המוקפאות.

החוקרים משערים כי נשים רווקות מעוניינות 'לקנות זמן' במועד ההקפאה במטרה ללדת במסגרת זוגית בעתיד, אך בחלוף השנים חלקן מוותרות על חלופה זו ומנסות להרות עם זרע תורם.

במחקר קודם של הצוות אשר ראה אור בכתב העת Reproductive Biomedicine online ב 2021, התברר כי בתוך 5 שנים בממוצע לאחר ההקפאה, שני שליש מתוך הנשים ניסו להרות אך לרוב לא בעזרת הביציות המוקפאות אלא תחילה באופן טבעי או בעזרת טיפולי פריון רגילים. כ- 60% מהנשים שניסו להרות אכן הצליחו בכך.

כך שמתברר כי הסיבות העיקריות לכך שרוב הנשים אשר הקפיאו ביציות לא ניסו להרות בעזרתן הן שתיים: הצלחה בניסיון להרות ללא הביציות המוקפאות, או דחיית הניסיון להרות בהעדר בן זוג, שזו הסיבה השכיחה להקפאת הביציות מלכתחילה. המחקר הראה עלייה מובהקת בכמות הנשים שמעוניינות בהליך שימור פריון דרך הקפאת ביציות. בעוד שבשנת 2011 עברו רק 26 נשים את התהליך בשערי צדק, בהשוואה ל 122 ב-2020.

בשנים 2011-2018 הקפיאו 446 נשים ביציות בשערי צדק. הגיל הממוצע שלהן היה 36.6, 38% היו צעירות מגיל 35, ו 15% מעל גיל 40. כמעט כולן היו רווקות וללא ילדים. הסיבה העיקרית להקפאה הייתה העדר בן זוג.

מרבית הנשים שבחרו בהליך הן בעלות השכלה אקדמית או על תיכונית אחרת. העיסוק המקצועי השכיח היה עבודה בתחום החינוך (22%), עבודה סוציאלית ומקצועות טיפוליים נוספים (20%), ומקצועות אקדמיים אחרים כגון עריכת דן, ראיית חשבון, תחומי הבריאות ואחרים (28%). מרבית הנשים אשר הקפיאו ביציות בשערי צדק הגדירו עצמן כדתיות (70%). היתר היו חילוניות (18%), או מסורתיות (6%) וחרדיות (6%). 62% מהנשים לא קיימו יחסי מין עד למועד הקפאת הביציות.

לדברי ד״ר אבי צפריר, "מזה כעשור, הקפאת ביציות 'מבחירה' מאפשרת לשמר ביציות על מנת להרות בעזרתן בגיל בו הן אינן פוריות יותר באופן טבעי. מספר הנשים הבוחרות בתהליך זה הולך ועולה עם השנים בעולם ובישראל. והעניין הציבורי בהקפאת ביציות מבחירה הולך ועולה. נראה שציבור הנשים מבין את המשמעות של דחיית גיל הפריון, ואת העובדה שטיפולי הפריון הקיימים כיום לא יעילים בגיל מתקדם. ועם זאת, בישראל ובכל העולם רק חלק קטן מהנשים שהקפיאו ביציות חזרו במטרה לנסות להרות בעזרתן. מסיבה זו המידע על יעילות התהליך יחסית קטן. התוצאות שראינו מראות שיש חשיבות רבה לביצוע הקפאת ביציות בגיל צעיר יחסית, ושאחרי גיל 40 היעילות של התהליך נמוכה מאוד. בשערי צדק, רק פחות מ- 40% מנשים הקפיאו בגיל 35 ומטה, גיל בו התהליך צפוי להיות יעיל יותר.

"למדנו כי נשים שמנסות להרות עושות זאת ראשית באופן טבעי או באמצעות טיפול פריון רגיל, ומשאירות כנראה את הביציות המוקפאות לניסיון האחרון, וכך אולי לשמר את האפשרות הזו ללידת ילד נוסף בגיל מבוגר יותר. היות והסיכוי להצלחה אינו תלוי במשך הזמן בו הביציות נשמרות בהקפאה, ובהתחשב בשיעור הילודה בישראל, אנו מניחים כי עם הזמן נשים רבות תנסינה להרות בשנית, או בשלישית, בעזרת הביציות המוקפאות בגיל בו הדבר כבר אינו אפשרי באופן טבעי".

פרופ' עידו בן עמי: "יחידת ההפריה החוץ גופית בשערי צדק היא מהראשונות בארץ שהחלה בהקפאת ביציות לצורך שימור פוריות מבחירה. הקפאת ביציות מבחירה אינה כלולה, לצערנו, בסל הבריאות, וכדי לאפשר לנשים רבות החפצות בשימור הפריון שלהן לבצע את ההליך, ההליך בשערי צדק הוזל משמעותית במהלך השנים האחרונות. בנוסף, ראוי לציין שבמקביל למחקר זה, אנחנו עוקבים אחרי שיעורי ההריונות שהושגו כתוצאה משימוש בביציות שהוקפאו בשערי צדק, ושיעורי ההריונות שהתקבלו עד כה גבוהים ומציבים את היחידה בשערי צדק בחזית הארצית והבינלאומית".


מחפשים דירת 5 חדרים בקטמון? היכנסו ללוח הנדל"ן של ירושלים

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר