אילוסטרציה של כיתה ריקה (צילום אילוסטרציה: רינת אברג'יל)
אילוסטרציה של כיתה ריקה (צילום אילוסטרציה: רינת אברג'יל)

אפליית ילדים ממוצא אתיופי בבתי הספר החרדיים בעיר: עתירה הוגשה לבית המשפט

"ריח רע של אפליה על בסיס גזע": משרד המשפטים הגיש אתמול, שני, עתירה לבית המשפט המחוזי בעיר נגד ארבעה בתי ספר חרדיים, משרד החינוך ועיריית ירושלים, לפיה נרשמה אפליה ברישום ילדים ממוצא אתיופי לתלמודי תורה

פורסם בתאריך: 16.7.19 07:45

ילדים ממוצא אתיופי, שמתגוררים בירושלים, לא התקבלו לתלמודי תורה בעיר בשל אפליה קשה – כך לפי עתירה שהוגשה לבית המשפט המחוזי בעיר אתמול, שני. הסיוע המשפטי במשרד המשפטים הגיש את העתירה המינהלית ובקשה לצו ביניים נגד משרד החינוך, עיריית ירושלים וארבעה תלמודי תורה חרדיים, בטענה לאפליה ברישום תלמידים מהעדה האתיופית המקיימים אורח חיים חרדי, לתלמודי תורה חרדיים.



העתירה הוגשה בשם שתי אימהות לילדים מהקהילה החרדית האתיופית בירושלים, שביקשו, לפי העתירה, לרשום את ילדיהן לתלמודי תורה חרדיים הסמוכים למקום מגוריהם אך נתקלו בסירוב, זאת מבלי שבקשותיהן נבחנו לגופם של הילדים ומבלי שנציגי מוסדות החינוך כלל נפגשו עם הילדים. העתירה הוגשה גם כנגד משרד החינוך והעירייה לאחר שאלה "לא מנעו ממוסדות החינוך לנקוט התנהלות פסולה ששורשיה בשיקולים מפלים, וכי הניסיונות שנעשו על-ידיהם למציאת פתרון לנושא היו לא מספקים ורפים", כך נכתב בעתירה.


בניין משרד החינוך (צילום: אביעד בר נס)

בניין משרד החינוך (צילום: אביעד בר נס)


בעתירה נכתב כי "סירוב המשיבים לקבל את ילדיהן של העותרות למסגרת החינוכית נעשה על רקע מוצאם – השתייכות לעדה האתיופית; הסירוב מהווה אפליה פסולה, ההחלטה לדחות את מועמדות בניהן של העותרות, יהודים ממוצא אתיופי, (ניתנה) בניגוד לדין ולהנחיות ברורות של משרד החינוך; המשיבים לא סיפקו ולו שביב של הסבר להחלטתם זו, שריח רע של אפליה על בסיס גזע נודף ממנה".



"מצב זה הוא בלתי מתקבל על הדעת", מודגש בעתירה, "עננת האפליה המרחפת מעל החלטותיהם של המשיבים דורשת התערבות מידית של משרד החינוך ועיריית ירושלים, אך בפועל, אלה נמנעו מהפעלת סמכויותיהם לשם הבטחת מימוש עיקרון השוויון בקבלה למוסד חינוכי, ולא הסירו את החשש מקיומם של שיקולים מפלים במדיניות הקבלה למוסדות אלו".


בניין עיריית ירושלים בכיכר ספרא (צילום: שלומי כהן)

בניין עיריית ירושלים בכיכר ספרא (צילום: שלומי כהן)


הבסיס לדחיית הילדים בקבלתם לתלמודי התורה הוא אפליה על רקע גזעי-עדתי – כך נטעם בעתירה. עוד מצוין כי הילדים אינם רשומים למוסד חינוך לשנת תש"פ, ולהם ולמשפחותיהם נגרמו השפלה ופגיעה בכבודם כבני אדם שווי זכויות.

עורכי הדין של הסיוע המשפטי, יפעת שרפלר, אלרן שפירא בר-אור ודן לגרמן, שהגישו את העתירה מבקשים מבית המשפט גם מתן צו ביניים, שיורה לתלמודי התורה לקלוט את הילדים, מאחר ושנת הלימודים במגזר החרדי נפתחת באמצע חודש אוגוסט, ונכון להיום הילדים אינם רשומים למוסד אחר.

עו"ד מירב שיבק, ממונה ארצית על התחום האזרחי בסיוע המשפטי מוסיפה ומוסרת כי "לצערנו, זו לא הפעם הראשונה שבה הסיוע המשפטי נתקל בפניות בגין אפליה בכלל, ובגין אפליה נגד יוצאי אתיופיה בפרט, ולא רק בעת הזו. הסיוע המשפטי ימשיך לייצג בהליכים משפטיים שנועדו להילחם בתופעות פסולות של גזענות ואפליה בחברה הישראלית, ואנו קוראים לכל מי שנתקל בהפליה על רקע גזעני לא להסס ולפנות אלינו כדי למגר את התופעות הללו".

מהעירייה נמסר בתגובה: "אכן יש, לצערנו, כמה משפחות יוצאי אתיופיה שלא התקבלו לתלמודי תורה בהם ביקשו ללמוד. מדובר במוסדות פטור בהם סמכות השיבוץ לא נמצאת בידי העירייה. ראש מנהל החינוך, מנהל החינוך החרדי והפקידים הרלוונטיים במינהל נפגשו עם המשפחות ופנו למוסדות על מנת לשכנעם לקבל את התלמידים. בחלק מהמקרים ניסיונות אלה הצליחו. נמשיך לתמוך ולסייע למשפחות ככל שניתן".



תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

5 תגובות
  1. מה רע בלהיות מי שאתה?

    מה חדש? גם מזרחים/יות לא מתקבלים בתלמודי תורה ובתי יעקב… לא חדש. יש קיפוח. אבל מצד שני מי צריך אותם? למה מזרחיים מתעקשים ללכת אצל האשכנזים לא מובן לי.

  2. עוז

    אין שום אפליה על אתיופים. הם לא לומדים ורוצים שיכירו בהם.

  3. דוד

    אני מציע לקבלם לכיתת מחוננים ללא מבחן.
    ועכשיו ברצינות, יש לחייב בשקיפות הקרטריונים לקבלה במוסדות החינוך.

  4. איציק

    כל הכבוד הרב פרץ על דעותך כלפי להטבים. חבל שקצת התקפלת. בכל זאת, איש אשכולות, רוב העם איתך ועם דעותך האמיתיות ונגד להטבים. למוטב לציין, שגם קרובי משפחה וחברים שלהם סולדים מהם. רק לא יגידו זאת.

  5. סמו

    כן, יש אפליה סמויה וגלויה של האתיופים. הם בנו את זה במו ידיהם והתנהגותם. קשה להם בעולם המתקדם עם חוקים, משטרה ובתי משפט. חוקי בג'ונגל לא אוכל פה. יחד עם זאת חבל על מות איש צעיר טקה סלומון.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר