קו אוטובוס מהיר (צילום: מיכל פתאל)
(צילום אילוסטרציה: מיכל פתאל)

כחודשיים לאחר הרפורמה בתחבורה הציבורית – כאב ראש גדול לנוסעים

כחודשיים לאחר המהפך במכירת כרטיסי האוטובוס: נוסעים מתלוננים על היעדר מכונות טעינה ועל תקלות באלו שקיימות

פורסם בתאריך: 7.5.18 09:26

עשרות נוסעים מתלוננים על תקלות ברפורמת מערך הרב קו בתחבורה הציבורית בירושלים. כפי שפורסם ב"כל העיר", משרד התחבורה, בשיתוף עם עיריית ירושלים, השיקו את מערך הטענת כרטיס הרב קו בעשרות מכונות שפזורות ברחבי העיר. אולם, לאחרונה צצות תלונות מאת צרכני התחבורה הציבורית בנוגע לחוסר ביעילות ונוחות בשימוש במכונות, הקרויות "כספונטים". בין הטענות הרבות שעולות נשמעו תלונות, אודות המספר הנמוך של המכונות.כמו כן, חלק מהמכונות מקבלות תשלום רק בכרטיסי אשראי, וחלקן במזומן בלבד. כפועל יוצא, ציבור הנוסעים ממשיך להיות מטורטר ממכונה למכונה. כמו כן, נשמעו תלונות אודות תקלות רבות שיש במכונות עצמן.


  • להורדת האפליקצייה של "כל העיר" באנדרואיד
  • להורדת האפליקצייה של "כל העיר" באייפון

לפי נתונים שהתקבלו מ "15 דקות", ארגון צרכני התחבורה הציבורית, בירושלים ישנן רק כמה עשרות מכונות להטענת כרטיסי הרב קו, כאשר מספר הנסיעות בתחבורה ציבורית עומד על יותר מחצי מיליון ביום.

נוסעת שמתגוררת בקטמונים שיתפה: "שלחתי את הילדים שלי לנקודת הטעינה הקרובה, אמרו להם שאפשר לטעון רק עם אשראי. ניסיתי להוריד את האפליקציה, מסתבר שהטלפון החדש שקניתי לפני כחודש לא תומך. רציתי להטעין דרך האתר, מסתבר שצריך ללכת לנקודת שירות לקנות קורא כרטיסים. הלכתי בעצמי לנקודת הטעינה הקרובה לביתי, אפשר רק עם אשראי, זוכרים? אז גם לא. יש הרבה תקלות, הם פנו לחברה ואמרו להם שככה זה, יש בעיות תקשורת. הלכתי למרכז השירות הקרוב, מה אני אגיד לכם, אי אפשר לקרוא לזה שירות".


עמדת כספונט (צילום: צוות תכנית אב לתחבורה י-ם JTMT)

עמדת כספונט (צילום: צוות תכנית אב לתחבורה י-ם JTMT)


נוסע אחר שיתף כי, בנו, תלמיד בית ספר בן 15, אשר נוסע כל בוקר משכונת רוממה לבית וגן, הלך לחפש מכונה שמקבלת מזומן, כיוון שאין ברשותו כרטיס אשראי. הוא הגיע לעמדת הטענה של סיטי פס בגשר המיתרים. שם המכונה לא קיבלה שטר של 100 שקלים שהיה ברשותו. כאשר הוא ניסה לקנות כרטיס יחיד עם מטבע של 10 שקלים שהיה ברשותו, המכונה בלעה את הכסף, ובמקום להוציא כרטיס, הנפיקה חשבונית בלבד. הנער נאלץ לחזור לביתו. עוד אומר אותו הנוסע, שבחר להישאר בעילום שם: "בנאדם פעם עלה לאוטובוס שילם, ונגמר הסיפור. היום זה לא עובד ככה. בשביל לקבל את ההנחות צריך לקנות כרטיסייה שזה תמיד יותר זול מאשר לקנות כרטיס בודד. אפשר להטעין רק בעמדות ורק בחנויות. אין מספיק מכונות, צריך להוסיף, ובנוסף גם הטכנולוגיה מאוד בעייתית. צריך להגיע למכונה פיזית בשביל להטעין את הכרטיס".

יוסי סעידוב, ממייסדי 15 דקות ארגון צרכני התחבורה הציבורית: "משרד התחבורה יצא לרפורמה הזו באופן רשלני ופגע בנוסעים. יש להציב מיידית מכונות למכירת כרטיסים במזומן באוטובוסים ובתחנות – כמו בתל אביב ובחיפה, ולאפשר מיידית עליית נוסעים לאוטובוסים במהירות מכל הדלתות".

יוסי סעידוב (צילום: שי חמד)

יוסי סעידוב (צילום: שי חמד)

איך זה עובד בערים גדולות אחרות בעולם? רק במיעוט קטן של הערים הנהג אינו עוסק בכרטוס באופן מוחלט. במרבית הערים ההתעסקות של הנהג מוגבלת למכירת כרטיס בודד, או מכירת כרטיס ללא מתן עודף. לשם השוואה, ברומא, איטליה, ישנן מכונות אוטומטיות בתוך האוטובוסים. בנוסף, ניתן לרכוש כרטיסים באפליקציה סלולרית. בלונדון, אנגליה לא ניתן לרכוש או להטעין כרטיסים באוטובוס, אולם אפשר לעשות זאת במקומות אחרים: כ-4,000 מקומות מכירה בעיר, באינטרנט, וכו'. באמסטרדם, הולנד ניתן לרכוש אצל הנהג כרטיס לנסיעה בודדת במחיר יותר יקר.


תורי ענק בעמדות הרב קו בעיר

האוטובוסים בירושלים: צפיפות, עומסים ואיחורים


ממשרד התחבורה נמסר: "משרד התחבורה העמיד לרשות ציבור הנוסעים בתחבורה הציבורית מגוון רחב של אפשרויות לטעינת כרטיס "הרב קו" לפני העלייה לאוטובוס, במזומן ובכרטיס אשראי. בין השאר, ניתן לטעון את כרטיסי הרב קו בכל אחת ממאות נקודות ההטענה שנפרסו בירושלים, וכן בקופות התחנה המרכזית ובעמדות "על הקו" בעיר. בנוסף, ניתן לטעון את כרטיס הרב קו בכל אחד ממאות מכשירי הכספונטים ברחבי העיר, באמצעות כרטיס אשראי (ללא כל עמלה), בעמדות האוטומטיות לטעינה עצמית של הרכבת הקלה, בסניפי רשת 'קופיקס' ורשת 'מעיין 2000', במרבית המרכזים הקהילתיים בירושלים וכן בעשרות בתי עסק שונים, בכל רחבי העיר. מלבד זאת, ניתן לטעון את כרטיסי הרב קו גם בטלפון הנייד או במחשב האישי בעזרת קורא כרטיסים (עלות רכישתו 5 שקלים) או באמצעות הזמנת טעינה. הזמנת טעינה מאפשרת לבני הנוער לטעון את ההזמנה בכל הכספונטים".

 

עוד נמסר ממשרד התחבורה: "כל המידע על מיקום נקודות טעינה מפורסם באתר הרפורמה בתעריפי התחבורה הציבורית וכן באמצעות המוקד הטלפוני *8787. יצוין כי יישום הרפורמה רשם הצלחה רבה בירושלים ובשבועות הקרובים היא צפויה להתרחב לאזורים נוספים בארץ".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. תלמיד

    בשכונות אין אפשרות להטעין.מה אמור לעשות תלמיד בן 11 שאין לו כרטיס אשראי ובעת העליה לאואובוס שם לב שנגמר לו התקציב בכרטיס? איפה יטען? בכל שכונת ארמון הנציב אין שום נקודת טעינה זמינה לתלמידי בתי הספר.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר