צומת בן דור
צומת בן דור

ירושלים עולה על המסלול הנכון

"ירושלים תהיה העיר הראשונה בישראל שתהיה בה רשת רכבות קלות. בסוף שנת 2025 תושבי ירושלים יוכלו לוותר על הנסיעה ברכב הפרטי ולעלות לרכבת כמעט מכל מקום בעיר"  סהר מזרחי, מנהלת תחום הרכבות בחברת שפיר, על המגה פרויקט שעתיד לשנות את פני העיר

פורסם בתאריך: 17.1.23 11:37

מה קורה כאשר שני קווים נפגשים בצומת דרכים? בתוך מספר חודשים, יגיעו לסיומן העבודות על הארכות הקו האדום אשר יחברו שכונות נוספות למרכז העיר ויקצרו את זמני הנסיעה ברחבי העיר. לצד זה, פועלים במלוא המרץ בחברת כפיר – חברה בשותפות חברת שפיר הנדסה הישראלית וחברת CAF הספרדית על עבודות הקו הירוק, שהפעלתו אמורה לצאת לדרך במהלך שנת 2025.

שוחחנו עם המהנדסת סהר מזרחי, מנהלת תחום רכבות בחברת שפיר, על סיום העבודות בקו האדום והעבודות על הקו הירוק. על העבודות בשטח ועל היכולות ההנדסיות של חברת שפיר להקים פרויקט בסדר גודל כזה בעיר מאתגרת במבנה הגיאוגרפי והטופוגרפי שלה, ובנוסף, עיר בעלת ריבוי מקומות קדושים.

"ירושלים היא העיר הראשונה שבה תהיה רשת רכבות. הרכבת שמתחילה בגבעה הצרפתית יודעת לנסוע על המסילה האדומה ולאחר מכן לעבור לירוקה. בניגוד לתל אביב, שכל קו והמערכות הם מדגם אחר ואין לרכבות אפשרות 'לדבר' ביניהן, הרכבת בירושלים יודעת לנווט את המסלול בהתאם לביקושים, ואם קיים ביקוש בקו מסוים ניתן יהיה להסיט מהאדום לירוק בכל רגע נתון ולייצר מסלולי נסיעה חדשים", כך מסבירה מזרחי ומציינת, שההתקדמות של הפרויקט והעבודות מתבצעות על פי לוח הזמנים, הודות לשיתוף פעולה מוצלח בין העירייה, צוות אב לתחבורה, משרדי האוצר והתחבורה וחברת כפיר. "המשולש המוצלח הזה ושיתוף הפעולה עם עיריית ירושלים וצוות תוכנית אב לתחבורה הופך את העבודות בשטח ללא עיכובים וברמה הכי גבוהה שיכולה להיות".

אתגרים בשטח

בין האתגרים, איתם חברת כפיר מתמודדת בשטח הם שלושה "מבצעים" מורכבים מאוד, אשר מחברים את התוואי האדום של הרכבת עם התוואי הירוק. הראשון, שעבודתו הסתיימה בחודש ספטמבר השנה, היה "מבצע בן דור", שבמהלך העבודות עליו הופסק שירות קו הרכבת מהתחנה המרכזית להר הרצל למשך חודשיים. במהלך העבודות נוסרה מסילה קיימת, הורכבו תשתיות חדשות והונחו מסילות חדשות, כולל מפלגים על מנת ליצור רצף תחבורתי מתקדם. "מדובר במבצע מאוד מורכב של עבודות שהתקיימו במשך 24 שעות ביממה, שישה ימים בשבוע, וזאת על מנת שהפסקת השירות תהיה קצרה כמה שניתן", מסבירה מזרחי, "מדובר במורכבות הנדסית שמעולם לא בוצעה בישראל, החיבור החדש לתוך הישן".

סהר מזרחי, מנהלת תחום רכבות בחברת שפיר (צילום: עצמי)

סהר מזרחי, מנהלת תחום רכבות בחברת שפיר (צילום: עצמי)

עוד היא מציינת שנשארו להם שני מבצעים נוספים, האחד בנורדאו והשני בצומת שרגאי באזור הגבעה הצרפתית. "המהות של הזמן בעבודה כזו היא מאוד קריטית, ולכן התאמנו את העבודות ללוח השנה וביצענו אותן בחופשת הקיץ, על מנת להפריע כמה שפחות לתושבים. מאחר שאנחנו גם חברת הקמה וגם חברת הפעלה, יש לנו יתרון עצום בביצוע מבצע מורכב בצורה הטובה והמתואמת ביותר מול כל הגורמים בשטח: קבלני עפר, מסילות, מערכות וחשמל, ויכולת הניהול שלנו בראייה של 1 על 1, היא משהו שלא רואים בפרויקטים אחרים ואצל קבלנים אחרים".

בנוסף מסבירה מזרחי, שהחברה עבדה עם העירייה ועם התושבים בשטח, על מנת להפריע כמה שפחות לחיי היומיום שלהם ולהוספת קווי אוטובוסים. "זה מבצע שיש בו סנכרון של אלפי אנשים שעובדים ביחד, והתושבים שיתפו איתנו פעולה, מאחר שהם הבינו שזה לטובתם. נכון שהיו חודשיים לא נוחים, אבל התושבים ידעו שזה למען מטרה טובה והבינו שהרכבת תועיל להם בהמשך".

החזון התחבורתי

הקו האדום בירושלים נפתח לציבור הרחב באוגוסט 2011 ומאז הפך להיות חלק בלתי נפרד מהרגלי הנסיעה של תושבי ירושלים, שמעדיפים לנסוע ברכבת מאשר להניע את הרכב, לעמוד בפקקים ולחפש חנייה. בסיום העבודות הקו האדום יוארך לכיוון דרום ויגיע עד לפתח חדר המיון במרכז הרפואי הדסה עין כרם ובצפון עד לשכונת נווה יעקב. הקו הירוק, שהוא המשכיות לקו האדום, יחל לפעול משכונת גילה בגבעה הצרפתית ויחבר בין המקומות המרכזיים בעיר – קריית הממשלה, בתי החולים הראשיים, קניון מלחה והאצטדיון.

מזרחי: "העבודות על הקו האדום מתקדמות בקצב, ואנחנו לקראת סוף הנדסה אזרחית, התקנות ותחילת שלב הרצות. בקו הירוק מבצעים עבודות בשלוחת מלחה ובהר הצופים. היתרון של חברת שפיר הוא שיש לה היכולת להגביר ולהגדיל את קצב העבודות בכל זמן וכמה שצריך. החברה מונה כיום כ-3000 עובדים, ומבחינת ליבת ההנדסה, יש לנו ליבת הנדסה מאוד חזקה. שיתוף הפעולה עם השותפים, חברת CAF, שההתמחות שלהם היא ייצור הקרונות, מאפשרת לנו להשתלט על כל מה שצריך".

 

 

אחד האתגרים, איתם אתם מתמודדים מלבד התשתיות, הוא שחלק מהמקומות, בהם הרכבת עוברת, עלולים להיות בסמיכות למקומות קדושים, ויש צורך לעשות שינויים.

"אכן, אך מאחר שהעירייה, צוות אב לתחבורה ומשרדי הממשלה, אשר הובילו מהלך מצוין ושינו את הקונספט ממה שהיה לפני עשור, הדברים פועלים קצת אחרת. כיום יש אינפרא 1 ואינפרא 2. במסגרת אינפרא 1, אותה מבצעת חברת מוריה, מבוצעות כל ההכנות, העתקת התשתיות, ההזזות והחפירות העמוקות, כך שאם יש משהו שנתקלים בו בדרך, ניתן לטפל בו מבעוד מועד וזה לא יעכב את שלב הקמת המסילות. מדובר בתוכנית אב שמקומות נוספים העתיקו את דרך העבודה שלה".

בסופו של יום, איך הרכבת תשפיע על תושבי העיר?

"בסוף שנת 2025 תושבי ירושלים יקבלו מוצר שהוא הרבה יותר טוב בראייה תחבורתית. הרכבת תעבור בכל השכונות הגדולות בעיר, וניתן יהיה לשחרר את הרכב הפרטי, שזה יתרון אדיר בימינו. רק לאחרונה הייתה כתבה שמאז הקורונה, המצב בכבישים החמיר ביותר מ-30 אחוז. ברגע שעבודות הרכבת יסתיימו, השירות ישתפר פלאים ויהיה זמין יותר, ניתן יהיה לעלות לרכבת כמעט בכל מקום בעיר ולהגיע למקום העבודה במהירות, בלי הפרעות ובלי עיכובים. אנחנו דואגים לשדרג את כל מערך הרכבות והטכנולוגיה ומוסיפים קרונות, כך שהזמינות של הרכבת תהיה הרבה יותר גבוהה, וכל זאת על מנת להעניק לציבור הירושלמי חוויית משתמש טובה יותר".

וזה שחברה בסדר גודל כזה מבצעת את העבודות בשטח, זה יתרון?

"כמובן. בכל פרויקט קיימים אתגרים. אך כאשר חברה כמו שפיר, שבונה את הארץ כבר יותר מ-50 שנה, בעלת הידע והניסיון בפרויקטים הנדסיים גדולים והיא חברת התשתיות הגדולה בישראל שראתה ונגעה כמעט בכול, עובדת ביחד עם חברת CAF, שיש לה את הניסיון בהתקנת מערכות החשמל וייצור קרונות, השותפות הזו מובילה להצלחות. כהוכחה לניסיון מוצלח, כביש 16 נפתח לאחרונה בירושלים לפני לוחות הזמנים ושיפר משמעותית את מערך התחבורה בעיר".

 

תגובות

2 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    תשמור שבת, יום אחד בשבוע תתן מנוחה לגוף ולנפש

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר