רכבת על גלגלים (צילום: עמוס לוזון צלמים)
רכבת על גלגלים (צילום: עמוס לוזון צלמים)

ההצעה החדשה שהוצגה בעיריית ירושלים: "רכבת על גלגלים" במקום הקו הסגול

חבר מועצת עיריית ירושלים אלעד מלכא הציע לשלב 'רכבת על גלגלים' במערך התחבורה בעיר; בעירייה פוסלים את ההצעה: "בעבר הגיע אוטובוס רב קיבולת, חשמלי במלואו, שלא צלח את הטופוגרפיה המאתגרת בעיר, לכן הצעה זו אינה רלוונטית"

פורסם בתאריך: 23.3.21 15:18

לפני למעלה משבוע הגיעו לישראל קרונות ראשונים של "הרכבת על גלגלים" (ART) במטרה לבחון את השימוש הפוטנציאלי בכלי התחבורה הזה, אמצעי תחבורה זה מצליח עניין רב במועצת העיר ירושלים ועלה לדיון בתחילת השבוע בישיבת מועצת עיריית ירושלים החודשית. ההצעה עלתה כאפשרות להפעלת הרכבת על גלגלים בתוואי המתוכנן להקמת הקו הסגול של הרכבת הקלה – מתוכנן לעבור מקרית היובל ועד לארמון הנציב.

מדובר בכלי תחבורה חשמלי חצי אוטונומי, המיועד להסעת המונים אשר נעה בין 220 נוסעים ל-450, והוא למעשה שילוב בין אוטובוס לרכבת קלה, כאשר החלל הפנימי של רכבת זו עם קווי דימיון רבים לרכבת קלה. הכלי אינו נוסע על מסילה אלא על הכביש, והוא עושה זאת כשהוא עוקב אחר מסילה וירטואלית המסומנת בצבע במרכז הנתיב.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


במהלך ישיבת המועצה שהתקיימה בתחילת השבוע, הציע חבר האופוזיציה אלעד מלכא (התעוררות) לחברי המועצה לבחון ולקדם את השימוש ברכבת על גלגלים, ולאחר מכן לפעול מול משרד התחבורה על מנת שהקו הסגול ישמש כפיילוט ארצי לרכבת החדשה.


רכבת על גלגלים (צילום: עמוס לוזון צלמים)

רכבת על גלגלים (צילום: עמוס לוזון צלמים)


לדברי מלכא, "היתרונות ברכבת זו על פני התוכנית המקורית הכוללת רכבת רגילה הפועלת על מסילה עצומים. עלות הפרויקט תפחת באופן דרמטי מכיוון שאין צורך בבניית תשתיות חדשות ויקרות. מועד הפעלתו של הקו יהיה קרוב בהרבה שכן מלבד שרטוט פס צהוב על הכביש ובניית תחנות לציבור הנוסעים אין צורך בבניית תשתיות חדשות".

"יחד עם הקיצור הדרמטי בלוח הזמנים להפעלת הקו הסגול, שכרגע משוער שפעילותו תחל בשנת 2030, ולחיסכון בעלויות הקמתו והפעלתו, ישנו יתרון נוסף בבחירה באופציית הרכבת על גלגלים", מוסיף ומנמק מלכא בהצעתו את היתרונות בשימוש עתידי ברכבת על גלגלים, "הפיכת הקו הסגול למופעל על ידי רכבת על גלגלים תבטל את 'המונופול המסילתי' שקיים כיום, ותהיה בעלת ערך נוסף שיבוא לידי ביטוי במספר דרכים, האחת היא הגמישות במקרה של תקלה בכביש אותה ניתן לעקוף בקלות, לעומת תקלה במסילה המשביתה את כל תנועת הרכבות עד תיקונה. משמעות הדבר היא שכמות התרחישים בגינם תהיה השבתה של הרכבת נמוכה באופן משמעותי מאשר ברכבת מסילתית. גם במקרה של תקלה של רכבת אחת, לא יהיה צורך בעצירת כל תנועת הרכבות בקו, שכן ניתן יהיה לעקוף את הרכבת התקולה בקלות מבלי לפגוע בשאר הנוסעים".

עוד כותב מלכא בהצעתו, "יתרון שני ברכבת שאינה נוסעת על מסילה הוא שגם במקרה של תקלה ברכבת עצמה, תקלה המחייבת את הפסקת הנסיעה, ניתן יהיה לשנע ביתר קלות את הנוסעים ליעד באמצעות אוטובוסים, בניגוד לקושי במקרה דומה ברכבת מסילתית. והיתרון השלישי בביטול המונופול המסילתי על ידי שימוש ברכבת על גלגלים הוא שכלי רכב פרטיים יוכלו להשתמש בנתיב הרכבת כנתיב רגיל בשבתות וחגים כשהרכבת לא פועלת".


אלעד מלכא (צילום: ראובן קפוצ'ינסקי)

אלעד מלכא (צילום: ראובן קפוצ'ינסקי)


הקו הסגול צפוי לעבור בשכונות קרית מנחם, קרית היובל, רמת דניה, רמת שרת, מלחה, גוננים, תלפיות וארמון הנציב. כפי שפורסם ב"כל העיר", אחרי מאבק של תושבי ארמון הנציב הוחלט כי תוואי הקו הסגול יעבור גם בשכונתם. אורכו של התוואי – כ-12 ק"מ והוא כולל כ-18 תחנות.

במענה לפניית "כל העיר" – מהעירייה נמסר בתגובה כי "טכנולוגיית התחבורה באמצעות ה A.R.T האמורה, הינה חדשה לחלוטין ומקורה בסין. בשלב זה אין עדות בדבר יכולותיה ואמינותה. עולות שאלות רבות הנוגעות לתנועה במרחב הררי, התמודדות עם מזג האויר הישראלי, הצריכה האנרגתית האמיתית של ה"רכבת על גלגלים" וכדומה".

עוד נמסר מהעירייה כי "צוות תוכנית אב לתחבורה פועל מול משרד התחבורה על מנת לוודא כי הניסוי, המתקיים בימים אלו בארץ, כולל את כל מאפייני וצרכי הקווים הרלוונטיים במטרופולין ירושלים. בעבר הגיע אוטובוס רב קיבולת, חשמלי במלואו, שלא צלח את הטופוגרפיה המאתגרת בעיר, כך שהדרך לאישור הטכנולוגיה הזו כמתאימה (אם בכלל) לתשתית הישראלית, ארוכה. לכן הצעה זו אינה רלוונטית".


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת4"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 המייל האדום של "כל העיר"[email protected]


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. יוקי

    לא מכיר את המערכת אבל חייבים כמה דברים. שהאוטובוס יגיע לתחנה מסודרת ולא כמו היום שאוטובוסים עוצרים הרחק מהמדרכה. ושהתחנה תהיה כמו ברכבת. כניסה ויציאה במפלס אחד ולא כמו באוטובוס רגיל.

  2. משה ליאון

    חכמי חלם קודם כל תבטלו את הקו הכחול ותעצרו את רוע הגזירה

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר