סובב הדסה עין כרם (צילום: חגי אגמון-שניר, CC BY-SA 4.0, מתוך ויקיפדיה)
סובב הדסה עין כרם (צילום: חגי אגמון-שניר, CC BY-SA 4.0, מתוך ויקיפדיה)

שכונת ענק במערב ירושלים? עוד התנגדות נחרצת לתוכנית השנויה במחלוקת

אחרי ראש העיר משה ליאון והארגונים הירוקים - גם הקרן הקיימת לישראל מביעה התנגדות חריפה להקמת למעלה מ-8,500 יחידות דיור בשטח המיוער בסובב הדסה עין כרם. "לא נאפשר לתוכנית ההרסנית הזו לצאת לפועל", נמסר מקק"ל. האם רמ"י והדסה יתקפלו?

פורסם בתאריך: 21.12.23 21:32

הקרן הקיימת לישראל מצטרפת למתנגדים נגד התוכנית השנויה במחלוקת של רשות מקרקעי ישראל להקים שכונת מגורים חדשה בשטח הירוק סביב הדסה עין כרם.

"התוכנית תגרום לנזק חסר תקדים לטבע ולנוף", נכתב על ידי מנהלת מרחב מרכז בקק"ל ענת בגולד במכתב שנשלח לראש העיר משה ליאון. "השטח מהווה בית גידול עבור מינים רבים של בעלי חיים, כגון צבאים, והוא משמש כאגן היקוות (אגן־ניקוז) של מעיינות האזור. כמו כן, בשטח קיימים אלפי עצים בוגרים בשטחי יער וחורש, והוא עשיר בטרסות עתיקות".

כזכור, כפי שפורסם אתמול, רביעי, ב"כל העיר", בעקבות חתימת הסכם העברת שטחים בין רמ"י (רשות מקרקעי ישראל) למרכז הרפואי הדסה, הודיע ראש העיר ליאון כי לא יאפשר את הקמת השכונה החדשה. ליאון אף הכריז פעם נוספת (לראשונה עשה בחודש מאי 2021) כי בתקופתו כראש העיר "אפעל בכל דרך חוקית וציבורית על מנת למנוע תוכניות בנייה באזור זה".

הדברים הללו הגיעו כתגובה נחרצת להסכם בין רמ"י להדסה בגיבוי ובתיווך משרד הבינוי והשיכון, לפיו הדסה תעביר מאות דונמים בסובב בית החולים הדסה עין כרם לרמ"י, שתקים שם שכונת מגורים עם למעלה מ-8,500 יחידות דיור, כשהתמורה שתקבל הדסה תהיה מאות מיליוני שקלים שיושקעו בפיתוח בית החולים.

"התכנית שמקדמת רמ"י יחד עם בית חולים הדסה, עלולה לפגוע אנושות בציביון הנופי של העיר ובשטחי הפנאי והנופש הסובבים אותה", כתבה גולד במכתבה לליאון. שטחים אלה משפועים בערכי טבע, נוף ומורשת. זהו הצביון ההיסטורי למבט על העיר ירושלים מוקפת יערות. אנו מברכים שקק"ל רואה עין בעין יחד עם ראש עיריית ירושלים את הנושא ופועלים במשותף במאבק לטובת שמירה על הריאות הירוקות בירושלים לדורות הבאים. יש לשמר את השטחים הללו בכל מחיר"

גולד אף הוסיף והחמיאה לליאון על התנגדותו לתוכנית, וציינה כי קק"ל תקדם תוכנית מפרוטת שתגן ותחזק מבחינה סטאטוטורית את יער סובב הדסה (וכך גם את יער מצפה נפתוח), אשר מהווים חלק בלתי נפרד מהחגורה הירוקה המיוערת הסובבת את העיר.


מפת הסכם השבת הקרקע בין רמ"י לבית חולים הדסה (צילום מפה: מ.כ. ניהול פרויקטים)

מפת הסכם השבת הקרקע בין רמ"י לבית חולים הדסה (צילום מפה: מ.כ. ניהול פרויקטים)


 

 

עיקרי ההסכם בין רמ"י להדסה

כאמור, מוקדם יותר הבוקר (שלישי, 19.12) נחתם ההסכם בין רמ"י לבין המרכז הרפואי הדסה, שעיקרו השבת קרקעות לטובת הקמת שכונות מגורים בהיקף של כ-9,000 יח"ד בעין כרם והר הצופים. להלן עיקרי ההסכם:

– רמ"י תקדם תכנון ושיווק למגורים ותעסוקה בשטחים שיוחזרו למדינה תוך מיקסום פוטנציאל יחידות הדיור ושימוש יעיל ומיטבי בקרקע. מדובר על תוספת של כ-8,400 יחידות דיור ואלפי מ"ר למסחר בעין כרם וכ-400 יחידות דיור בהר הצופים. וכן תוספת של כ-90,000 מ"ר לתעסוקה.

– רשות מקרקעי ישראל תשווק את המגרשים במכרזים פומביים בהתאם להחלטות מועצת מקרקעי ישראל וחלוקת התמורות תיעשה כפי הקבוע בהסכם בין הרשות לבין הדסה באופן שבו הכספים שיועברו מרמ"י במסגרת מתווה זה ישמשו לשם פיתוחו של בית החולים.

– הסכם זה הוא נוסף על השטחים שהוחזרו למדינה על-ידי הדסה, במסגרת ההסכם שנחתם בין הצדדים בשנת 2014 במסגרת הסדר ההבראה.

–  במסגרת מימוש ההסכם, רמ"י תעביר להדסה מקדמות בסך כולל של 350 מיליון שקלים לצורך פיתוח בית החולים הדסה עין כרם, בפעימות על פי קצב התקדמות התכנון, המקדמות יקוזזו מהתמורות שישולמו.

– רשות מקרקעי ישראל תישא חלקית בהוצאות הפיתוח להקמת מנהרה חדשה שתידרש בעקבות השכונה החדשה בעין כרם.

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר