למעלה משמאל עם כיוון השעון: הדמיית פרויקט "הארזים", הדמיית פרויקט "הנורית", הדמיית פרויקט סן מרטין, "הדמיית פרויקט טהון (הדמיות: פלד קימלמן, דן איתן ורות להב ריג אדריכלים ומתכנני ערים, פרוס אדריכלים, אפריקה התחדשות עירונית)
התחדשות עירונית בירושלים - למעלה משמאל עם כיוון השעון: הדמיית פרויקט "הארזים", הדמיית פרויקט "הנורית", הדמיית פרויקט סן מרטין, "הדמיית פרויקט טהון (הדמיות: פלד קימלמן, דן איתן ורות להב ריג אדריכלים ומתכנני ערים, פרוס אדריכלים, אפריקה התחדשות עירונית)

דעה | פצצה חברתית מתקתקת: האצת תוכניות פינוי-בינוי בחסות חוק ההסדרים

חוק ההסדרים, שצפוי להיות מאושר במסגרת תקציב המדינה לשנת 2022, מחביא בתוכו חוק הנוגע להאצת פרויקטים מסוג פינוי-בינוי עם פחות התחשבות בדיירים והרבה יותר מדי התחשבות ביזמים ובבעלי דירות להשקעה | טור דעה

פורסם בתאריך: 30.8.21 07:55

סין זה כאן? באחרונה התפרסם ברוב הדר "ההישג" של יושב ראש הכנסת מיקי לוי, שהתגאה בכך שהצליח לצמצם בכ-30 אחוז את חוק ההסדרים. וזה באמת טוב ויפה, כי חוק ההסדרים הוא חוק לא דמוקרטי שהיה טוב לו היה נעלם מהעולם. אבל מזה כ-30 שנה, מאז שנות ה-80, משרד האוצר התאהב בחוק ההסדרים, וברור שהוא התאהב. בעזרת חוק ההסדרים מעבירים רפורמות בלי להתאמץ ובלי לתת מענה לשאלות קשות ולסוגיות נפיצות.

אז כאמור, קיצוץ של 30 אחוז אז קיצוץ של 30 אחוז בחוק הלא דמוקרטי הזה זה בהחלט ראוי וטוב, אבל עולה השאלה האם החוקים שקוצצו הם החוקים הנכונים, אלה שבזכותם התושבים הם המרוויחים הגדולים? התשובה היא לא. חוק ההסדרים הנוכחי מחביא בתוכו פצצה חברתית מתקתקת. כזו שכל הקבלנים, היזמים ובעלי ההון כבר לא יכולים להמתין יותר עד שיעבור. מה היא המתנה הגדולה שעליה אני מדבר? הורדת סף ההסכמה בפרויקטים מסוג פינוי-בינוי מ-80 אחוז ל-66 אחוז.


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 המייל האדום של "כל העיר" [email protected]


ולא רק זאת, החוק מוסיף שכל מי שיש לו עבירות בנייה כאלו או אחרות לא נחשב במניין מי שיכול "להתנגד", הוא כמובן נספר בין אלה שהם בעד פינוי-בינוי – אבל לא יכול להתנגד. אתם כבר מבינים לאן זה הולך, נכון?

מה עוד בחוק? אולי אפשר לשאול מה אין בחוק. הוא לא מבדיל בין בעלי דירות שגרים בדירתם לבין אלו שמשכירים אותה – הבדל משמעותי. החוק גם לא מבדיל בין עבירות בנייה שונות, האם פרגולה או סגירת מרפסת היא באותה דרגת חומרה כתוספת בנייה אמיתית ללא היתר? כמובן שלא, אבל למשרד האוצר זה לא ממש משנה.

כלומר, לפי החוק במתכונתו הנוכחית אנחנו יכולים להגיע למצב שבו 51 אחוז מבעלי הדירות בבניין – שכלל לא גרים בדירה ורק קנו אותה לצורכי השקעה – יכולים "לזרוק" מהבית את 49 אחוז הדיירים שגרים בבניין, ושזהו מקום המגורים הקבוע שלהם. דיירים שזה הרגע קנו את הדירה, שיפצו אותה במיטב כספם, והדירה היא ליד מקום עבודתם, ליד בית ספר שבחרו לילדים ובמחיצת השכנים שהם מכירים.

לא הספיק לכם? קבלו עוד אחד. מי יכול לתבוע "דייר סרבן" – שכבר אמרנו שהוא לא בהכרח סרבן, אלא בעלי דירה שמתגורר בה ואוהב אותה ואת המיקום שבו היא נמצאת ולא מעוניין במגדלי ענק? אז על פי החוק החדש, עכשיו גם היזם יכול לתבוע אותו, ולא רק הרשות המקומית. הבנתם את זה? באים משקיעים משכונות אחרות, קונים דירות להשקעה, ועכשיו הם יצליחו בדרכים כאלו ואחרות להדיר את עשרות תושבי המקום מדירתם.

יטענו הטוענים שדווקא זה החוק הכי חברתי שיש, שהוא נעשה כדי לבנות בתים חדשים לכל אותן "אוכלוסיות מוחלשות" שדירותיהן מתפוררות, לחדש להם את השכונה ולהוסיף אוכלוסייה חזקה. הם יוסיפו ויטענו שהחוק אקולוגי וצו השעה, כי יש לחדש בניינים ולהוסיף דירות, ולא להמשיך לבנות עוד ועוד על שטחים פתוחים.

סבבה, אז אני רוצה לראות חוק כזה מקּודם באחת משכונות היוקרה בירושלים, תל אביב או כל עיר אחרת. אולי נתחיל לצופף תחילה את צמודי הקרקע ברעננה? בתל-אביב? או בנוקדים? צמודי הקרקע שכל השרים גרים בהם.

אז מה צריך לתקן? אני יכול להציע כמה דברים. יש לך עבירות בנייה, קודם כל צריך לתת הגדרה ברורה מה הן, ולהבדיל בין קלות לחמורות. ואם יש לך עבירות בניה אז אתה מחוץ למשחק, לא יכול להיות בעד ולא נגד, זה לא יכול להיות שנותנים פרס לעבריין בנייה או עונשים שלא מוגדרים בחוק. או שיש לשנות חוק אחר בכלל – את חוק הענישה על עבירות בנייה.

דבר נוסף שחייבים לעשות זה הבחנה בין דיירים שמתגוררים בדירתם והיא כל עולמם לבין מי שקנה או קיבל בירושה דירה להשקעה. רוצים להוריד את סף ההסכמה מ-80 אחוז? אז תספרו רק את בעלי הדירות שגרים בהן, אחרת מה נראה כאן? עשרות בעלי דירות מפונים מדירתם בניגוד לרצונם. ולסיום, לא סביר שהיזם יוכל לתבוע את הדיירים.

  • הכותב הוא ד"ר אסף שפנייר, מרצה להנדסת תוכנה עזריאלי המכללה להנדסה וחבר הנהלת מינהל קהילתי יובלים

לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

13 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    כתבה מעניינת מאוד תודה רבה
    מה שייך עברות בניה ? למה אחשב כלא מתנגד? טוב התרגלנו לזה שמיום היולדינו לא קיבלנו שום הטבה משום רשות בטח לא מהעיריה
    אני נגד בניינים רבי קומות מכריחים אותנו בושה

  2. מזי

    תודה רבה לאסף שפנייר היקר על העידכון,
    אכן כן,
    בנוסף להשתוללות המוגזמת של היזמים והקבלנים של הפינוי בינוי הדואגים היטב לאינטרסים שלהם,
    דואגים גם למרר את חיי התושבים שלא מעוניינים לחיות במגדלים מחניקים ויקרים.
    חוסר התחשבות וחוסר אנושיות ממדרגה ראשונה.

  3. עו"ד דורון תמיר ייצוג דיירים בתמ"א 38 ופינוי בינוי

    אדון אסף שפיינר,
    לא ברור לי מאיזה כובע אתה מדבר?
    אם מדירים עברייני בניה , דיינו ולא משנה אם בנו פרגולה או סגרו את הגינה הציבורית . עבירה היא עבירה היא עבירה. וכשעבריין עושה שימוש במה שיש לו על מנת לסחוט אחרים אין לספור אותו. תקרא את החוק – רק מי ששינצל את עבירות הבניה שלו לא ייספר כאחר הדיירים.
    לגבי האחוזים של הסכמה , מה הבעיה ב 66% ? הרוב בתמא 38/1 הוא 66% ולא שמעתי אותך צועק שבונים על בית ישן , חוסמים חלונות, נותנים שטח ציבורי ששימש לחנית הדיירים לטובת חניה של דיירים חדשים. רוצה עוד חוליים , יש רשימה ענקית – שם שתקת.

    אז התחדשות עירונית היא דבר מבורך יש לפרק את הבניינים המטים ליפול ולהתרסק ולבנות תחתם בניינים חדשים. אז לא רציתם את תמ"א 38/2 – אחלה תאשרו את ה פינוי בינוי.

    הדיירים לרוב לא מתנגדים לפרוייקטים הם מפחדים על הנכס היחיד שלהם . אם יתוקנו חוקים ותקנות שמאפשרים לתת לדיירים כוח וביטחון שהדירות שלהם יהרסו והם יקבלו על בטוח דירה חדשה ומשופרת אז כם 90% זה רוב שכולם יעברו בקלות.

  4. אבי ברוקס

    *גילוי נאות: אני בעלים של חברה לניהול התחדשות עירונית ומתמחה בליווי דיירים.

    בתור אחד שכל תפקידו לדאוג לבעלי הנכסים בפרויקטים, אני אומר לך שאתה טועה ומטעה.
    ברור לי שאין לך באמת מושג בהתחדשות עירונית ומה שאתה כותב כאן זה כנראה כי אתה אישית לא מתומכי ההתחדשות העירונית. הפחת הרוב הדרוש (עדיין רוב!) הוא אחד המהלכים החשובים ביותר למניעת סחטנות מיותרת דווקא של בעלי נכסים להשקעה שרואים רק פוטנציאל עסקי וכן גם של דיירים סרבנים שהם לא הרוב.
    בנוסף, נגעת בנקודות נוספות אבל הבאת את הזוית האישית שלך בראיה צרה מאוד ולא מתחשבת בכלל.

  5. אילן בורנשטיין

    ראיתי את הכתבה המעניינת. לצערי היא רק קצה קרחון השחיתות שעניינו חיסול זכויות הדיירים המוחלשים תוך העברת קניינם וזכויותיהם בעיקר לגורמים המאשרים (אותה פקידות מושחתת המנהלת בפועל אתת ענייני התכנון והבניה) ורק אז מותירים לייזמים ליהנות / או לפשוט את הרגל בפרויקטים הזויים מפלצתיים הפוגעים באדם ובסביבה. דוגמא קלאסית היא פרויקט הפינוי בינוי – בית הקברות – נווה דוד – חיפה – צפיפות שהוגדרה במילה סלאמס על ידי ראש העיר, בית קברות חדש כ-7,000 קברים טריים חדשים ממש מעבר לכביש בשטח שהיום בנויות בו דירות והכסף שיתקבל ממכירת חלקות הקבר כחצי מיליארד ש"ח נטו ללא הוצאות מיועד לעבור לאנשים הנכונים תוך עושק של הדיירים המוחלשים שייסבלו מבית העלמין החדש ומדירות חלקן כיוון אוויר אחד – שכלל אינן ראויות למגורי אדם.

  6. שרון

    איזה דעה טיפשית
    יופי לכל המתנגדים – צריך לזכור שאלו דירות עתיקות שלעתים נבנו לפני קום המדינה או ממש אחריה. חלק מהבניינים פשוט מתפרקים ותראו איך הפילו בניין ברמת גן על כל הציוד שהיה בו ביום בהיר אחד שהוא כבר היה לא ראוי למגורים ולא נתנו לאנשים להוציא את רכושם.

    בקיצור יש אינטרס לאומי לפרק את הבתים הישנים הללו. וכל המתנגדים מתנגדים סתם (!)
    אין שום סיבה אמיתית להתנגד חוץ מסחטנות או סתם פחד משינוי. לגבי סחטנים אין הרבה מה להוסיף ולגבי פחד משינוי של זקנים או כל מיני אנשים אינדוודואלים אני מסכים שצריך להתעלם מעניין זה על אף "הפגיעה" בהם.

  7. לילי

    חוק ההסדרים הוא טוב,כי יש דיירים שלא מוכנים לחתום ומעקבים פרוייקטים.קל וחומר אלה שבונים לא חוקי.אלה שלא חותמים בדר"כ מבקשים ל"סחוט" את היזמים ולא מכל סיבה אחרת.

  8. דוד

    הכותב ידוע כמתנגד סדרתי לתכניות פינוי בינוי.

    הוא יחפש כל סיבה מתחת לאדמה למה להתנגד.

    מציע לכל מי שרוצה להרוויח מתכנית פינוי בינוי להתעלם מדעתו האינטרסנטית של הכותב.

  9. רועי א

    כתבה מביכה, ככל הנראה הכותב איננו עוסק בתחום ומשכך מפרש את תיקוני החוק בצורה לא נכונה.
    מדובר בבשורה לדיירים ולא להיפך

  10. דניאל

    איזו כתבה טפשית. פינוי בינוי הוא התקווה הכמעט יחידה של דיירים מעוטי יכולות בעלי דירות קטנות ישנות ומתפוררות להפוך להיות בעלי נכסים טובים ויקרים ולהשתדרג גם כלכלית וגם מבחינת איכות חיים. הכותב כנראה מעוניין שעניים ישארו עניים לנצח. בושה וחרפה

  11. אחד מבפנים

    בתור נציג שמיצג את הדיירים בבניין שבו אני מתגורר אני יכול לומר בוודאות (לפחות על הפרוייקט שלי) האנשים שמתנגדים מתחלקים לשניים, אלו שחוששים – עולים חדשים/ מבוגרים/חרדתיים/ חוששים מניצול ועוד. הפתרון הוא נציגות חזקה ועו"ד אימפתי שילווה את ההליך בגובה העינייים, מקובל מאוד היום לשכור יועץ חברתי שילווה את ההליך, וכן תרגום של הסעיפים המרכזיים בחוזה לשפות המדוברות במתחם. ולא פחות חשוב שקיפות בקבלת ההחלטות על ידי הנציגות וכמובן וזה הכי חשוב תמורות טובות. (שטחתי כאן מעט מהפקרטיקות שבהם כדאי וצריך להתנהל מול בעלי הדירות)

    החלק השני של המתנגדים הם הסחטנים – אלא שתמיד ירצו חוזה פרטי ואם לא הם יישרפו את המועדון, ובאורח פלא באחוז גבוה מאוד של המקרים מדובר בעברייני הבניה, מסיבה פשוטה.- הם לא מזדכים על מה שהם בנו ולכן אין להם רווח מהמטראז' הנוסף שמקבלים כולם ולפי כך הם דורשים לקבל יותר משאר הדיירים. כשידוע הוא שסך הריווחיות של כלל הפרוייקט נגזרת באופן ישיר מכמות התמורות שיתחלקו בין כלל בעלי הדירות, ואם אדון פלשני/ חרגני/ עברייני יקבל יותר עבור חריגתו, אוטומטית שאר השכנים יקבלו פחות, זה משחק סכום אפס!

    . וכאן נכנס הדר' הנכבד לתמונה וזועק עבורם "הייתכן שייספרו בין התומכים ולא בין המתנגדים"? יא אהבל, זה בדיוק הנושא – הרצחת וגם ירשת? לא מספיק שהשתלטת על שטחים וחרגת שלא כחוק על חשבון השכנים, עכשיו אתה גם תוקע את השכנים שלך מלהרוויח ביושר את המגיע להם?
    זוהי סדום בהתגלמותה אישי המלומד!

    אין לי מושג באיזו דירה אתה חי, ככל הנראה לא בחירבה סלאמס בשיכונים. אני מאחל לך כל טוב ושתעזוב אותנו בשקט.

    בזמנו תמר זנדברג השבעה הגיעה אלינו לשכונה להתגלח על חשבון הפינוי בינוי שלנו ולהסביר לנו למה בית הגידול של ירגזי הביצה ושל חרדון אדום חזה חשוב יותר מהחלפת הדירות שלנו בדירות ראויות למגורי אדם. אמרנו לה אז שלום יפה , וגם לך אנחנו אומרים שלום יפה.

    ולגבי טענתך על ציפוף, המצב הנוכחי שבו היזמים מצופפים ככל יכולתם הוא אניינו אידיאלי ובפירוש לא כוס התה של הדיירים. אצלנו במתחם העירייה התערבה והורידה את יחס הבנייה מ-1/6 ל-1/3. נכון, עדיין זה אומר לשלש את כמוד הדיירים ברחוב, אבל בעולם שאנו חיים בו צריך יזם שירצה לקחת את הפרוייקט, ובשביל שהוא ירצה הוא צריך להרוויח (מבוא לכלכלה !) ובשביל להרויח 20%-25 בערך, הוא צריך יחס של 1/3 או 1/4 בערך,

    לכן בעולם הרצוי והמצוי אנחנו מוכנים קצת להצטופף. בעולם האוטופי והמנותק שבו אתה חי נוח לך לפנטז על ממשלה שתכניס את היד לכיס ותשפוך עלינו מליארדים של סבסוד כדי שפשוט יהרסו לנו את הבנין ויבנו רק לנו את אותה כמות דירות שהרסו, ככה פשוט! אךךךךךך כמה קשה להקיץ מהחלום…..

    וכשאתה מדבר על זכויות המיעוט, אני שואל מה עם זכויות הרוב? למה לרוב לא מגיע את מה שפשוט לך שלמיעוט מגיע? מה מפריע לך 66% במקום 80%?

  12. אליהו ח.

    בבניין שלנו המתנגדים היו כל מי שבנה באופן לא חוקי.
    בנתיים הבניין מוזנח, הגברת המבוגרת מקומה 3 (בלי מעלית) נפטרה, האדון בקומה 2 עבר לבית אבות, המשפחה מקומה 3 שוכרת ומשכירה בתקווה שאולי מתישהו יקרה הפינוי בינוי.
    בניין עם מתנגדים חמדנים הוא תקוע, וחייבים משהו מבחוץ שיעזור להזיז דברים.

  13. חיים

    בניגוד לכל המגיבים לא אתווכח איתך.
    כי – אל תתווכח עם שוטים, אפילו שמנפנפים בתואר דר.
    פינוי בינוי הינו ברכה ל 99 אחוזים מהדיירים.
    כן גם לחוששים שלהם יש מענה ופיתרון איכותי.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר