חורף בירושלים - רחוב יפו, הצפות בירושלים, ההיערכות העירונית לחורף (צילומים: ארנון בוסאני, אגף שפ"ע-עיריית ירושלים, תאגיד הגיחון, דניאל אוחיון-דוברות עיריית ירושלים, פרטי, יפעת ראובן)
חורף בירושלים - רחוב יפו, הצפות בירושלים, ההיערכות העירונית לחורף (צילומים: ארנון בוסאני, אגף שפ"ע-עיריית ירושלים, תאגיד הגיחון, דניאל אוחיון-דוברות עיריית ירושלים, פרטי, יפעת ראובן)

ההיערכות העירונית לחורף הקרוב – האם זה יימנע את ההצפות?

עבודות גיזום, ניקוי ופתיחת מערכות הניקוז והביוב העירוניות, טיפול בכבישים ובורות שנפערו והתמקדות נרחבת באזורים הרבים שבהם מבוצעות עבודות תשתית - כך נערכת עיריית ירושלים

פורסם בתאריך: 11.11.22 08:16

אירועי קיצון של מזג האוויר הפכו בשנים האחרונות לדבר די שגרתי ושכיח. כבר כמה שנים שבכל חורף ישנם כמה ימים שבהם מזג האוויר "משתגע" ומביא כמויות גשמים אדירות במקטעים של טווחי זמן קצרים. התופעה הזו גרמה בשנים עברו לקריסת התשתיות בירושלים, כשכמעט בכל שכונה בעיר נראו הצפות. חורף 2020 היה כנראה הקשה ביותר מהבחינה הזו – הצפות היו בתלפיות, בגילה, בגבעת משואה, ברוממה, בשוק מחנה יהודה ולמעשה בכל פינה בעיר ובכל אזור שבו בוצעו (ובהחלט בוצעו ועדיין מבוצעות) עבודות תשתית נרחבות.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


כדי למנוע את הישנות המקרים, בעיקר בשל העבודה שירושלים נראית כמו אתר בנייה אחד גדול, בעיריית ירושלים ובגופים האחרים הפועלים בעיר (תאגיד הגיחון, חברת החשמל, משטרת ירושלים) נערכים כבר שבועות ארוכים לבואו של החורף – כשהמטרה היא לצלוח אותו בשלום – בלי מפגעים והצפות ובוודאי שבלי נפגעים בנפש.

ההכנות וההיערכות בעיריית ירושלים, כמעט מיותר לציין, הקיפו את כלל המינהלים והאגפים העירונים – החל ממינהל התכנון והתשתיות ועד למינהל חברה (שאמון על אגף הרווחה ואגף שירותי בריאות הציבור שנותנים בין השאר מענה לדרי הרחוב וכו').


רחוב יפו בחורף (צילום: ארנון בוסאני)

רחוב יפו בחורף (צילום: ארנון בוסאני)


עיקר העבודות בחודשים האחרונים התמקדו, כמובן, בתשתיות העירוניות ובניסיון למנוע הצפות, קריסת קווי מתח גבוה, הפסקות חשמל וכו'. מטה החירום העירוני, שאותו מוביל ראש העיר משה ליאון, סיים ממש בשבוע שעבר את ההיערכות לחורף 22/23 – בתקווה שהוא יעבור ללא אירועים חריגים וללא תקלות.

ההיערכות הזו כללה, בין השאר, גיזום וטיפול בעצים שיכולים לסכן עוברי אורח או רכוש במרחב הציבורי, כשבמקביל נערכו בשיתוף חברת החשמל גיזומים בסמיכות לקווי מתח גבוה – וזאת כדי להימנע ככל הניתן מהפסקות חשמל ארוכות כפי שהיה רק בחורף שעבר בשכונת הבוכרים ובחלקים מרוממה.


הצפות בתלפיות - חורף 2020 (צילום: יפעת ראובן)

הצפות בתלפיות – חורף 2020 (צילום: יפעת ראובן)


במקביל, תאגיד המים והביוב של ירושלים הגיחון ניקה והכין את מערכת הניקוזים העירונית, בדגש על אזורים שבהם מבוצעות עבודות תשתית. בעיריית ירושלים יודעים לספר כי הלקח משנים עברו בנושא זה של אזורי עבודות בהחלט נלמד – ולראייה מביאם כדוגמא את החורף שעבר, שלמעט אירוע נקודתי אחד בשכונת מקור חיים, היה נטול הצפות ענק כפי שהיה בשנים קודמות.

בנוסף, עובדי אגף התברואה בעיריית ירושלים היו אמונים על ניקיון פתחי הניקוז בשטחים הציבוריים, זאת לצד איסוף (ככל הניתן) של עלי שלכת על מנת למנוע סתימות. במקביל – באגף נערכים ומתרגלים הפעלת כלי פינוי ופילוס שלגים במידה ויהיו. בנושא השלג והקרה – בעירייה מציינים כי הושלם מלאי המלח לטיפול במניעת קפיאת כבישים, וכך גם נעשתה בדיקת תקינות לכלים הכבדים שאמורים להשתתף בפינוי ובפילוס השלג בצירים מרכזיים.


גיזום עצים (צילום: אגף שפ"ע, עיריית ירושלים)

גיזום עצים (צילום: אגף שפ"ע, עיריית ירושלים)


נושא נוסף שעליו ניתן דגש מיוחד כבר אי אילו שנים קשור לדרי הרחוב ולמציאת פתרונות עבורם לימים החורף הקרים והקשים במיוחד. במקביל, באגף חברה וקהילה פועלים מול תושבים בודדים, על מנת לבדוק את מוכנותם לימים הקרים – כשהמערך הזה כולל גם חלוקת ציוד במידת הצורך.

עוד מציינים עיריית ירושלים כי המוקד העירוני נערך למענה לפניות הציבור 24/7 ולהפניית גורמי העירייה לטיפול במפגעים, בדגש על הצפות, רוחות חזקות וסערות, וכן פגיעה בכבלי חשמל וקריסת ענפים ועצים.


הצפה בנחלת שבעת - חורף 2018 (צילום: פרטי)

הצפה בנחלת שבעת – חורף 2018 (צילום: פרטי)


***

כאמור, ההיערכות לחורף כוללת גם את עובדי תאגיד המים העירוני הגיחון, אשר השלים גם את הוא את ההכנות לחורף. מתאגיד הגיחון נמס ל"כל העיר" כי "כבר לפני מספר חודשים את הכנות הנדרשות להתמודדות עם מזג האוויר החורפי. מערכות המים והביוב אשר מטופלות על ידי הגיחון בכל ימות השנה 24/7, 365 ימים בשנה, מקבלות לחודשי הקיץ תשומת לב מיוחדת עם דגש להכנה לעונת החורף".

בתאגיד הגיחון מוסיפים ומדגישים כי "גולת הכותרת של ההכנות הוא הטיפול במערכת הניקוז – הגיחון ביצע תיקון, החלפה ושטיפה של כ-30,000 קולטני ניקוז ותעלות ניקוז ברחבי העיר ירושלים כולה (בחודשים אפריל-נובמבר) בשיתוף פעולה ותיאום עם עיריית ירושלים. בנוסף מבצע הגיחון בדיקות לכל החיבורים בין מערכות הביוב והניקוז ברחבי העיר ירושלים לוודא כי כולה זורמת ויכולה להכיל מזג אוויר סוער. שיתוף הפעולה בין אגף התברואה של העירייה, האמון על ניקיון העיר לבין תאגיד הגיחון האמון על אחזקת מערכת הניקוז, הוביל לתוצאות משביעות רצון שהוצגו בפני ראש העיר משה ליאון בישיבה מיוחדת בנושא שערך בלשכתו".


ניקיון תעלות הניקוז בכבישים (צילום: תאגיד הגיחון)

ניקיון תעלות הניקוז בכבישים (צילום: תאגיד הגיחון)


מנכ"ל הגיחון חיים גבאי: "הצוותים שלנו עמלו במשך חודשי הקיץ והסתיו להכין את העיר למזג האוויר החורפי וכעת העיר מוכנה. אנו בגיחון ערוכים לשרת את תושבי העיר ירושלים, בכל מזג אוויר, גם בימים סוערים יותר. נמשיך לתת שירות איכותי ומיטבי בשיתוף פעולה עם העירייה לטובת התושבים כולם".

פרט לעבודות במרחב הציבורי, בעיריית ירושלים, בתאגיד הגיחון ובחברת החשמל מבקשים גם מכם, תושבי העיר, לבדוק את תקינות המערכות השונות בבתים ובחצרות הפרטיים, בדגש על ניקיון המרזבים וגיזם עצים בחצרות על מנת למנוע נזק לתשתיות החשמל.


גיזום עצים (צילום: אגף שפ"ע, עיריית ירושלים)

גיזום עצים (צילום: אגף שפ"ע, עיריית ירושלים)


עוד אומרים בכיכר ספרא: "אנו ממליצים לתושבים לבדוק את תקינות מערכות החימום ובעיקר את אלו המחייבות אוורור. כמו כן, יש לוודא איטום גגות ופתחים לרבות חלונות ותריסים, יש לנקות ולפתוח תאי ניקוז המים בחצרות ומרזבים על הגגות. בנוסף, יש לבצע גיזום עצים וענפים בגינות פרטיות בסמיכות לכבלים, יש לבדוק בטיחות מערכות חשמל ולהצטייד בתאורת חירום. חשוב לחזק מעמדי אנטנות, דודי שמש וחפצים אחרים על הגגות. בימי מזג אוויר קיצוני, בהם ידווח על רוחות חזקות, גשמים עזים, חשש להצפות או שלג, יש לפנות חפצים שאינם מוחזקים ועשויים ליפול ממקום גבוה או לעוף כגון – עציצים, אדניות, ריהוט ושלטים".


ניקיון תעלות הניקוז בכבישים (צילום: תאגיד הגיחון)

ניקיון תעלות הניקוז בכבישים (צילום: תאגיד הגיחון)


הנחיות נוספות לאירועי מזג אוויר קיצון:
– במקרה של חשש להצפה – אין להשתמש במעלית ואין לרדת למקום תת קרקעי, אין לחצות כבישים מוצפים, אין להתקרב ולחצות מקורות מים זורמים, גם לא באמצעות רכבי שטח. במקרה של סכנה, יש לחייג לכיבוי והצלה בטלפון 102.
– יש להימנע משהייה תחת סככות, פרגולות, צריפים או מבנים ארעיים, מחשש לקריסה. בעת חשש לקרה יש לפתוח את ברז המים החמים לכדי טפטוף, זאת כדי למנוע קפיאת מים בצינורות קולטי דוד השמש (קפיאה גורמת להתבקעות הצינורות).
– הציבור מתבקש להימנע מפעולות שיש בהן סכנה בטיחותית, לשמור על עירנות וזהירות בנהיגה ובתנועה בצירים.
למידע נוסף ולדיווחים על מפגעים: המוקד העירוני בטל' 106 או באתר העירוני – https://www.jerusalem.muni.il/.

***

מטה החירום העירוני, מנוהל כאמור על ידי ראש העיר משה ליאון ומנכ"ל העירייה איציק לארי, אבל על הביצוע בפועל של כלל ההנחיות אחראי איציק נידם, סמנכ"ל וראש מינהל התפעול בעירייה.

בשיחה עם "כל העיר" השבוע מספר נידם על ההכנות, על ההיערכות ועל הפקת הלקחים שבוצעה במהלך ולאחר חורף 2020 שהיה רווי באירועים קשים ברמה העירונית ובתמונות לא נעימות של הצפות ותקלות בפריסה עירונית נרחבת.

"ההיערכות העירונית היא למספר תרחישים שכוללים רוחות, שיטפונות, קרה, והאירוע הגדול שכולם מכירים – השלג", מסביר נידם איך פועל המערך. "את ההיערכות הזו מובילה, כמובן, עיריית ירושלים בראשות ראש העיר, אל מול כלל הגורמים".


איציק נידם (צילום: שרון גבאי)

איציק נידם (צילום: שרון גבאי)


לדבריו, "ברמת העירייה ההיערכות כוללת את כלל האגפים והיחידות העירוניות, שכל אחת אמונה על נושא מסוים. ההיערכות מתחילה כבר בחודשי הקיץ – יש פקודה עירונית כתובה שבה כל אגף וכל יחידה יודעת איך היא אמורה לפעול; ברמה העירונית – ההיערכות מקיפה את כלל הגורמים – מד"א, כבאות והצלה, משטרה, תאגיד הגיחון – שהוא מרכיב מאוד חשוב בהיערכות, וכמובן חברת החשמל, שגם מולה אנו פועלים כדי לצמצם למינימום את הפסקות החשמל באירועי קיצון של רוחות סוערות ושלגים. בשנה האחרונה פעלנו בשיתוף פעולה כדי לטפל במפגעים שהתגלו בחורף שעבר כדי להימנע מהישנותם של הפסקות חשמל ארוכות כפי שהיה בחורף הקודם. הרבה מאוד מהתשתיות הישנות והבעייתיות חודשו".

 

 

מה כוללת ההיערכות והמוכנות העירונית ברמת השטח?
"אנחנו ערוכים בשמונה אזורי משנה – שבעה רובעים עירונים + אזור 8 שכולל את הצירים הגדולים והמרכזיים בעיר – כביש בגין, כביש 16, הכניסה לעיר וכו'. לכל אחד מהאזורים הללו יש מנהל חירום, שאחרי לדאוג למוכנות מיטבית של האזור שלו. מעבר לכך, לפני כל מערכת חורפית רצינית מתקיימת הערכת מצב אצל ראש העיר שבה נבדקת המוכנות של כל אחד מהאזורים וכל אחד מהאגפים והיחידות".

נדמה שכל שנה האתגרים שלכם גדלים – כך למשל השנה נוסף ציר כביש 16, שהוא לבטח מאתגר.
"כביש 16 ברובו מתוחזק בשוטף על ידי חברת שפיר. התפקיד שלנו הוא הממשקים בין המנהרות פנימה והחוצה. באירועי שלג אנחנו אמורים לפתוח את המחלפים ברבידה ואת החיבור של כביש 16 עם בגין וגבעת מרדכי. כביש 16 הופך להיות ציר אסטרטגי באירוע שלג בכניסה וביציאה מהעיר, והוא יהווה תחלופה לציר סחרוב – שלו יש נטייה לקפוא מהר יותר בשל המיקום שלו והעובדה שחלקו על גשר. ניסיון העבר מלמד שזה בין המקומות הראשונים שקופא – ולכן כביש 16 הופך אסטרטגי מאוד. הוא יקבל עדיפות וכמובן שהשאיפה ששני הצירים יישארו פתוחים".


שלג בירושלים (צילום: אלי קובין)

שלג בירושלים (צילום: אלי קובין)


ברחבי ירושלים, בדגש על שכונות גילה, רוממה ובר אילן, מבוצעות עבודות תשתית נרחבות – האם יש חשש מחזרה של ההצפות כפי שראינו למשל בגילה ב-2020?
"ראשית – מהאירוע בגילה לפני שנתיים הפקנו לקחים. הבנו שנדרש במהלך עבודות התשתית לטפל בניקוזים ולוודא שלא נסתמים בורות הניקוז. אנחנו מוודאים שהעבודות לא פוגעות ולא סותמות את הניקוזים. בהנחיית ראש העיר בכל אזור של עבודות ניתן דגש מאוד גדול על ניקיון הניקוזים והתקינות שלהם, ובהחלט הפקת הלקחים הזו מקבלת ביטוי בפועל.

"יחד עם זאת, צריך לקחת בחשבון, כשיש עבודות תשתית נרחבות, ייתכן שאם יהיו משקעים בכמות גדולה בזמן קצר – כן יהיו הצפות נקודתיות. אבל אנחנו בהחלט הפקנו לקחים ולמדנו מהאירוע בגילה, ולראייה בשנה שעברה לא היו אירועי הצפות באזורים שבוצעו בהם עבודות תשתית – ויש המון אזורים כאלה ברחבי העיר".


מפלסות מאולתרות (צילום: דניאל אוחיון, דוברות עיריית ירושלים)

מפלסות מאולתרות (צילום: דניאל אוחיון, דוברות עיריית ירושלים)


"חשוב שכולם יידעו", ממשיך ואומר נידם, "לכל אירוע גשם אנחנו נערכים תמיד ברמה אחת מעבר. מגדילים את הטווח – כדי למנוע הפתעות. אם צפויים גשמים בינוניים – אנחנו נערכים לגשמים חזקים; אם התחזית היא לשלג קל – אנחנו נערכים לשלג בינוני; רוחות של 50 קמ"ש – אנחנו נערכים ל-100 קמ"ש וכן הלאה. תמיד ברמה אחת מעבר לתחזית".


גיזום עצים (צילום: אגף שפ"ע, עיריית ירושלים)

חורף בירושלים – גיזום עצים 3- אגף שפ"ע, עיריית ירושלים


ספר קצת על עבודות הגיזום שמתבצעות ברחבי העיר?
"ראשית, זו הזדמנות לקרוא לציבור לגזום עצים בחצרות של בתים פרטיים. הרבה מאוד ממפגעי החשמל נגרמו מעצים בשטחים הפרטיים שפגעו בכבל חשמל. חשוב מאוד לגזום את העצים – כל אחד בתחום אחריותו. באשר לשטחים הפתוחים והעירוניים – חברת החשמל מבצעת את הגיזום בשיתוף ובתיאום איתנו – מתחת לכבלי החשמל ולתשתיות החשמל. זה נעשה בכל שנה ונעשה היטב. בנוסף, השנה – בשל העובדה שסיימנו שנת שמיטה – אגף שפ"ע ביצע עבודת גיזום אינטנסיבית בכל רחבי העיר. ראש העיר נתן הנחייה חד משמעית ולתת דגש על גיזום העצים והמוכנות שלהם לחורף, גם במרחב הציבורי. את הגיזום הזה נסיים עד סוף החודש".

מוקד אחר שתמיד יש בו אירועים בעייתיים הוא השוק – האם נעשה טיפול ממוקד בגגות ובמרזבים?
"ראשית אני אומר שהשנה שעברה היתה הרבה יותר טובה ועם פחות בעיות בשוק מאשר בשנים עברו. הגגות של השוק מאוד מורכבים לעבודה – אבל בהחלט הפקנו לקחים מהנזילות ומכל התקלות שהיו. אנחנו משקיעים בצוות כמעט לכל אורך החורך. צוותי איטום פועלים כל השנה. הגיחון מבצעים ניקוי מרזבים וגגות. הדברים מטופלים. וכמו שאמרתי – בשנה שעברה, ביחס לשנים קודמות, הפעולות שעשינו הוכיחו את עצמם. ביצענו עשרות אטומים. ובנוסף אנחנו מבצעים ניקוי של הגגות ושל המרזבים בכל רחבי השוק".


שלג בירושלים (צילום: אלי קובין)

שלג בירושלים (צילום: אלי קובין)


מה היית רוצה לבקש מתושבי ירושלים לקראת החורף?
"דיברתי כבר על חשיבות הגיזום בחצרות הבתים. מומלץ לנקות את המרזבים בבתים ובבניינים. אבל הדבר הכי חשוב הוא להישמע להנחיות ולהוראות שיוצאות מגורמי העירייה, החירום והביטחון בזמן או לפני אירוע. ההנחיות שלנו מגיעות עם ניסיון רב של הצוותים, עם ניסיון של המנהלים שמקיימים את הערכות המצב. ההנחיות נועדו למנוע בעיות בטיחות ופגיעות בנפש – לכן אני מבקש להישמע להוראות בזמן האירוע ולפניו".

"יש פה מאות עובדים ומערכת עירונית משומנת שמתפקדת ועובדת", מסכם נידם. נכון, זה לא פשוט – לפעמים יש הצפות, צירים נחסמים בשלגים – לא תמיד יש אפשרות לשלוט באירועי קיצון של מזג האוויר. אבל בכל מצב ובכל סיטואציה – חשוב שידעו שיש פה מערכת שעובדת ומתפקדת ויודעת מה היא עושה. בשורה התחתונה – אם מקשיבים להנחיות ולהוראות – נעבור את החורף בבטחה, והשלג יכול להיות בסופו של דבר כיפי".


רוצים גם לסגור עסקה? היכנסו ללוח הנדל"ן של ירושלים

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר