שלום שי (צילום: גפן רזניק)
שלום שי (צילום: גפן רזניק)

בעלי חברת דונה: "להערכתי, אנחנו לא לפני ירידה גדולה במחירים בשוק הנדל"ן"

שלום שי, יו"ר ובעלים בקבוצת הנדל"ן דונה, שבונה מזה כ-30 שנה בירושלים ובכל רחבי הארץ מדבר על עליית הריבית, הקיפאון בשוק הנדל"ן, פינוי-בינוי, בעיות חניה ועוד: "זה הזמן לרכוש דירה", הוא אומר, " יש היצע בירושלים ולדעתי, לא כדאי להמתין"

פורסם בתאריך: 11.6.23 18:57

כמה זמן אתה בתחום?
"למעלה מ-45 שנה שאני עוסק בתחומי ההנדסה והבניה. עוד בצעירותי בגאורגיה, לאחר שירותי כקצין בצבא, סיימתי את לימודי ההנדסה. בתחילת שנות ה-90, הקמתי את "דונה", נרשמתי כחברה משכנת במשרד השיכון וקיבלתי אישור לבניית 48 יחידות דיור בפסגת זאב. אלו למעשה הדירות הראשונות שבניתי בחיי. מאז בנתה דונה כ-1,000 יחידות דיור בירושלים ואנו מתכוונים להמשיך ולבנות את עיר הבירה של מדינת ישראל".

מה משך אותך לענף הבנייה וההנדסה?
"אבי היה פועל בניין וכילד צעיר, הלכתי בעקבותיו, עבדתי איתו כפועל בנין בעצמי, והתאהבתי במקצוע. אם בתחילת הדרך התחומים ההנדסיים ריתקו אותי, היום אני רואה את התמונה כולה ושמח שבחרתי לעסוק ביזמות בענף הנדל"ן. אנו ב"דונה" בונים בתים לאנשים. עבודה זו מחייבת שילוב של עבודה בשטח ושיח משותף ופתוח עם הלקוח לאורך כל שלבי הבניה, על מנת שאותו לקוח ייכנס לביתו החדש בלב שלם. יש בזה משהו מרגש ועבודה עם נשמה ושליחות".


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


מחפשים דירה בגבעת שאול? היכנסו ללוח הנדל"ן של ירושלים


ספר על ה-פרויקט בהא הידיעה שבנית בעיר ירושלים?
"ללא ספק 'מגדל דונה' בגבעת שאול. מדובר פרויקט ייחודי ביופיו, במיוחד בתחילת שנות ה-2000, עת שנבנה. עוד בשלבי הבניה היו שאמרו לי שהבאתי את "תל אביב לירושלים", כיוון שמדובר בבניין הגבוה והמפואר בשכונה, השונה בנוף הבניה הירושלמי. אני גאה בעובדה שהבאנו משהו אחר לאזור, בניין עסקים מתקדם ואטרקטיבי שעם סיום בנייתו, הביא לגל בניינים רבי קומות נוספים בגבעת שאול".

אילו פרויקטים נבנים עכשיו ואילו פרויקטים בתכנון?
"החברה בונה ברחבי הארץ אלפי יחידות דיור בערים שונות, בין היתר בקרית גת, עפולה, חריש, מודיעין, בית שמש, רמלה ולוד. בשנים האחרונות הרחבנו את הפעילות בתחום ההתחדשות העירונית, מחיר מטרה ודירות להשכרה ארוכת טווח.

"התחלנו בתכנון פרויקט דירות למגורים בפסגת זאב, פרויקט יוקרתי, בשיא הגובה של פסגת זאב, על תוואי הרכבת הקלה ובנגישות מקסימאלית. הפרויקט עתיד להכיל כ-250 יחידות דיור, רובן בעבור שוק חופשי וחלקן עבור מחיר מטרה. במסגרת הפרויקט, יוקם מרכז מסחרי יוקרתי, חניון ומשרדים. מגורים, תעסוקה ומסחר, ממש בסמוך לבית".

איזה פיתוח סביבתי מציעים הפרויקטים?
"חשוב לנו להעניק איכות חיים לתושבים ולמבקרים. הפיתוח הסביבתי הוא חלק בלתי נפרד מאיכות החיים בפרויקטים החדשים שלנו. לצד דירה חדשה, כל רוכש מחפש גם סביבה מודרנית, נעימה ומטופחת שיוצרת גם חיי קהילה תוססים. כאשר אנו אמונים על הפיתוח, כפי שביצענו בעין כרם בירושלים, אנו מקימים גנים ופארקים, מתקני משחקים מתקדמים ומרשימים, מדשאות, כבישים ותשתיות. אני רואה חשיבות עליונה בכך שסביבת המגורים תהיה נעימה, מטופחת ויפה עבור התושבים. חשוב לנו ליצור סביבת מגורים שתשתלב ותטיב עם הסביבה. אנו דואגים לשמור על ריאות ירוקות ובונים בסטנדרטים חדשים של בנייה ירוקה, למען העתיד של כולנו. בנייה ירוקה מאפשרת חסכון ניכר בחשמל, מים ומשאבי טבע נוספים ומספקת לדיירים סביבת מגורים איכותית ובריאה יותר – תוך כדי שמירה מיטבית על הטבע והצומח".

בהמשך לכך – עד כמה חשוב לבצע עירוב שימושים בפרויקטים חדשים?
"עירוב שימושים בעיר המשלב בין מגורים, תעסוקה ומסחר הוא מצוין. זה אך טבעי שבקרבה למקום המגורים, התושב יוכל לצרוך שירותים שונים ומגוונים. זוהי חוויה שכונתית מושלמת בעיר אשר תורמת ליעילות, לנוחות וחוסכת משאבים רבים – אין צורך לנסוע ברכב למכולת או לבנק ואף למקום העבודה. מקבלי ההחלטות והרגולטור השכילו להבין את החשיבות בפרויקטים המשלבים עירוב שימושים והדבר בא לידי ביטוי במכרזים למכירת קרקעות לבניה ובהתחדשות עירונית. ל'דונה' מספר פרויקטים ברחבי הארץ המשלבים עירוב שימושים, לדוגמה בערים חריש ומודיעין".

מצוקת החנייה בירושלים הולכת ומחריפה. איך מתגברים עליה בפרויקטים חדשים?
"מצוקת החניה בערים הגדולות בישראל, כך גם בירושלים, דורשת חשיבת עומק ומתן פתרונות ברמת המדינה. אין פתרונות קסם, יש לפעול על מנת לספק לבעלי רכבים פתרונות תחבורתיים מתקדמים, כדי שאלה יוותרו על הצורך ברכב פרטי. בעלי הרכבים צריכים להרגיש כדאיות אמיתית בכדי לנטוש את הרכבים ולעבור לתחבורה ציבורית. אין ספק שבעזרת תחבורה ציבורית יעילה וטובה, ירושלמים, בייחוד אלה העובדים בתוך העיר, עתידים לוותר על רכבם ולהנות מתחבורה ציבורית כמו במדינות והערים המערביות.

"בפרויקטים שלנו אנו בונים חניות בהתאם לתקן המחייב ועל פי המקובל. ככל שנפחית את כמות החניות להן אנו מחויבים, כך מחיר הדירה יפחת באופן משמעותי. המדינה צריכה לעודד את תושביה להפחית את הנסיעה ברכב, אך זאת בכפוף לכך שתהיה תחבורה ציבורית איכותית, יעילה וזמינה שתתן את המענה הראוי".

 

 

הריבית עלתה, נדמה שהשוק בקיפאון – איך אתה מנתח את מצב הנדל"ן בירושלים כיום?
"שוק הנדל"ן נכנס לקיפאון עקב עליית הריבית. יש עצירה ברכישת דירות וכך גם ברכישת קרקעות. המשכנתאות יקרות לרוכשי דירות פוטנציאליים ובמקביל, המימון יקר מדי לרוכשי קרקעות. משכך, הבניה נעצרת אט אט. בזמן הקרוב, זה אכן מייצר קפאון, אך בטווח הרחוק, להערכתי ייווצר מחסור בדירות עקב האטת הבנייה, ומחירי הדירות יעלו בהתאם עקב המחסור. ערך הנדל"ן בירושלים גבוה מאוד, בייחוד בשכונות שבלב העיר. יש חשיבות למדיניות המאפשרות לבצע פינוי-בינוי (התחדשות עירונית) רחב ומאסיבי, וחשוב לי לשבח את עבודת העירייה האחראית בנושא זה. אין מתחרה לירושלים בפרויקטים של פינוי בינוי והדבר עתיד להקפיץ את הערך הנדל"ני בעיר בעשרות מונים".

מה לדעתך יכול להביא לשינוי?
"ישנן פעולות רגולטוריות ממשלתיות שיכולות להוזיל את מחירי הדירות באופן ישיר. אתן דוגמאות: בנוגע למצוקת העובדים בענף, יש צורך להגדיל פי 3 את כמות העובדים הזרים בענף הבניה בישראל. עלותו של עובד זר מוערכת כיום בכ-25 אלף שקל בחודש. ככל שיפתחו תקנים נוספים, כך נוכל להוזיל עלויות במחיר הסופי לרוכשי הדירות. בנוסף, כמו בענף התחבורה – כולנו רואים את היתרונות הברורים בתחבורה ציבורית הולמת ומתקדמת בישראל, אך אדגיש כי גם על שוק הדיור הדבר ישפיע באופן ישיר. הפחתת כמות הרכבים בכבישים וחסכון משאבי החניה הנדרשים כיום בכל בניין חדש, תאפשר להוזיל את המחיר הסופי של הדירה באחוזים ניכרים.

"יתירה מכך, אין ספק שעולם ההתחדשות העירונית חייב לקבל מהמדינה עוד דחיפה קדימה. זהו הפתרון הטוב ביותר לתוספת יחידות דיור ושיפור ברמת החיים, לצד הבטחת בטיחות מבנים ופיתוח עירוני וסביבתי. המדינה צריכה להמשיך ולעודד יזמים להשקיע בהתחדשות עירונית, להפחית את הנטל הקיים עם רגולציה חכמה ולהקפיד על הפקדת פרויקטים מסוג זה בידי חברות איתנות ואמינות, המסוגלות לבצע פרויקטים רחבי היקף. זהו אינטרס לאומי".

חוק פינוי-בינוי תוקן כך שנדרש רוב של 66 אחוז מבעלי הנכסים לקידום פרויקט של פינוי-בינוי במקום 80 אחוז עד כה. מה דעתך על כך?
"זהו מהלך מבורך, אך לצד זאת, אנו שואפים להסכמות רחבות ויצירת אמון כולל של הדיירים, עד כמה שניתן. הממשלה אכן ראתה שיש צורך להרחיב את הפרויקטים לפינוי בינוי וזו הדרך הנכונה. על ידי החלטות מסוג זה, אנו מגדילים את האפשרויות להריסת מבנים ישנים ובניה מחדש של בניינים מודרניים לצד תוספת של יחידות דיור ואף עירוב שימושים. חשוב לזכור שברבים מהמבנים הישנים אין ממדים וכן, לעיתים יציבות המבנה אינה מספקת. תהליך פינוי ובינוי, נותן מענה ראוי וטוב וחשוב שהממשלה תמשיך לחזק את הכלי הזה".

מה הקושי המרכזי של יזמים בירושלים?
"בכל פרויקט ישנם קשיים שונים או יותר נכון אתגרים שונים. יזם חזק עם יכולות תכנון גבוהות וצוות מקצועי מיומן, ידע להתמודד עם כל בעיה לגופה בצורה הטובה ביותר ולהסתדר בכל עיר ובכל תוואי שטח. בירושלים ישנו אתגר משמעותי והוא האתגר הטופוגרפי. תוואי השטח מעורר לעיתים קשיים אבל הניסיון של החברה בבניה ברחבי הארץ מאפשרת לנו להתגבר על הקושי. אנו נהנים כל פעם מחדש לבנות את עיר הבירה של ישראל- גם כאשר ישנם קשיים. חשוב לי לציין לטובה את הטיפול היעיל והמהיר של העירייה בנושאי התכנון והבניה. העירייה שמה במוקד את הצורך לייעל הליכים לטובת שוק הדיור בעיר, והדבר ניכר בשטח".

מה הטיפ הכי חשוב שאתה יכול לתת למחפש דירה בירושלים?
"לרכוש דירה, ועכשיו. יש היצע ולדעתי, לא כדאי להמתין. לאור הריבית הנוסקת, קבלנים יכולים להעניק הטבות. להערכתי, אנחנו לא לפני ירידה גדולה במחירים בשוק הנדל"ן ובטווח הארוך, אני צופה אף עליה במחירים".

מה הפוטנציאל הגדול ביותר בירושלים שעדיין רחוק ממימוש?
"ירושלים היא מטבעה מוקד משיכה לתיירים מכל העולם ובייחוד ליהודים, אשר רוצים להיות קרובים ולהרגיש חלק מעיר הקודש. טמון כאן פוטנציאל אדיר. בנוסף, לדעתי, העיר צריכה להתפתח ולגדול מערבה. יש לבנות שכונות חדשות ולמשוך תושבים ועסקים חדשים לעיר, ולאו דווקא להסתמך על עיבוי השכונות הקיימות".

בנימה אישית. איפה אתה אוהב לבלות בירושלים ואיזה יעד אתה מעדיף בחו"ל?
"עם עלייתי מגאוגרגיה ב-1978, התגוררנו בדירת עמידר בירושלים. למרות זאת, כפי שאני מגדיר את עצמי, אני ירושלמי מבטן ומלידה, הרבה לפני שעליתי ארצה. בבית הכנסת בגאורגיה נהגנו לומר – "בשנה הבאה בירושלים.." ומשכך, זה היה טבעי עבורי שכאשר אעלה לישראל, אגור בעיר האהובה עלי ביותר בעולם – ירושלים.

"שוק מחנה יהודה הוא מקום מיוחד עבורי ובכל הזדמנות שיש לי אני מגיע לשם. המקום "מלטף" אותך ומחבר אותך לשורשי העיר. זה מקום חם ומחבק ובכל הזדמנות שיש לי, אני מגיע לסיבוב בשוק מחנה יהודה, גם אם רק להריח את הריחות ולפגוש את האנשים המיוחדים שבו.
"בחו"ל, אני מאוד אוהב לחזור למקום הולדתי, למקום שבו התחנכתי, גאורגיה. אני אוהב את לחוות את המקום מחדש ולהנות שוב מהאוכל ומהתרבות המקומיות. כילד וכנער בגאורגיה, לא הרגשתי שם בבית, היינו יהודים "הכלואים" במערכת הסובייטית של אותן שנים וארץ ישראל הייתה רחוקה פיזית ורוחנית. היום, אני מגיע לגאורגיה כישראלי עם תחושת נצחון חזקה בלב. תחושה של עוצמה וכוח, כמי שיש לו מדינה לחזור אליה, לחזור הביתה לישראל".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. אחד שיודע דבר

    חחחחח
    לא ציפיתי שתגיד שאתם בצרות ולפני קריסה מה שקורה בפועל סיפורים לחוד ומה שקורה בשטח שונה לגמרי. חברים לא לקנות כרגע ולהסתפק ב10% המחירים לפני ירידה רצינית , יזמים נותנים הצעות על קרקע לבנייה 40% פחות תבינו לבד מה הולך להיות

  2. אייל

    מי שמאמין, נופל בפח .
    את האמונה לאבד. ולנו יש את הקבלנים הכי שקרנים בעולם, והם משקרים לנו במכווווווןןן אאאןןן.

    אשריך

  3. אוהד

    רוצו לקנות דירות בירושלים במעל 3 מיליון שקל…
    קבלנים נתקעו עם מלאי ומשתמשים בהפחדות וכתבות ממומנות במקום להוריד מחיר…

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר