חיילים מעשנים, פקולטה לרפואה (צילום: לע''מ, Adiel lo)

מחקר בהדסה: התוכנית שתגמול מעישון את חיילי צה"ל

גמילה מעישון אשר מבוססת על הודעות לטלפון הנייד מסייעת לחיילים להיגמל. כך עולה ממחקר, שבוצע על ידי קבוצת חוקרים בראשות ד"ר חגי לוין מבית הספר לבריאות הציבור של הדסה

פורסם בתאריך: 10.7.19 22:47

מחקר שביצעו חוקרים מהדסה, האוניברסיטה העברית, חיל הרפואה והאגודה למלחמה בסרטן אשר פורסם בכתב העת המדעי BMC Public Health, מדגים לראשונה כי תוכנית גמילה מעישון מבוססת הודעות לטלפון נייד יכולה לסייע לגמילה מעישון בקרב חיילים.



  •  תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]

בבסיס המחקר עמדה הדעה הרווחת כי צעירים רבים מתחילים לעשן בתקופת השירות הצבאי, ובקרב חיילים נמצאו שיעורי עישון גבוהים יותר מאשר באוכלוסייה הכללית. לעישון השפעה שלילית על בריאות וכשירות החיילים, אך תוכניות לגמילה מעישון בצבא מהוות אתגר, בעיקר בשל הקושי בהנגשת שירותי הגמילה. מחקרים קודמים הראו כי תוכניות לגמילה מעישון, המבוססות על שליחת הודעות טקסט לטלפון נייד הן ישימות ויעילות, אך חסר מידע על התאמתן לחיילים.


חיילים מעשנים (צילום: לע"מ)


לכן פיתחו החוקרים, בהובלת הסטודנט דב בארי-ויסברג, ד"ר יעל בר-זאב והחוקר הראשי ד"ר חגי לוין מבית הספר לבריאות הציבור של הדסה והאוניברסיטה העברית, יחד עם רס"ן מרינה מלצר מחיל הרפואה ושותפים מהאגודה למלחמה בסרטן ומאוניברסיטאות אמריקאיות, תוכנית חדשנית לגמילה מעישון בעזרת הודעות לטלפון נייד, שמותאמת במיוחד עבור חיילי צה"ל. מטרת המחקר היתה להעריך את ישימות התוכנית ולהפיק לקחים לשיפור התכנית והטמעתה בקנה מידה נרחב.

למחקר גויסו 81 חיילים מעשנים, מתוכם 76.5 אחוזים גברים. המשתתפים מילאו את סקר הבסיס, קבעו לעצמם את יום הפסקת העישון וקיבלו תוכנית הודעות טקסט, מסונכרנת עם יום ההפסקה שנקבע על ידו, לסיוע בגמילה מעישון למשך תקופה של שישה חודשים. התוכנית היתה אינטראקטיבית ואפשרה למשתתפים לשלוח הודעות למערכת בכל שעה, לפי מילות מפתח שנקבעו מראש (חשק, מעידה, מצב רוח ירוד ועוד) ולקבל מיד תגובה מתאימה ממאגר ההודעות. המשתתפים מילאו סקר מעקב לאורך חודש ובנוסף נותחו נתוני השימוש שלהם במערכת, כולל שליחת מילות מפתח. בהתבסס על סקר המעקב ונתוני השימוש בתוכנה, העריכו החוקרים את ישימות התכנית: כדאיות שיטות הגיוס של הנבדקים, המעורבות, שביעות הרצון והיעילות הטכנית של התוכנית.



תוצאות המחקר מעודדות מבחינת הפוטנציאל לגמילה מעישון: חודש לאחר יום ההפסקה, 20.6 אחוזים מהמשתתפים דיווח כי לא עישנו אף סיגריה בשבוע האחרון. אחוז גבוה בקרב המשתתפים היו מעורבים בתוכנית, כאשר 82.5 אחוזים שלחו לפחות מילת מפתח אחת. רוב החיילים (96.8 אחוזים) מצאו את התוכנית קלה לשימוש ו-84.1 אחוזים המליצו עליה לחבריהם. המחקר מוכיח, לראשונה, כי תוכנית גמילה מעישון מבוססת הודעות לטלפון נייד היא ישימה בתנאי שירות צבאי.


ד"ר חגי לוין (צילום: דוברות הדסה)


ד"ר חגי לוין, יוזם המחקר מציין כי "התוצאות מצביעות על הפוטנציאל העצום הגלום בשימוש בכלים דיגיטליים לקידום בריאות, ובפרט כאמצעי מסייע לגמילה מעישון עבור חיילי צה"ל. אנו משלבים את לקחי התוכנית בתכנית סמס הפסק 2019 לחיילי צה"ל, בשיתוף פעולה עם מערך בריאות הצבא בצה"ל".

ראש ענף בריאות הצבא, סא"ל ד"ר אווה אברמוביץ' מוסיפה כי "יתרונות ייחודיים של תוכנית 'סמס-הפסק' עבור חיילי צה"ל הינם מענה למשרתים ביחידות מרוחקות/מבצעיות בתנאים שלעיתים לא מאפשרים לחיילים לעבור תהליך מסודר של טיפול קבוצתי. בנוסף, אנו עוסקים באוכלוסיה צעירה וטכנולוגית, שרגילה לקבל מענה מהיר ובכף היד באמצעות מכשיר סלולרי אישי. שילובה של תוכנית זו יש בה כדי לתרום תרומה נוספת למאמץ במלחמה בעישון בצה"ל ולהמשיך לקדם את החזון 'צה"ל נקי מעישון'".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר