שר התרבות והספורט חילי טרופר (קרדיט: דוברות השר)
שר התרבות והספורט חילי טרופר (קרדיט: דוברות השר)

השר חילי טרופר ל"כל העיר": "אעשה הכל כדי שמוסדות התרבות בירושלים יחזרו לפעילות כמה שיותר מהר"

בשיחה עם "כל העיר" קורא השר חילי טרופר, יליד ירושלים, לפתיחה הדרגתית של מוסדות התרבות הגוססים בעיר, תוך שמירה על הנחיות הקורונה

פורסם בתאריך: 11.11.20 07:39

ענף התרבות בירושלים נמצא במצב אנוש. עובדי מוסדות התרבות ברחבי העיר – מוזיאונים, תיאטראות, בתי קולנוע, להקות המחול ועוד, מובטלים כבר שמונה חודשים, מתחילת משבר הקורונה. רבים מהם מספרים על כך שהמענקים הזעומים שקיבלו מהמדינה אינם מספיקים, חלקם עדיין מצליחים להתקיים מחסכונות, אחרים, כך מספרים בענף – הגיעו לחרפת רעב והם נתמכים בחבריהם לענף באמצעות חבילות מזון שנשלחות אליהם מעמותות סיוע. כעת, עיניהם של אנשי התרבות הירושלמים נשואות אל חילי טרופר, שר התרבות והספורט, יליד ירושלים, בן 42, ואוהד מושבע של 'הפועל ירושלים'. האם הוא אכן יצליח להילחם למען חזרתם לשוק העבודה?

אנשי התרבות חוזרים בדבריהם על אותו המשפט המייאש: "תחום התרבות היה הראשון להיסגר, ויהיה האחרון להיפתח". השר חילי טרופר מספר כי בימים אלו הוא פועל בדיוק לשם מניעת מצב זה. "אני מתעקש שהמדינה לא יכולה להשאיר את התרבות לסוף. מבחינה ערכית זה לא ראוי, מבחינה כלכלית זה מסוכן ומבחינה בריאותית אין בכך הגיון. הצלחנו בפעימה האחרונה לפתוח את אתרי השימור ורשות העתיקות, ובפעימה השלישית אנחנו לקראת סיכום עם משרד הבריאות לגבי פתיחת המוזאונים והספריות הציבוריות. אנחנו מתעקשים שבפעימה הרביעית, יחד עם המסעדות ייפתחו גם מופעים קטנים. אם יתנו למסעדות לארח, אז ראוי לפתוח את מופעי תרבות – שם לא מורידים את המסכה בשביל לאכול, מזמינים מקום מראש והכל מתקיים באולם גדול. אחר כך נרצה שיחזרו המופעים הגדולים, במתווה שכבר פעל תקופה קצרה".


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


לגבי הצעדים הננקטים למען אנשי התרבות בירושלים, מספר השר טרופר על העברת תקציב משמעותי לעירייה – שמטרתו להעניק פרנסה לעובדים בתקופה הקרובה: "העברנו 33 מיליון שקלים לרשויות המקומיות, וירושלים קיבלה את הנתח הגדול ביותר. מטרת הכסף היא יצירת תרבות בימי קורונה, באופן בו העירייה רואה לנכון. אין כלים שיאפשרו לי לבחון את מידת הסיוע של עיריית ירושלים לאנשי התרבות, אך אני יכול לומר שיש לי שיתוף פעולה טוב עם ראש העיר משה ליאון והעירייה, ואני שמח לעשות יחד איתם כל מיזם טוב למען התרבות והספורט בעיר".

בנוסף להעברת התקציבים לרשויות, מספר טרופר כי הוא נוקט גם בפעולות מידיות ברמה הארצית: "הבאנו כ-200 מיליון שקלים תוספתיים שמטרתם לתמוך בכל מוסדות התרבות הנתמכים. בירושלים מדובר בתיאטראות, בסינמטק ומוסדות תרבות נוספים. התנאי לקבלת המענקים הוא החזרה של מינימום 70 אחוזים מהעובדים הקבועים לעבודה. במסגרת שיתוף פעולה עם המשרד לשוויון חברתי, יזמנו הופעת אמנים בבתי אבות, ועם רשות הטבע והגנים והמועצה לשימור אתרים העסקנו אמני רחוב קטנים לביצוע מופעים. בנוסף, השקנו השבוע מיזם של 'תרבות משודרת', במסגרתו ערוצי טלוויזיה יקבלו מאיתנו כספים בתנאי שיערכו הפקות תרבותיות חדשות ויעסיקו אמנים. העברנו גם כ-16 מיליון שקלים לטובת הפקות קולנוע חדשות, שכל אחת מעסיקה כ-10,000 עובדים. פעולות אלו אולי לא מספקות מענה שלם למצוקה האמיתית של האמנים, אבל אנחנו מנסים לסייע כמה שאפשר, גם בערוץ הזה".


השר חילי טרופר (צחילום: דוברות לשכת השר חילי טרופר)

השר חילי טרופר (צחילום: דוברות לשכת השר חילי טרופר)


לגבי הסיכון הבריאותי הטמון בפתיחת הענף, מבהיר טרופר כי מדובר באחד הענפים שבהם ההקפדה על ההנחיות הינה הגבוה ביותר. "במופעי התרבות שהתקיימו לאחר הסגר היו מקרים נדירים של הפרות. רובם המוחלט התקיים בצורה מעוררת התפעלות. בירושלים הייתי בשתי הופעות בכיכר ספרא במתווה של קפסולות – וכאשר רק הורדתי מעט את המסכה, כבר הגיע סדרן לסמן לי להרים אותה על האף. אחת ההופעות היתה של ברי סחרוף – הופעה שבדרך כלל רוקדים בה. ראיתי איך כל האנשים ישבו, וברי הרגיע אותם ואמר 'אני ארקוד במקומכם'. מבחינתי, כאשר אמנים מופיעים בחתונות, אלו אינם אירועים תרבותיים. אך בכל מקרה שבו זמר הגיע קרו הרבה בעיות. זה מסכן את הבריאות, פוגע בעולם המוזיקה ומייצר תדמית של אנשים לא אחראיים, מה שמנוגד למציאות".


קפסולות למופעי תרבות בכיכר ספרא (צילום: יוני קלברמן; הדמיה: גל אסא)

קפסולות למופעי תרבות בכיכר ספרא (צילום: יוני קלברמן; הדמיה: גל אסא)


עם זאת, המצב הפוליטי בארץ מעורפל, ובמידה ויתקיים סבב בחירות נוסף בתקופה הקרובה – נראה שהצעדים אותם החל לבצע טרופר עשויים להיפסק או לא לצאת לפועל. "בחירות זה רע לכל החברה הישראלית וגם לעובדי ענף התרבות. בחירות יגרמו למצב של אי יציבות, ולממשלת מעבר יש פחות יכולת להרים פרויקטים. זה גם אומר שלא יהיה תקציב מדינה לשנת 2021, כך שאני, כשר תרבות וספורט, אעבוד תחת הרבה מגבלות. במידה וזה יקרה אני לא מאמין בלהרים ידיים. האחריות שלי היא לעשות הכל כל עוד אני כאן למען ענפי התרבות והספורט שנפגעו הכי קשה בקורונה".

לאורך כל התקופה הקשה שעוברים אנשי התרבות, מתקיימות הפגנות רבות אל מול ביתו של השר ביישוב נס הרים. לדבריו, על אף הקושי שבכך, הוא מבין לליבם. "היו הרבה הפגנות של אנשי תרבות מול הבית שלי. אני תמיד יוצא אליהם. ברוב המקרים מדובר באנשים מקסימים שהדבר שהם הכי אוהבים לעשות נלקח מהם. אני מרגיש שהם שותפים שלי ואנחנו לא נמצאים משני צדי המתרס. יחד, אנחנו צריכים להיאבק מול משרד הבריאות ומשרד האוצר. לא נעים לי שמפגינים מול הבית שלי אבל אני לגמרי מבין את זה. מדובר באנשים שהלב יוצא אליהם, וזה רק מחדד את המחויבות שלי כלפיהם".

בנוסף, מספר טרופר כי הוא פועל גם למען אוהדי הספורט. "יש לנו מתווה שהוצג אחרי הסגר הראשון, אך לצערי הסגר השני בא וטרף את הקלפים. אנחנו רוצים שהקהל יחזור למגרשים בצורה של קפסולות בצורה זהירה. זה ייקח זמן אבל אנחנו לא ננוח עד שזה יקרה".

טרופר מסכם את דבריו במסר אופטימי. "אני ירושלמי בליבי, מאוד אוהב את העיר ומוסדות התרבות שלה, את מתחמי ההופעות – בריכת הסולטן, כיכר ספרא, המוזיאונים. כבר 25 שנים שיש לי מנוי ל'הפועל ירושלים'. אנשי התרבות – ירושלים צריכה להיות גם הבירה של התרבות והספורט. אעשה הכל כדי שמוסדות התרבות בירושלים יחזרו לפעילות כמה שיותר מהר".


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת15"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר