(צילומי אילוסטרציה: א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)
(צילומי אילוסטרציה: א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)

סוכרת- רגע לפני

הלכת לרופא והוא אמר שהסוכר מעט גבוה, גבולי? מה זה אומר? האם אני בריא? האם יש לי סוכרת? האם אני צריך תרופות?

14.2.18 16:32

בישראל, כמו גם בשאר העולם, התחלואה בסוכרת נמצאת בעליה מתמדת. לפי הנתונים האחרונים בישראל חיים כ-600 אלף אנשים המוגדרים כסוכרתיים ועוד כ-200 אלף שאינם יודעים שיש להם סוכרת. בנוסף, 400 אלף אנשים בישראל מוגדרים כטרום סוכרתיים.

אז מהי סוכרת?
מחלת הסוכרת מתחילה מרמות מעט גבוהות של סוכר בדם. בדרך כלל העלייה איטית, כך שהחולה מתרגל אליה ואינו חש תסמינים מיוחדים. בשל הסוכר הגבוה, הלבלב מייצר עוד ועוד אינסולין שנשלח לזרם הדם, זאת על מנת לאפשר לסוכר להיכנס לתאים ולמנוע את עליית הסוכר. במצב זה, העלייה ברמת האינסולין מאפשרת לשמור על רמה תקינה או גבולית של סוכר בדם. אלא שככל שהזמן חולף, התאים שמפרישים את האינסולין, הולכים ומתעייפים, עד לקריסה מוחלטת ואיבוד יכולת להמשיך ולייצר אינסולין. בשלב זה ערכי הסוכר מטפסים למעלה והסוכרת, שעד עכשיו הייתה חבויה, הופכת לגלויה.

יפעת אורי (צילום: דוברות מאוחדת)

יפעת אורי (צילום: דוברות מאוחדת)

כיצד אדע אם אני סוכרתי?
גורמי הסיכון להתפתחות סוכרת הינם אחד או יותר מהגורמים הבאים: גיל מעל 45, היעדר פעילות גופנית, השמנה, יתר לחץ דם, עישון, סוכרת במשפחה, סוכרת הריון, תסמונת שחלות פוליציסטיות, שתיית אלכוהול, שינה מועטה ולחץ נפשי. לאנשים אשר אצלם מתקיימים אחד או יותר מהגורמים, מומלץ לפנות לרופא ראשוני לייעוץ וביצוע של בדיקות תקופתיות.

אבל אין לי סוכרת – אני רק גבולי…
3%-10% מהאנשים עם טרום סוכרת יפתחו סוכרת במהלך של שנה. טרום סוכרת הינו מצב ביניים בו רמות הסוכר בגוף אינן עונות על ההגדרה של סוכרת אך הן אינן תקינות. אצל אדם "בריא" רמות הסוכר בצום הן 60-100 מ"ג/ ד"ל. בטרום סוכרת רמת הסוכר בצום תהיה 100-125 מ"ג/ד"ל בבדיקות דם שגרתיות של גלוקוז לאחר צום של 8-12 שעות. בדיקות נוספות אשר לעתים נערכות, הן רמות סוכר שעתיים לאחר העמסת סוכר של 75 גר' 140-199 מ"ג/ד"ל ובדיקת המוגלובין מסוכרר HbA1c 5.7-6.4% – המוגלובין מסוכרר הוא מדד המרמז על רמות הסוכר הממוצעות בשלושת החודשים הקודמים לו.
בנוסף לסוכרת סוג 2 לאנשים עם טרום סוכרת יש סיכון כפול משל אחרים לפיתוח מחלות לב כלי דם ושבץ מוחי.

אז איך נמנע סוכרת?
בשל התחלואה הגבוהה בסוכרת, ארגון הבריאות העולמי שם דגש גדול על מניעה, זיהוי מוקדם של סוכרת והתערבות עוד בשלב הטרום סוכרתי.

בניגוד לסוכרת במצב הטרום סוכרתי, יש לנו אפשרות לדחות ואף למנוע לחלוטין את הופעת הסוכרת, בכך למנוע גם את התפתחותן של מחלות נלוות. אנשים ששינו את אורחות חייהם כמומלץ, הפחיתו את הסיכון לפתח סוכרת עד כדי 60%.

 

המלצת ארגון הבריאות העולמי למניעת סוכרת (WHO) הן:
מחקרים רבים מוכיחים ששינוי באורח חיים דוחה/מונע את הופעת מחלת הסוכרת. במחקרים אלו נמצא כי לשינוי תזונה, ירידה במשקל ופעילות גופנית השפעה מגנה בפני התפתחות סוכרת.
הפחתת משקל – תזונה נכונה והשגת משקל גוף תקין הינו הבסיס לטיפול בסוכרת. משקל משפיע על יכולתו של הגוף לאזן את רמת הסוכר בדם. מומלץ לפנות לתזונאי על מנת לקבל ייעוץ אישי והתאמת תפריט.
פעילות גופנית – חוסר בפעילות גופנית הנובע לדוגמא מישיבה ממושכת בעבודה או צפייה בטלוויזיה, מפחית את יכולתו של האינסולין להוריד את רמות הסוכר בדם. פעילות גופנית קבועה של 150-200 דקות בשבוע (שחיה/הליכה/ריצה/ריקוד) תורמת לאיזון ערכי הסוכר, הורדת ערכי הכולסטרול הרע (LDL) והעלאת ערכי הכולסטרול הטוב (HDL) ובכך להפחית את הסיכון למחלות לב. קשה לך לבצע פעילות גופנית? התחל בקטן, במקום לעלות במעלית, בחר במדרגות, במקום לרדת מאוטובוס ליד הבית, רד שתי תחנות קודם. העיקר להתחיל במשהו.
הפסקת עישון – עישון מהווה גורם סיכון לסוכרת מאחר והוא פוגע ברגישות לאינסולין ומעודד השמנה ביטנית. עישון 16-25 סיגריות ליום מעלה את הסיכון לסוכרת מסוג 2 פי 3 מאשר לא מעשנים.
שינה טובה והפחתת לחצים – "גוף בריא בנפש בריאה". שנו שנת לילה רצופה של לפחות 6 שעות, נסו למצוא דרך להפחתת הלחצים. נמצא כי מחסור בשעות שינה או שנת לילה משובשת גורמים ללחץ נפשי גבוה, הגורם לעליה בערכי הסוכר.שינויי אורחות חיים דורש מחויבות למטרה ותמיכה רבה מהסביבה. לצורך כך, במאוחדת הוקם מערך תמיכה לטרום סוכרתיים, עם צוות רב מקצועי המשלב פגישות אישיות וסדנאות, ליווי במשך תשעה חודשים שעוזרים לכל משתתף להציב לעצמו יעדים בשינוי אורח החיים, ומלווים אותו עד להשגת שינוי. אמצו לעצמכם אורח חיים בריא, הצעד הראשון מתחיל עכשיו.

(צילום אילוסטרציה: א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)

(צילום אילוסטרציה: א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)

יש לך סוכרת? הנה עבורך מספר צעדים קטנים לשמירה על כפות רגלייך:

  • בצע בדיקה יומית של כף הרגל לפצעים סדקים ויובש.
  • שטוף את הרגליים מידי יום במים זורמים וסבון, לא לשכוח לנגב גם בין האצבעות.
  • מרח קרם על כפות רגליך מידי יום, אך לא בין האצבעות.
  • הקפד על נעילת נעל סגורה, נוחה ורחבה. יש לרכוש נעל בשעות הערב כאשר הרגל עייפה. לנעל חדשה יש להתרגל בהדרגה.
  • בכל מצב בו יש שינוי בכפות הרגליים, פצע, כאב, יש לפנות למרפאה להערכת מצב הרגל.
  • בצע את בדיקות המעקב השנתיות לסוכרת, כולל ביקור פעמיים בשנה בחדר אחות לבדיקה והערכה של מצב כף הרגל.
  • שמור על איזון הסוכר. כאשר הסוכר לא מאוזן יכולה להיווצר פגיעה בכלי הדם ופגיעה עצבית של הרגליים.

כל הידיעות החמות בעיר אצלך במייל

, תודה על הרשמתך.
עתה אשר את קבלת הדיוור במייל וקבל את הידיעות החמות בעיר למייל שלך

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר