אופטיקה מרקוביץ (צילום: פרטי)
אופטיקה מרקוביץ (צילום: פרטי)

אופטומטריה היום: כל מה שרציתם לדעת על המקצוע

"גם אופטיקאי מדופלם"... שרו חברי להקת משינה בשנות השמונים. אז מהו אופטיקאי? איך לומדים למקצוע האופטומטריה? ומהן הטכנולוגיות החדישות בתחום? על הכל בכתבה שלפניכם

פורסם בתאריך: 6.11.19 09:16

שנים רבות המושג אופטומטריסט לא היה כמעט בתודעת הציבור. היה קומץ של אופטומטריסטים בארץ שרובם רכשו את השכלתם בחו"ל, או אחרים שלא הוסמכו וביצעו בדיקות למשקפיים, ואופטיקאים שעסקו במכירת המשקפיים והכנתם לפי מרשמים שקיבלו בד"כ מרופאי העיניים. רק בתחילת שנות התשעים מקצוע האופטומטריה זכה להכרה על ידי המועצה להשכלה גבוהה בארץ. המקצוע נלמד כיום בשני מוסדות אקדמיים, אוניברסיטת בר-אילן והמכללה האקדמית הדסה בירושלים. הלימודים לתואר הראשון נמשכים  4 שנים, כאשר במהלכן נלמדים מקצועות רבים ומגוונים, עיוניים ומעשיים, מתחומי מדעי החיים, הטבע, האופטיקה והאופטומטריה.

בתום תקופת הלימודים הסטודנטים חייבים לגשת לבחינות רישוי עיוניות ומעשיות של משרד הבריאות ולעבור אותן בהצלחה ורק אז יוסמכו לעבוד כאופטומטריסטים מורשים בחנויות האופטיקה ובמרפאות השונות. הבוגרים יכולים להעשיר את הידע הקליני או לעסוק במחקר, במסגרת לימודי תואר שני בשתי הפקולטות.

מהו אם כן תפקיד האופטומטריסט בימינו?

כיום, לאופטומטריה פנים רבות. האופטומטריסט עוסק במתן פתרונות אופטיים רבים ומגוונים, למטופלים עם בעיות ראיה שונות, על מנת שיוכלו לתפקד בצורה מרבית בחיי יום יום.

בדיקות ראיה והתאמת משקפיים: ביצוע בדיקות ראיה מקיפות, אובייקטיביות וסובייקטיביות, המותאמות לגיל המטופל, לרמה הקוגנטיבית, התקשורתית ולסוג הבעיה. הבדיקה כוללת תחילה איסוף מידע רלוונטי אודות המטופל, כגון: תלונות המטופל, מצב בריאותו, עיסוקו וכד'. בהמשך יבדוק את הרפרקציה כלומר, מציאת המספר הנכון לקבלת חדות ראיה הטובה ביותר. אח"כ יבדוק את תפקודי הראיה, למשל: יכולת התפקוד וההתאמה של שתי העיניים. אם יתגלו סטיות מהנורמה, המטופל יופנה לרופא עיניים או לגורם טיפולי אחר להמשך בדיקה.  פזילה או חשד לעין עצלה אצל ילדים, ירידה פתאומית בראיה שאינה מוסברת על ידי שינוי מרשם משקפיים, כפילות פתאומית וכד', מחייבים התייחסות מיוחדת והמשך בירור, בגלל הסכנה לבריאות העיניים והבריאות הכללית.

מרשם המשקפיים: קביעת המרשם יכולה להיות מושפעת מגורמים רבים ולכן מצריכה ניסיון קליני רב מצד הבודק. במרשמים גבוהים, הבדלים משמעותיים בין העיניים, התאמת משקפי מולטיפוקל, מרשמים לילדים וכד', האופטומטריסט צריך לאסוף ולעבד את כל הנתונים ואת ממצאי הבדיקה האופטומטרית, לערוך חישובים תוך הקשבה לצרכי המטופל ולהגיע למסקנה הסופית.

ראיה דו עינית: ליקוי בתפקוד הדו עיני שאינו נובע רק מצורך במשקפיים, אלא  מבעיה בשרירי העיניים כמו חולשה בהתכנסות העיניים, מחייב בדיקות נוספות בכדי לאתר את הגורם לקושי. בהתאם לאבחנה ממליצים על הטיפול המתאים שעשוי להיות  שילוב של משקפיים, תרגילי עיניים, או פריזמות.

עדשות מגע: עדשות רכות או קשות נושמות, מהוות פתרון אופטי נוסף לבעיות של ליקויי ראיה. מטופלים רבים שאינם מעוניינים בהרכבת משקפיים מסיבות שונות, יבחרו באפשרות הזו כתחליף למשקפיים לקבלת חדות ראיה טובה. האופטומטריסט יבצע בדיקת התאמה מלאה: בדיקת רפרקציה, בריאות המקטע הקדמי של העין, קביעת סוג העדשה המתאימה לאותו מטופל והדרכה  לטיפול ושמירה על בריאות העין.

במקרים מסויימים, עדשות מגע הן האפשרות היחידה לתיקון הראיה. למשל: במחלת קרטוקונוס מתקדמת בה הקרנית דקה ומקבלת צורת קונוס, או במקרים של פציעות וחבלות בקרנית ועוד. מטופלים אלה מופנים להתאמת עדשות מגע מיוחדות, בעלות מבנה מסוים המתאים לקרנית הבעייתית ואשר יקנו למטופל הרכבה נוחה ובריאה וראיה אופטימלית. זהו  תהליך ארוך שדורש ידע וניסיון קליני רב.

האטת קוצר ראיה – מיופיה:  שיטת טיפול בעזרת עדשות מגע נכנסה בשנים האחרונות, בעקבות מחקרים שנעשו והראו שעדשות מולטיפוקליות ועדשות מסוג Ortho K הן מבין שיטות הטיפול היעילות להאטת המיופיה אצל ילדים. שיטת נוספת היא מתן טיפות אטרופין בריכוז נמוך. טיפול זה מבוצע ע"י רופאי עיניים בלבד.

 השימוש במכשור טכנולוגי מתקדם ככלי עזר לאבחון, טיפול ומעקב

כידוע, תחומי רפואת העיניים והאופטומטריה עברו שנויים מהפכניים בתחום הטכנולוגי בשנים האחרונות. בהדרגה נוספו מכשירי בדיקה חדישים ומשוכללים לאבחון וטיפול בתחום העיניים, למשל: ה- OCT מכשיר הדמיה הסורק את שכבות הרשתית ועוזר באבחון ומעקב אחר מחלות רשתית שונות, כגון: מחלות ניווניות של מרכז הראיה, או מחלת הגלאוקומה שפוגעת בעצב הראיה. בנוסף ניתן לבצע גם הדמיה של המקטע הקדמי של העין, למשל בדיקה של שכבות הקרנית במקרים של עכירויות או צלקות.

טופוגרפיה של הקרנית: מכשיר מיפוי המספק מידע מפורט על המבנה הקדמי והאחורי של הקרנית, עובי הקרנית ונתונים נוספים המסייעים לנו באבחון מוקדם ומעקב אחר מחלות קרנית, כגון הקרטוקונוס.

בשנים האחרונות חלק מחנויות האופטיקה החלו לרכוש מכשירי הדמיה מסוג זה, במטרה להעניק למטופל את השירות הטוב והמתקדם ביותר ובמידת הצורך להפנותו להמשך בדיקה ומעקב אצל רופאי העיניים.

מדוע בדיקה אופטומטרית הכרחית?

מלבד הבדיקה התקופתית אצל רופא העיניים ישנן סיבות רבות להיבדק באופן שגרתי גם אצל אופטומטריסט: ראשית, בעיות עיניות רבות  נסתרות מעיני המטופל והוא עלול לחוש בהן בשלב מאוחר מדי. בדיקות עיניים תקופתיות יכולות לאתר אותן בשלביהן המוקדמים, שאז ניתן לטפל ולמנוע את החמרתן. מחלות רקע במשפחה כמו יתר לחץ דם, סוכרת או גלאוקומה, שעלולות לפגוע ברשתית, מהוות גם כן נורית אזהרה שמחייבת הפניה לרופא עיניים. כמו כן, בדיקות תקופתיות בקרב ילדים בגילאי גן ובית ספר, יכולות  לאתר גורמים לעין עצלה, כמו פזילה, מרשמים גבוהים או הפרש בין העיניים ולוודא שתפקודי הראיה תקינים לצורך למידה. להדגיש, שבדיקות סקירה תקופתיות נעשות כבר מגיל 6 חודשים במסגרת טיפות חלב ורופאי הקהילה. מטופלים עם עדשות מגע חייבים לעבור בדיקות תקופתיות בהתאם להנחיות האופטומטריסט, כפי שצוין קודם לכן.

לסיכום, לאופטומטריסט תפקיד חשוב בשמירה על בריאות העיניים והבריאות הכללית. יש להקפיד על בדיקות עיניים תקופתיות בהתאם להנחיותיו של האופטומטריסט או רופא העיניים, כדי להבטיח בריאות לאורך שנים. חשוב לפנות לאופטומטריסט מומחה ובעל ניסיון, שידע לתת את המענה הנכון ובמידת הצורך, ידע להפנות לרופא עיניים או כל גורם טיפולי אחר. אופטיקה מרקוביץ מזמינה אותכם לקוחות יקרים לבדיקת ראייה תקופתית באחת מסניפי הרשת שלנו.

ולסיום אצטט משירו של נתן זך :  "…ואינני רוצה לעולם להיות עיוור ליפי העולם כל עוד אני חי"


הכותבת: רונית פוליטי, אופטומטריסטית מומחית בבדיקות לילדים, מבוגרים והתאמת עדשות מגע מיוחדות. בעלת 26 שנות ותק באופטיקה מרקוביץ, מנהלת יחידת האופטומטריה בשערי צדק, מנחה ומרצה במכללת הדסה

 

אופטיקה מרקוביץ- קניון מלחה ליד שער רותם

טלפון: 02-6785858

לפייסבוק: אופטיקה מרקוביץ

שעות פתיחה: ימים א'-ה'  9:30-22:00ימי ו' 9:00-15:00שבת: שעה אחרי צאת שבת ועד 23:00


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר