אסור לשימוש חוזר - רק כתבת הנקה מאוחדתחד פעמי
(צילום אילוסטרציה: SHutterstock)

סקר מיוחד לשבוע ההנקה: מחצית מהנשים בוחרות להניק במשך למעלה משנה

וגם: מיתוסים על הנקה, מה נכון לעשות וממה עדיף להימנע? לרגל שבוע ההנקה שחל השבוע, האחיות של מאוחדת ירושלים עושות סדר

פורסם בתאריך: 4.8.22 15:20

סקר חדש, שנערך לרגל שבוע עידוד הנקה הבינלאומי שמצוין השבוע (7.8-1.8) ובדק מה משפיע על החלטת אימהות האם ועד מתי להניק, מראה כי 86 אחוזים מהאימהות שילדו בשלוש השנים האחרונות בחרו להניק את תינוקן, מחצית מהן הניקו במשך למעלה משנה.

הסקר, שנערך על ידי קופת חולים מאוחדת בהובלת האחות הראשית ומנהלת אגף סיעוד, מלי קושא, הקיף 1,240 אימהות מרחבי הארץ וממחוז ירושלים, שילדו בין השנים 2021-2019, ובחן מה משפיע על החלטת אימהות טריות האם ועד מתי להניק.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


כאמור, ממצאי הסקר הראו שלמעלה ממחצית מהאימהות הניקו בממוצע במשך שנה ומעלה, וזהו הפירוט: 15.3 אחוזים הניקו מהלידה עד גיל 4 חודשים, 33.2 אחוזים הניקו בין 5 חודשים לשנה, 32.1 אחוזים הניקו בין שנה לשנה וחצי, 13.5 אחוזים הניקו בין שנה וחצי לשנתיים ו-5.9 אחוזים מהאימהות בחרו להמשיך להניק מעל שנתיים. עוד נמצא בסקר כי את ההחלטה להניק, מקבלות רוב מוחלט של הנשים, 94 אחוזים, לפני הלידה. עוד עולה מהסקר שהסיבה המובילה להחלטה לא להניק – חוויית הנקה לא מוצלחת בעבר.


מלי קושא (צילום: ענבל מרמרי)

מלי קושא (צילום: ענבל מרמרי)


לדברי מלי קושא, אחות ראשית ומנהלת אגף הסיעוד במאוחדת, "שבוע ההנקה השנה מתקיים בסימן 'אפשרי בריא – חלב אם מהטיפה הראשונה', מתוך מטרה לאמוד את העמדות של האימהות ובניית תוכנית התערבות תוך הדגשת היתרונות החיסוניים שמעניק חלב האם, החל מהטיפה הראשונה ולאורך כל ההנקה לאם ולתינוק. ממצאי הסקר שערכנו הראו נתונים מאוד חיוביים על הרגלי ההנקה של האימהות אנחנו מקווים שיותר ויותר נשים לאחר לידה יתנסו בהנקה ובמידה והן חוות קושי, לא יהססו לפנות ליועצת הנקה בבית החולים מיד לאחר לידה, בתחנת טיפת חלב או במוקד הריון ולידה היברידי במאוחדת דרכו אף ניתן לקיים שיחת וידיאו עם יועצת ההנקה שתשמח ללוות ולסייע בכל קושי".

כמו בנושאים רבים בתחום הבריאות, גם בתחום ההנקה קיימים מיתוסים רבים. חלי נוה, יועצת הנקה, אחות מעקב הריון ורכזת תחום התחלה בריאה במאוחדת, עושה סדר ומסבירה מה נכון ומה לא נכון.

להניק זה כואב – לא נכון.
ההנקה עלולה לכאוב בהתחלה, מפני שנדרשת תקופת הסתגלות של הגוף והתינוק. לעיתים ישנה רגישות המתבטאת בכאב המופיע בשניות הראשונות לחיבור ועוברת בהמשך ההנקה. התופעה חולפת תוך מספר ימים. עם זאת, כאב בזמן ההנקה נובע מחיבור לא מיטבי או תפיסה לא נכונה של התינוק את הפטמה. את הדברים הללו ניתן לפתור בעזרת יועצת הנקה וכן במוקד המיילדותי באמצעות שיחת וידאו.

חשוב להניק מכל צד 10 דקות – לא נכון.
תינוקות שונים יונקים למשכי זמן שונים. אל תגבילי את משך ההנקה מכל שד. אם התינוק בריא ונולד במועד, תני לו לינוק כמה שהוא רוצה מצד אחד וכשהוא מסיים הציעי לו את הצד השני לקינוח. בהנקה הבאה יש להתחיל מהצד שבו הוא ינק פחות. ניתן להחליף צדדים מספר פעמים במהלך ההנקה. תינוקות שונים יונקים בתדירות שונה. בממוצע תינוקות יונקים כל 3-2 שעות במהלך היום. ההמלצה היא להניק בתדירות לפי דרישת התינוק.

יש חומרים אשר פחות מומלץ לצרוך בתקופת ההנקה – נכון.
אלכוהול עובר מהדם אל חלב האם וממנו אל התינוק, ועל כן ההמלצה היא לנסות ולא לשתות אלכוהול במהלך ההנקה, בפרט בתקופה הראשונה לאחר לידה, בה לא תמיד ידוע מתי התינוק ידרוש הנקה נוספת. במידה ושתית אלכוהול, ההמלצה היא לחכות כשעתיים על כל חצי מנה של אלכוהול.
בנוסף, מומלץ להימנע מצריכה במינון מופרז של קפאין. ישנה חשיבות באכילה מאוזנת ובריאה. ניתן לאכול אוכל מגוון באופן חופשי מתפריט המשפחה ולשתות מים.

תינוק הניזון מחלב אם מתעורר יותר בלילה – לא נכון.
חלב אם מותאם באופן מושלם למערכת העיכול של התינוק ולכן הוא מתעכל בצורה מיטבית. זמן פירוק ועיכול חלב אם הוא קצר יותר והוא מתפנה מהר יותר מהקיבה. ישנם גורמים רבים הגורמים לתינוקות להתעורר בלילה.

 

 

אין קשר בין גודל השד והיכולת שלו לייצר חלב – נכון.
אין שום קשר בין גודל השדיים ליכולת לייצר חלב. ישנם מצבים רפואיים בהם חוסר ברקמת חלב אם עלול להפריע ליכולת לייצר חלב. במידה ואת מתקשה בהנקה וחושדת כי את לא מייצרת מספיק חלב מומלץ לפנות ליועצת הנקה.

לא כדאי להניק בזמן מחלה – לא נכון.
בזמן מחלה מערכת החיסון מייצרת נוגדנים אשר מועברים בחלב ומספקים הגנה לתינוק. חשוב לשמור על כללי הגיינה כגון הימנעות משיעול ועיטוש בסביבת התינוק המיידית ושמירה על הגיינת ידיים. גם שימוש בתרופות נפוצות להורדת חום ושיכוך כאבים בד"כ מותר בהנקה.


מחפשים דירת 4 חדרים בדרום מערב העיר? היכנסו ללוח הנדל"ן של ירושלים


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר