בית אבי חי, מוזיאון מגדל דוד, מעגלי שיח בט' באב בשנה שעברה (צילום: שי גטסוף, ריקי רחמן, באדיבות מוזיאון גוש קטיף)
בית אבי חי, מוזיאון מגדל דוד, מעגלי שיח בט' באב בשנה שעברה (צילום: שי גטסוף, ריקי רחמן, באדיבות מוזיאון גוש קטיף)

בסימן אהבת חינם: אירועי ט' באב ברחבי העיר

הערב, מוצאי שבת, יצוין ט' באב ברחבי העיר עם מגוון ערבי שיח, הרצאות, תפילות וקינות. סקירה מקיפה

פורסם בתאריך: 21.7.18 17:14

ט' באב, יום חורבן בתי המקדש, יצוין במוצאי שבת: ערבי שיח, הרצאות, תפילות וקינות – רבבות מתפללים יפקדו מחר, מוצאי שבת (21.7) את הכותל המערבי, שם תתקיים התפילה המסורתית לציון ט' באב, המועד שבו על פי המסורת היהודית נחרבו שני בתי המקדש והחלה גלות ישראל. התפילה ההמונית בכותל, ביחד עם צום ט' באב, מהווים את השיא של האירועים הדתיים לציון החורבן, כשפרט אליהם יתקיימו ברחבי העיר עשרות אירועים תרבותיים-ערכיים.



כידוע, על פי המסורת, חורבן בין המקדש התרחש בשל שנאת חינם, ועל כן מתמקדים האירועים השונים בנושא זה תוך ניסיון לשים דגש על אהבת חינם, פתיחות והידברות בין כלל חלקי האוכלוסייה. ערבי השיח החברתיים-תרבותיים, יש לציין, יחלו במוצ"ש ויגלשו אל תוך הלילה, כשגם ביום ראשון יתקיימו מגוון אירועים, בהם גם מעגלי שיח לזכרה של שירה בנקי ז"ל, שנרצחה בעת שהשתתפה במצעד הגאווה באוגוסט 2015.


מעגלי שיח טי באב (צילום: באדיבות מוזיאון גוש קטיף)

מעגלי שיח טי באב (צילום: באדיבות מוזיאון גוש קטיף)


במוצאי שבת, ערב ט' באב, יתקיימו ערבי שיח חברתי-תרבותי שנערכים ביוזמת כנס שדרות לחברה והמכללה האקדמית ספיר. ערבי השיח, שמתקיימים זו השנה ה-19 ברציפות, מהווים במה להידברות ומתן ביטוי לציבור רחב.

ערבי השיח יתקיימו במספר מוקדים ברחבי העיר – בשלוחת ארנונה הצעירה (שם יתחיל האירוע בשעה 21:45); בבית אורי צבי שברחוב יפו (שם יחל השיח בשעה 21:45); ובאולמון המנהל הקהילתי בקעה רבתי (שם יחל השיח בשעה 21:30).

בין המשתתפים בערבי השיח יהיו אבי דבוש, אמונה אלון, שיבי פרומן, השופט בדימוס אליקים רובינשטיין, פרופ' עמרי ידלין, אראל סג"ל, אליעז כהן, אלחי סולומון, בתאל קולמן, יונתן קונדה, ניצן חן, עינת ברזילי, רחלי מלק בודה, פרופ' חנה קהת ופרופ' אבינועם רוזנק.

המגוון הרחב של הדוברים מייצג היטב את הקונפליקטים והשסעים המאפיינים את החברה הישראלית, ובהם, ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, דת ומדינה, יחסי חילוניים – דתיים, שסעים חברתיים-כלכליים, הסכסוך הישראלי-פלסטיני ועוד.

"מועד ציון חורבן בית המקדש הוא הזמן המדויק להיזכר בשנת 70 לספירה ולערוך חשבון נפש מסקנתי של הבית השלישי", אומר נשיא כנס שדרות לחברה אלוף (מיל') עוזי דיין, "זה הזמן לדבר על השסעים החברתיים-כלכליים, על המחלוקות בין הקהילות בישראל ועל מלחמת התרבות הקורעת את החברה הישראלית ועלולה להגיע לכדי איום קיומי. ביום ט' באב אסור ללמוד תורה, אבל ללמוד לפתח שיח על הנושאים שבנפש החברה והאומה, אפשר וצריך".


תשעה באב במוזיאון מגדל דוד (צילום: ריקי רחמן)

תשעה באב במוזיאון מגדל דוד (צילום: ריקי רחמן)


הרצאות ותפילות לציון ט' באב יתקיימו גם בבתי הקהילה הרפורמית קמץ. כך למשל, בבית קהילת הר-אל שבמרכז העיר תתקיים במוצ"ש תפילת ערבית וקריאת מגילת איכה בהנחיית הרב עדה זבידוב והחזן אבן כהן (החל מהשעה 20:30); בבית קהילת מבקשי דרך ברחוב שי עגנון תתקיים הרצאה של פרופ' טל אילן, מחלוצי החוקרים בתחום של נשים יהודיות בעת העתיקה, כשלאחר מכן תתקיים קריאת מגילת איכה וקינות (החל מהשעה 21:00); בקהילת קמץ שבמבשרת ציון תרצה ד"ר תמר הס על שירת נשים עכשווית בראי החורבן, כשלאחר מכן תיערך תפילת ערבית וקריאת מגילת איכה (החל מהשעה 19:00).

במוזיאון מגדל דוד יתקיים בט' באב (מוצ"ש, 21:30) האירוע "דברו אל הלב". מארגני האירוע, שמופק על ידי מוזיאון מגדל דוד ומגזין כביש אחד, מוסרים כי "נספר על הלב הרוטט באבנים, נלך בעקבות זכרונות קדומים של הגוף, נפריח אותיות באוויר, נקרא בספר הזוהר, נשיר שירי עצב מים רבים. נכתוב, נשיר ונתגעגע". (20 שקלים).

במוזיאון גוש קטיף שבשכונת נחלאות יציינו את ט' באב עם תפילות, הרצאות וסיורים. הערב יחל עם קריאת מגילת איכה ותפילת קינות. לאחר מכן תתקיים הרצאה של ד"ר חגי בן ארי בנושא המאבק הגדול של העם היהודי באימפריה הרומית. הסיור המוצע הוא לגלריית המקלט לאמנות עכשווית בשכונת מקור ברוך, שם מוצגת הערוכה "דב בין המיצרים". (החל מהשעה 21:15).

כאמור, מגוון האירועים ומעגלי השיח יימשכו אל תוך הלילה, כשאירועים אחרים יתקיימו ביום ראשון (22.7). הגדול שבהם הוא האירוע המסורתי של בית אבי חי לציון ט' באב – מרתון סרטי קונפליקטים העוסקים בשסעים ובמתחים בחברה הישראלית.

במהלך האירוע – "הבית רועד" שמו, יעסקו מנחי המפגשים – אנשי קולנוע, במאים ויוצרים – בסוגיות שונות העוסקות בשבטיות של החברה הישראלית ואיך כל זה מיוצג בקולנוע.


תמונת בית אבי חי בערב (צילום: שי גטסוף)

תמונת בית אבי חי בערב (צילום: שי גטסוף)


רצועת הסרטים הראשונה תחל בשעה 12:00 ויוקרנו בה שני סרטים תיעודיים. הראשון, סרטו של יאיר אגמון על אימו והוא נקרא "רחל אגמון". הסרט מתאר כיצד יוצא אגמון לשני מסעות עם הוריו, כדי להבין את הסיפור שהוא מצחיק, מטורף ומלא שקרים. לאחר ההקרנה תתקיים שיחה עם הבמאי ועם גיבורת הסרט. במקביל, תתקיים הקרנה של הסדרה התיעודית "זכות הצעקה: פרקים במחאה הישראלית" בבימויו של אורי רוזנווקס. סדרה זו מתעדת את המחאות החשובות והמרכזיות בישראל דרך עיניהם של אלה שסיקרו אותן או תיארו אותן. לאחר ההקרנה תשוחח הבמאית תמר קיי עם יוצר הסדרה.

רצועת הסרטים השנייה תחל בשעה 14:00 עם הסרט התיעודי "יהודים, פעם שלישית" בבימויו של רינו צרור. הסרט מגולל את סיפורה של המדינה לקראת שנת ה־70 לעצמאות ישראל. באמצעות שילוב של אנימציה ואקטואליה מתאר הסרט את חורבנה של ישראל בעבר כדי לבחון את ההווה. לאחר ההקרנה תתקיים שיחה עם הבמאי והעיתונאי רינו צרור. במקביל תתקיים הקרנה של הסרט העלילתי "פיגומים" בבימויו של מתן יאיר. הסרט מגולל את סיפורו של אשר בן ה-17 שנחשב לנער ה"מופרע" בתיכון. הוא עובד בכל יום עם אביו, מילו, בפיגומים ומצפה ממנו שייכנס להחליף אותו בעסק המשפחתי. הסיפור מקבל תפנית כאשר מורה חדש לספרות מתחיל להיות מודל לחיקוי עבור אשר, שלראשונה מצליח לדמיין לעצמו עתיד אחר. לאחר ההקרנה תתקיים שיחה עם הבמאי.


ט' באב - מרתון סרטים בית אבי חי - הבית רועד- לפני שהרגליים נוגעות בקרקע (צילום: יח"צ)

ט' באב – מרתון סרטים בית אבי חי – הבית רועד- לפני שהרגליים נוגעות בקרקע (צילום: יח"צ)


ברצועה שתחתום את היום (בשעה 17:00) יוקרן הסרט "לפני שהרגליים נוגעות בקרקע" בבימויה של דפני ליף. מדובר בסרט תיעודי המתאר את תחילת המחאה החברתית בשנת 2011, הסרט מציג תיעוד אינטימי וחשבון נפש של דפני ואת נקודת מבטה הקולנועית על החלום ועל שברו. לאחר ההקרנה תתקיים שיחה עם הבמאית.

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר