הדסה עין כרם ראשי אתר צילום דוברות הדסה
הדסה עין כרם (צילום: דוברות הדסה)

מחקר של הדסה על נשים בהריון שחלו בקורונה קבע: לידה התערבותית מוקדמת תסייע בהצלת חייהן של האימהות

מחקר חדש שנערך בהדסה גילה כי יש יתרון לילד נשים בהריון המגיעות לאשפוז ביחידות לטיפול נמרץ בשל נגיף הקורונה, לפני שחלה הידרדרות במצבן המתקרב לצורך בהנשמה

פורסם בתאריך: 26.2.23 15:24

עולם הרפואה התמודד עם שאלות ודילמות רבות בנושא הטיפול באנשים שנדבקו בנגיף הקורונה, בעיקר בתחילת הדרך, כאשר לא היה מידע קודם ולא היה קיים פרוטוקול אשר סיפק תשובות ודרכי פעולה. מחקר מוביל של פרופ' יהודה גינוסר, מנהל היחידה להרדמה אם וילד של הדסה וראש החוג להרדמה, טיפול נמרץ ורפואת כאב של הפקולטה לרפואה של האוניברסיטה העברית, פורסם לאחרונה בכתב העת הרפואי החשוב  Lancet Respiratory Medicine.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


מחפשים דירה במרכז העיר? היכנסו ללוח הנדל"ן של ירושלים


 

"בזמן המגיפה, במיוחד כשהגיע הווריאנט "דלתא" זיהינו כי מהלך המחלה בנשים הרות קשה יותר מאשר בנשים שאינן הרות", מסביר פרופ' גינוסר. "מספר הנשים ההרות שהגיעו לאשפוז בטיפול נמרץ ונזקקו לטיפול תומך ואף ליותר מכך, היה גדול יותר ממספר הנשים שהגיעו לטיפול נמרץ ולא היו במהלך הריון. הגעתן של נשים הרות החולות בקורונה ליחידה לטיפול נמרץ העלו שאלות רבות בהיבט הקליני ועל אופן הטיפול בהן ואחת מהשאלות הגדולות היו האם כדאי לילד אותן והאם עצם הלידה ישפר את מצבן או יחמיר אותו.

"במהלך ההיריון מתרחש לחץ על הסרעפת ועל הריאות ואנחנו יודעים שלידה תוריד את הלחץ הביטני ובכך אולי ישתפרו תפקודי הריאות של המטופלת. לעומת זאת, אנחנו יודעים שבימים הראשונים לאחר הלידה יש עלייה בנפח דם ובנשים הסובלות מפגיעה לבבית זה עלול לגרום לאי ספיקת לב. חולי הקורונה שהיו במצב קשה סבלו גם מפגיעה בתפקוד לבבי וזה העלה חששות שבגלל הלידה מצבן יחמיר".

בהובלתו של פרופ' גינוסר יחד עם ד"ר אלנה פאטניק, רופאה בכירה במערך ההרדמה בהדסה עין כרם ופרופ' ורנון ואן הירדן, מנהל היחידה לטיפול נמרץ בהדסה עין כרם, החל מחקר בהדסה אליו גויסו כמעט כל בתי החולים בארץ. "במשך שנתיים בחנו את מצבן של כל הנשים ההרות שאושפזו ביחידות לטיפול נמרץ בשל נגיף הקורונה ועקבנו אחר מצבן כל ימי האשפוז בטיפול נמרץ", מסביר פרופ' גינוסר. "לאחר איסוף כל הנתונים, התמקדנו במיוחד בתקופה של חמישה ימים לפני הלידה ועשרה ימים אחרי הלידה. לאחר שניתחנו את כל הנתונים ראינו התפלגות מובהקת בין קבוצות הנשים: יום הלידה היה נקודת מפנה שהבדילה בין הנשים – מצבן של אלו שהיו מונשמות או בעלות מדדים שהצביעו על כך שהן בדרך להיות מונשמות החמיר לאחר לידה, לעומת הנשים אשר היו מאושפזות בטיפול נמרץ רק עם טיפול תומך, ולא היו קרובות לצורך בהנשמה – שהשתפרו בצורה מאוד מהירה לאחר הלידה".

"הנתונים מצביעים באופן חד משמעי על הזמן בו עלינו להתערב", מסכם פרופ' גינוסר. "כאשר מגיעה לטיפול נמרץ אישה בהריון עם דלקת ריאות חריפה בשל נגיף הקורונה, ורמת החימצון שלה בדם לא משתפרת למרות הטיפול התומך, יש לשקול לילד אותה בהקדם (בדרך כלל בניתוח קיסרי) על מנת לטפל בה בצורה הטובה ביותר ולא לחכות להידרדרות במצבה עד שהיא קרובה לצורך בהנשמה. אנו מקווים שהמחקר שלנו יסייע לצוותים רפואיים רבים לקבל החלטות הנוגעות לטיפול בנשים בהריון החולות בנגיף הקורונה בכל העולם".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר