תלמידים בבית ספר (צילום: ניר קידר)
תלמידים בבית ספר (צילום: ניר קידר)

ההרשמה לשנת הלימודים הבאה: החיזור אחר התלמיד הירושלמי

על רקע פתיחת ההרשמה לשנת הלימודים הבאה - כך מתאמצים בתי הספר בעיר למשוך את התלמידים

פורסם בתאריך: 18.1.19 08:58

בימים אלו נערכת ההרשמה לשנת הלימודים הבאה תש"פ עבור כיתות א’, החטיבות וגני הילדים. בעקבות ההרשמה מתחרים בתי הספר בעיר על כל תלמיד. כיום, לא מספיק לשבת בכיתה וללמוד את המקצועות מתמטיקה, לשון ואנגלית. בתי הספר מכניסים לתוכנית הלימוד מקצועות כמו סייבר, מבוא לרפואה, ביוטכנולוגיה ועוד. איך מושכים את התלמידים? עורכים צוותי חינוך, מגוון ימים פתוחים לתלמידים ולהוריהם ואפילו חוגי בית.



ההרשמה לכיתות א’ ולגני ילדים מתקיימת עד ה-27.1; ולחטיבות הביניים ההרשמה נמשכת עד ה-20.1.19.

בעוד בתי הספר החזקים בירושלים משקיעים לא מעט כספים במהלך “עונת החיזור”, כאשר מוסדות הלימוד החלשים מסתדרים עם מה שיש, ולעתים גם עם מה שאין.

"לבתי ספר החזקים יש ניהול עצמי ויש להם תקציבים משלהם", מספר בשיחה עם "כל העיר" יו"ר מינהל החינוך בירושלים אביב קינן. "כמובן שיש כללים כדי לא לאפשר לבית ספר אחד להוביל בשוק. יש בתי ספר חלשים שאין להם מספיק תקציבים. אז אנחנו מטפלים בזה. בירושלים יש מושג של ‘ניהול עצמי’, יש לבתי הספר חשבון בנק שאליו העירייה מעבירה תקציבים".


מאבק של תלמידים משני בתי ספר בירושלים הסתיים בניצחון: כביש חדש נסלל בעלות של שני מיליון שקלים


קינן, איש חינוך שהיה שותף בהקמת רשת בתי הספר "ברנקו וייס", מספר כי "ישנן השקעות רבות בתחום החינוך בירושלים. מבחינת ההיבט הפיזי – שיפור במצבם של בתי הספר מבחינת נראות, תשתיות וכו'. בנוסף, פתיחת מרחבי למידה חדשניים, שלא נראים כמו בעבר, כמו למשל 'כיתת יער' – לשיעורים שמתנהלים בחוץ, בטבע.

"מבחינת התקציב החינוכי", מוסיף קינן, "נוספו עשרות מיליוני שקלים לבתי הספר לתוכניות חינוכיות. מדובר בצמצום פערים באוכלוסיות. הכנסנו לכל בתי הספר סל סיוע שאומר שכל שמנהל או יועץ יכול לדאוג לתלמיד מבחינת הנעלה, משקפיים, חוגים ועוד. הכנסנו עובדים סוציאליים שיחזקו תלמידים מוחלשים בתוך המערכת החינוכית".

למרות התחושה שיש בקרב לא מעט הורים כי מערכת החינוך בירושלים מזדחלת מאחורי מערכות חינוך בערים אחרות בארץ, טוען ומדגיש קינן כי "מערכת החינוך בירושלים הינה המובילה ביותר. ערים כמו, רעננה וכפר סבא באות לירושלים ללמוד מסגל החינוך בעיר. ירושלים היא המקום המוביל בחדשנות לימודית. למעלה מ-11 אלף איש עלו לירושלים ללמוד מהחדשנות, כל אנשי החינוך בארץ. אנחנו מארחים מנהלים מתל אביב ומרשויות אחרות בארץ, כולן באות אלינו כדי לראות איך משקיעים בחינוך. מי שמעורב עמוקות בתחום החינוך יודע שבירושלים קיימת מערכת חינוך טובה, והיא עיר מובילה".


אביב קינן (צילום: נעם פיינר)


קינן ממשיך ומספר כי "הוספנו את הממד של חדשנות ושוויון הזדמנויות במערכת החינוך הירושלמית. יש יותר בתי ספר בשכונות ויש מגוון מגמות, אם תלמיד או תלמידה לא מוצאים מגמה מתאימה בבית ספר הנוכחי שבו הם לומדים, קיימת אופציה ללמוד במגמות אזוריות, יחד עם תלמידים מבתי ספר אחרים".

יחד עם זאת מדי שנה נרשמת עלייה במגמת נשירת תלמידים במגזר החרדי והערבי. "זו תופעה מטרידה", מציין קינן, "העירייה מפעילה הרבה תוכניות למניעת נשירה. אנחנו מאפשרים לאנשי החינוך שלהם לכוון אותם יותר נכון להבנת הצרכים. זאת על מנת למגר את תופעת אחוזי הנשירה הגבוהים. תופעת הנשירה אינה מסתיימת ביום, זה תהליך".

קינן מבהיר כי "בזרמים הממלכתי והממלכתי-דתי הנשירה בירושלים הכי נמוכה בארץ, ועומדת על פחות מאחוז. זאת בזכות מגוון האפשרויות שניתן לטיפול בילדים, מדובר באמת במצב מצוין. בציבור הערבי במזרח העיר, נשירה היא תופעה מאוד משמעותית, נשירה קלאסית. ויש נשירה של תלמידים, עקב העוני שהמשפחה נמצאת בו. במגזר הערבי אנחנו מטפלים בזה על ידי פתיחת בתי ספר נוספים, מגמות טכנולוגיות על מנת שיצאו עם מקצוע. ופתיחת קורס טכנולוגי. כך מעניקים סיבה להישאר בבית ספר שיהיו גם במגמות טכנולוגיות, ותוכנית חומש. העלות הינה 90 מיליון שקלים שקיבלנו גם מתקציבים ממשלתיים.

"המטרות שלנו הן להעניק מענה בתוך השכונות", אומר קינן, "אנחנו שמים על זה דגש. במערב העיר – הרישום בשכונת גילה צמח. אם בעבר תלמידים היו לומדים באזורים אחרים בעיר, היום הם נשארים בשכונה. אנחנו החלטנו לשים דגש על חיזוק השכונות ועל הענקת שוויון, על מנת לתת לכל ילד ירושלמי הזדמנות שווה".

"אנחנו באמת שמחים שהציבור הירושלמי נרשם בהמוניו ומביע את אמונו במערכת החינוך בעיר, והמהלכים שאנחנו מובילים בשנים האחרונות, ובתי ספר שהוקמו בשנים האחרונות ובאלה שמוקמים עכשיו. הדבר השני רוח גבית שאנו מקבלים מראש העיר החדש. ששם דגש על הטיפול בתוך השכונות. דבר זה יוביל את מנח"י ואת כל החינוך בירושלים מעלה מעלה". מדגיש קינן.


 

תלמידים בבית ספר (צילום: מיכל פתאל)

תלמידים בבית ספר (צילום: מיכל פתאל)


כיתה חילונית לבנות בלבד

כפי שפורסם ב"כל העיר" – בשנת הלימודים הבאה תיפתח לראשונה בארץ כיה חילונית לתלמידות בלבד, בהפרדה מבנים. מדובר בהחלטה פדגוגית שנויה במחלוקת – האם המהלך יעצים את התלמידות או שיהיה מדובר בבועה? האם מידור מגדרי באמת יכול להכין את התלמידות לשבור את ההגמוניה הגברית?

מרים אשרף־לייבוביץ', רכזת ומובילת מסלול "ענבר", אשר יפתח באחד מבתי הספר בדרום-מערב העיר, מכיתה ז' שעתיד לצמוח עד כיתה י"ב. מספרת על המסלול החדשני. "מסלול זה הינו ממלכתי חילוני המופרד עבור בנות תלמידות, ונשען על מודלים בעולם. למען יצירה של חברה שוויונית יותר. מערכת החינוך בחברה שלנו לא מאפשרת לבנות לממש את כל הפוטנציאל שלהם".

עוד טוענת אשרף־לייבוביץ' כי "מדובר במקום מחולל זהות. באפשרותנו להשפיע על החברה באמצעות חינוך. ב’ענבר’ ישנה מטרה לאפשר את הדבר הזה ברגע שהפרדנו, אנחנו צריכים שיהיה אופציות שיפתחו עבורם בצורה מיטבית".

במסלול זה עיקר תכני הלימוד יתרכזו בפדגוגיה מגדרית. "מדובר בפיתוח תחושת מסוגלות – אנחנו רואות שהפערים של נשים וגברים הצטמצמו בנושא השכלה. אך, הפער בתחושת המסוגלות לכהן בעמדות מפתח בחברה ובמגוון מקצועות אחרים טכנולוגים. הפער נובע, ממקום של אי תחושת מסוגלות, מכל מיני סיבות שמעבירים מגיל צעיר. ענבר תעבוד מאוד חזק בעזרת כלים, לתחושת מסוגלות".

לקראת פתיחת המסלול החדשני נערכו מספר חוגי בית, נערכו מגוון חוגי בית על מנת להכיר את התוכנית. ולמסלול ייחודי זה לא הוקצב תקציב נוסף, אלא שימוש במשאבים הקיימים בצורה הנכונה להם. "רוב התכניות הייחודיות שלנו, הם שימוש במשאבים קיימים שיש לכל כיתה תקנית בארץ. אנחנו משתמשים במשאבים שיש לכל בית ספר בירושלים, אך מעגנים אותם בצורה אחרת. בחנוכה ערכנו מפגש ועשינו חוגי בית. כמו כל דבר חדש שמתחיל מפה לאוזן".

"יש נרשמות כבר למסלול ואנו מקווים לעוד. ההצלחה לטווח הרחוק תיחשב, שבוגרות ‘ענבר’ יסיימו את התיכון ויגשימו את עצמן. אם זה לכהן בעמדות מפתח בהייטק, בהוראה ובמגוון תומי התעסוקה".


תלמידים בבית ספר (צילום: דודו בכר)

תלמידים בבית ספר (צילום: דודו בכר)


מרפואה ועד מחול

בתי ספר ברחבי ירושלים מכניסים לתוכנית הלימודי, כאמור שיעורים ייחודים. לדוגמא, הדס גודמן מנהלת “אולפנת אמונה לאומניות – מדעי הבריאות והרפואה”, בשכונת גוננים, מספרת כי, בשנה הבאה יחולו מספר חידושים באולפנה. “בשנת תש”פ נתחיל מסלול חדש בנוסף למסלולים הקיימים. עדיין תהיה אומנות ברמה גבוהה. נפתח מסלול שיקרא “מדעי הבריאות והרפואה”, מסלול חדש וראשון מסוגו במגזר הדתי".

"ביצענו ריענון במסלול האומניות ובנינו פורמט למסלול מדעי הבריאות, המשולב עם מוסד להשכלה גבוהה. זאת אומרת שעובדים בשיתוף פעולה עם מכללת אמונה. כבר מכיתה ז’ הבנות שנרשמות ירגישו את השינוי, וילמדו על נושאי הרפואה. בנוסף, אופי הלמידה להתאים אותה לתקופה המתחדשת והעדכנית. הכל נורא ממחושב וטכנולוגי. ונתאים את הלמידה למסלול הזה שמשולבת בלמידת חקר וטכנולוגיה", מציינת גודמן.

עוד מוסיפה גודמן כי “בערב הכרות שערכנו להורים לפני כשבוע, אורח הכבוד היה פרופ' יונתן הלוי מנהל מרכז הרפואי שערי צדק והרחיב על המסלול החדש, והקשר בין אנשי חינוך לרופאים ועל התרומה לציבור, והמכנה משותף בין ההוראה לרפואה. יש לציין שהמסלול, תוצר חשיבה משותפת של רשת אמונה, מנח”י, עיריית ירושלים ומשרד החינוך. נוצרה חשיבה מה הצורך בשטח כיום, ואיך אפשר להתאים אותו לציבור הדתי לאומי. הם השקיעו את המשאבים הרלוונטיים ולא חסכו מאיתנו בענייני התקציב".

גם בבית הספר היסודי לוריא למוסיקה ולמחול ברחוב הפלמ"ח מתגברים את הייחודיות של המקום. לדברי אילנה אוריצקי, מנהלת בית הספר, "השנה נעשה חיבור חדשני עם האקדמיה למוזיקה והגענו סגל ללוריא, להביא תכנית לימודים מגוונת הכוללת מוזיקה ומחול בצורה מוגברת שכבר התחילה בשנה הזו. בעצם הרעיון שלצד המקצועות הרגילים, מקצועות הליב”ה מדעים מתמטיקה וכו’. אנחנו מלמדים את המקצועות האלה. ובנוסף, המוזיקה והמחול מאוד מרכזיים בבית הספר. לנגן צריך להתחיל לנגן בגיל מוקדם יחסית. לכן בי”ס יסודי זה המקום לחשוף את הילדים למוזיקה ולאפשר להם להתחיל לנגן", מציינת אוריצקי.

על מנת לפרסם את הייחודיות של בי"ס לוריא, קיימו ימים פתוחים. ותגובות ההורים המפרגנות לא אחרו להגיע . "התגובות של ההורים ממש טובות, אני הופתעתי לטובה. העניין של מוזיקה ומחול היה חסר לבית הספר כי, הילדים צריכים את השעות שעוסקים במשהו אחר למען הנפש משהו שמרומם. מעבר לעברית וחשבון שזה חשוב מאוד אבל לא רק זה. לדעתי צריך חינוך יותר מגוון".

"נערכו כבר שני ימים פתוחים, בגלל שתקופת ההרשמה נפתחה בתחילת ינואר. בסוף חודש דצמבר הגיעו הורים להתרשם. קיימנו מופע ושיחות. הדגשים שאנו דוגלים בהם בבית הספר, הינו שילוב אומנויות ברמה מקצועית, מקצועות ליב"ה – מקצועות עיוניים ברמה גבוהה. והאווירה בקרב המורים והתלמידים. לתלמידים נעים ומאוד שמחים לבוא. בעקבות הכניסה של המחול והמוזיקה האקלים הבית ספרי קיבל אווירה נעימה יותר".


העירייה מצאה דרך להתעשר? גל של תלונות ברשת על החמרה במתן דוחות חניה בלילות ברחבי ירושלים


בר בהר: הרפתקה קולינרית בהרי ירושלים

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר