כיכר המוזיקה (צילום: שלומי כהן)
כיכר המוזיקה (צילום: שלומי כהן)

בין שימור לפיתוח: המורכבות של שמירה על אתרי מורשת ומבנים היסטוריים לצד התחדשות העיר

ירושלים עוברת בשנים האחרונות תהליך מואץ של פיתוח, בנייה והתחדשות עירונית, אך לא אחת זה נעשה על ידי הרס של אתרים ומבנים היסטוריים. האם פיתוח בהכרח חייב לבוא על חשבון מחיקת המורשת, ומדוע דווקא שימור אתרים יכול לתרום למרקם העירוני? | טור דעה

פורסם בתאריך: 29.7.21 06:02

המורכבות בין שימור אתרי מורשת ומבנים היסטוריים לבין התחדשות ופיתוח העיר ירושלים היא אחת הסוגיות הקבועות שמעסיקות את גורמי התכנון והבנייה והתושבים בעיר. מצד אחד קיימת חשיבות בשימור נכסים היסטוריים, בשל תחושת היציבות והזהות שלנו כפרט וכחברה. מטרת השימור היא ליצור סביבה עשירה ואיכותית יותר, שמכילה שכבות מהעבר, סביבה מעניינת, ייחודית וחווייתית יותר, שמחברת את הרקמה החברתית העכשווית למורשת שקדמה לה.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


על פי המועצה לשימור אתרי מורשת ישראל, שימור מוגדר כ"פעולה להבטחת המשך קיומם של מבנים הנושאים ערכים תרבותיים היסטוריים וארכיטקטוניים, בתוך תרבות עכשווית ובעלת צרכים מידיים ועתידיים". בתוך כך המועצה גם מסווגת קריטריונים שונים ערכיים לשימור.

מאידך, גורמי תכנון שונים רואים בפעולות שימור הקיים עיכוב של ההתפתחות העירונית. מתחמים שונים ברחבי העיר משוועים לשדרוג ולפיתוח תשתיות שונות, פעולות שמתעכבות או שלא מתאפשרות לעתים מבלי לפגוע באתרים ומבנים שנועדו לשימור. זאת בנוסף ליזמים פרטיים המבקשים לנצל את הביקוש לקרקע לבנייה חדשה על חשבון מבנים ואתרים לשימור.

אין ספק שתאוצת הבנייה ופיתוח העיר הן דבר מבורך, וכדברי חז"ל "ישן מפני חדש תוציאו", אך השאלה היא באיזו דרך? בעשור האחרון היו לא מעט מקרים בהם הייתה הפקרות בתחום הבנייה על חשבון מחיקת אתרים היסטוריים בעיר. אחת הדוגמאות שזכתה לסיקור תקשורתי, משפטי וביקורת ציבורית רחבה, הוא סביב "כיכר המוסיקה" בנחלת שבעה במרכז העיר. כיכר היסטורית שנהרסה על ידי יזם פרטי שהגיע למקום עם דחפורים ללא היתר כדין, תוך מחיקת אלמנטים היסטוריים באחת השכונות הראשונות שנבנו מחוץ לחומות בעיר העתיקה. לא די בכך, לאחרונה יש ניסיון לערוך קירוי של כל הכיכר והפיכתה למתחם סגור כמעין אולם.

החשיבות שבשימור מבנים ואתרים אינה בהכרח עומדת בסתירה להתחדשות עירונית, ואף שילוב שני הדברים יכולים להוות מנוף כלכלי וחברתי. כך בחודשים האחרונים עמלנו רבות יחד עם עיריית ירושלים על פיתוח תכנית מקיפה לשיפור פני שכונת אוהל משה בלב העיר.

מאחר ומדובר בשכונה בעלת מורשת היסטורית, התכנית כוללת בתוכה היבטים של שימור ושחזור אלמנטים ייחודיים כמו שערי האבן, כתובות ההקדש, בורות המים, ניקוי ושיפוץ חזיתות של מבנים, גנים וחצרות, הסרת מפגעים, טיפול בנקודות מוזנחות וכיוצא בזה. כל זאת לצד שדרוג התשתיות, ריצוף הרחובות ותאורה חדשה. שימור צביון השכונה יסייע רבות ללימוד המורשת המדהימה של רחובותיה ותושביה, ולחוויית השוטטות מעצם היותה מוקד משיכה תיירותי שתורם לעיר כולה.

אם בעבר היה קשה לכמת את התועלת של שימור מבנים היסטוריים, כיום הולכת וגדלה ההבנה בקרב גורמי תכנון בארץ ובעולם כי התמהיל הנוצר בין פיתוח והתחדשות לבין שימור אתרים ומבנים בעלי חשיבות תרבותית, היסטורית, דתית, אדריכלית, אמנותית או מדעית, נותן למעשה ביטוי פיזי לזהות האישית והחברתית שלנו, מקום בעל אופי ייחודי משלו ומקור גאווה והזדהות עבור התושבים ומשיכת מבקרים. חיוני כי ועדות תכנון ובנייה בעיר יקפידו לתת יותר ביטוי לערך ההיסטורי ושימור האתרים והמבנים, שהם חלק בלתי נפרד מהמורשת של אלו שבנו את ירושלים ועל מה שנותיר לדורות הבאים. 

ד"ר אופיר לנג – הכותב עומד בראש מינהל קהילתי לב העיר, האחראי על מרחב מרכז העיר, נחלאות, השוק, שערי חסד ומשכנות האומה



תגיות:

תגובות

6 תגובות
  1. קולק

    לאון , עצור את המחדל של הקו הכחול.
    הורס רחובות היסטוריים.
    האמת ברורה , אין לך אומץ!

  2. גיורא

    כל הכבוד אופיר.
    הטענה ששימור מהווה מכשול או פגיעה בפיתוח היא דמגוגיה לשמה. מכשולים שנובעים מעודף ביורוקרטיה וחוסר הבנה מקצועיים, הם אלה שפוגעים. שימור אמור להוות רובד של כל תכנית ושימור ופתוח יכולים בהחלט לחיות יחד ולמנף אחד את השני

  3. ירושלמי

    נושא החשוב והקריטי ביותר בעיר.
    הפושעים שהורסים את הבנייה החלוצית, כמו כיכר המוזיקה,
    צריכים להיזכר לדראון עולם. זה פשע מכוער, והרס אמיתי של העיר שכל ערכה הוא היסטורי!
    אם העיתון יכול יותר לעקוב אחרי הפושעים שמבצעים את ההרס, ואת כל האחראיים לדבר, כולל "מעלימי העין" שאחראיים על ההחלטות.
    כואב הלב לראות גם בימים אלו ממש, הרס בכל פינה, הכל בידי חזירי נדלן, סוחרים קטנים שתאוותם למממון מזכירה את תאווי השלטון, שימכרו הכל על חשבון הציבור

  4. חני

    אני חושבת שהמגדלים החדשים שראש העיר מאשר, פוגמים בנוף ובאווירה הירושלמית.
    אסור שירושלים תהפוך לתל אביב

  5. ססיל

    יזם פרטי =המיליונר הצרפתי לורנט.. כובש כל פיסה. עשרות דירות רכש בעיר ( זכותו).
    אבל שירחם עלינו הישראלים… מפקיעים מחירים שאף אחד לא יכול לעמוד בהם…. עשרות דירות סגורות.. לא יזיק אם יתחשב בציבור הישראלי ויוריד את מחירי הדירות

  6. מושחת-לנד

    לכל יזם שמגיע עם דחפורים "ללא היתר כדין" יש גב בתוך המערכת
    עיריית ירושלים היא העירייה עם ההיסטוריה המושחתת ביותר בארץ

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר